Anonym bruker Skrevet 4. september 2021 #1 Skrevet 4. september 2021 Jeg takler virkelig ikke ull rett mot huden, men har så lyst til å kunne bruke fine ullgensere etc med feks bare en singlet under. Problemet er at ull klør og stikker noe helt sinnsykt. Når jeg prøver en ullgenser som kommer i kontakt med huden så får jeg helt fnatt og river den av igjen med en gang. Kan jeg venne meg til å bruke ull? Anonymkode: 2c925...c87
Optatium Skrevet 4. september 2021 #2 Skrevet 4. september 2021 Klart du kan, men må du? 🙈 Jeg syns det er stor forskjell på ulltypene, og merinoull feks er greit mot huden, mens sånne pusegarngreier er grufullt🙈 smak og behag!
Anonym bruker Skrevet 4. september 2021 #4 Skrevet 4. september 2021 Jeg klarer ikke det. Hadde en ulltrøye i mange år som jeg ikke klødde av og brukte mye, men jeg kan ikke bruke noe annet ulltøy som jeg har prøvd. Anonymkode: fbb59...b1b
Anonym bruker Skrevet 4. september 2021 #5 Skrevet 4. september 2021 Lurer på det samme.. Anonymkode: e20f6...24f
frk Nilsen Skrevet 4. september 2021 #6 Skrevet 4. september 2021 Kjenner meg godt igjen, prøvde en genser i går, litt hals. Ubehagelig fra en annen verden, sjekket merkelappen. Det var 7% ull... har en genser fra samsøe i Kashmir, den er eneste som så langt har funket. Det er så mye fint i ull som jeg kunne ha tenkt meg, men det går sjelden. Men jeg sluttet ikke å prøve.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2021 #7 Skrevet 4. september 2021 Jeg heller nok mot nei, men det er så mange varianter av ull at det er endel du kan vende deg til å bruke litt, mens andre er det fortsatt totslt umulig å bruke. Drops Meriono ull er det eneste jeg har funnet som mitt ene barn kan bruke og ikke minst som hun liker å bruke. Hun har atopisk eksem så alt stikker og klør, men dette klør ikke. Dette kan hun bruke rett på huden også. Jeg irriterer meg bare at jeg ikke fant det ut før hun var ungdom, det hadde gjort ting litt enklere når hun var liten og var lengre ute når det var kaldt. Drops extra fine meriono er den som egner seg mest til gensere som skal varme mye når en er ute, passe tykk. Drops baby meriono varmer også godt, men akkurat litt for tynn når en skal være lenge ute i kulden sier jenta mi. Hun liker gensere i baby meriono best, men hun sier selv at de må brukes til forskjellig bruk. Begge varmer godt og er gode å ha på seg. Av erfaring så bør du bruke en pinnestr mindre enn hva som står på garnet. Da holder det fasongen vask etter vask. Med pinnenr som står på, kan det fort dra seg litt og miste fasongen etter vask. Ikke veldig mye, men nok til at det er irriterende når en har brukt så mye tid på å strikke noe. Jeg har prøvd noen andre merino garn, de er greie sier ungen, men Drops sitt er det beste å ha på seg. Hun stjeler noen av mine alpakka ull gensere. Hun syns de er så fine, og hun klarer å ha de på seg litt når hun har klær under. Da må hun ha klær slik at ikke noe berørerhuden hennes, sltså genser med litt hals osv. Andre vanlige ullgensere kan hun ikke bruke over klær engang, det bare stikker og klør. Hun har alltid syns ullgensere har vært så fint, så nå som det har vært in blandt ungdommen her i flere år prøver hun alt jeg har. Tovet en genser i ett eller annet rart ullgarn også, den var vist kanskje mulig. Litt usikker om det var pga at det er en Felleskjøp genser eller at den ikke stakk, det passer vist til en bøgdefest. Anonymkode: 4039b...418
Anonym bruker Skrevet 4. september 2021 #8 Skrevet 4. september 2021 Noen kan venne seg til det, andre kan ikke. Jeg må venne meg til det på nytt hver høst. Klør et par dager, så går det over. Men vet at for noen går det aldri over. Anonymkode: b1d73...388
Anonym bruker Skrevet 4. september 2021 #9 Skrevet 4. september 2021 Jeg klarer ikke. Hverken ull eller hår. Jeg har prøvd gensere I garn som andre hardnakket påstår at er helt kløfrie, men det stemmer absolutt ikke. Både baby merinoull, drops air, alpakka osv. får meg til å ville rive av meg huden min. Anonymkode: ef0e7...ea2
Anonym bruker Skrevet 4. september 2021 #10 Skrevet 4. september 2021 Sånne fine gensere du nevner, kommer jeg aldri til å bli vant til. Syns de loer og klør. Takler det ikke. Men noen ullundertøy har jeg lært meg å bruke. Du får prøve. 😊 Anonymkode: 889d2...ce1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 Jeg klør av all ull, uansett hvor lite de skal klø så klør de som et helvete. Min minste er lik meg så hun slipper faktisk å bruke ull mot hud fordi jeg hater det selv. Ull klør også om jeg har tynn bomullsgenser under. Jeg er spesielt utsatt på halsen så er det v-genser kan jeg bruke ullgenser med pologenser under. Jeg skulle ønske jeg tålte ull det er så mange fine gensere jeg har lyst på. Å gå med tykk genser under ullgenser blir for varmt på jobb. Anonymkode: 68d47...593
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg klarer ikke. Hverken ull eller hår. Jeg har prøvd gensere I garn som andre hardnakket påstår at er helt kløfrie, men det stemmer absolutt ikke. Både baby merinoull, drops air, alpakka osv. får meg til å ville rive av meg huden min. Anonymkode: ef0e7...ea2 Samme her. Og det som irriterer meg er når folk da sier «det må være psykisk fordi de klør FAKTISK IKKE» 😂😂😂 Anonymkode: 68d47...593
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 Det kommer nok an på hvorfor huden blir irritert av det. Noen kan sikkert venne seg til det, men er du allergisk mot ull har det ingenting med vane å gjøre. Jeg tåler ikke ull, to av mine fire barn har arvet det. Jeg har tatt sånn prikketest over hele ryggen for å sjekke allergier, og slår ut på ull, det er ikke noe jeg har funnet opp.... Sønnen min er verst, han hovner opp i huden, blir rød og irritert. Husker jeg kjøpte et superundertøysett til han som var dobbelt vevd, superundertøy mot huden og ull ytterst, sa til han at det ikke var ull. Gikk en bitteliten stund før han kom desperat i blikket, dro i halslinningen og spurte om jeg var sikker på at dette ikke var ull. Viste seg at yttersiden av underdøyet var brettet inn og sydd rundt kantene på hals og arm, så han fikk en stripe av den myke ulla mot huden, han reagerte med en gang altså, rød, kløende hud. Du kan ikke venne deg til ull om du er allergisk. Vi har atopisk hud alle tre, men bare datteren min har eksem, hun kan ihvertfall ikke bruke det Anonymkode: 64920...fb6
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 Kanskje tåler du noe ull, kanskje ingenting. Prøv ulike plagg før du kjøper dem. Jeg tåler noe ullundertøy fra devold. Og mohair-gensere klør ikke, mens merino og alpakka kan klø, særlig hvis jeg blir varm. Anonymkode: 13817...809
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå