Gå til innhold

Skal dere med barn 12-15 år vaksinere dem?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gutt ja, jente nei.  Har selv fremdeles store blødningsforsyrrelser 6 mnd etter vaksinasjon. Med jente på vei inn i pubertet er det uaktuelt med vaksinasjon før det blir forsket mer på dette.

Anonymkode: fecc0...f98

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bare litt nysgjerrig, lar dere barn ned i 12 år få lov til å ta medisinske beslutninger? 

Anonymkode: 7dcb9...d26

Delta ja, selvfølgelig! Ta endelig beslutning, nei. 

Anonymkode: 7ead1...314

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Gutt ja, jente nei.  Har selv fremdeles store blødningsforsyrrelser 6 mnd etter vaksinasjon. Med jente på vei inn i pubertet er det uaktuelt med vaksinasjon før det blir forsket mer på dette.

Anonymkode: fecc0...f98

Er verre hvis barnet får corona 

Anonymkode: a7219...cb9

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er det faktisk ikke. 

Anonymkode: 2b610...6da

Det vet man ikke på et individuelt nivå. På et generelt nivå vet man at ca. en promille av alle kvinner får blødningsforstyrrelser av vaksinen, dette er ikke forsket på i sammenheng med covid-19 (så vidt jeg vet). Vi vet også at barn kan få litt kraftigere umiddelbare bivirkninger av vaksinen som feber, muskelsmerter osv. Videre vet vi at mange barn ikke blir syke av covid-19 i det hele tatt, eller bare får lette symptomer. Men vi vet også at barn rammes av long-covid, rundt 20-30%, selv de med lite symptomer, og at rundt 11 % er plaget med hjernetåke/hukommelsen i flere måneder etter et forløp med covid-19. Så her må man rett og slett veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Bare litt nysgjerrig, lar dere barn ned i 12 år få lov til å ta medisinske beslutninger? 

Ikke endelig beslutning, den tar jeg. Men skal høres ja. Hadde barnet selv hatt stort ønske om å vaksinere seg, så skulle det nok få lov. Men jeg er skeptisk og barnet hadde sine meninger om saken. 

Anonymkode: 675bb...386

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke endelig beslutning, den tar jeg. Men skal høres ja. Hadde barnet selv hatt stort ønske om å vaksinere seg, så skulle det nok få lov. Men jeg er skeptisk og barnet hadde sine meninger om saken. 

Anonymkode: 675bb...386

Leste nå en studie fra Haukeland, som har en stor studie, at sjansen for long covid er stor hos de med milde symptomer, ( noe unge ofte får). Tør du det?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det vet man ikke på et individuelt nivå. På et generelt nivå vet man at ca. en promille av alle kvinner får blødningsforstyrrelser av vaksinen, dette er ikke forsket på i sammenheng med covid-19 (så vidt jeg vet). Vi vet også at barn kan få litt kraftigere umiddelbare bivirkninger av vaksinen som feber, muskelsmerter osv. Videre vet vi at mange barn ikke blir syke av covid-19 i det hele tatt, eller bare får lette symptomer. Men vi vet også at barn rammes av long-covid, rundt 20-30%, selv de med lite symptomer, og at rundt 11 % er plaget med hjernetåke/hukommelsen i flere måneder etter et forløp med covid-19. Så her må man rett og slett veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. 

Det du kaller long-covid, har du kilder til det?

Anonymkode: 840e5...628

Nei.

Guttene på 17 og 20 er vaksinert 

Jenta som står midt i puberteten blir ikke vaksinert. Synes dette med blødningsforstyrrelser er skummelt, vil ikke tøyse med hormonene til en jente som er i en sårbar alder. Mulig vi ombestemmer oss, men i første omgang får hun den ikke.

Jeg er ferdig med å få barn og er selvfølgelig vaksinert.

Anonymkode: 540ed...fd9

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det du kaller long-covid, har du kilder til det?

Anonymkode: 840e5...628

https://sciencenorway.no/covid19/norwegian-study-more-than-half-of-young-people-with-mild-covid-19-infections-experienced-long-covid/1880560

Ikke den du refererte til, men pålitelige kilder her. 

• Opprett ny...