Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #1 Skrevet 6. september 2021 Er det uvanlig å høre med besteforeldre om de kanskje kunne ha deres to barnebarn på 3,5 år og straks 7 åren uke i ferien? Har aldri hatt barnepass så lenge før - kun en overnatting på eldste da han var 2 år, samt par-tre kvelder totalt sett. Men mannen og jeg har fått tilbud om å bli med på en ukes reise neste år. Og hadde vært så hyggelig å fått tatt det sammen, og ikke bare en av oss. Men føler meg nesten slem som hører om de kan ha barna så lenge... 😕 Svaret jeg fikk var at det nok ble vanskelig. Skulle ønske de bare kunne sagt "Ja, selvfølgelig skal vi det! Så hyggelig for dere å gjøre noe sammen!" Anonymkode: 20a8a...371
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #2 Skrevet 6. september 2021 I noen familier er det helt normalt, i andre familier er det ikke det. Jeg har ikke foreldre som ønsker å passe noe særlig, og har kommet frem til at det bare må aksepteres uten å være misunnelig på de som har det annerledes. Det var litt skuffende i begynnelsen, må innrømme det, men det er nå bare sånn det er. Anonymkode: e5bac...e44
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #3 Skrevet 6. september 2021 Nja, en uke er lenge, langhelg hadde vært noe annet. Og hvis det da går en uke av allerede begrenset ferie skjønner jeg dem godt. Anonymkode: fd3e3...482
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #4 Skrevet 6. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Er det uvanlig å høre med besteforeldre om de kanskje kunne ha deres to barnebarn på 3,5 år og straks 7 åren uke i ferien? Har aldri hatt barnepass så lenge før - kun en overnatting på eldste da han var 2 år, samt par-tre kvelder totalt sett. Men mannen og jeg har fått tilbud om å bli med på en ukes reise neste år. Og hadde vært så hyggelig å fått tatt det sammen, og ikke bare en av oss. Men føler meg nesten slem som hører om de kan ha barna så lenge... 😕 Svaret jeg fikk var at det nok ble vanskelig. Skulle ønske de bare kunne sagt "Ja, selvfølgelig skal vi det! Så hyggelig for dere å gjøre noe sammen!" Anonymkode: 20a8a...371 Unnskyld meg, men én uke er litt lenge. Men skjønner at det kunne vært deilig for dere. Er det ingen andre dere kan spør? Anonymkode: bd77a...d49
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #5 Skrevet 6. september 2021 Det finnes jo ikke en mal på hva som er vanlig å forvente. Mine foreldre har gjerne barnebarna, både over lengre perioder (har ikke vært nødvendig med mine barn, men mine søsters barn har de hatt en uke flere ganger) og på eget initiativ. Svigerforeldrene mine svarer alltid ja når de blir spurt, men de er svært opptatt av når vi skal hente og ofte kommer de med barna tidligere enn avtalt. Så de spør vi kun om det er virkelig krise. Anonymkode: 46c5d...9f9
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #6 Skrevet 6. september 2021 Jeg husker bare selv at jeg og søstra mi ofte var lengre tid hos min mormor... Kan jo kanskje høre om det kan deles på flere besteforeldre her.. Er nok litt farget av at jeg vet om flere vennepar som har fått gjort det samme. Og der har det ikke vært noe trøbbel. Men skjønner at det er lenge. Synes jo det er slitsomt selv 😅 Får fundere på potensielle løsninger. Eventuelt så blir det en av oss eller ingen. Takk for svar ❤️ Anonymkode: 20a8a...371
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #7 Skrevet 6. september 2021 Mine svigers hadde sagt ja med en gang, men ikke mine egne foreldre. Forskjellen er kanskje at mine foreldre fremdeles er i full jobb mens svigers er pensjonister. Uansett syns jeg en uke er lenge når det gjelder ferie og ikke at man er i en knipe pga jobb e.l. Anonymkode: c70a2...06b
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #8 Skrevet 6. september 2021 En uke er lenge, særlig når yngste er så liten. Vi har aldri hatt barnepass så lenge. Det lengste var 3 netter da yngste var 6 år. Det kommer jo også an på hvor velloppdragne og enkle ungene er å ha på besøk, hvor spreke besteforeldrene er, om de er i jobb, hvordan de bor osv. Anonymkode: b7bc0...de2
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #9 Skrevet 6. september 2021 Ekstra info: Begge barna skal i bhg/sfo på dagtid i ukedagene. Så sånn sett ville det vært en avlastning. Anonymkode: 20a8a...371
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #10 Skrevet 6. september 2021 Hadde ikke passet en på 3,5 en uke. Skjønner besteforeldre. Finnes ikke koselig å ha så små barn en uke når det ikke er eget barn. Synes du har litt høye forventninger. Anonymkode: 358c5...fd9
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #11 Skrevet 6. september 2021 Det varierer fra familie til familie. Svigermor hadde sagt ja uten å nøle. Moren min hadde orket maks to dager. Vi skal på bryllupsreise om litt over ett år, da skal svigermor passe i ti dager, hjemme hos oss. Da er det bhg, sfo, skole. Anonymkode: 2e2de...308
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #12 Skrevet 6. september 2021 Den eldste hadde de nok gladelig passet én uke, men skjønner godt de kvier seg når det er en liten én også. Min er 7,5 år og var på ferie alene med besteforeldre i sommer. Først én uke i Finnmark med bestemor også var han to uker hos morfar i Trøndelag. Mamma har passet han støtt og stadig siden han var baby, men første gangen han var en hel uke med henne, var først når han var 6 år. Da var de på hyttetur. Nå virker det ikke som at dine barn er særlig vant med å være borte fra dere (over natta og over tid). Har yngste sovet borte før? Har dere vært borte en helg/langhelg før? Anonymkode: 62275...f98
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Den eldste hadde de nok gladelig passet én uke, men skjønner godt de kvier seg når det er en liten én også. Min er 7,5 år og var på ferie alene med besteforeldre i sommer. Først én uke i Finnmark med bestemor også var han to uker hos morfar i Trøndelag. Mamma har passet han støtt og stadig siden han var baby, men første gangen han var en hel uke med henne, var først når han var 6 år. Da var de på hyttetur. Nå virker det ikke som at dine barn er særlig vant med å være borte fra dere (over natta og over tid). Har yngste sovet borte før? Har dere vært borte en helg/langhelg før? Anonymkode: 62275...f98 Yngste har ikke sovet borte før - men vi har jo god tid på å øve på dette, da dette ikke er før neste sommer. Vi har ikke vært borte mer enn en natt med eldste, som sagt. Og noen få kvelder her og der. Forstår at det nok er yngste som er "vanskeligst", pga alderen ja. Anonymkode: 20a8a...371
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 Yngste er såpass liten at det fort kan bli mye arbeid. Om barna i tillegg ikke er vant med at dere er borte kan det fort bli mye gråting og våkne netter. Kjemien de har med barnebarna blir da også avgjørende. Med så små barn må man være "på" hele tiden. Det er mange besteforeldre som blir fryktelig sliten av å være så på så det blir veldig individuelt hva de tåler. Noen besteforeldre kan være med barnebarna i ukevis, mens andre blir helt utslitt etter noen timer. Dette blir også påvirket av hvordan barna er. Hvor aktive de er, om de kan leke sammen osv. Mange får heller ikke til å sove om de sover borte, men det er jo ikke sikkert deres hus egner seg til å passe barn i så lenge (f.eks er for langt unna barnehage/skole). Yngste barnet deres er også såpass liten at det blir vanskelig å fordele det på begge sett med besteforeldre også, da det fort kan bli utrygg om også dette skifter når dere er borte. Det er mye som skal klaffe for at dette skal gå fint, men om barna er relativt rolige, kan leke sammen, kan være borte fra mamma og pappa og besteforeldrene er relativt spreke burde det la seg gjøre. Kanskje de sier ja når de får tenkt litt på det. Om ikke får dere utsette dette til barna er eldre. Anonymkode: b933c...7e0
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Yngste har ikke sovet borte før - men vi har jo god tid på å øve på dette, da dette ikke er før neste sommer. Vi har ikke vært borte mer enn en natt med eldste, som sagt. Og noen få kvelder her og der. Forstår at det nok er yngste som er "vanskeligst", pga alderen ja. Anonymkode: 20a8a...371 Det kan jo være noe av årsaken til at besteforeldrene vegrer seg litt. For når barna har vært så lite borte fra dere, vil det som oftest ta lengre tid før de blir trygge nok til en hel uke. Besteforeldrene vet jo at det er de dere må øve med og da blir det mange overnattinger det neste 3/4 året. Men for all del, jeg kan fint ta feil. Kanskje barna deres fikser overnattinger uten problemer og dere ikke trenger å øve så mye. Alle barn er jo forskjellige. Anonymkode: 62275...f98
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 Tror ikke det er vanlig å være borte en hel uke når man har så små barn (3,5-åringen) nei. Det har iallefall aldri vi vært. Besteforeldre har passet eldstemann i en uke i strekk, og hatt yngste en helg av og til. De har også ved en anledning hatt begge to i to netter. Da tror jeg de var litt slitne etterpå. Jeg ville aldri funnet på å spørre om de kunne passet begge to i en hel uke! Selv om de helt sikkert hadde sagt ja... Hvis dere absolutt vil reise på den ferien ville jeg spurt begge besteforeldrepar om de kunne passe halve uken hver. Anonymkode: cb2cb...f31
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. september 2021 #17 Skrevet 6. september 2021 Her kunne jeg spurt mine foreldre om dette og de hadde sagt ja med en gang . ( begge sider av barnas besteforeldre i grunn) . Første gang de ble passet en uke var når minstemann var 1 år. ( Dette var i forbindelse med en begravelse i utlandet så det var nødvendig) . Fra minste var 3 har mamma ønsket å ha dem med seg en uke på ferie hvert år. Vi bor ikke helt tett på familie så de vil gjerne være med barna over flere dager når det er mulig . Noen ganger har de hatt begge samtidig eller bare en og en .
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #18 Skrevet 6. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Yngste har ikke sovet borte før - men vi har jo god tid på å øve på dette, da dette ikke er før neste sommer. Vi har ikke vært borte mer enn en natt med eldste, som sagt. Og noen få kvelder her og der. Forstår at det nok er yngste som er "vanskeligst", pga alderen ja. Anonymkode: 20a8a...371 Jeg synes en uke er veldig lenge for et så lite barn, og spesielt når han aldri har sovet borte før. Mitt barn har overnattet hos mormor fra vi sluttet med nattamming da han var 9 mnd. Han har overnattet der jevnlig etter det, det har sjelden gått mer enn 2 uker imellom. Men han har fortsatt ikke vært borte fra oss mer enn en langhelg om gangen, og han er 8 år nå. Anonymkode: 91b4d...854
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #19 Skrevet 6. september 2021 Hadde gladelig passet en treåring ei uke, men en 7 åring ei uke i strekk? Nei takk! Liker andres barn best når de er fra 0 - 3 år. Har vært borte fra barna over en lengre periode én gang (ca ei uke), og da løste vi det med 3 sett besteforeldre. Ungene storkoste seg, alle besteforeldrene fikk låne de like mye, og vi fikk tatt den nødvendige reisen. Kommer ikke til å skje igjen, men det fungerte greit. Anonymkode: 2e3fb...012
the amazing spidermamma Skrevet 6. september 2021 #20 Skrevet 6. september 2021 Det var lenge, synes jeg, ganske slitsomt med to så små barn i ei uke. Ellers så er det jo umulig å vite hvor god form disse besteforeldrene er, hvor gamle de er osv.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #21 Skrevet 6. september 2021 Takk for svar, alle! Her er vel konklusjonen at det kommer helt an på og at for noen er det greit og andre ikke. Så får bare være som det er og vente til unga er flytta hjemmefra 😬😂 Neida. Men vi får heller starte med en helg eller annet i første omgang og se det an på sikt 😊 Anonymkode: 20a8a...371
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #22 Skrevet 6. september 2021 Vi bestilte oss tur en uke og avtalte at barna skulle være 4 dager hos Farmor, så hentet Mormor dem de resterende dager. Fikk ikke testet det da det oppsto en krise som ødela turen. Anonymkode: da122...e5b
Pobie Skrevet 6. september 2021 #23 Skrevet 6. september 2021 Er ikke urimelig å spørre, helt innafor. Men det må også være lov til å si nei. Personlig synes jeg den alderen hadde vært helt grei å passe, de er såpass store at de ikke må fotfølges hvert sekund. Det er greit å være skuffet. Kan dere dele det mellom besteforeldrene eller annen familie slik at de har noen dager hver?
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #24 Skrevet 6. september 2021 Pobie skrev (7 minutter siden): Er ikke urimelig å spørre, helt innafor. Men det må også være lov til å si nei. Personlig synes jeg den alderen hadde vært helt grei å passe, de er såpass store at de ikke må fotfølges hvert sekund. Det er greit å være skuffet. Kan dere dele det mellom besteforeldrene eller annen familie slik at de har noen dager hver? Vurderer å sjekke ut en slik mulighet. Så det kunne kanskje gått 👍😊 Anonymkode: 20a8a...371
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #25 Skrevet 6. september 2021 Hadde vært uproblematisk for begge sett besteforeldre her, men det kommer nok an på forholdet mellom besteforeldre og barnebarn og hvor slitsomme ungene er. Jeg blir sliten av min søsters barn etter en halvtime, og jeg ser at det blir mamma også. Det er noe med både støynivå og avhengighet som ikke ligner grisen. Anonymkode: 71199...473
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå