Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 https://www.tv2.no/nyheter/14201665/ Skremmende lesing! Abort ulovlig fra uke seks. Ingen unntak for voldtekt eller incest. Ulovlig å kjøre noen til et abortsenter. I tillegg gjøres det på en slik måte at det ikke er statens ansvar å passe på, men at hvilken som helst amerikaner kan gå til sak mot den som tar abort, eller kjører noen til abort. Dømmes du må du betale erstatning til den som saksøker deg, dennes saksomkostninger og egne saksomkostninger. Vinner du må du likevel betale egne saksomkostninger. USA styrer seg selv inn i komplett kaos og anarki. Stormingen av Kongressen er en bagatell i forhold til hva fremtiden deres vil bringe av intern krig, om de ikke snart stanser galskapen. Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): USA styrer seg selv inn i komplett kaos og anarki. Stormingen av Kongressen er en bagatell i forhold til hva fremtiden deres vil bringe av intern krig, om de ikke snart stanser galskapen. Anonymkode: d9f20...8a1 Du må være ny her i Norge? Du har tydeligvis aldri hørt det norske begrepet, "det er helt Texas...". At noe er "helt Texas" betyr at det er kaos og anarki. Det er ikke USA som er på vei det. Bare Texas. Men Texas har alltid vært slik. Anonymkode: c39ef...db8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du må være ny her i Norge? Du har tydeligvis aldri hørt det norske begrepet, "det er helt Texas...". At noe er "helt Texas" betyr at det er kaos og anarki. Det er ikke USA som er på vei det. Bare Texas. Men Texas har alltid vært slik. Anonymkode: c39ef...db8 Du har tydeligvis ikke fulgt særlig med i hva som har skjedd i USA ang. abortlover i et utall stater. Det er definitivt ikke bare Texas! Men selvfølgelig, at kvinner i USA (og flere andre vestlige land) mer eller mindre sendes tilbake til middelalderen og mister elementære rettigheter, det synes du er noe å latterliggjøre. God bedring. Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Helt sinnsvakt og ubeskrivelig trist! Krysser fingrene for at Høyesterett stopper dette Anonymkode: 3b3d2...cf8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Helt sinnsvakt og ubeskrivelig trist! Krysser fingrene for at Høyesterett stopper dette Anonymkode: 3b3d2...cf8 Hvis dette ikke stoppes av Høyesterett er jeg redd det får alvorlige følger. Men nå fikk jo den oransje presidenten flere av sine kandidater inn i Høyesterett, så jeg er ikke sikker på hva de nå gjør. Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hvis dette ikke stoppes av Høyesterett er jeg redd det får alvorlige følger. Men nå fikk jo den oransje presidenten flere av sine kandidater inn i Høyesterett, så jeg er ikke sikker på hva de nå gjør. Anonymkode: d9f20...8a1 Nå bryr ikke hun seg stort om hva den oransje mannen måtte mene. Hun står for rettferdighet. Så vi kan trygt stole på at hun vil, som de fleste andre dommerne, gripe inn i og med at dette er i strid med grunnloven der borte. https://www.aftenposten.no/verden/i/6zmEmr/trumps-dommere-overrasker-igjen-og-igjen-ekspresidenten-liker-ikke-de Anonymkode: c39ef...db8
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 Dette var ekstremt. Men for meg er det like ekstremt at en ønsker å utvide abortgrensen. JA til gratis og enkel tilgang til prevensjonsmiddel. Anonymkode: d3c7e...3c0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 Skremmende og trist på en gang. Et gubbevelde av konservative og kristne skal styre livsvalget til unge kvinner, alt er feil ved det! Anonymkode: f046a...44c
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette var ekstremt. Men for meg er det like ekstremt at en ønsker å utvide abortgrensen. JA til gratis og enkel tilgang til prevensjonsmiddel. Anonymkode: d3c7e...3c0 Det hjelper ikke akkurat ved voldtekt- og incestsituasjoner.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 Utrolig trist og et trist skritt på veien for å redusere kvinners muligheter og valg. At incest og voldtekt ikke er unntak...hva skal man egentlig si til slikt 😕 Anonymkode: b6e9e...200
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette var ekstremt. Men for meg er det like ekstremt at en ønsker å utvide abortgrensen. JA til gratis og enkel tilgang til prevensjonsmiddel. Anonymkode: d3c7e...3c0 Jeg er imot utvidelse av abortgrensen i Norge, men det er likevel mindre ekstremt enn å i praksis fjerne all rett til abort. I USA er det langt fra alle som har samme tilgang til prevensjon heller, og i tillegg er det mange katolikker der og andre konservative som også er motstandere av prevensjonsmidler. Gratis og enkel tilgang på prevensjon er heller ikke ukomplisert, fordi man da sjelden vurderer den enkeltes risikofaktorer ved bruk av slike hormonpreparater. Men nå Texas ikke ønsker å gi unntak en gang for incest eller voldtekt som har ført til uønsket graviditet, da må man spørre seg om de mentale evnene og kunnskapsnivået til de som såkalt styrer. Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Utrolig trist og et trist skritt på veien for å redusere kvinners muligheter og valg. At incest og voldtekt ikke er unntak...hva skal man egentlig si til slikt 😕 Anonymkode: b6e9e...200 Det er så forferdelig at det er vanskelig å si noe. Man kan jo lure på hva de driver med selv, de som bestemmer noe slikt. Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Det er så forferdelig at det er vanskelig å si noe. Man kan jo lure på hva de driver med selv, de som bestemmer noe slikt. Anonymkode: d9f20...8a1 Det trenger du ikke lure på. https://nymag.com/intelligencer/2012/10/scott-desjarlais-recorded-abortion-call-with-mistress.html https://abcnews.go.com/Politics/anti-abortion-rep-tim-murphy-asked-mistress-terminate/story?id=50274843 Anonymkode: c39ef...db8
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 Høyesterett stoppet ikke loven, så nå er den et faktum. Dette er nok slutten på et noenlunde stabilt USA. Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 https://www.nytimes.com/2021/09/01/us/supreme-court-texas-abortion.html Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Høyesterett stoppet ikke loven, så nå er den et faktum. Dette er nok slutten på et noenlunde stabilt USA. Anonymkode: d9f20...8a1 Du misforstår. USA har vært ustabilt lenge. Dette er ikke grunnen til at USA blir ustabilt. Dette er en konsekvens av at USA er ustabilt. Anonymkode: c39ef...db8
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Du misforstår. USA har vært ustabilt lenge. Dette er ikke grunnen til at USA blir ustabilt. Dette er en konsekvens av at USA er ustabilt. Anonymkode: c39ef...db8 Nei, jeg har ikke oversett noe, men du overså tydeligvis "noenlunde"... noe som ikke er overraskende slik du har "bidratt" i diskusjonen... Om denne avgjørelsen får stå vil det på sikt få enorme konsekvenser, ulikt noe vi til nå har sett i USA. Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nei, jeg har ikke oversett noe, men du overså tydeligvis "noenlunde"... noe som ikke er overraskende slik du har "bidratt" i diskusjonen... Om denne avgjørelsen får stå vil det på sikt få enorme konsekvenser, ulikt noe vi til nå har sett i USA. Anonymkode: d9f20...8a1 Så langt har vi altså sett skoleskytinger, nazister marsjere uhindret i Charlottesville, hvor en av de til og med drepte noen, vi har sett nazister storme kongressen i desperat forsøk på å redde den oransje mannens preseidentsembete fra folkets vilje. Men nå vil vi altså få se noe som er ulikt dette? Hva er ulikt nazister som marsjerer fritt og gjør gatene utrygge, myrder, og til og med forsøker å forkaste demokratiet? Fredsaktivister som gjør samfunnet fredelig slik at ingen behandles urettferdig mer? Personangrepene kan du spare deg for. Anonymkode: c39ef...db8
