Gå til innhold

Noen muslimer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål. Det er oppriktig interesse og ingen forsøk på hetsing. Håper på et seriøst svar og at tråden holdes saklig. 

Jeg har flere muslimske venner. Ikke nære venner men vi er venner på FB omgås litt sosialt osv. De er skikkelig bra folk som jeg liker godt. Våger ikke spørre de om det jeg lurer på av frykt for å virke frekk. 

Når mine venner kommenterer på bilder til andre muslimer så er kommentaren alltid noe med. Måtte Allah velsigne han/henne. Allah er tilstrekkelig for oss. Vi skal vende tilbake til Allah.
Det er liksom ikke noe personlig. Hvis mine venner legger ut bilde av sine barn er det alltid at de skal beskyttes av Allah. Er dette vanlig? Eller er man veldig troende når man skriver slik. Ovenfor meg er de veldig norske og kommuniserer helt normalt på FB, men seg i mellom er det kun Allah er stor og beskytter oss.

Er dette bare sett på som høflig prat slik vi nordmenn alltid skriver at barna til venner er skjønne, fine og gode osv?

Anonymkode: 7fd33...284

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig, og det er en religiøs/kulturell greie. ☺️

Du finner den forøvrig blant sterkt troende kristne også, "Gud bevare deg og dine" osv. 

Skrevet

Jeg har bekjente fra Somalia. Jeg får insh’allah og alhamdulillah når vi snakker om barna. Synes det er koselig 😀 Blir jo som vi nordmenn sier åååå, næmen og herlighet de vokser til.

Anonymkode: 352fc...162

Skrevet

Det henger sammen med troen om at alt godt er en velsignelse fra Gud og man erkjenner dette og viser sin takknemlighet ved å ikke komplimentere personer direkte, men via Gud. Skal være en påminnelse om ikke bli selvgod eller kry.

Anonymkode: e85f8...0c4

Skrevet

Er ikke muslim selv, men jobber med flere og jeg har spurt de om det før, og det er for dem (Irak, Kosovo, Egypt og Afghanistan) ren høflighetsfrase. Litt som næmmen, så fin, ha en fin dag o.s.v. Litt overfladisk pjatt som de ble enige om at det var.

Anonymkode: b5107...d62

Skrevet

Jeg kjenner mange tyrkere (vet ikke med andre muslimer). Jeg har inntrykk av at i området rundt Egeerhavet/ Middelhavet sier man denne type ting i stedet for å si at barnet er søtt e.l. og at dette er en tradisjon som stammer fra folkelig overtro (ideen om det onde øyet/det gode øyet). Hvis du sier at ungen er nydelig, gjør du barnet sårbart for det onde øyet (misunnelse, sjalusi etc), og det kan gå barnet ille. I stedet sier man "det er Guds verk" eller lignende, for å beskytte barnet.

Anonymkode: 836bd...363

Skrevet

Ok. Takker for svar. Da var det slik jeg tenkte. Høflig prat. 
Jeg kjenner noen sterkt troende kristne og de skriver aldri Gud velsigne osv. 

Anonymkode: 7fd33...284

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...