Gå til innhold

Birgitte Tengs-saken

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke, men hvis jeg hadde to barn regner jeg med at jeg hadde vært mer opptatt av at tryggheten til det gjennlevende enn at så mange skulle jobbe med å finne gjerningsmannen 20 år etter, at de ikke hadde tid til dagsaktuelle saker.

Det bør uansett ikke være pårørende som skal besemme hvor mye arbeid som legges i en sak.

Anonymkode: c7f16...244

Birgitte var enebarn. 
Og uansett hvor mange barn man har får man aldri fred før gjerningsmannen er tatt. Og tenk om det viser seg at det var han som også drap Tina? Kunne det vært forhindret mens politiet var opptatt med fetteren? 

Anonymkode: 9c101...277

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har du tungt for det? Jeg har fått med meg like mye som deg, men har en annen mening om saken. 

Anonymkode: 2e2c1...646

Og du mener han «fanget» henne, og tok henne med på tråsykkelen sin for å drepe henne? Og du har en annen mening enn dna-bevis? Spennende. Ser deg snart på Åndenes makt? 

Anonymkode: 3bcc0...5a7

Det fatteren har blitt utsatt for er så grusomt at ord blir for fattige.. 

Personlig har jeg bestandig vært overbevist på at fetteren ikke har hatt noe med drapet å gjøre.

Her er det mange som må be om tilgivelse for et ødelagt liv..

Anonymkode: bc33f...a51

Birgitte var enebarn. 
Og uansett hvor mange barn man har får man aldri fred før gjerningsmannen er tatt. Og tenk om det viser seg at det var han som også drap Tina? Kunne det vært forhindret mens politiet var opptatt med fetteren? 

Hvor mange søsken et offer har bør ikke ha betydning for hvor mye arbeid som legges i etterforskningen og det er grenser for hvor mye resurser som skal legges i å gi familien fred, akkurat som det er grenser for hvor mye penger staten er villig til å betale for medisiner til syke.

Det er fint med oppklaring, men ikke for enhver pris.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvor mange søsken et offer har bør ikke ha betydning for hvor mye arbeid som legges i etterforskningen og det er grenser for hvor mye resurser som skal legges i å gi familien fred, akkurat som det er grenser for hvor mye penger staten er villig til å betale for medisiner til syke.

Helt sikker på at du hadde følt det samme om du selv ble dømt for mord, så frikjent, men deretter dømt til å betalte erstatning til familien til den du ikke hadde drept? Og du i tiår fremover alltid ville være stemplet som hun som myrdet NN, uansett hvor du gikk ville alle ha hørt om NN-saken og huske at det var du som ble dømt? Du hadde følt det samme om du selv visste at du ikke hadde drept noen, og at det gikk en drapsmann/-kvinne løst og ustraffet, fri til å drepe igjen når som helst? Eller hva om det skjer din sønn - er vel ikke så farlig om han er uskyldig dømt, er jo begrenset hvor mye penger vi kan bruke for å finne den rette morderen og frikjenne endelig din sønn?

Like sikker hvis denne nye utviklingen har gjort at en av dine aller kjæreste nå slipper å bli myrdet av samme drapsmann som nå er tatt?

Du har dessuten misforstått. Etterforskningen som er foretatt siste årene har ikke vært for å gi familien fred. Den har vært for å sikre at politiet og staten og rettssystemet har gjort en god nok jobb, siden de gjorde en uakseptabel dårlig jobb i første runde. Hadde de gjort en god nok jobb i første runde hadde det ikke vært behov for å ta opp igjen saken. Men bare ved å gå gjennom alt på nytt kan man lære av de feilene som ble gjort, slik at vi kan sørge for at samme feilene aldri gjentas. I tillegg er det viktig for folks rettferdighetsfølelse og respekt for og tillit til politiet og rettssystemet at slike alvorlige saker blir oppklart og rett gjerningsperson blir funnet og straffet.

Anonymkode: 16fcc...ee0

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvor vil du sette grensen for når man ikke skal søke oppklaring lenger?

Hva tenker du om at det at rett mann er tatt kan spare andre jenters liv? 

Hva tenker du om fetteren som har levd med dette hengende over seg i 25 år?

Hva tenker du om foreldrene til de drepte som aldri har fått fred? 

Anonymkode: e28d3...8ea

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvor vil du sette grensen for når man ikke skal søke oppklaring lenger?

Hva tenker du om at det at rett mann er tatt kan spare andre jenters liv? 

Hva tenker du om fetteren som har levd med dette hengende over seg i 25 år?

Hva tenker du om foreldrene til de drepte som aldri har fått fred? 

Med mindre det dukker opp klare nye momenter mener jeg saken i hvertfall skal avsluttes ved rettskraftig dom.

Ellers må politiet gjøre en prioritering av tiden sin og prioritere de viktigste oppgavene. 

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Håper selvfølgelig gjerningsmannen blir tatt, men for å være ærlig har jeg gitt opp å følge med. Er lei hele Birgitte Tengs saken... 

Anonymkode: 78590...d10

Stakkars deg, den saken har nok vært en belastning, ja...

Anonymkode: 1af6e...365

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Med mindre det dukker opp klare nye momenter mener jeg saken i hvertfall skal avsluttes ved rettskraftig dom.

Ellers må politiet gjøre en prioritering av tiden sin og prioritere de viktigste oppgavene. 

Drap er en viktig oppgave. Forebygge og forhindre drap er viktige oppgaver. Å oppklare drao og ta rett drapsmann er en viktig oppgave. At Cold Case-gruppa jobber med gamle drapssaker er rett prioritering. At det etterforskes på nytt når nye momenter, som DNA-treff, er riktig prioritering.

Mistenker at du troller, på grava til Birgitte 😡

Jeg synes det er helt vesentlig at vi i Norge ikke gir opp å oppklare alvorlige drapssaker. Jeg har bodd i et land der de færreste drap blir oppklart. Straffrihet har en viss betydning for hvor mange drap som begås. I tillegg kommer å få kontroll på det som kan være en seriedrapsmann, og å gi de etterlatte visshet, og å renvaske fetteren.

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Men her er det ikke rettskraftig dom? Det er liksom hele poenget med Cold case gruppen. 

Jeg syns forøvrig at det er en ganske viktig oppgave å stoppe en drapsmann. 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Han hadde jo faktisk tilstått da. Selv om det var etter press, er det jo litt merkelig ting å gjøre. Han ble vel ikke akkurat torturert heller.

Vel, etter flere døgn sammenhengende avhør ville de fleste av oss sagt det politiet ville høre, bare for å komme seg hjem og sove! 

Anonymkode: f1001...31f

Annonse

Jeg synes det er helt vesentlig at vi i Norge ikke gir opp å oppklare alvorlige drapssaker. Jeg har bodd i et land der de færreste drap blir oppklart. Straffrihet har en viss betydning for hvor mange drap som begås. I tillegg kommer å få kontroll på det som kan være en seriedrapsmann, og å gi de etterlatte visshet, og å renvaske fetteren.

Jeg tror ksnskje jeg reagerer mest fordi det er så tydelig at statusen med å "oppklare" drapet på unge, pene, norske, jenter er så stort og at media melker de sakene for aøt de er verdt, mens andre saker får veldig mye mindre oppmerksomhet. Hvor mange bryr seg om hva som hendte med Hassan Osman Yusuf, Erling Eriksen eller Abdelhak Darrazi for eksempel. Jeg kan ikke huske noen oppslag om dem selv om de også ble drept uten at vi vet av hvem.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg tror ksnskje jeg reagerer mest fordi det er så tydelig at statusen med å "oppklare" drapet på unge, pene, norske, jenter er så stort og at media melker de sakene for aøt de er verdt, mens andre saker får veldig mye mindre oppmerksomhet. Hvor mange bryr seg om hva som hendte med Hassan Osman Yusuf, Erling Eriksen eller Abdelhak Darrazi for eksempel. Jeg kan ikke huske noen oppslag om dem selv om de også ble drept uten at vi vet av hvem.

Det selger ikke. Helt sykt faktisk 

Anonymkode: 954dc...36f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Tja, han i midten har jeg hørt om, og han siste var vel involvert i kriminalitet, hvilket gjør det mindre interessant og ille.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Tja, han i midten har jeg hørt om, og han siste var vel involvert i kriminalitet, hvilket gjør det mindre interessant og ille.

Det kan være mange grunner til at folk begår kriminalitet. Det skal da ikke være mindre ulovlig å ta livet av dem av den grunn. Tenk om det var ditt barn som rotet seg bort i narkotika for eksempel. Skuløe det være en grunn til at at drap på ditt barn skulle nedprioriteres?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være mange grunner til at folk begår kriminalitet. Det skal da ikke være mindre ulovlig å ta livet av dem av den grunn. Tenk om det var ditt barn som rotet seg bort i narkotika for eksempel. Skuløe det være en grunn til at at drap på ditt barn skulle nedprioriteres?

Selvsagt BURDE alle drap prioriteres likt og vi vet alle sammen at de ikke blir det. Det betyr dog ikke at de sakene som blir prioritert ( fordi det faktisk er noe å jobbe videre med) burde prioriteres mindre. 

.

mamma til adhd gutt<3 skrev (31 minutter siden):

Selvsagt BURDE alle drap prioriteres likt og vi vet alle sammen at de ikke blir det. Det betyr dog ikke at de sakene som blir prioritert ( fordi det faktisk er noe å jobbe videre med) burde prioriteres mindre. 

Innlegget sa at det ikke var det samme med dem jeg nevnte på grunn av at kriminalitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...