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #20 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Så langt har vi altså sett skoleskytinger, nazister marsjere uhindret i Charlottesville, hvor en av de til og med drepte noen, vi har sett nazister storme kongressen i desperat forsøk på å redde den oransje mannens preseidentsembete fra folkets vilje. Men nå vil vi altså få se noe som er ulikt dette? Hva er ulikt nazister som marsjerer fritt og gjør gatene utrygge, myrder, og til og med forsøker å forkaste demokratiet? Fredsaktivister som gjør samfunnet fredelig slik at ingen behandles urettferdig mer? Personangrepene kan du spare deg for. Anonymkode: c39ef...db8 Personangrep var det du som begynte med i tråden, og hittil har du valgt å ikke diskutere trådens tema. Om du jobbet litt mer med leseforståelsen din, så ser du at jeg kommenterte om stormingen av Kongressen allerede i HI. Det vi har sett til nå vil bare være begynnelsen av det som nå vil komme. Forfallet innenfra vil skje langt raskere. Andre stater vil trolig følge Texas, store deler av landets befolkning (kvinner) vil miste sine rettigheter. Borger står mot borger, rettsvesenet blir oversvømmet av idiotiske saker hvor en eller annen som mener seg "skadet" av at en kvinne tar abort kan saksøke kvinnen for å tjene på det selv. Kvinners rettigheter raseres. De vil få store langt større problemer med tenåringsgraviditeter, og voksne kvinner vil i større grader falle ut av arbeidslivet. Angiversamfunnet vil nå nye høyder fordi angiverne vil ha store penger å tjene på det. Helsepersonell får ikke gjort jobbene sine. Sosiale forskjeller, som allerede er et enormt problem, vil bli mye større. Populisme og desperasjon og enorme forskjeller og det å la store deler av befolkningen miste rettigheter til å bestemme over egen helse og egne liv, det er en eksplosiv kombinasjon. Det er til fordel for to grupper - de allerede veldig rike, og de ekstreme. Hvis ikke denne loven blir raskt endret vil USA aldri bli det samme igjen, det vil bli voldsomt destabilisert. Med mengden våpen som fantes i privat eie tidligere samt den enorme økningen i våpenkjøp de siste par-tre årene, så vil det raskt kunne utvikle seg til langt verre kamper enn vi har sett til nå. Det vi har sett kan være småtteri mot det som kan komme. Hva mener du om denne abortloven og det at den nå er godkjent av Høyesterett? Anonymkode: d9f20...8a1
Anonym bruker Skrevet 3. september 2021 #21 Skrevet 3. september 2021 Amerikanere altså, må de alltid gjøre ting så ekstremt? Men det er ikke bare der det strammes inn rundt abort, skal ikke lenger enn til Polen. Skremmende at vi er på vei tilbake i tid, på toppen av alt snakker vi om overbefolkning. Jeg skjønner ingenting. Til og med i Norge presterte de å lirke på loven for å blidgjøre KrF, liten endring heldigvis, men allikevel. Anonymkode: cc212...440
Anonym bruker Skrevet 3. september 2021 #22 Skrevet 3. september 2021 Jeg tenker at Gilead ikke er så fjernt som vi tenkte da vi startet å følge The Handmaids Tale.. Anonymkode: e8eee...49f
frk Nilsen Skrevet 3. september 2021 #23 Skrevet 3. september 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg tenker at Gilead ikke er så fjernt som vi tenkte da vi startet å følge The Handmaids Tale.. Anonymkode: e8eee...49f Plutselig så er ikke serien en dystopisk fremtidsfiksjon...
Admin Skrevet 3. september 2021 #24 Skrevet 3. september 2021 Tråden er ryddet for avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 3. september 2021 #25 Skrevet 3. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg tenker at Gilead ikke er så fjernt som vi tenkte da vi startet å følge The Handmaids Tale.. Anonymkode: e8eee...49f Jeg leste boken i 1987 eller 1988, og den gjorde såpass sterkt inntrykk at jeg ikke har orket å se serien, spesielt ikke med de endringene vi ser i flere land nå, jfr. USA, Polen m.fl. Kvinners rettigheter blir direkte fratatt dem, og følgen av dette er at de på sikt vil miste langt flere rettigheter, fordi de tvinges ut av arb.livet, mister styring over eget liv og blir avhengig av menn for å greie seg. På veien dit vil slike lover påføre mange kvinner og barn traumer, noe som igjen gjør dem lettere å kontrollere av menn. Fremtidsvisjonen til Margaret Atwood virket usannsynlig den gangen for mange vestlige land, nå er den skremmende nær i mange land vi ikke trodde det ville skje. Dette viser at vi aldri kan ta (kvinners) rettigheter og lover og demokrati for gitt. Skal demokrati og noenlunde likestilling opprettholdes, så må man stadig kjempe for det. Anonymkode: d9f20...8a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå