Gå til innhold

Orker ikke lage middag mer!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, hvorfor orker jeg å lage middag? Bruker tusenvis av kroner på mat hver mnd som barna pirker i. 

Andre enslige forsørgere evt noen med dårlig råd som har lignende utfordringer, og hva gjør dere? 

Anonymkode: ef7d5...28b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Andre enslige forsørgere evt noen med dårlig råd som har lignende utfordringer, og hva gjør dere

Vi lager middag... 

Anonymkode: 20bcf...dc4

Skrevet

Velkommen i klubben 😅 Jeg er ikke endelig da, men med fire pirkete barn. Jeg sa opp jobben forrige uke. Så nå er det mannen som må overta. Jeg holdt på å bli gal! Skjønner godt at du også vil si opp, men litt vanskeligere for deg som er alene. Hva med middag 4 ganger i uka?

Anonymkode: 944ef...347

Skrevet

Lag mindre mengder så du slipper å kaste så mye?

Server bare litt av hver ting på barnas fat, f.eks en ts mais, et salatblad, en ss ris, en liten bit kylling, en ts paprika.

Om de da bare pirker er det minimalt som må kastes, og om de spiser opp risen og vil ha mer, kan de få beskjed om at de må spise opp kyllingen og en av grønnsakene før de får mer ris.

Hvis det blir mye rester fordi de nesten ikke spiser, kan du servere restene til middag neste dag, så slipper du å lage middag hver dag☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Velkommen i klubben 😅 Jeg er ikke endelig da, men med fire pirkete barn. Jeg sa opp jobben forrige uke. Så nå er det mannen som må overta. Jeg holdt på å bli gal! Skjønner godt at du også vil si opp, men litt vanskeligere for deg som er alene. Hva med middag 4 ganger i uka?

Si opp, hva prater du om? 

Skrevet

Det er frustrerende iblant, men samtidig er det viktig at ungene lærer seg å smake på litt forskjellige ting også. 

Jeg har fire barn, med ganske forskjellig gane, så det den ene er glad i er ikke den andre glad i osv 😉

Middag hver dag kl fem, det går seg til og jeg synes det er en god vane med det felles varme måltidet hver dag. 

Sørger for at det alltid er noe for alle på bordet. Har vi f.eks gulrøtter og brokkoli en dag er det også cherrytomater på bordet. Alle finner noe de liker 

Anonymkode: f7431...f13

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja tror jeg må gjøre noe sånt. Middag 4 dager og annen mat ellers. De liker speilegg, havregrøt o.l, så får ha det som "middag" iblant. 

Skrevet
ma(G)ma med to små :) skrev (16 minutter siden):

Lag mindre mengder så du slipper å kaste så mye?

Server bare litt av hver ting på barnas fat, f.eks en ts mais, et salatblad, en ss ris, en liten bit kylling, en ts paprika.

Om de da bare pirker er det minimalt som må kastes, og om de spiser opp risen og vil ha mer, kan de få beskjed om at de må spise opp kyllingen og en av grønnsakene før de får mer ris.

Hvis det blir mye rester fordi de nesten ikke spiser, kan du servere restene til middag neste dag, så slipper du å lage middag hver dag☺️

Ja har prøvd dette, og det fungerer for så vidt. Men de spiser såpass lite at med tanke på næring så hadde de nok hatt bedre av en brødskive med makrell i tomat 🙄 i stedet for 1 ss ris med ketchup 😳

Lager veldig lite. Feks 400 gram kjøttdeig på deling, 2 kyllingfileter, 2 laksefileter El.l. 

Blir det tester så spiser jeg det til lunsj, for de pirker like nye dagen etter. Men jeg er lei av å lage mat for min egen del. Jeg kunne fint levd på annen mat frem til barna er større, enn å ha et matbudsjett som er større enn nødvendig fordi jeg føler vi MÅ ha middag 😔

I går spiste vi fiskepinner. Minste spiste 4 stk med ketchup, aldri sett han spise så mye før. Så joda... null tilbehør. Men et alternativ er jo å ha fiskepinner 4 dager i uka😳

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Si opp, hva prater du om? 

Hun mente at hun sa opp jobben med å lage middag... mannen er nå familiens kokk👍

Skrevet

La ungene bli skikkelig sultne før middag og lær dem at det er middag eller ingenting.

Anonymkode: 63256...efb

Skrevet

Penger til mat må dere vel uansett ha? Lag mindre mat? Spis rester? Ha enklere middager noen dager...skjønner det er kjedelig når de ikke spiser så mye men det får vel ikke ut over økonomien når man uansett må ha mat?

Anonymkode: 13d47...b49

Skrevet

Jeg anbefaler en bok som heter Bare Barnemat. Den er skrevet av ernæringsfysiologer, og gir gode råd om hvordan man motvirker at barn blir kresne uten å lage konflikt og dårlig stemning hele tiden. Jeg vat selv ekstemt kresen som barn (mine foreldre var upedagogiske - både med å la meg bygge en slags identitet rundt at jeg "ikke likte" det ene og det andre og i perioder presse meg til å spise ting jeg "ikke likte"). Det tok meg årevis å lære meg å like ting, og mange ting har jeg først lært å spise i voksen alder. Jeg har fulgt rådene i "Bare Barnemat" siden mine unger var små. Mine barn var kresne som 2-3-åringer, men nå er de tilnærmet altetende. Søsteren min har hatt tilsvarende effekt med sine barn.

Anonymkode: b9a93...dc4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun mente at hun sa opp jobben med å lage middag... mannen er nå familiens kokk👍

Enn så lenge... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Riktig 👌 Og det er fantastisk deilig. Jeg har kvalitetstid med barna imens han lager maten. Mannen er ikke like enig om at det er fantastisk da. Men jeg har gjort det i 10 år, så kan han ta de ti neste.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Riktig 👌 Og det er fantastisk deilig. Jeg har kvalitetstid med barna imens han lager maten. Mannen er ikke like enig om at det er fantastisk da. Men jeg har gjort det i 10 år, så kan han ta de ti neste.

Lykke til😆

Skrevet

Vet du …. det der hadde jeg ikke giddet. Lag middag som du liker til deg, og sett på en pakke knekkebrød og tubeost til ungene. De spiser om de er sultne og dør ikke av underernæring frivillig.  

Anonymkode: 3949e...f37

Skrevet

Er de med å planlegger menyen for uka? La de få bestemme en middag hver i uka.  La de være med å lage maten. Som oss voksne trenger de tid på å bli vant til forskjellig mat

Anonymkode: bc4d8...81c

Skrevet

De sulter seg neppe ihjel. Hva gir du dem i stedet?

Anonymkode: bb3f4...81c

Skrevet

Mat man jo ha, så skjønner ikke helt hvorfor det koster ekstra?

Jeg har ett sykelig kresent barn og to normalt kresne barn. Jeg pleide å lage middag mtp barna, men ofte var det helt bortkastet og det endte med at jeg og mannen spiste de samme tre rettene mens barna spiste brødskiver eller frukt. Så da bestemte jeg til slutt at jeg lager det jeg og mannen vil ha. Hvis barna prøver det er det supert, hvis ikke spiser de bare brødskiver eller noe annet enkelt. Og jo mindre barna spiser, jo mer rester har vi. Spiller ingen rolle for oss om de ikke spiser vanlig middag.

Ja, de spiser ofte fiskepinner til middag. Ikke noe galt i det. Mat må de jo ha. Men da ser de oss voksne spise variert og sunt, og jo mer variasjon de ser, jo mer sannsynlig at de til slutt vil prøve noe. 

Skrevet

Når spiser dere middag da? Husker når mine var små så var det ikke noen vits å spise før middag før 18.00. De spiste brød og frukt i bhg 15 og da var de overhodet ikke sultne 17.00. Siden vi spiste 18.00 var det ikke behov for kveldsmat. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Penger til mat må dere vel uansett ha? Lag mindre mat? Spis rester? Ha enklere middager noen dager...skjønner det er kjedelig når de ikke spiser så mye men det får vel ikke ut over økonomien når man uansett må ha mat?

Anonymkode: 13d47...b49

Såklart går det utover økonomien. Jeg har én inntekt, dårlig lønn i tillegg. Så merker stor forskjell om jeg kjøper laks, fersk torsk, kyllingfilet o.l enn om jeg bare lager spaghetti, omelett og havregrøt. 

For all del, maten blir spist. Jeg kaster lite. Men poenget er jo at jeg har ikke et ønske om å flotte meg med de lekreste lunsjretter på jobb hvis jeg kan spare mange 1000 i mnd på å heller spise Knekkebrød som alle andre på jobben, og at barna får kjip mat de liker og aldri pirker i. 

Stor økonomisk innvirkning, vet ikke om dere er 2 voksne, men det er litt mer merkbart at mye penger går til mat etter at jeg ble 1 vs da vi var 2

Skrevet

Hadde barna mine sittet å pirket i maten, hadde de ikke fått mat. Har enkelt og greit med oppdragelse å gjøre, absolutt ingenting annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg anbefaler en bok som heter Bare Barnemat. Den er skrevet av ernæringsfysiologer, og gir gode råd om hvordan man motvirker at barn blir kresne uten å lage konflikt og dårlig stemning hele tiden. Jeg vat selv ekstemt kresen som barn (mine foreldre var upedagogiske - både med å la meg bygge en slags identitet rundt at jeg "ikke likte" det ene og det andre og i perioder presse meg til å spise ting jeg "ikke likte"). Det tok meg årevis å lære meg å like ting, og mange ting har jeg først lært å spise i voksen alder. Jeg har fulgt rådene i "Bare Barnemat" siden mine unger var små. Mine barn var kresne som 2-3-åringer, men nå er de tilnærmet altetende. Søsteren min har hatt tilsvarende effekt med sine barn.

Anonymkode: b9a93...dc4

Takk for tips. Har samme erfaring som deg med egen barndom. Måtte sitte ved bordet til maten var spist, enda jeg smakte men ikke likte. Sånn er uaktuelt med egne barn, og skal se etter gode tips i boka :)

jeg var over 25 år før jeg likte mais, paprika, cherytomat, reker osv osv... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vet du …. det der hadde jeg ikke giddet. Lag middag som du liker til deg, og sett på en pakke knekkebrød og tubeost til ungene. De spiser om de er sultne og dør ikke av underernæring frivillig.  

Anonymkode: 3949e...f37

Sant det. Kanskje middagen frister mer om Knekkebrød er eneste alternativ 👍

Skrevet
Pobie skrev (1 time siden):

Mat man jo ha, så skjønner ikke helt hvorfor det koster ekstra?

Jeg har ett sykelig kresent barn og to normalt kresne barn. Jeg pleide å lage middag mtp barna, men ofte var det helt bortkastet og det endte med at jeg og mannen spiste de samme tre rettene mens barna spiste brødskiver eller frukt. Så da bestemte jeg til slutt at jeg lager det jeg og mannen vil ha. Hvis barna prøver det er det supert, hvis ikke spiser de bare brødskiver eller noe annet enkelt. Og jo mindre barna spiser, jo mer rester har vi. Spiller ingen rolle for oss om de ikke spiser vanlig middag.

Ja, de spiser ofte fiskepinner til middag. Ikke noe galt i det. Mat må de jo ha. Men da ser de oss voksne spise variert og sunt, og jo mer variasjon de ser, jo mer sannsynlig at de til slutt vil prøve noe. 

Det koster vesentlig mye mer. Er stor forskjell på å være enslig eller å være to, dvs en eller to inntekter. Jeg og eksmannen lagde middag hver dag. Men med dårlig økonomi og som eneste menneske i husstanden som spiser mat så er det forskjell økonomisk på å spise biff eller speilegg. Jeg MÅ ikke ha middag hver dag, men da vi var to var det mer enn selvfølge å sitte sammen å spise middag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...