Gå til innhold

Leser nå på VG at de vil gi vaksinen til de som er føst 2006-2008

Anbefalte innlegg

Milfy Way skrev (2 timer siden):

Men de har jo faktisk ikke vurdert det, all den tid det ikke er vilje til å forske på blødningsforstyrrelser. Det er blitt konstatert at mange får disse forstyrrelsene, mange blør også lenge, noen blør så lenge at de må ha injeksjoner med jern. Men det er ikke blitt gjort noe med det. Fordi det er relatert til kvinnehelse. Hadde menn begynt å blø i hytt og vær, ville de mest sannsynlig ha stoppet hele vaksineringen. Men kvinner blør jo uansett, så hva gjør det at de får blødningsforstyrrelser eller 6 uker med blødning i strekk - pytt sann.

De forsker faktisk på det, bare sånn til informasjon. Jeg er med i en undersøkelse fra FHI der dette er hovedfokus nå.

Anonymkode: 006c8...3ed

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De forsker faktisk på det, bare sånn til informasjon. Jeg er med i en undersøkelse fra FHI der dette er hovedfokus nå.

Så bra, men da ønsker jeg å se resultatet av det, før evt min datter vaksineres.

Hi

Anonymkode: ac071...e09

Nr4snart skrev (1 time siden):

Ny studie: Barn blir lite syke av korona

Også barn kan få varige plager av korona. Men det hører til sjeldenheten, viser en ny britisk studie.   Dette gjør meg litt skeptisk. Vaksinerer vi barna for barnas skyld? Eller for de voksnes skyld??

Myndighetene har allerede gått ut å sagt at det er for å begrense korona dødsfall og at det er for samfunnet, ikke enkelt individene de vaksinerer nå de under 18 år. 

I tillegg viser det seg at risikoen for å få hjertebetennelse blant di yngre, spesielt gutter/unge menn er større en alvorlig sykdom av korona. Så jeg er kjempe skeptisk til at de atter en gang ofrer de yngste for de som er i risikogruppen. Er ikke det bedre at de heller får den tredje dosen? Vi vil uansett ikke oppnå flokkimunitet. 

Anonymkode: 47c38...3cb

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Myndighetene har allerede gått ut å sagt at det er for å begrense korona dødsfall og at det er for samfunnet, ikke enkelt individene de vaksinerer nå de under 18 år. 

I tillegg viser det seg at risikoen for å få hjertebetennelse blant di yngre, spesielt gutter/unge menn er større en alvorlig sykdom av korona. Så jeg er kjempe skeptisk til at de atter en gang ofrer de yngste for de som er i risikogruppen. Er ikke det bedre at de heller får den tredje dosen? Vi vil uansett ikke oppnå flokkimunitet. 

Ingen vil ofre de yngste for noen som helst. Tror du virkelig at det er det som er tanken? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Ingen vil ofre de yngste for noen som helst. Tror du virkelig at det er det som er tanken? 

Les gjerne en gang til hva hun skriver. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå har de vell kommet til at betennelse i hjerteposen er en vanligere bivirkning av korona enn av vaksonen. Sån sett er det bedre å være vaksinert hvis du ellers regner med å bli smittet.

Anonymkode: 2f1ae...6c7

Nettopp. 

Anonymkode: ed9f4...2a5

Annonse

Milfy Way skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke noe for at enkelte mennesker misforstår med vilje og henger seg opp i ting. Beklager. 

Du skriver at man bør. Ikke at du velger. 

Det er en ganske betydelig forskjell. At du nekter å ta det til deg er dog ingen overraskelse. Det er visst svært viktig for deg å ha rett. 

Anonymkode: 3da69...3e2

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det stemmer ikke. Stoltenberg var helt tydelig på dette på dagens pressekonferanse: Det er først og fremst av hensyn til det enkelte barn/ungdom at det åpnes for vaksinering i gruppen. Det er ikke for «samfunnet», selv om det selvsagt har effekt også der.

Anonymkode: 399eb...269

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så bra, men da ønsker jeg å se resultatet av det, før evt min datter vaksineres.

Hi

Samme her. Jeg vil ikke la mine jenter ta vaksinen før man vet mer om bivirkninger rundt kvinnehelse. 

Anonymkode: fe1af...65e

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du skriver at man bør. Ikke at du velger. 

Det er en ganske betydelig forskjell. At du nekter å ta det til deg er dog ingen overraskelse. Det er visst svært viktig for deg å ha rett. 

Overhode ikke. I en diskusjon der det blir spurt om forskjellige meninger er det aldri viktig å ha rett. Det viktige er å komme med sin egen mening, slik det er spurt. 

Hvor i setningen «da bør man vente…» fåe man inntrykk av at hun snakker for seg og sine? 

Helt normal måte å uttrykke en mening og ikke spesielt vanskelig hvis du ser det i kontekst med resten av svaret, ikke bare en setning alene. Men for all del, du må gjerne fortsette på vrangsiden, av prinsipp eller hva nå hensikten med det er. 

Anonymkode: 3c670...6cf

https://www.aftenposten.no/norge/i/Kz6kE6/fhi-vaksinering-av-1215-aaringer-kan-redusere-innleggelser-og-doedsfal

Anonymkode: 2f1ae...6c7

Samme her. Jeg vil ikke la mine jenter ta vaksinen før man vet mer om bivirkninger rundt kvinnehelse. 

Så etter den logikken skal man ofre guttene til den «farlige» vaksinen? 

Anonymkode: f9fc5...ebc

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Usikker på om du har lagt ved denne artikkelen for å bekrefte det jeg skrev eller om det er som et argument mot da jeg ikke får lest hele pga betaling. Men, det lille jeg ser mener da vitterlig jeg bekrefter innlegget mitt. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ikke sant? Spesielt med tanke på at det er de som har størst risiko for å få alvorlige bivirkninger som hjertebetennelse. 

Dropp heller hele vaksinen til barna våre  og gi alle de i risikogruppen en tredje dose. 

Milfy Way skrev (7 timer siden):

Og da bør man vente å vaksinere purunge jenter til man har funnet ut hva det her er for noe. Jeg har tatt begge dosene, men jeg har kommet i overgangsalder og er "ferdigformert". Så jeg driter i om jeg får hormonforstyrrelser eller blir steril av disse bivirkningene. Men jeg vet hva hormonforstyrrelser gjør med kroppen, og det unner jeg ikke min verste fiende. Derfor venter vi til det har kommet resultater fra denne forskningen. 

Jeg var også i overgangsalder, og hadde ikke hatt mens på to år. Etter vaksinen blør jeg som aldri før 😳😳

Anonymkode: 32411...023

Er i villrede selv. Vil egentlig vaksinere henne, men det var dette med hormonforstyrrelser da - som dessverre ikke blir tatt på alvor. Jeg har hatt regelmessig syklus alltid, men mensen forsvant brått etter vaksine 1 og har enda ikkje kommet tilbake, mange mnd etter. Menssmerter har jeg aldri hatt, men nå har jeg kramper titt og ofte... 

Sønnen min på 17 er fullvaksinert.

Anonymkode: 87036...801

Jeg kan ikke fatte og begripe at dere vil gi det kjæreste dere har, barna deres, en vaksine som betegnes som eksperimentell frem til 2023 mot en sykdom de knapt merker. 37% av koronasmittede barn har ingen symptomer. I Norge har to stk under 19 år dødd med viruset i kroppen, mens 26 har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen. To stykker på et og et halvt år, og 26 stykker på et par måneder. 
Hvorfor? Det er for de voksne, ikke sant? Det kollektive fellesskapet? Ingen vet noe som helst om bivirkninger på lang sikt. 
Dere er i ferd med å potensielt ofre barnas helse for de voksne. Voksne som allerede er vaksinert. Tenk litt på det, vær så snill. 

Anonymkode: bfaf2...3c0

Jeg har ingen gutter så jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter…. 

Jeg kommer ikke til å gi den til min datter på 14-åring. Jeg fikk dose to for 3 mnd siden og jeg har alltid hatt mensen hver 4.uke med lite blødning i 3-4 dager. To dager etter jeg fikk dose 2 fikk jeg mensen en uke for tidlig og har blødd omtrent konstant siden. De første 2 ukene bløde jeg så ekstreme mengder at jeg måtte bruke tampong og bind og bytte hver time. Om natten blødde jeg ut hele sengen, hver kveld i to uker. Så var det en uke uten mensen før den kom igjen. Så på 3 mnd har jeg blødd i totalt 8 uker, med bare noen dager fri fra mensen før den kommer igjen. 
Jeg får også ekstreme magekramper, det kjennes ut som rier og jeg må puste meg igjennom de. Har ingen energi og sover 10-12 timer hver natt. Vært sykemeldt 50% nå i 2 mnd. Legene bryr seg ikke, får bare svar om at de vet så lite om dette, men at det mest sannsynlig er bivirkning av vaksinen og at de ikke kan gjøre noe. Bare ber meg vente noen sykluser til også ta kontakt igjen hvis det vedvarer. Så nei, ikke søren om min datter skal få denne vaksinen. 

Anonymkode: 2f52c...a42

Jeg og mannen snakket sammen om dette i går kveld, og han er enig med meg, vi skal vente. Og vi skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Vil virkelig ikke gamble med dette.

Hi

Milfy Way skrev (15 timer siden):

Overhode ikke. I en diskusjon der det blir spurt om forskjellige meninger er det aldri viktig å ha rett. Det viktige er å komme med sin egen mening, slik det er spurt. 

Neinei, ingen fare, jeg er veganer, sa ulven til Rødhette.

Anonymkode: 71481...182

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Neinei, ingen fare, jeg er veganer, sa ulven til Rødhette.

Anonymkode: 71481...182

Det gjorde han virkelig ikke. Folk leser ikke bøker i dag, altså... :) 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jeg kan ikke fatte og begripe at dere vil gi det kjæreste dere har, barna deres, en vaksine som betegnes som eksperimentell frem til 2023 mot en sykdom de knapt merker. 37% av koronasmittede barn har ingen symptomer. I Norge har to stk under 19 år dødd med viruset i kroppen, mens 26 har fått alvorlige bivirkninger av vaksinen. To stykker på et og et halvt år, og 26 stykker på et par måneder. 
Hvorfor? Det er for de voksne, ikke sant? Det kollektive fellesskapet? Ingen vet noe som helst om bivirkninger på lang sikt. 
Dere er i ferd med å potensielt ofre barnas helse for de voksne. Voksne som allerede er vaksinert. Tenk litt på det, vær så snill. 

Anonymkode: bfaf2...3c0

Det som er skremmende er når voksne folk sjonglerer vilt med tall og fakta og setter dem sammen på en måte som gjør at ikke noe lengre er i rett kontekst. 

Ja, det er absolutt verd å tenke over om barn burde bli vaksinert og veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Her må vi likevel veie likt. Du kan ikke veie dødsfall opp mot alvorlige bivirkninger, det er to veldig ulike ting. Min bror fikk hjerteposebetennelse etter andre dose (24 år), dette regnes som en alvorlig bivirkning, men var likevel veldig udramatisk. Han ble godt ivaretatt og fikk behandling og var i toppform igjen etter en uke. Han er altså sprell levende og glad for at han er vaksinert, og har anbefalt mine sønner vaksinen også. Det man må gjøre, er å måle alvorlige bivirkninger av vaksinen opp mot alvorlige bivirkninger av covid-19, og dødsfall opp mot dødsfall. Ingen barn har dødd av vaksinen, men barn har dødd av covid-19. Ingen barn har fått problemer med hukommelsen etter vaksinen, men 11 % av barn (selv med lette symptomer) har dette problemet etter en runde med covid-19. 

Jeg mener at myndighetene nå har tatt en riktig avgjørelse med å gjøre vaksinen tilgjengelig for barn over 12 år, og så håper jeg foreldrene gjør gode undersøkelser på rett grunnlag før de bestemmer seg. Vi har i hvert fall bestemt oss for at gutten på 14 år skal få, men ikke helt bestemt oss for om jenten på 12 år skal få.

• Opprett ny...