Gå til innhold

Birgitte Tengs-saken

Anbefalte innlegg

Nå håper jeg inderlig riktig person er tatt, at fetteren får skikkelig oppreising, og at både han og foreldrene får en skikkelig erstatning. Hvordan er det mulig å bomme så grovt? Overse tips og kjøre på mot en stakkars ungdom?

Anonymkode: 082c4...394

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144421071-birgitte-tengs-saken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nå håper jeg inderlig riktig person er tatt, at fetteren får skikkelig oppreising, og at både han og foreldrene får en skikkelig erstatning. Hvordan er det mulig å bomme så grovt? Overse tips og kjøre på mot en stakkars ungdom?

Anonymkode: 082c4...394

Vel… selv om hele saken er dypt tragisk så er det viktig å huske på at blant annet avhørsmetoder var på en helt annen måte enn de er i dag. Politiet jobbet utifra det de visste på noen måter og gjorde feil i kampens hete på andre måter. Tunellsyn har vært typisk i mange saker og akkurat denne saken endret mye i politiets arbeidsmetoder . 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Vel… selv om hele saken er dypt tragisk så er det viktig å huske på at blant annet avhørsmetoder var på en helt annen måte enn de er i dag. Politiet jobbet utifra det de visste på noen måter og gjorde feil i kampens hete på andre måter. Tunellsyn har vært typisk i mange saker og akkurat denne saken endret mye i politiets arbeidsmetoder . 

De arbeidsmetodene de brukte, var ikke vanlige da heller.

Anonymkode: 1201b...ae1

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han hadde jo faktisk tilstått da. Selv om det var etter press, er det jo litt merkelig ting å gjøre. Han ble vel ikke akkurat torturert heller.

Anonymkode: 2e2c1...646

Du har ikke satt deg godt inn i saken du kanskje? Ikke minst om hvordan disse avhørene faktisk foregikk? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Håper selvfølgelig gjerningsmannen blir tatt, men for å være ærlig har jeg gitt opp å følge med. Er lei hele Birgitte Tengs saken... 

Anonymkode: 78590...d10

På hvilken måte er du LEI? 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Han hadde jo faktisk tilstått da. Selv om det var etter press, er det jo litt merkelig ting å gjøre. Han ble vel ikke akkurat torturert heller.

https://www.politiforum.no/debattinnlegg/stian-elle-og-avhorsmetodikk/150695

mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden):

Du har ikke satt deg godt inn i saken du kanskje? Ikke minst om hvordan disse avhørene faktisk foregikk? 

Jeg har nok satt meg like godt inn i den som deg. Så vidt meg bekjent ble ingen negler trukket ut.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Når en 18 år gammel gutt sitter isolert i månedsvis og i avhør som varer opp mot 12 timer daglig UTEN advokat så syns jeg egentlig det er merkelig at han holdt ut så lenge som han gjorde uten å tilstå. 

Han ble fortalt at politiet hadde bevis mot ham

Han fikk presentert avisoppslag hvor foreldrene sa de ikke lenger trodde på ham (noe som var helt feil, politiet lekket falske opplysninger til avisen)

Han skrev brev til foreldre og kjæreste som han aldri fikk svar på. Politiet opplyste ham ikke om at brevene aldri ble levert til mottakerene. 

han ble bedt om å skrive «et filmmanus» om hvordan han trodde drapet hadde skjedd. Han hadde i forkant fått all informasjonen politiet hadde om drapet. Etter en stund måtte han bytte ut «drapspersonen» med sitt eget navn. Dette «filmmanuset» ble til tilståelsen som han til slutt skrev under på. 

Han ble lovet at dersom han tilsto ville han få treffe familien sin igjen. 

nei han ble kanskje ikke fysisk torturert men jeg forstår godt at han tilslutt tilsto bare for å komme seg ut av det helvete han opplevde.

Anonymkode: 5bbd3...9c1

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Når en 18 år gammel gutt sitter isolert i månedsvis og i avhør som varer opp mot 12 timer daglig UTEN advokat så syns jeg egentlig det er merkelig at han holdt ut så lenge som han gjorde uten å tilstå. 

