Gå til innhold

Leser nå på VG at de vil gi vaksinen til de som er føst 2006-2008

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det som er skremmende er når voksne folk sjonglerer vilt med tall og fakta og setter dem sammen på en måte som gjør at ikke noe lengre er i rett kontekst. 

Ja, det er absolutt verd å tenke over om barn burde bli vaksinert og veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Her må vi likevel veie likt. Du kan ikke veie dødsfall opp mot alvorlige bivirkninger, det er to veldig ulike ting. Min bror fikk hjerteposebetennelse etter andre dose (24 år), dette regnes som en alvorlig bivirkning, men var likevel veldig udramatisk. Han ble godt ivaretatt og fikk behandling og var i toppform igjen etter en uke. Han er altså sprell levende og glad for at han er vaksinert, og har anbefalt mine sønner vaksinen også. Det man må gjøre, er å måle alvorlige bivirkninger av vaksinen opp mot alvorlige bivirkninger av covid-19, og dødsfall opp mot dødsfall. Ingen barn har dødd av vaksinen, men barn har dødd av covid-19. Ingen barn har fått problemer med hukommelsen etter vaksinen, men 11 % av barn (selv med lette symptomer) har dette problemet etter en runde med covid-19. 

Jeg mener at myndighetene nå har tatt en riktig avgjørelse med å gjøre vaksinen tilgjengelig for barn over 12 år, og så håper jeg foreldrene gjør gode undersøkelser på rett grunnlag før de bestemmer seg. Vi har i hvert fall bestemt oss for at gutten på 14 år skal få, men ikke helt bestemt oss for om jenten på 12 år skal få.

Anonymkode: 006c8...3ed

Hvorfor er du usikker på at datteren din skal få? Du gir den jo til gutten din. 

Hi

Anonymkode: ac071...e09

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg og mannen snakket sammen om dette i går kveld, og han er enig med meg, vi skal vente. Og vi skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Vil virkelig ikke gamble med dette.

Hi

Men dere gambler jo? Dere gambler på at dere vet bedre enn landets helsemyndigheter. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg og mannen snakket sammen om dette i går kveld, og han er enig med meg, vi skal vente. Og vi skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Vil virkelig ikke gamble med dette.

Hi

Men det er jo gambling det dere gjør og

Anonymkode: 045d2...189

*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Men dere gambler jo? Dere gambler på at dere vet bedre enn landets helsemyndigheter. 

Myndighetene er tydelige på at det er opp til foreldrene å bestemme. TS gjør nettopp det. 

Anonymkode: fe1af...65e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er du usikker på at datteren din skal få? Du gir den jo til gutten din. 

Hi

Pga dette med blødninger. Hun har menstruasjon, det har ikke han. Det virker litt uklart enda om det er en forbigående bivirkning eller mer varig.

*Miss Marple* skrev (1 time siden):

Gambler? Sier ikke at jeg vet bedre en helsemyndighetene i det hele tatt. Men det er vel lov å stille spørsmål ved dette når det har vært så mye bivirkninger med blødninger og de sier ingenting om det? Det er mitt barn, hun er ikke ferdig utvokst, ikke regelmessig menstruasjon enda.

Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Pga dette med blødninger. Hun har menstruasjon, det har ikke han. Det virker litt uklart enda om det er en forbigående bivirkning eller mer varig.

Er det jeg og mener. Men vi gambler tydligvis som en lenger opp skriver.

Hi

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Gambler? Sier ikke at jeg vet bedre en helsemyndighetene i det hele tatt. Men det er vel lov å stille spørsmål ved dette når det har vært så mye bivirkninger med blødninger og de sier ingenting om det? Det er mitt barn, hun er ikke ferdig utvokst, ikke regelmessig menstruasjon enda.

Hi

Du skrev at dere ikke ville gamble, noe jeg mener at man gjør når man ikke følger helsemyndighetens råd. 

Jeg skrev ingenting om det ikke er lov å stille spørsmål osv. 

