Gå til innhold

Hva ville dere gjort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville dere gjort om dere kom over familiedokumenter som fortalte og dukumenterte en ukjent historie fra invasjonen 9.april som stiller enkelte kjente mennesker fra den tiden i et svært dårlig lys, men som også stiller noen av dine egne forfedre i et dårlig lys. Alle de som var direkte involvert er døde, men det omfatter også noen som var barn den gangen som fortsatt lever.

Offentliggjøre opplysningene?

Brenne dokumentene?

Arkivere dem på en måte der de kan åpnes om 50 år?

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 4f757...535

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok vist dem til noen som visste bedre enn meg hva som burde gjøres. Ingen grunn til å fortie sannheten om den har betydning.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (56 minutter siden):

Jeg ville nok vist dem til noen som visste bedre enn meg hva som burde gjøres. Ingen grunn til å fortie sannheten om den har betydning.

Det ville jo være det samme som offentliggjøring. Man kan ikke fortelle noen en hemmelighet og forvente at den ikke kommer ut.

Skrevet

Jeg tror jeg ville arkivert dem.

Lagt de i en perm/mappe og merket som viktig og lagt det sammen med mine papirer også hadde det blitt opp til neste generasjon å avgjøre.

Anonymkode: 06fc6...872

Skrevet

Hadde levert til nasjonalbiblioteket eller lignende.

Skrevet

Har ikke du spurt om dette en gang tidligere? Jeg ville kontaktet de rette instanser. Slike dokumenter er verdifulle. 

Anonymkode: 83bd3...030

Skrevet

Gi det til myndighetene. 

Anonymkode: 175c0...dec

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det ville jo være det samme som offentliggjøring. Man kan ikke fortelle noen en hemmelighet og forvente at den ikke kommer ut.

Det kan godt være. Med offentliggjør tenkte jeg at du selv vil offentliggjøre via soMe eller aviser. 
Hvis de som kan stoffet mener det blr offentliggjøres så ser jeg ingen grunn til at det ikke skal gjøres.

Skrevet

Jeg ville overlatt det til Nasjonalbiblioteket eller Hjemmefrontmuseet. Har positive erfaringer med Hjemmefrontmuseet.

Du trenger jo ikke avsløre hva informasjonen er første gang du snakker med dem, men fortelle at det er hittil ukjente opplysninger og at du er usikker hva du skal gjøre med det, bl.a. pga. de som var barn den gang.

Anonymkode: bdb5e...625

Skrevet

Viktig at slik informasjon ikke blir fortiet, tenker jeg også.

Anonymkode: bdb5e...625

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...