Gå til innhold

Hvis du fikk 200.000kr utbetalt av barneforsikringen, hva ville du brukt de til?

Anbefalte innlegg

Hvis barnet ditt fikk en ADHD diagnose, og du har barneforsikring som utbetaler 200.000kr ved bekreftelse av en slik diagnose, hva ville du da at pengene skal brukes til? Vi er litt usikre... 

Vi har et barn til, så spare de til bolig eller studier kan oppfattes ganske urettferdig. Han sliter faglig (ikke sosialt) på skolen så vi har hatt tanker om privatskole eller privatlærer. 

Når det er sagt er det jeg som betaler forsikringen, så pengene er egentlig mine. Og det kreves nye av foreldre med ADHD barn.

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 5928f...cf6

Fortsetter under...

Spart til bolig. Det er ikke urettferdig på en flekk, da utfordringene godt mulig gjør det vanskeligere å ta utdanning, vanskeligere å få godt betalt jobb, vanskeligere å stå i jobb og vanskeligere å funke i forhold til en som kan dele boutgiftene.

Mange med ADHD greier seg veldig bra, men man må planlegge ut fra at det ikke nødvendigvis går like bra som uten diagnosen.

Anonymkode: 7f173...23f

Foreløpig ville jeg ha spart dem.
Mange med ADHD bruker i tillegg til det AA 23f sier, mye lengre tid på en utdanning dersom de vil klare å ta en slik at de etter en stund får problemer med lånekassen, da er det greit med de pengene i bakhånd

Anonymkode: c8655...17e

Definitivt spart til bolig, men ville hatt pengene stående i mitt navn. Dette fordi en 18-åring med adhd kan være veldig umoden og impulsiv, da er det dumt om pengene sto på barnet. En risikerer da at barnet bruker opp hele formuen på fest og fjas.

Men lurer på, hvilken type forsikring har du? Vi har IF super, fikk ingenting. Dersom barnet blir ufør pga diagnose, vil han få.

Anonymkode: 11e7e...034

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvis barnet ditt fikk en ADHD diagnose, og du har barneforsikring som utbetaler 200.000kr ved bekreftelse av en slik diagnose, hva ville du da at pengene skal brukes til? Vi er litt usikre... 

Vi har et barn til, så spare de til bolig eller studier kan oppfattes ganske urettferdig. Han sliter faglig (ikke sosialt) på skolen så vi har hatt tanker om privatskole eller privatlærer. 

Når det er sagt er det jeg som betaler forsikringen, så pengene er egentlig mine. Og det kreves nye av foreldre med ADHD barn.

Hva ville du gjort?

Pengene er ikke dine, de er barnet sine og skal selvsagt gagne barnet. Hvis dere ikke har noen utgifter på barnet nå  så spar dem til senere, til barnet.

Anonymkode: 0bcca...1bc

Pengene jo ikke dine, men barnets. De skal brukes for at barnet skal få det bedre. Om dere ser at en privatlærer eller en privatskole vil gjøre en forskjell så kan dere bruke pengene på dette. Det er jo så klart ikke urettferdig at barnet kan bruke sine penger på bolig senere. Tanken er jo at disse pengene skal kompensere for fremtidig inntektstap/utgifter med diagnosen. Andre barn i familien har jo andre forutsetninger. Om de andre barna synes dette er urettferdig får dere ta  en prat med dem og forklare dette.   

Anonymkode: cf01f...596

Annonse

Uten å kjenne for mye til hvilke utfordringer som kan følge, så er jo gjerne skolen en utfordring. Og selv om jeg egentlig er mot privatisering, kan det likevel være at barnet vil kunne få bedre oppfølging og støtte på en privatskole. Det koster jo endel, men ville vært aktuelt for meg å vurdere. 

Jeg ville spart de til senere. 

Det er ikke så sjelden at barn med adhd trenger lenger tid for å finne ut hva de vil bli, og faktisk bli det. 

Har en nevø son brukte sikkert 7 år på vgs, og endte med et fagbrev og fast jobb til slutt, men det tok noen år med drop-out, bytting av linjer osv først. Kan være litt greit å ha litt å tære på i slutten av tenårene 

Urettferdig er det jo ikke, pengene er jo der pga diagnosen...

Anonymkode: e6890...44f

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Uten å kjenne for mye til hvilke utfordringer som kan følge, så er jo gjerne skolen en utfordring. Og selv om jeg egentlig er mot privatisering, kan det likevel være at barnet vil kunne få bedre oppfølging og støtte på en privatskole. Det koster jo endel, men ville vært aktuelt for meg å vurdere. 

Dette.

Anonymkode: 6fe26...9d7

Vi fikk en utbetaling til eldste, har kjøpt diverse utstyr som forenkler hverdagen og satt av resterende på konto. Jeg tenker behovet er vanskelig å si noe om nå, kanskje det går til å ta opp fag som privatist, sertifikat, bolig. 

Anonymkode: ceae2...767

Jeg hadde faktisk satt pengene i et pensjonsfond til han.

Vårt ene barn har ung ufør pga utviklingshemming. Han bor hjemme. Han setter en del av i bsu, en del i pensjon og en del i forhold til leveutgifter.

Anonymkode: 2259b...8e9

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Får man utbetaling på barneforsikring pga ADHD???

Min yngste har akkurat fått diagnosen, sp det hadde kommet godt med 😃

Anonymkode: 69e49...af4

På noen forsikringer gjør man det, du må sjekke opp deres.

Søsteren min fikk en månedlig sum fra forsikringsselskapet så lenge hun fikk grunn og hjelpestønad, så der var nav det utslagsgivende og ikke diagnosen. Godkjente nav behovet for økonomisk støtte fikk man automatisk fra forsikringen også.

Anonymkode: e6890...44f

Vårt barn fikk utbetalt 150.000,-. Ikke på grunn av selve diagnosen ADHD, men fordi NAV har godkjent hjelpestønad. Det var kriteriet til forsikringsselskapet. Vi sparer pengene til barnet blir stor. Vet ikke helt nå hva de skal brukes på, men at dette barn er vil ha større utfordringer med å få seg en utdannelse og jobb enn de to andre barna våre, er jeg ikke i tvil om. Så det er ikke urettferdig at barnet med diagnosen får disse pengene. Vi sparer til alle 3 på lik linje utenom. 

Anonymkode: f0931...028

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva ville du gjort?

Bruk de på ting som blir utsatt for ekstra slitasje og skader grunnet diagnosen, og kanskje hjelpelærer. Men spar noe til voksenlivet.

Anonymkode: 9e221...85a

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva ville du gjort?

Det er jo ikke urettferdig. Det er barnets penger som skal være en trygghet dersom barnet nå eller senere i livet opplever utfordringer knyttet til sin diagnose. 

Anonymkode: 6d793...f31

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Forøvrig stor forskjell på hva de ulike selskapene utbetaler. En venn av meg sitt barn fikk utbetalt 500.000,- pga ADHD-diagnosen.

Anonymkode: f0931...028

Ikke nødvendigvis selskapet som avgjør hvilken sum, det følger ofte hvilken sats man får innvilget i hjelpestønad.  

Anonymkode: ceae2...767

Jeg ser at flere skriver at det er barnets penger, men der er jeg faktisk uenig! Om jeg tegner forsikring på bilen min, og noe skjer som gir utbetaling, så er ikke dette bilen sine penger men mine, og jeg kan velge å bruke deler av beløpet på reparasjon og resten til annet, eller hele beløpet til reparasjon, eller hele beløpet til annet. Så om jeg av en eller annen grunn får utbetalt penger fra en forsikring som jeg har tegnet på mitt barn, ser jeg på disse pengene som mine, som jeg kan bruke til det jeg tenker er nødvendig. Forsikringen har jeg jo tegnet for å sikre meg selv økonomisk i tilfelle det skulle skje noe, enten det er med bil, hus eller barn.

Anonymkode: 6bf74...07a

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg ser at flere skriver at det er barnets penger, men der er jeg faktisk uenig! Om jeg tegner forsikring på bilen min, og noe skjer som gir utbetaling, så er ikke dette bilen sine penger men mine, og jeg kan velge å bruke deler av beløpet på reparasjon og resten til annet, eller hele beløpet til reparasjon, eller hele beløpet til annet. Så om jeg av en eller annen grunn får utbetalt penger fra en forsikring som jeg har tegnet på mitt barn, ser jeg på disse pengene som mine, som jeg kan bruke til det jeg tenker er nødvendig. Forsikringen har jeg jo tegnet for å sikre meg selv økonomisk i tilfelle det skulle skje noe, enten det er med bil, hus eller barn.

Men bilen din skal ikke klare seg alene uten deg som 18åring..

Anonymkode: ac2b7...565

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men bilen din skal ikke klare seg alene uten deg som 18åring..

Anonymkode: ac2b7...565

Nei, det har du rett i. Jeg ser ikke hva du vil fram til... Det er fortsatt min forsikring som jeg har tegnet for å sikre meg økonomisk, så hva jeg velger å bruke pengene på er opp til meg. Barnet mitt får gjerne bo hos meg lenger enn til det er 18 år, hvis det ikke er klar for å klare seg selv enda, uavhengig av om jeg får ekstra forsikringspenger eller ikke.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du sammenlikner barnet ditt med en bil. 

Bilen er en gjenstand uten egne behov. Det er ikke barnet. Bare sånn for ordens skyld. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det har du rett i. Jeg ser ikke hva du vil fram til... Det er fortsatt min forsikring som jeg har tegnet for å sikre meg økonomisk, så hva jeg velger å bruke pengene på er opp til meg. Barnet mitt får gjerne bo hos meg lenger enn til det er 18 år, hvis det ikke er klar for å klare seg selv enda, uavhengig av om jeg får ekstra forsikringspenger eller ikke.

Unnskyld meg, men du er jo helt på jordet. Har du ikke forsikret barnet for barnets del?

Har aldri hørt en slik holdning før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...