Gå til innhold

Går til kjeveortoped med barnet (ADHD og autisme)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på 10 år har gått til kjeveortoped ca eit år nå. Han har overbitt og plassmangel. Han skal egentlig bruke plate døgnet rundt nå og så få tannregulering senere. Skal egentlig spise med den og, pga ADHD medisin har han lite matlyst fra før av og klarer ikke å spise med den i (kun graut og suppe), han gir veldig fort opp. Vi har forklart det for tannlegen at han ikke forstår poenget og det er vanskelig å forklare det for han (han er blitt testa til iq rett over nivå for funksjonshemma). Er nær ved å gi opp og bare la han ha de tennene han har. Tips?

Anonymkode: 19f42...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere forsøke med noe slags belønningssystem?

Skrevet

Skjønner følelsen. Min sønn med ADHD. Han klarer etter regulering ikke å bruke skinnen, så tenne er falt tilbake til opprinnelig posisjon nede. Han har også utviklet angst for tannlege og pussing av tenner grunnet mye plager og smerter. Han har normale evner, men var kun 8,5 år da han fikk på regulering og var ikke moden for å takle dette. Ville hørt om dere kunne utsette prosessen litt, evt rådføre dere med tannlege på HABU, de skal ha egen tannlege der.

Anonymkode: 6ad37...c10

Skrevet

Du må finne en tannlege som kan dette med barn som har spesielle behov. Bor dere i Oslo kan jeg anbefale tannlege Thin Do på Bjørnholt tannklinikk (offentlig). Hun er rett og slett helt fantastisk! Hun kurerte den fastlåste tannlegeskrekken til min sønn med autisme. Hør med kommunen om tannleger som har kompetanse på barn med spesielle behov. 

Anonymkode: 7bce6...d8c

Skrevet

Enig med hun over. Dette er ikke noe for en vanlig tannlege. Du trenger en med spesialkonpetanse og erfaring med mennesker med særlige behov. Det finnes noen ulike ut fra hvor du bor i landet. Med såpass store behov bør det være mulig å få hjelp gjennom det offentlige. Fylkeskommunen er ansvarlige for slike tilbud. 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tannhelsetjenester-til-barn-og-unge-0-20-ar-del-2-horingsutkast/barn-og-unge-med-tannbehandlingsangst-odontofobi#fylkeskommunen-bor-ha-tilrettelagt-tilbud-for-barn-og-unge-med-tannbehandlingsangst-eller-som-ikke-mestrer-tannbehandling-av-andre-grunner

Anonymkode: 66513...3de

Skrevet

Men hvorfor må han spise med den i da?

Det er fullt mulig å gjøre personlige tilpasninger altså, selv om tannlegen har en rutine på hvordan ting skal gjøres er barn forskjellige, og særlig må barn med spesielle behov tas hensyn til og da må de fastlagte rutinene kanskje endres noe.

Jeg har et barn med migrene, og hun får ikke sove med den kladeisen hun skal ha i munnen. Hun blir liggende våken, eller våkner etter et par timer, og for lite søvn trigger migrene og alt blir så slitsomt for henne.

Så da må det rett og sett brukes litt lenger tid før reguleringen settes på. Hun bruker den frem til leggetid og tar den av så hun sover uten og får nok søvn. Det er det viktigste for henne, så kommer tannstilling i andre rekke og hun må nok bruke noe lenger tid enn normert for å få tannstillingen perfekt.

Du må finne en tannlege som kan jobbe med ditt barn og de behovene som det har, tilpasse og endre rutinene sine så det blir et så bra resultat som mulig med de forutsetningene som er.

Anonymkode: 3a98e...174

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor må han spise med den i da?

Det er fullt mulig å gjøre personlige tilpasninger altså, selv om tannlegen har en rutine på hvordan ting skal gjøres er barn forskjellige, og særlig må barn med spesielle behov tas hensyn til og da må de fastlagte rutinene kanskje endres noe.

Jeg har et barn med migrene, og hun får ikke sove med den kladeisen hun skal ha i munnen. Hun blir liggende våken, eller våkner etter et par timer, og for lite søvn trigger migrene og alt blir så slitsomt for henne.

Så da må det rett og sett brukes litt lenger tid før reguleringen settes på. Hun bruker den frem til leggetid og tar den av så hun sover uten og får nok søvn. Det er det viktigste for henne, så kommer tannstilling i andre rekke og hun må nok bruke noe lenger tid enn normert for å få tannstillingen perfekt.

Du må finne en tannlege som kan jobbe med ditt barn og de behovene som det har, tilpasse og endre rutinene sine så det blir et så bra resultat som mulig med de forutsetningene som er.

Anonymkode: 3a98e...174

Fordi den da virker bedre🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi den da virker bedre🤔

Men er det døgnet rundt eller så er det fullstendig bortkastet? Jeg tipper at det er bedre å ha ta den av ved spising og ellers ha den på er veldig mye bedre enn ikke i det hele tatt.

Men som flere andre skriver, finn en tannlege som kan tilpasse seg din sønn i stedet for en som bare kan følge standard opplegg. 

Anonymkode: a3a97...cd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Men er det døgnet rundt eller så er det fullstendig bortkastet? Jeg tipper at det er bedre å ha ta den av ved spising og ellers ha den på er veldig mye bedre enn ikke i det hele tatt.

Men som flere andre skriver, finn en tannlege som kan tilpasse seg din sønn i stedet for en som bare kan følge standard opplegg. 

Han vi går til sier at han har spesialisert seg på barn med spesielle behov. Men virker ikke slik i forhold til hvordan han snakker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Han vi går til sier at han har spesialisert seg på barn med spesielle behov. Men virker ikke slik i forhold til hvordan han snakker.

Det hjelper ikke at han sier det så lenge han ikke viser det. Jeg skjønner om du ikke har lyst til å legge ut hvor dere bor, men hvis du sier hvilken del av landet det er, så kan det være noen her har gode tips. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det hjelper ikke at han sier det så lenge han ikke viser det. Jeg skjønner om du ikke har lyst til å legge ut hvor dere bor, men hvis du sier hvilken del av landet det er, så kan det være noen her har gode tips. 

Vi går i Stavanger, bor i Ryfylke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...