Gå til innhold

Vennskap med venners uvenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

En person (Trine) har vært direkte slem mot en annen (Anne) av misunnelse. Trine har forsøkt å ødelegge Annes rykte, troverdighet og karrière ved å plante bevis, oppkonstruere hendelser, sette andre personer opp mot Anne, ødelegge/fjerne ting og sørge for at Anne fikk skylden osv. Heldigvis for Anne ble Trine tatt på fersken og alt ble oppklart. Måten man oppdaget det på levner ingen tvil. Anne ble selvsagt lei seg og skuffet da hun trodde de var gode venner. 

Trine og Anne har mange felles venner. Noen av dem var involvert ved at de ble brukt/misbrukt av Trine, mens andre ikke aner noe om dette dramaet. Anne har ingenting med Trine å gjøre lenger, men de fleste felles venner som visste om dette har opprettholdt begge relasjonene. Hvordan klarer man å ha et aktivt vennskap med en som har vært så slem mot en annen av vennene dine og som beviselig har en skjult og falsk side (og noen av dem er jo også brukt/misbrukt i prosessen)?

Anonymkode: d8702...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste historier har flere sider og mennesker kan gjøre dumme ting selv om de ikke er bare onde.

Anonymkode: a8544...661

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De fleste historier har flere sider og mennesker kan gjøre dumme ting selv om de ikke er bare onde.

Anonymkode: a8544...661

Dette er en av de andre historiene. Denne historien har ikke en annen og helt annerledes side som gjør den mildere og som kan forsvare Trine. Når det er sagt er ikke Trine gjennomført ond. Hun er snill og god med vennene sine, morsom og dyktig. Men samtidig har hun vist at hun er villig til å gå over lik for å oppnå det hun ønsker og ikke står i veien for å kaste uskyldige under toget (også folk som trodde de var venner). Og vennene som vet om dette vet jo også hvor langt hun gikk for å ødelegge for Anne som de også er venner med. Det er det jeg synes er interessant - hvordan man klarer å beholde gode vennskap til begge når den ene har gjort den andre så mye urett. 

Skrevet

Vanskelig dilemma. 
om jeg stod Anne svært nær hadde jeg valgt å holde avstand til de som kan kjenner historien og likevel er svært nær med Trine.

Men den grå massen av bekjente som ikke har fakta kan ikke klandres.

Anonymkode: dcbc9...3d6

Skrevet

Jeg har tatt avstand fra en slik som Trine som har gjort slikt mot venner av meg. Når hun kan gjøre slikt mot én, så kan hun fort gjøre det mot flere.

Har også blitt utsatt for en slik som Trine selv. En av de som så hva som skjedde på nærest hold, valgte å holde nær kontakt med Trine. Da kuttet jeg kontakten med denne personen etterhvert også, for situasjonen ble for merkelig. Det denne person heller ikke ønsket å ta innover seg var at "Trine" hadde gjort mye av det samme mot henne selv. Viste seg at Trine hadde gjort det samme med fire andre før meg, noe jeg fikk vite om etter at jeg selv hadde kuttet med "Trine".

Når ting blir gjort så gjennomført som Trine har gjort det, da er det ikke bare en feil, det er planlagt og bevisst, og da går det på henne som person og hennes personlighet, og det endres sjelden, noe min egen erfaring også viste.

Den "Trine" jeg ble utsatt for har mange gode sider, det er en grunn til at vi var svært nære venner i nærmere åtte år. Men hennes virkelige selv kom for dagen da hun brått snudde helt om. Jeg var i sjokk, for så det ikke komme (mye av det samme som HI forteller om, forsøk på å ødelegge mitt rykte, min karriere). Å få vite at hun hadde gjort akkurat det samme mot fire andre tidligere, det var en lettelse for meg, for det viste så tydelig hennes mønster.

Så jeg kutter kontakten med slike, orker ikke å ha kontakt med personer man ikke kan stole på.

Anonymkode: a2099...b83

Skrevet

Jeg kjenner "Trine" på jobb. En dame som egentlig er ok på mange måter, men som er villig til å gå over lik for å bli likt og beholde maktposisjonen sin. 

Heldigvis så faller slike folk til slutt i sin egen felle. 

Jeg klarer ikke å respektere slike folk, og hadde garantert tatt avstand. Men jeg ser noen ikke gjør det. For noen tror jeg det handler om at de ikke vil komme i svarteboka til Trine.. 

Anonymkode: 77962...384

Skrevet

Det går ikke 

Vennskapet med noen som har gjort sånt blir overfladisk, man kan aldri stole på at man selv ikke er neste som blir kastet under bussen selv om personen stort sett er snill. 

Anonymkode: b6e5c...ab7

Skrevet

Jeg antar at du er Anne. Anne bør ikke legge seg opp i hvilke venner vennene hennes har, og hun bør innse at andres liv ikke styres av hennes oppfatning av verden. Til trøst kan det sies at hvem venner velger å være venner med blir mindre viktig når man vokser til. 

Skrevet

Er dette noe folk over 17 år bedriver?

Skrevet
*Miss Marple* skrev (19 minutter siden):

Er dette noe folk over 17 år bedriver?

Manipulere og drive med maktspill? Hva tror du politikere, kriminelle og mange andre i høye posisjoner gjør for å havne der? Puse på andre og si hvor søt de er? Det er dessverre ikke unormalt. På den positive siden har det fremkommet mange gode filmer og tv-serier basert på denne tematikken og type oppførsel.

Anonymkode: 1c66c...058

Skrevet

Jeg er ikke Anne. Jeg har selv god avstand til situasjonen og de involverte. Jeg er glad for at jeg ikke har opplevd noe lignende. Det Anne stod i før hun det ble oppklart var en veldig vanskelig situasjon. Ting ble plutselig ødelagt selv om hun hadde lagt den trygt og fint tilbake, ting forsvant, venner, kolleger og andre ble sinte og sure på henne uten at hun ante noe om årsaken. Hun hadde jo ikke gjort noe som skulle tilsi at noen skulle bli sure osv. Det var en stor lettelse da det ble avslørt, selv om hun ble veldig skuffet over at Trine hadde gjort dette. Hun trodde jo at de var venner. Det var ikke Anne selv som avslørte det. Det var det andre som gjorde og Trine falt så ettertrykkelig i egen felle at det ikke var tvil og det var ikke noe som kunne tolkes annerledes/til Trines fordel. 

Dette er voksne damer. Leser man om mobbesaker i media etc er det jo en del som aldri legger fra seg oppførselen de hadde da de var i tenårene og kunne skylde på at de ikke visste bedre. Ser at flere i denne tråden har møtte slike "Triner" så det finnes nok uheldigvis en del av dem. Det er nok mange som ikke har blitt avslørt også. 

Det er jo klart at Anne ikke kan bestemme hvordan vennene skal reagere og forholde seg til både Anne og Trine. Jeg synes det må være rart for disse vennene og fortsatt pleie vennskap med begge når overtrampet var så grovt. Mulig de for seg selv velger å ikke forholde seg til det, later som det ikke har skjedd eller er redd for å havne i svarteboka til Trine for slike Triner har ofte en del makt. 

Et annet aspekt ved slike historier er troen på at det alltid finnes en annen side. En side som gjør historien helt annerledes i favør av Trinene. De fleste personer er jo ikke gjennomført onde og har ikke et varsel stemplet i pannen. De har gode sider også og andre har gjerne opplevd disse sidene. Det er derfor vanskelig å tro at den personen de kjenner kan gjøre det som blir beskrevet. Jo mer alvorlig Trine har oppført seg, jo større tro er det på dette. Man ser det ved samlivsbrudd også. Selv om mange samlivsbrudd har forskjellige "sannheter" er det ikke alle som har det. I noen saker har rett og den ene parten oppført seg rottent. Men mange er så innstilt på at det finnes en annen sannhet og de nekter å tro på slike beskrivelser - selv med gode bevis - helt til de selv utsettes for lignende av personen selv. 

Skrevet (endret)

Du sier dere er voksne? Dette er sjetteklassestoff.

Endret av sug lut
Skrevet (endret)

Dessverre, dette kan godt hende ikke er fjortisfakter. Jeg kjenner en sånn, hun er vel ansett i en høy stilling hvor hun nyter både status, lønn og tillit. Ingen skulle tro at hun også er villig til å gå over lik uten å fortrekke en mine.

Jeg holder avstand. Ikke av redsel, men fordi jeg vet hva hun har gjort og jeg vet at hun vet hva jeg vet og jeg nekter å gi henne noen som helst form for aksept.

Endret av amandine
Skrevet

Jeg tenker det finnes mange Triner og det er ikke bestandig de vokser det av seg. Tvers igjennom utspekulert faenskap fra en felles venn, mot en annen felles venn, hadde jeg tatt grundig til etterretning. Hadde aldri stolt på et slikt menneske, men bekjentskapet kunne fungert på et overfladisk nivå. Hadde aldri blitt et dypt vennskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...