*Miss Marple* skrev (3 minutter siden):

Du skrev at dere ikke ville gamble, noe jeg mener at man gjør når man ikke følger helsemyndighetens råd. 

Helt enig!! 

*Miss Marple* skrev (21 minutter siden):

Gjør man? For bare en uke siden sendte vi ungene på skolen under forutsetning at de sjelden blir alvorlig syke og karantene er erstattet med testing, iht anbefaling fra helsemyndigheter. Hvorfor gambler man nå, men ikke for en uke siden? Var det gambling denne våren, da det var såpass smitte at enkelte skoler var nødt til å stenge i flere uker? I så fall var ikke det foreldrenes avgjørelse.

FHI skriver følgende, det åpnes for å vaksinere ned til 12 år. Det er frivillig og opp til foreldrene å avgjøre. Det står faktisk ikke anbefaler. På hvilken måte gambler trådstarter noe mer nå enn for en uke siden eller 3 mnd siden? 

Anonymkode: 3c670...6cf

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Gjør man? For bare en uke siden sendte vi ungene på skolen under forutsetning at de sjelden blir alvorlig syke og karantene er erstattet med testing, iht anbefaling fra helsemyndigheter. Hvorfor gambler man nå, men ikke for en uke siden? Var det gambling denne våren, da det var såpass smitte at enkelte skoler var nødt til å stenge i flere uker? I så fall var ikke det foreldrenes avgjørelse.

FHI skriver følgende, det åpnes for å vaksinere ned til 12 år. Det er frivillig og opp til foreldrene å avgjøre. Det står faktisk ikke anbefaler. På hvilken måte gambler trådstarter noe mer nå enn for en uke siden eller 3 mnd siden? 

Om den er frivillig eller ei har jo ikke noe med at det gambling.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Er det jeg og mener. Men vi gambler tydligvis som en lenger opp skriver.

Hi

Man gjør jo faktisk det, problemet er at man gambler uansett. Ikke vaksine = en skremmende stor risiko for long-covid hvis (egentlig når) hun blir smittet, der hjernen er utsatt. Vaksine = relativt liten risiko for bivirkninger, men selve bivirkningen er usikker i forhold til mulig (permanent?) hormonforstyrrelse hos en ung jente. 

Jeg skulle gjerne hatt noen måneder ekstra her bare for å se hva den pågående forskningen viser rundt dette. Både varighet i forhold til problemer med hukommelsen ved long-covid, og om forstyrrelser i sammenheng med menstruasjon bare er forbigående. 

Både mannen min, jeg og 19-åring er fullvaksinert, 17-åringen delvaksinert og vi vil altså gi til gutten på 14 år, men datteren vår ... her er jeg faktisk veldig usikker. Føler vi gambler uansett hva vi velger. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om den er frivillig eller ei har jo ikke noe med at det gambling.

Trådstarter fikk nettopp beskjed om at hun gambler. Hvorfor? Vi har sendt ungene på skolen over lang tid nå med smitte. Hvorfor er det gambling i det øyeblikket det åpnes for å vaksinere enkelte av barna? Hva med alle de under 12? Jeg synes det er rimelig arrogant å sende ungene på skolen mens smitten brer seg for så å påstå at andre gambler i det øyeblikket det er åpnet for en mulighet til å vaksinere. Det er ingen forskjell. Risikoen er den samme. 

Selvfølgelig er det av betydning å påstå noen gambler ved å gå mot en anbefaling, når det kun er en åpning, ikke anbefaling.  

