Gå til innhold

Er det startet opp med selvtesting på skolene?

Anbefalte innlegg

Milfy Way skrev (1 time siden):

Hun mente vel meg, siden det ikke var noen andre i nærheten, og jeg stod lenger enn anbefalt/pålagt avstand på en meter. Hvis hun ønsket større avstand, kunne hun bare ha sagt det til meg - jeg stod og ventet på to pakker og det tok noe tid å finne dem. Men nå avsporer vi tråden, da temaet for tråden er noe helt annet. 

Hun var bare høflig og ventet til du var ferdig uten å mase.

Anonymkode: 2ae7b...6e9

Fortsetter under...

Lurer på om hvor mange som kommer til å følge opp dette fast. Siden testing er frivillig mener jeg. Vi har tenkt til å teste hver gang vi, men føler også det er mange som velger å ikke teste også. 

Anonymkode: 3d83c...fc5

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hurra for selvtesting!

Anonymkode: 0e828...4e7

Heldigvis er det mange skoler som ikke har innført sånt, uten at smitten i disse skolene eksploderer. Her har det ikke vært noe smitte siden skolestart, til tross for at mange har vært i utlandet hos familien i sommer, reist til andre deler av landet, kommet tilbake på kontoret osv. Men jeg ser at ungdommer har respekt for reglene - inviterer ikke hjem for mange, holder avstand i konfirmasjonsselskaper, vasker hender og unngår besøk når de er forkjøla. 

Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Heldigvis er det mange skoler som ikke har innført sånt, uten at smitten i disse skolene eksploderer. Her har det ikke vært noe smitte siden skolestart, til tross for at mange har vært i utlandet hos familien i sommer, reist til andre deler av landet, kommet tilbake på kontoret osv. Men jeg ser at ungdommer har respekt for reglene - inviterer ikke hjem for mange, holder avstand i konfirmasjonsselskaper, vasker hender og unngår besøk når de er forkjøla. 

I Oslo blir det nå testing to dager i uka på både ungdomsskolen og vgs. Jeg bare tenker at enten må alle testes hvis ikke er det på en måte ikke så stor vits. Man får selvsagt oppdaget alle de som tester seg som er smittet, men mange blir ikke fanget opp fordi de ikke kommer til å teste seg når det er frivillig. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I Oslo blir det nå testing to dager i uka på både ungdomsskolen og vgs. Jeg bare tenker at enten må alle testes hvis ikke er det på en måte ikke så stor vits. Man får selvsagt oppdaget alle de som tester seg som er smittet, men mange blir ikke fanget opp fordi de ikke kommer til å teste seg når det er frivillig. 

Men hvordan har de tenkt å gjennomføre det ved tvang? De har ikke tvangshjemmel og heller ikke noe mulighet til å kontrollere at man har testet seg. 

Annonse

Milfy Way skrev (4 minutter siden):

Men hvordan har de tenkt å gjennomføre det ved tvang? De har ikke tvangshjemmel og heller ikke noe mulighet til å kontrollere at man har testet seg. 

Det er ikke tvang, men frivillig. 

prekæs skrev (5 minutter siden):

Det er ikke tvang, men frivillig. 

Jeg siterer henne som skrev at mange ikke blir oppdaget fordi det er frivillig. Det er et problem som vi må leve med - fordi det ikke er hjemmel med tvang.

Milfy Way skrev (22 minutter siden):

Ingen har tenkt å gjennomføre noe med tvang. Litt dessverre for mange, for det hadde vel vært supert med enda en ting å gnåle over. 

De som føler på et samfunnsansvar tester seg, de som tenker at alt en er sammensvergelse nekter og ødelegger for resten. 

Anonymkode: 0726e...3e0

Milfy Way skrev (14 minutter siden):

Jeg siterer henne som skrev at mange ikke blir oppdaget fordi det er frivillig. Det er et problem som vi må leve med - fordi det ikke er hjemmel med tvang.

Jeg mener ikke at man skal tvinge noen, jeg mener det skal være frivillig. Men, når noe er frivillig kommer stor andel til å la være å teste, og da vil det være hipp som happ nærmest så testing burde kanskje ikke vært innført hvis målet er å oppdage alle som er smittet 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ingen har tenkt å gjennomføre noe med tvang. Litt dessverre for mange, for det hadde vel vært supert med enda en ting å gnåle over. 

De som føler på et samfunnsansvar tester seg, de som tenker at alt en er sammensvergelse nekter og ødelegger for resten. 

Vi kommer til å følge testingen, og blir noen oppdaget som positiv vil jo nærkontakter bli nødt til å teste seg eller i karantene, så sånn sett vil det kanskje fungere på sikt som en måte å få oppdaget de fleste som er smittet. 

Jeg forstår ikke hvorfor det skal testes i det hele tatt. Det er svært, svært sjelden at barn og unge blir alvorlig syke/dør av korona, og nå som de utsatte, eldre og flesteparten ellers er vaksinert, er det bortkastet tid å teste slik. Vi må lære oss å leve med dette viruset, enten vi liker det eller ikke. 
Dropp testing og lev normalt. 

Anonymkode: 257d1...3b9

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det skal testes i det hele tatt. Det er svært, svært sjelden at barn og unge blir alvorlig syke/dør av korona, og nå som de utsatte, eldre og flesteparten ellers er vaksinert, er det bortkastet tid å teste slik. Vi må lære oss å leve med dette viruset, enten vi liker det eller ikke. 
Dropp testing og lev normalt. 

Anonymkode: 257d1...3b9

I tillegg er det flere fagfolk som har gått ut og sagt at testene kan bidra til mer smittespredning, da de noen ganger viser feil negativ resultat. 

Annonse

Milfy Way skrev (1 time siden):

Her er det ingen som faktisk sjekker at testen blir gjorr, men vi foreldre har fylt ut et skjema hvor vi har skrevet under på at det blir gjort. De som ikke tester seg får ikke komme på skolen foreløpig. Jeg tror det gjelder de første 10 dagene.

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Her er det ingen som faktisk sjekker at testen blir gjorr, men vi foreldre har fylt ut et skjema hvor vi har skrevet under på at det blir gjort. De som ikke tester seg får ikke komme på skolen foreløpig. Jeg tror det gjelder de første 10 dagene.

Såpass ja. Vi har ikke fått med den informasjonen hjem ennå. Så velger man å ikke teste skal ungene være hjemme i ti dager? Dette blir jo et kaos uten like tenker jeg men.

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Såpass ja. Vi har ikke fått med den informasjonen hjem ennå. Så velger man å ikke teste skal ungene være hjemme i ti dager? Dette blir jo et kaos uten like tenker jeg men.

Grunnen til at de ikke skal på skolen er jo at de er nærkontakter. Det har vært smitte i de fleste klasser på skolen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da må de ha alternativt opplegg for elevene. 

Jeg har erfaring fra dette fra april-juni tidligere i år som lærer. Det fungerer helt fint. Ingen blir tvunget og stemningen i klasserommet er faktisk ofte ganske munter når de tester seg selv. Det er helt unødvendig å krisemaksimere dette, altså.

Anonymkode: 47216...c08

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har erfaring fra dette fra april-juni tidligere i år som lærer. Det fungerer helt fint. Ingen blir tvunget og stemningen i klasserommet er faktisk ofte ganske munter når de tester seg selv. Det er helt unødvendig å krisemaksimere dette, altså.

Så ungene skal teste seg i felleskap foran hverandre? Hvordan opprettholdes personvern i forhold til Hvis det påvises smitte her? Vi kommer til å teste vi, men jeg forstår ikke alt rundt alt dette bare ;) 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Grunnen til at de ikke skal på skolen er jo at de er nærkontakter. Det har vært smitte i de fleste klasser på skolen.

Ja, da skjønner jeg :) trodde var generelt i forhold til massetestingen :)

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Så ungene skal teste seg i felleskap foran hverandre? Hvordan opprettholdes personvern i forhold til Hvis det påvises smitte her? Vi kommer til å teste vi, men jeg forstår ikke alt rundt alt dette bare ;) 

Skolen vår var med på et prøveprosjekt før sommeren og da puttet elevene testen i en konvolutt med navn, så var det en testgruppe som sjekket svarene. 

Så om noen testet positivt ble den klassen ivaretatt av helsepersonell. 

Dette er virkelig ingen stor eller farlig sak. 

Nå var dette i vgs, så unger blir kanskje litt feil betegnelse. Ja, de testet foran hverandre, og hadde mye moro med det også. Selve dryppet ned i testen må gjøres på likt, og så skal testen rett i hver sin konvolutt som lærer samler inn og bærer bort til de som er ansvarlige for å avlese testene. Hvis noen var smittet, tok de ut én og én og vedkommende fikk beskjed om de skulle i karantene som nærkontakt eller var den smittede som skulle i isolasjon. Resultatet ble altså ikke avlest av elevene i klasserommet. 

Milfy Way skrev (2 timer siden):

Da må de ha alternativt opplegg for elevene. 

Ikke nødvendigvis så lenge de er i karantene på grunn av at de er nærkontakter. Det blir som sykefravær.

Ja, da skjønner jeg :) trodde var generelt i forhold til massetestingen :)

Nei. Her har smitten vært enorm så de har først hatt testing av alle sammen på grunn av det på dag 1, 3 og 5 og så går de over til testing 2 ganger i uka.

Anonym bruker skrev (På 6.9.2021 den 14.05):

Nei. Her har smitten vært enorm så de har først hatt testing av alle sammen på grunn av det på dag 1, 3 og 5 og så går de over til testing 2 ganger i uka.

Nå har vi i klassene til ungene startet opp her også, og jeg tar tilbake at jeg tenkte det var styr, det var egentlig ganske greit. Samtidig får man jo vite om man har viruset i seg eller ikke. Negative tester her. 

• Opprett ny...