Han ble fortalt at politiet hadde bevis mot ham

Han fikk presentert avisoppslag hvor foreldrene sa de ikke lenger trodde på ham (noe som var helt feil, politiet lekket falske opplysninger til avisen)

Han skrev brev til foreldre og kjæreste som han aldri fikk svar på. Politiet opplyste ham ikke om at brevene aldri ble levert til mottakerene. 

han ble bedt om å skrive «et filmmanus» om hvordan han trodde drapet hadde skjedd. Han hadde i forkant fått all informasjonen politiet hadde om drapet. Etter en stund måtte han bytte ut «drapspersonen» med sitt eget navn. Dette «filmmanuset» ble til tilståelsen som han til slutt skrev under på. 

Han ble lovet at dersom han tilsto ville han få treffe familien sin igjen. 

nei han ble kanskje ikke fysisk torturert men jeg forstår godt at han tilslutt tilsto bare for å komme seg ut av det helvete han opplevde.

Godt oppsummert. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gikk i klasse på Skeisvang med Birgitte. Grusom sak😢 Håper den omsider blir oppklart. Både saken med Birgitte og med Tina❤️

Anonymkode: 9c101...277

Helt grusom er saken. Saken delte jo en helt by… håper virkelig det er rett mann nå. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For å være ærlig synes jeg arbeidet med denne saken er misbruk av resurser. Det får være grenser for hvor mange arbeidsliv som skal brukes på en sak. 

Anonymkode: c7f16...244

Og jeg er sjeleglad for at drap ikke foreldes og at så lenge det er noe å jobbe med i en sak så blir det gjort. Tenk deg selv ; hvis din datter på 17 år ble drept. Ville du da sagt det samme? 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

For å være ærlig synes jeg arbeidet med denne saken er misbruk av resurser. Det får være grenser for hvor mange arbeidsliv som skal brukes på en sak. 

Ikke hvis det kan stoppe en som fremdeles er aktiv heller?

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Og jeg er sjeleglad for at drap ikke foreldes og at så lenge det er noe å jobbe med i en sak så blir det gjort. Tenk deg selv ; hvis din datter på 17 år ble drept. Ville du da sagt det samme? 

Kanskje ikke, men hvis jeg hadde to barn regner jeg med at jeg hadde vært mer opptatt av at tryggheten til det gjennlevende enn at så mange skulle jobbe med å finne gjerningsmannen 20 år etter, at de ikke hadde tid til dagsaktuelle saker.

Det bør uansett ikke være pårørende som skal besemme hvor mye arbeid som legges i en sak.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ikke hvis det kan stoppe en som fremdeles er aktiv heller?

Hvis de trodde de lette etter en aktiv seriemorder ville etter min mening saken stille seg helt annerledes enn det som jeg har oppfattet var saken her.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvis de trodde de lette etter en aktiv seriemorder ville etter min mening saken stille seg helt annerledes enn det som jeg har oppfattet var saken her.

Hele poenget er vel å få stoppet denne mannen. Han har vært utpekt som mistenkt i mange år og har (sansynligvis) drept Tina fem år etter han drepte Birgitte, i tillegg til en mengde andre overgrep og overfall. Syns du at vi burde latt ham holde på og satset på at han ikke drepte igjen?

Når en person i tillegg har fått livet sitt ødelagt fordi han ble feilaktig dømt for så å bli frikjent i saken. OG så bli dømt til å betale erstatning!

Takk gud for at de (fetteren, advokatene og div andre) har  kjempet og slåss for at cold case gruppa skal finne løsningen på denne suppa av en sak. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje ikke, men hvis jeg hadde to barn regner jeg med at jeg hadde vært mer opptatt av at tryggheten til det gjennlevende enn at så mange skulle jobbe med å finne gjerningsmannen 20 år etter, at de ikke hadde tid til dagsaktuelle saker.

Det bør uansett ikke være pårørende som skal besemme hvor mye arbeid som legges i en sak.

Men du føler deg trygg ved tanken på at han fremdeles var en fri mann etter å ha drept en, to eller flere unge jenter? 

Hvorfor tror du at det er de pårørende som bestemmer hvor mye ressurser som skal legges i de forskjellige sakene? 

Og tenker du at fetteren bare kan leve resten av livet med mistanken hengende over seg? Han har alt mistet 25 år. 

Anonymkode: e28d3...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...