Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Uten å legge meg opp i den tåpelige diskusjonen så kan man jo selvsagt se på tidspunktet innleggene er skrevet om noen har vært aktive hele dagen, uten å ha vært det selv.

Sliter du litt med å skjønne hvordan ting fungerer på nett?

Anonymkode: e802f...c89

At man skriver et innlegg kl 7, et annet innlegg i lunsjen, et svar kl 18 og enda et svar kl 23 betyr ikke at man har vært aktiv "hele døgnet". Det betyr at man har logget seg på noen minutter i løpet av dagen. På samme måte som mange spiller mobilspill, surfer på nett, ser på Facebook eller TV. 

Anonymkode: 389c0...7f2

Fortsetter under...

Milfy Way skrev (11 timer siden):

72 prosent av dem som er på sykehus, er uvaksinerte. Det betyr... ja, at 28 prosent er det. 

https://www.vg.no/nyheter/i/AL7Qox/avdelingsleder-pasientene-vaare-er-naa-yngre-og-uvaksinerte

Anonymkode: 7c975...170

Tenker ting kommer til å forandre seg gradvis fremover. Mange som ikke er vaksinert enda. Søskenbarnet mitt er like gammel som meg og bor på Østlandet, hun fikk andre dose for flere uker siden. Her har vaksineringen gått mye senere. Fikk min dose først i dag.

Anonymkode: 30896...be4

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tenker ting kommer til å forandre seg gradvis fremover. Mange som ikke er vaksinert enda. Søskenbarnet mitt er like gammel som meg og bor på Østlandet, hun fikk andre dose for flere uker siden. Her har vaksineringen gått mye senere. Fikk min dose først i dag.

Anonymkode: 30896...be4

Østlandet ligger ikke spesielt langt framme på vaksineringen altså. Jeg fikk siste dose for et par dager siden, og i min kommune er forsatt bare litt over 50 % fullvaksinert, selv om vi har hatt (og har) mye smitte. Oslo ligger på 57 % fullvaksinert i følge vg. Når man ser disse tallene er det ikke så overraskende at viruset sprer seg ganske fritt for tiden.

Det blir nok bedre når de voksne blir fullvaksinert og de fleste barna har vært igjennom sykdommen. Det tar nok noen flere måneder fortsatt.

Anonymkode: ca2f2...cfe

For å følge opp, jeg tror en del har en overdrevet forestilling om hvor mange som er fullvaksinert. Det er langt under 60 % og vi er et godt stykke unna alle over 18 også. De fleste av de som er fullvaksinert har vel fått andre dose etter sommerferien og det tar noen uker før immuniteten slår inn.

For å oppnå den berømte flokkimmuniteten (slik at viruset ikke kan spre seg) måtte vi vel hatt en 80 % eller noe, selv med 100 % effektive vaksiner. Vi er langt derfra, så ingen burde bli overrasket over at pandemien ikke er over.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg er 36 år, frisk, uten noen underliggende sykdommer. Statistisk sett er det mindre en 0,0002% sjanse for meg å bli alvorlig syk eller dø av korona. Jeg tok vaksinen i den tro at samfunnet ville åpnes opp, testing og karantene ville avta, og verden skulle bli normal igjen.  Jeg ble dritdårlig av vaksinen. Høy feber, generell sykdomsfølelse i en uke, og seks uker slapp og klein. 
Likevel, fremdeles må vi testes ved minste symptom, og fremdeles sitter jeg på hjemmekontor. Barna er på gult nivå, og sydenturen vi skulle på i september utgår. Hvorfor ble vi så presset til å ta vaksinen når ingenting går tilbake til normalen? Jeg føler meg lurt. 

Anonymkode: 86dfc...ae0

Men samfunnet har jo åpnet opp, det er bare ikke fullt åpnet enda (mangler vel et steg).

Vi har tidligere hatt like mange smittede som nå da var skoler i gult eller rødt, de fleste fritidsaktiviteter stengt, innreisekarantene på 10 dager (også ved nødvendige reiser), maks 10, 5 eller 2 på besøk i private hjem (alt etter kommune), det meste var pålegg og forbud man kunne få bøter og straffes for osv.

Nå er de fleste skoler på grønt-nivå (noen er på gult), de fleste (alle?) fritidsaktiviteter går som normalt, fullvaksinerte har ikke innreisekarantene og de under 18 eller de med én dose kan teste seg ut av karantene på dag 3 (i praksis 4 dager i karantene), flere firma ha nå frivillig hjemmekontor i stedet for pålagt, det meste er nå anbefalinger man kan følge om man vil (man straffes ikke for brudd etc). 

Alternativet til å ikke vaksinere seg hadde ikke vært at vi var på samme nivå som i dag, men å gå tilbake til slik det var tidligere. Der så man på antall smittede som markør for når man måtte stenge ned. Nå som så mange er beskyttet mot alvorlig sykdom er det antall innlagt på sykehus og antall alvorlig syke man styrer etter.

Veldig mange av de jeg kjenner som har vaksinert seg er friske voksne som gjør det for å få opp vaksinasjonsgraden slik at vi kunne komme dit vi er i dag.

Jeg tror også at mange av dem som får de sterkeste bivirkningene også hadde blitt veldig syke av selve sykdommen. Så det er mulig de med kraftige bivirkninger skal være glad de fikk vaksinen og ikke en kraftig(ere) reaksjon på selve sykdommen. 

Anonymkode: b531b...514

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men samfunnet har jo åpnet opp, det er bare ikke fullt åpnet enda (mangler vel et steg).

Vi har tidligere hatt like mange smittede som nå da var skoler i gult eller rødt, de fleste fritidsaktiviteter stengt, innreisekarantene på 10 dager (også ved nødvendige reiser), maks 10, 5 eller 2 på besøk i private hjem (alt etter kommune), det meste var pålegg og forbud man kunne få bøter og straffes for osv.

Nå er de fleste skoler på grønt-nivå (noen er på gult), de fleste (alle?) fritidsaktiviteter går som normalt, fullvaksinerte har ikke innreisekarantene og de under 18 eller de med én dose kan teste seg ut av karantene på dag 3 (i praksis 4 dager i karantene), flere firma ha nå frivillig hjemmekontor i stedet for pålagt, det meste er nå anbefalinger man kan følge om man vil (man straffes ikke for brudd etc). 

Alternativet til å ikke vaksinere seg hadde ikke vært at vi var på samme nivå som i dag, men å gå tilbake til slik det var tidligere. Der så man på antall smittede som markør for når man måtte stenge ned. Nå som så mange er beskyttet mot alvorlig sykdom er det antall innlagt på sykehus og antall alvorlig syke man styrer etter.

Veldig mange av de jeg kjenner som har vaksinert seg er friske voksne som gjør det for å få opp vaksinasjonsgraden slik at vi kunne komme dit vi er i dag.

Jeg tror også at mange av dem som får de sterkeste bivirkningene også hadde blitt veldig syke av selve sykdommen. Så det er mulig de med kraftige bivirkninger skal være glad de fikk vaksinen og ikke en kraftig(ere) reaksjon på selve sykdommen. 

Det siste du sier, stemmer vel ikke. Det er flest unge mennesker som opplever sterke bivirkninger av vaksinen, samtidig som den samme gruppen er den med minst risiko for alvorlig sykdom og død. 

Milfy Way skrev (8 minutter siden):

Det siste du sier, stemmer vel ikke. Det er flest unge mennesker som opplever sterke bivirkninger av vaksinen, samtidig som den samme gruppen er den med minst risiko for alvorlig sykdom og død. 

Tja. Jeg er fullvaksinert, ung og frisk. Og en av de få uheldige som fikk korona likevel. Og enda så jævlig vaksinevivirkningene var, korona er verre. Tør ikke tenke på hvordan det ville vært uten vaksine, jeg har tross alt et ukomplisert forløp.

Anonymkode: 0bd3f...8ee

Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det er både og. Altså - unge mennesker får en sterkere immunrespons fordi immunforsvaret deres virker bedre enn det gjør for eldre mennesker. Derfor vil immunforsvaret også fange opp og bekjempe viruset raskere enn for eldre der immunforsvaret ikke virker så godt. De får dermed en mildere sykdom. 

Det er likevel en del mennesker der immunforsvaret reagerer kraftig på smitte. Det er da immunforsvaret snarere enn sykdommen i seg selv som gjør at disse legges inn på sykehus. Disse får også en kraftig reaksjon på vaksinen og det er disse jeg tror også vil få en kraftig(ere) reaksjon på selve sykdommen.  

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det du sier her er jo veldig sant. I vinter var jo butikkene stengt i månedvis, selv om antallet smittete var mye lavere enn nå. 

Vi er tilbake på kontoret igjen (ikke engang frivillig hjemmekontor), og det gjelder alle jeg kjenner, tror jeg. Skolen er grønn, fritidsaktiviteter går, butikkene er åpne. En helt annen verden enn for et halvt år siden!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det er både og. Altså - unge mennesker får en sterkere immunrespons fordi immunforsvaret deres virker bedre enn det gjør for eldre mennesker. Derfor vil immunforsvaret også fange opp og bekjempe viruset raskere enn for eldre der immunforsvaret ikke virker så godt. De får dermed en mildere sykdom. 

Det er likevel en del mennesker der immunforsvaret reagerer kraftig på smitte. Det er da immunforsvaret snarere enn sykdommen i seg selv som gjør at disse legges inn på sykehus. Disse får også en kraftig reaksjon på vaksinen og det er disse jeg tror også vil få en kraftig(ere) reaksjon på selve sykdommen.  

Stemmer at unge får mer bivirkninger av vaksinen grunnet bedre immunforsvar, men det er ingen påvist sammenheng mellom immunrespons på vaksinen og alvorlig sykdom ved infeksjon. 

Tvert i mot er de som har kraftigere immunrespons bedre rustet ved infeksjon, kvinner har bedre respons enn menn, mindre utsatt for infeksjonssykdommer og får mer bivirkninger av vaksine. 

Anonymkode: 4270b...c00

ostepop123 skrev (3 minutter siden):

Her ser du hvorfor man skal vaksinere seg. Sjekk sykehusinnleggelser og dødsfall vs smitte, tidligere mot nå. Om du ikke gjør det for deg selv, så gjør du det for felleskapet.

Kilde: Aftenposten.noaftenposten.thumb.png.8d7c8a034ca3d8e753824ce9d51cf67f.png

Selvfølgelig er det viktig at mange vaksinerer seg. Men jeg etterlyser "fellesskapets" oppfølging av dem som får alvorlige bivirkninger av vaksinen, gjerne langvarige sådan. Når man henvender seg til fastlegen om bivirkningene, får man som regel null respons bortsett fra "sånn er det bare". Jeg forstår at folk reagerer. 

Annonse

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det viktig at mange vaksinerer seg. Men jeg etterlyser "fellesskapets" oppfølging av dem som får alvorlige bivirkninger av vaksinen, gjerne langvarige sådan. Når man henvender seg til fastlegen om bivirkningene, får man som regel null respons bortsett fra "sånn er det bare". Jeg forstår at folk reagerer. 

Ja, det er et annet spørsmål, men det stemmer jo ikke. Det er ikke veldig mange måneder siden AstraZeneca-vaksinen ble stoppet nettopp grunnet alvorlige bivirkninger. 

ostepop123 skrev (8 minutter siden):

Ja, det er et annet spørsmål, men det stemmer jo ikke. Det er ikke veldig mange måneder siden AstraZeneca-vaksinen ble stoppet nettopp grunnet alvorlige bivirkninger. 

Jeg snakker ikke om koma og død, men langvarig nedsatt funksjonsevne som hos HI, ekstremt langvarige blødninger og lignende. Man blir bare avspist med at det er vanlige bivirkninger av vaksinen, ha det bra. Søk opp tråden om henne som blødde i 6 uker uten at legen gadd å gjøre noe for å stoppe blødningen. Kvinner bruker å blø, liksom... 

• Opprett ny...