Gå til innhold

Dere som har problemer med bihullene

Anbefalte innlegg

Har en datter som kan se ut som hun er plaget med dette. Vi var i sør Europa i sommer, ingen klaging på hodepine eller vondt i de typiske punktene som ansikt over øyebrynene. Med en gang vi er tilbake og nå når det er litt kaldere så begynner hun å klage over vondt på de stedene. Hun har den siste tiden også klaget over svimmelhet. Er det vanlig hvis man har problemer med bihulene? Hun har vondt hvis jeg også trykker ved øret. 
Jeg har nå bedt om øre nese hals henvisning da vi må få sjekker ut dette ordentlig. Slitsomt for henne og jeg blir litt bekymret for svimmelheten og om den kan ha noe med andre mer alvorlige ting.

Anonymkode: 1f085...2e0

Fortsetter under...

Jeg hadde problemer med bihulene som barn. Hos meg forsvant dette helt da jeg som voksen kuttet ut melkeprodukter. Fikk etter dette også påvist melkeallergi.

Sier ikke at det er noe slikt hos din datter, men siden dere skal til spesialist så tenker jeg det kan være greit å ha i bakhodet. I tillegg kan du tenke over kostholdet når dere var på ferie sammenlignet med kostholdet hjemme. Uansett hørest det ut som om hun bør testes for ev. allergier.

Har hun det hele året? Hvis det er verre på høsten, så kanskje ha dette i bakhodet også: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/unn-forste-i-verden-til-a-avdekke-arsak-til-allergi-pa-hosten-_-bjorkrustsopp-den-store-synderen-1.15621523

Helt enig med deg i at hun bør få sjekket dette ordentlig, spesielt siden hun også er blitt svimmel.

Selv om det bør sjekkes så ville ikke svimmelheten bekymret meg veldig. Øre/nese- henger jo sammen, og balanseorganet sitter i øret, så problemer med nese/bihuler kan påvirke dette. I tillegg kan man bli stram i muskulatur i skulder/nakke/kjeve pga. smerter/problemer i bihulene, og det kan igjen påvirke nakke og balanseorganet og gi svimmelhet. Men sjekkes bør det, selv om det er stor sannsynlighet for at dette er en følge av bihuleproblematikken.

Man kan også få litt forstørrede lymfeknuter ved ørene ved forkjølelse/bihuleproblematikk, og det kan også gjøre at det er ømt rundt øret/kjeveledden.

Håper hun slipper å vente så lenge på time :)

Anonymkode: 09a81...249

Tusen takk for svar dere. Hun har dessverre vært plaget en stund, men fastlegen har føler jeg ikke henvist videre på eget initiativ, men nå har jeg bedt om det selv. Som sagt rart at hun i varme land med tørrere luft ikke plages i det hele tatt, men med en gang vi kommer til Norge så begynner de samme plagene med hodepine og smerter i ansiktet når vi trykker. 
Betryggende å høre ar dette med svimmelhet kan henge sammen med dette. Synes dette med svimmelhet er alltid så skummelt. 

Du skriver at hun bra i sommer når dere var på ferie. Badet hun mye i sjøen når dere var på ferie? Saltvann kan ha god effekt på bihulene. Skyll gjerne bihulene med saltvann flere ganger om dagen til hun blir bra. Det kan være lurt å ha skylle bihulene jevnlig for å unngå å bli dårlig igjen. 

Anonymkode: b4d7f...2ff

Fastlege kam behandle henne k første omgang. Rinexin tabletter og nasonex nesespray - det er det som er standard behandling hos ØNH også. Og som andre her har sagt; skylle med saltvann. Kjøp et neseskyllehorn og bruk dette jevnlig. Det er utrolig hva det løse opp. 

hvis dette ikke hjelper, kan ØNH henvise til operasjon

Anonymkode: a84bb...5b3

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fastlege kam behandle henne k første omgang. Rinexin tabletter og nasonex nesespray - det er det som er standard behandling hos ØNH også. Og som andre her har sagt; skylle med saltvann. Kjøp et neseskyllehorn og bruk dette jevnlig. Det er utrolig hva det løse opp. 

hvis dette ikke hjelper, kan ØNH henvise til operasjon

Hun brukte det i fjord vinter, hjalp der og da litt og så samme igjen.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun brukte det i fjord vinter, hjalp der og da litt og så samme igjen.

Neseskyllehorn bør brukes jevnlig. Også når man ikke har bihulebetennelse - for å forebygge. Det samme gjelder nasonex. Det bør brukes hver dag året rundt - ikke bare i dårlige perioder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...