Annonse

Jeg fikk melding fra kommunen om vaksinering av datteren min på 13 i dag. Hu har lest en del, og vil selv ha vaksinen. Jeg tenker at hun kan ta et opplyst valg, faren nekter å gi henne den pga det dere beskriver- blødningene. Hun har ikke fått menstruasjon enda, så det er ikke saken, men vet man hvordan eller om det kan bli forstyrrelser når jentene ikke har fått den? 
I tillegg er hun en av de blør mye neseblod. Veldig mye. Og hun tar allerede jerntilskudd på grunn av det. To ganger denne uken har skolen ringt meg fordi hun har blødd mye og lenge. Og så har hun migrene, som også handler litt om dette med blod. Kan det øke antall migreneanfall i så ung alder, påvirker vaksinen dette med neseblod? Hvordan vil det fungere når hun har så «mye» greier med blod-relaterte ting. Jeg har med det bestilt time hos fastlegen for å snakke om dette. Vi har time på tirsdag. Jeg selv er ikke vaksinert, faren var fullvaksinert før sommeren. 

Jeg kjenner at jeg er skeptisk, og derfor vil jeg snakke med fagfolk om vår eksakte situasjon, og ikke en generell rådgiving. Det var det jeg gjorde da valget mitt om å ikke vaksineres akkurat nå ble tatt

Anonymkode: d5a6d...af7

*Miss Marple* skrev (58 minutter siden):

Helsemyndighetene råder ikke til vaksine. De har åpnet for at man kan vaksinere dersom man ønsker det. De verken råder eller fraråder. Det er helt opp til foreldrene. 
Det blir snålt å si at man ikke følger råd som ikke er gitt. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Helsemyndighetene råder ikke til vaksine. De har åpnet for at man kan vaksinere dersom man ønsker det. De verken råder eller fraråder. Det er helt opp til foreldrene. 
Det blir snålt å si at man ikke følger råd som ikke er gitt. 

Nå anbefalte fhi at 12 til 15 åringer skulle få vaksinen , men dette blir i grunn kun semantikk .

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg fikk melding fra kommunen om vaksinering av datteren min på 13 i dag. Hu har lest en del, og vil selv ha vaksinen. Jeg tenker at hun kan ta et opplyst valg, faren nekter å gi henne den pga det dere beskriver- blødningene. Hun har ikke fått menstruasjon enda, så det er ikke saken, men vet man hvordan eller om det kan bli forstyrrelser når jentene ikke har fått den? 
I tillegg er hun en av de blør mye neseblod. Veldig mye. Og hun tar allerede jerntilskudd på grunn av det. To ganger denne uken har skolen ringt meg fordi hun har blødd mye og lenge. Og så har hun migrene, som også handler litt om dette med blod. Kan det øke antall migreneanfall i så ung alder, påvirker vaksinen dette med neseblod? Hvordan vil det fungere når hun har så «mye» greier med blod-relaterte ting. Jeg har med det bestilt time hos fastlegen for å snakke om dette. Vi har time på tirsdag. Jeg selv er ikke vaksinert, faren var fullvaksinert før sommeren. 

Jeg kjenner at jeg er skeptisk, og derfor vil jeg snakke med fagfolk om vår eksakte situasjon, og ikke en generell rådgiving. Det var det jeg gjorde da valget mitt om å ikke vaksineres akkurat nå ble tatt

IKKE GJØR DET!! Herregud, alle varsellamper lyser. Ikke gjør det.

Anonymkode: bfaf2...3c0

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

IKKE GJØR DET!! Herregud, alle varsellamper lyser. Ikke gjør det.

Anonymkode: bfaf2...3c0

Jeg tenker at dette kan legen gi oss noen svar på. Når deg var meg det gjaldt, så kontaktet han eksperter, og på bakgrunn av deres svar takket jeg nei til vaksine

Var kanskje feil å skrive at vi ikke vil gamble på det når det gjelder vaksinen og hormon/blødningsforstyrrelser. Men tror dere skjønner hva jeg mener. 

Men dere som skriver at vi går i mot helsemyndighetene fordi vi som ønsker å vente med vaksinen fordi vi har jenter. Har dere jenter selv, eller bare gutter? Må si at jeg ikke har oversikt over hvem som har hva i denne tråden.

Hi

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Nå anbefalte fhi at 12 til 15 åringer skulle få vaksinen , men dette blir i grunn kun semantikk .

FHI skriver : ‘FHI anbefaler nå at barn og ungdom med særlig alvorlig grunnsykdom får tilbud om vaksine’

De anbefaler ikke at alle tar den. De anbefaler at de med særlig alvorlig grunnsykdom får tilbud

https://www.fhi.no/publ/brev/tilbud-om-vaksine-til-barn-og-ungdom-i-alderen-12-15-ar-med-alvorlig-grunns/

Skal man kritisere andre for å gå mot myndighetenes ‘råd’ må man være edruelig og ærlig i det man skriver 

Milfy Way skrev (På 2.9.2021 den 13.45):

Men det er ikke blitt gjort noe med det. Fordi det er relatert til kvinnehelse.

Det er en feministisk vrangforestilling at det forskes mer på mannehelse. I dag er sannheten at det forskes-, og brukes langt mer ressurser på kvinnehelse.

For eksempel: "femti prosent flere menn dør av prostatakreft, enn kvinner av brystkreft. Men det bevilges fire ganger flere midler til forskning på brystkreft enn til prostatakreft.".

Anonymkode: d1bf6...b2b

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er en feministisk vrangforestilling at det forskes mer på mannehelse. I dag er sannheten at det forskes-, og brukes langt mer ressurser på kvinnehelse.

For eksempel: "femti prosent flere menn dør av prostatakreft, enn kvinner av brystkreft. Men det bevilges fire ganger flere midler til forskning på brystkreft enn til prostatakreft.".

Anonymkode: d1bf6...b2b

Det er fortsatt et faktum at mange sykdommer som ikke er definert som kvinnesykdommer, men som rammer flest kvinner, prioriteres lite. Som for eksempel hypothyreose. Symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er annerledes enn hos menn, og mistolkes ofte. Fødselsomsorgen er kapittel for seg. Får man fødselsskader så er det ingen medisinsk hjelp å oppdrive. Knip, sier de, som om det hjelper. 

P-piller for menn har enda ikke sett dagens lys fordi de har bivirkninger. Mens hormonell prevensjon for kvinner, med enda verre bivirkninger, deles ut i hytt og vær. 

Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Det er fortsatt et faktum at mange sykdommer som ikke er definert som kvinnesykdommer, men som rammer flest kvinner, prioriteres lite. Som for eksempel hypothyreose. Symptomer på hjerteinfarkt hos kvinner er annerledes enn hos menn, og mistolkes ofte. Fødselsomsorgen er kapittel for seg. Får man fødselsskader så er det ingen medisinsk hjelp å oppdrive. Knip, sier de, som om det hjelper. 

P-piller for menn har enda ikke sett dagens lys fordi de har bivirkninger. Mens hormonell prevensjon for kvinner, med enda verre bivirkninger, deles ut i hytt og vær. 

Igjen snakker du med store ord om ting du tydeligvis ikke vet nok om. Jeg hadde skader som krevde operasjon etter to av fødslene mine og fikk god hjelp begge gangene. Jeg traff også på andre i samme situasjon som ikke kunne få rose helsevesenet nok. 

Anonymkode: 3da69...3e2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Igjen snakker du med store ord om ting du tydeligvis ikke vet nok om. Jeg hadde skader som krevde operasjon etter to av fødslene mine og fikk god hjelp begge gangene. Jeg traff også på andre i samme situasjon som ikke kunne få rose helsevesenet nok. 

Og det finnes mange av oss som blir avfeid både når det gjelder fødselsskader og hypothyreose. Så det er personavhengig - man er prisgitt hvem man treffer i helsevesenet. 

Milfy Way skrev (20 minutter siden):

Og det finnes mange av oss som blir avfeid både når det gjelder fødselsskader og hypothyreose. Så det er personavhengig - man er prisgitt hvem man treffer i helsevesenet. 

Selvsagt skjer alt vondt med deg, også ting som andre knapt har hørt om. 
At du så ofte er uheldig betyr ikke at du eier sannheten  

Dette blir kanskje slettet som brukerdebatt, men jeg ser for meg deg som Tussi, kronisk med en sort regnsky over hode. 

• Opprett ny...