Gå til innhold

Nok næring i matboksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker at unger skal spise for å bli mette av nisten på skolen.  Et par brødskiver og eple holder lenge. Det er ikke slik at man skal kose seg til alle måltider. Noen ganger er det helt greit å døyve sulten med en brødskive med leverpostei altså. Det er alltid deilig å bli mett på den enkle måten. Det ser definitivt ikke ut som norske barn sulter i hjel altså.

Endret av prekæs
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Himmel og hav skrev (15 timer siden):

Er det ingen unger som har to skiver brød med leverpostei og en med ost og noen skiver agurk, lenger? Er det full buffet i matboksen hver dag som er normalen nå? Jeg jobba i barnehage i mange år, og så starten på denne utviklinga. Det var et styr uten like med alle disse som hadde matbokser på størrelse med weekendkofferter, hundre små bokser og poser og som endte med å spise fire cheerios, tre druer og to slurker yoghurt og så var "mette", uten å ha fått i seg noe av substans. De ungene som hadde to grove med kaviar spiste bedre og vokste opp de også. 

Hilsen hun med to med nøkkelost og agurk i matpakka. 

I dag har min en grov skive med leverpostei. Et halvt eple og en fullkornskavring med smør og ost. Hverdagsmat på hverdager og festmat til fest. På bursdagen sin får hun med litt tullemat fordi jeg er vokst opp med bursdagsmatpakke og det var så veldig hyggelig. Som oftest får hun da horn med ost og skinke, pizzasnurrer med pølse eller fylt pita. Lyst brød er ikke hverdagsmat men bursdag er festdag. 

Skrevet

Datteren min har to skiver grovbrød med varierende pålegg, samt et utvalg frukt, gulrøtter, rosiner, nøtter

Hun spiser aldri maten sin, og er heller ikke noe frokostmenneske

Hun spiser godt hjemme, og er absolutt ikke undervektig. 

Jeg  kunne sikkert tilrettelagt for at hun hadde litt mer spenstige ting å pakke, men det vil bidra til et dårlig hverdagskosthold

Tenker en jente på 12 spiser når hun er sulten? 

Anonymkode: 0d3d6...297

Skrevet

Tidligere var det brødskiver og frukt/grønnsaker her også, men så måtte et av barna begynne på faste medisiner som tok matlysten. Barnet var tynt nokk fra før så her er det nå slike fancye matpakker bare for at barnet skal spise noe i løpet av en skoledag.

Kan være polarbrød, speltlomper med eggerøre og røkelaks og annet pålegg, grove vafler, go'morgen yoghurt, pølsebiter, pastasalat ++++

Anonymkode: acf23...213

Skrevet

Barna mine foretrekker enkle matpakker. Brød med pålegg er fint, men helst samme pålegg på alle skivene og samme pålegg hver dag i ukesvis, en type frukt eller grønnsaker, ikke masse forskjellig. Når de spiser vil de bli mette på en smak.

Ungene mine er omtrent altetende, men til frokost og lunsj vil de ikke ha vareasjon. Der skal det være enkelt og mettende. Tidevis har de foretrukket rundstykker uten pålegg + en halv agurk eller noen tomater.

Anonymkode: 517b4...e8b

Skrevet

Her er det to grove skiver med pålegg i matpakken som standard. Av og til en frukt eller Youghurt i tillegg. 

Anonymkode: 054f0...cdb

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Skal barnet slankes? 

Anonymkode: 418db...641

Jeg kom med min mening. Rosiner er som godteri. 

Skrevet

Her har ungene laget matpakken sin selv siden siste året i bhg (de ønsket det selv) Det er to brødskiver med pålegg som f.eks leverpostei, salami, skinke, smøreost, makrell, norvegia. De tar med en frukt eller noen cherrytomater som snacks. Melk får de på skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...