Gå til innhold

Prioritering av foreldremøte

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, men det hele ligger på nett. 

Anonymkode: 952a9...3a9

Nei, ikke alt. I tillegg er det mye nytt å forholde seg til som mange foresatte ikke vet om, f.eks. at det bør søkes fortløpende om fratrekk av fravær grunnet kronisk sykdom, politisk fravær osv. og hvordan man gjør dette.

Anonymkode: 544ff...17c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper at alle som svarer 1. trinn bare har små barn 😝

Definitivt VGS. En har ikke så mange vinduer inn i ungdommenes hverdag.

Anonymkode: c6409...e44

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Et «barn» på videregående må da klare å ta rede på det nødvendige selv, hvorfor skal mamma finne ut av fraværsgrenser og valgfag?

Anonymkode: 3b709...32b

Normale foreldre liker å følge med på det ungdommen driver med og ha innblikk i hva som gjelder. 

Min er ikke på vgs før neste år men selvsagt trenger hun fortsatt litt støtte og hjelp. Stor nok til å klare seg selv ja, men selvsagt har jeg som forelder interesse av å få innblikk i hennes nye hverdag. Ikke minst få kontakt med andre foreldre. Dumme ting slutter ikke å skje fordi ungdommen begynner på vgs, snarere tvert i mot. Denne fasen av livet er det lurt å følge litt ekstra med på det som rører seg. Et slikt møte er ikke for ungdommen, det er for foreldrene. 
Regner med du enten ikke har barn, eller har barn i barnehagen. Oppfølging av barn opphører ikke etter konfirmasjonen. Den endrer seg til å følge med og ha overblikk. 

Anonymkode: e7a8a...114

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tipper at alle som svarer 1. trinn bare har små barn 😝

Definitivt VGS. En har ikke så mange vinduer inn i ungdommenes hverdag.

Anonymkode: c6409...e44

Haha, tenkte akkurat det samme selv. Når man har små/halvstore barn selv er det lett for å tenke på de eldste barna som voksne, kanskje fordi man husker hvor voksen man følte seg selv på den alderen, men så innser man etter hvert at selv en 16-åring fortsatt er litt "liten" og sårbar. De er like mye barna våre som ungdommer, selv om de klarer mye mer selv da. VGS er nytt, det er lite kontakt mellom skole og hjem, og da er foreldremøte en fin vei inn. Jeg tror en del av disse damene vil skjønne det selv når barna deres blir så store.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Et «barn» på videregående må da klare å ta rede på det nødvendige selv, hvorfor skal mamma finne ut av fraværsgrenser og valgfag?

Foreldre som deg ser vi dessverre mange av, vi som jobber på vgs. De tror at jobben er gjort når barnet starter på vgs og gidder ikke følge opp noen ting. 

En 16 åring er langt fra voksen og overgangen fra grunnskolen kan være utrolig tøff. Da er det bra å ha foreldre som er på og som har laget seg en relasjon til både skolen og kontaktlærer. 

Anonymkode: 494be...7e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.9.2021 den 23.12):

Videregående?🤔 Foreldremøte der.. Kan ikke huske at det var slikt når jeg gikk på skole, men det var tross alt i forrige århundre. Bare tenker på alle de som kom tilflyttende på hybel fra byer og steder langt borte. Var nå vitterlig ikke noen foreldremøte. Noe nåtidens ungdomsforeldre som forventer det? 

Anonymkode: 1f9e9...d99

Helt enig, fantes verken foreldremøter på ungdomsskolen eller VGs når jeg var ung på 90-tallet

Anonymkode: 7526f...c84

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Foreldre som deg ser vi dessverre mange av, vi som jobber på vgs. De tror at jobben er gjort når barnet starter på vgs og gidder ikke følge opp noen ting. 

En 16 åring er langt fra voksen og overgangen fra grunnskolen kan være utrolig tøff. Da er det bra å ha foreldre som er på og som har laget seg en relasjon til både skolen og kontaktlærer. 

Reform 97- hvor ble det av ansvaret for egen læring? 

Mange unge flytter hjemmefra for å bo på hybel og gå på VGs når de er 16.

Selv jobbet jeg heltid ett år da jeg var 16 og overnattet og var alene på vakt to uker per måned i den bemannede boligen (få og lette brukere)

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Skolestarteren, hva ellers? På vgs kan eleven selv møte opp.

Anonymkode: 952a9...3a9

Enig

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-9-6 den 22.28):

1.klassing og første året videregående, foreldremøte samme dag og klokkeslett, må velge ett selv om jeg vil på begge. 
Hva velge?

Anonymkode: 02937...7b9

Videregående. Foreldremøte for førsteklassinger er vanligvis innholdsløst pjatt om matpakka, skjermtid, sosialt miljø og tigging av penger til "gode" formål. Informasjonsmøte på videregående kan være svært viktig for hvor godt du følger opp en ungdom mht studier og senere muligheter for utdanning og arbeidsliv. Jeg fikk blant annet informasjon om dekning av utgifter til egenkjøring, løsning av konflikter, rutiner for utsettelse av leveringsfrister ved sykdom mv, klage på karakterer og valgfag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-9-6 den 23.12):

Videregående?🤔 Foreldremøte der.. Kan ikke huske at det var slikt når jeg gikk på skole, men det var tross alt i forrige århundre. Bare tenker på alle de som kom tilflyttende på hybel fra byer og steder langt borte. Var nå vitterlig ikke noen foreldremøte. Noe nåtidens ungdomsforeldre som forventer det? 

Anonymkode: 1f9e9...d99

Vi hadde et digitalt foreldremøte/informasjonsmøte i april 2020. Ja, jeg forventer informasjon om hvordan jeg kan følge opp ungdommen min mht utdanning. Det er greit at ungdommer er store og bør ha kontroll på sine egne ting, men de er fortsatt mindreårige, og jeg som forelder har ansvaret for dem. Jeg har heller ikke gått på skole i Norge og ønsker informasjon om hvordan norsk videregående skole fungerer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Fordi "barnet" fortsatt er mindreårig, og vi som foreldre har juridisk ansvar for deres oppfostring og utdanning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke alt. I tillegg er det mye nytt å forholde seg til som mange foresatte ikke vet om, f.eks. at det bør søkes fortløpende om fratrekk av fravær grunnet kronisk sykdom, politisk fravær osv. og hvordan man gjør dette.

Dette. Jeg fant verken lett tilgjengelig informasjon om dekning av utgifter til egenkjøring, klage på karakterer eller annet som var relevant. Informasjon om dekning av egenkjøring lå på nettsted som man måtte gå via tre andre nettsteder for å komme til, i en egen, godt gjemt fil nederst på siden. Mye lettere når informasjonen gis direkte fra skolen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Reform 97- hvor ble det av ansvaret for egen læring? 

Mange unge flytter hjemmefra for å bo på hybel og gå på VGs når de er 16.

Selv jobbet jeg heltid ett år da jeg var 16 og overnattet og var alene på vakt to uker per måned i den bemannede boligen (få og lette brukere)

Ja, de flytter på hybel (vår elevmasse består av ca 50 % hybelelever), det gjør det jo enda viktigere med et godt samarbeid skole-hjem? 

Selv om du jobbet som 16 åring så regner jeg med at foreldrene dine fremdeles hadde omsorgen for deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...