Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #1 Skrevet 7. september 2021 Tenk det at en av besteforeldrene til barna dine var syk og ikke kom til å leve så veldig mye lenger. Den besteforelden er også alene så dere kommer til å arve alt siden personen kun har et barn. Denne personen eier en hytte som personen er veldig mye på. Nå har denne personen ytret ønske om å bli kremert og få urnen gravd ned på tomten til hytta. For det første, er det i det hele tatt lov å grave ned urner hvor man vil? For det andre, sånn etisk sett, bør man følge det siste ønske? Vi er ikke sikker på om vi i det hele tatt kommer til å beholde hytten, og Dersom vi gjøre det er jeg ikke sikker på om jeg ønsker å ha denne personen begravet på "røykeplassen" ved siden av inngangen Anonymkode: 80985...28d
Østerdølen Skrevet 7. september 2021 #2 Skrevet 7. september 2021 Nei.Den som ønsker å enten begraves utenom kirkegård eller spre asken må selv søke om dette mens de er i livet. Forresten tror jeg faktisk ikke det er lov i det hele tatt å bli begravet utenom kirkegården,for da vil det jo kunne dukke opp menneskerester overalt. Og bare en liten tanke: dere setter urnen ved hytta for deretter å selge hytta.Hva med den stakkars nye eieren som risikerer å grave opp en urne om han graver på hyttetomta si?
amandine Skrevet 7. september 2021 #3 Skrevet 7. september 2021 https://www.nilsengravferd.no/sknad-om-askespredning-og-utlevering-av-urne Jeg tror ikke du kan begrave en urne hvor som helst, fordi jeg tror en betingelse er at asken kan taes opp i naturen. Det varierer med regler fra sted til sted. Jeg hadde fulgt avdødes ønske om å være på hytta, men spredd asken.
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #4 Skrevet 7. september 2021 Nei, det er ikke lov. Ved fremtidige utbygninger ol ville det bli alt for mange protester pga at "hele slekta" er begravet akkurat der. Det er ikke enbgang lovlig å spre asken som man vil. Se spesielt paragraf 20. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1996-06-07-32 Anonymkode: 04629...57c
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #5 Skrevet 7. september 2021 Tusen takk alle sammen HI Anonymkode: 80985...28d
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #6 Skrevet 7. september 2021 Du kan søke om å spre den (kan gjøres etter død og), men ikke grave den ned. Jeg syns det er viktig å følge den avdødes ønske, men siden vedkommende fortsatt er i live kan det jo tematiseres nå. Anonymkode: 0ccba...2b8
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #7 Skrevet 7. september 2021 Just now, Anonym bruker said: Du kan søke om å spre den (kan gjøres etter død og), men ikke grave den ned. Jeg syns det er viktig å følge den avdødes ønske, men siden vedkommende fortsatt er i live kan det jo tematiseres nå. Anonymkode: 0ccba...2b8 Tror vi alle er enige om at asken bør strøs etter død 😉 Anonymkode: ee6ca...c24
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #8 Skrevet 7. september 2021 Vi fikk lov til å spre asken til bestemor på hytta. Anonymkode: cb362...0bc
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #9 Skrevet 7. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tror vi alle er enige om at asken bør strøs etter død 😉 Anonymkode: ee6ca...c24 Søknaden. Det sto lenger oppe her at det måtte søkes om før død. Det stemmer ikke. Anonymkode: 0ccba...2b8
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #10 Skrevet 7. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Søknaden. Det sto lenger oppe her at det måtte søkes om før død. Det stemmer ikke. Anonymkode: 0ccba...2b8 Jada, det skjønte hn sikkert, men det var en morsom formulering 😂 Humor, du vet Anonymkode: 6aeda...c6e
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #11 Skrevet 7. september 2021 Vi søkte om å spre aske ved hytta. Vi fikk lov. Det er flere faktorer som avgjør om man kan spre. Flere kommuner har dedikerte områder for askespredning. Anonymkode: 99268...615
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå