Gå til innhold

Nok næring i matboksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert, som det heter, av den andre matpakketråden hvor det er fokusert mest på usunne matbokser så ble jeg i stuss om nisteboksen jeg sender med min aktive niåring er innafor, rent ernæringsmessig?

Han har med en til to kneipbrødskiver med leverpostei (noen ganger med norvegiaost), en lite drikkeyoughurt (vil ikke ha melk på skolen), et halvt eple, druer eller Kiwi og en blanding av fullkorn Cheerios og rosiner. Vi har også i gulrot, jordbær, blåbær osv noen ganger, da går druene ut. 

Han har med vannflaske og fyller den etter behov. 

Er dette nok mtp ernæring og er det ‘sunt nok’?

Anonymkode: 3e5d3...93f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke ille, men hvis du ønsker å gjøre den enda bedre kan du bytte ut kneipen med et grovere brød, og tilsette litt grønnsaker.

Drikkeyoughurten kan være ok, men noen av dem er rene sukkerbomber, så ta en ekstra titt på den😉

Skrevet

Det er en helt normal og bra niste.

Anonymkode: ea336...c59

Skrevet

Helt grei matpakke. Ingen krise om du dropper frukt eller yoghurt heller. Matpakken trenger ikke være så inviklet å lage. Så lenge barnet, eller den voksne hvis det er en voksen som spiser matpakke, slipper å gå sulten er det meste helt ok. 

Anonymkode: 517b4...e8b

Skrevet

Den er vel helt grei, men jeg syns kneip er litt lyst og at det var frukt med høyt sukkerinnhold. 

Skrevet

Ja. Det er helt bra nok! 

Skrevet

Selvfølgelig er det bra nok, det forstår du og du er nok mest ute etter skryt mtp at du er en motsetning til tråden du ble inspirert av.

Her spiser ungene frukt, grønnsaker, yoghurt, kornblandinger, normale sunne middager i hverdagen og 1-2 mindre sunne i helgene. 

De smører sine egne matpakker, som består av 3 skiver grovt brød med skinke og ost, makrell i tomat, kremost og andre helt vanlige pålegg. De velger mellom eple og banan i tillegg. Melk får de på skolen. Hva er poenget med å lage hvert måltid til en fest? For å vise seg frem? 

Vi spiser frukt og bær, og koser oss med variert kosthold. Så at ungene lærer seg at når de skal ut av huset og må ha med mat så tar de det de trenger for å dempe sulten, ikke for å feire konfirmasjon. 

De får eggerøre, kokt egg, havregrøt og annen mat de liker til de måltidene som spises hjemme. Og heldigvis er mange like her vi bor, vi bor ikke et sted der folk er mer opptatt av instabilder enn å gjøre ting på den enkle og greie måten.

For de som lurer, på jobb spiser jeg Knekkebrød med helt vanlig pålegg som ost, skinke og salami.

Anonymkode: cb805...b7c

Skrevet (endret)

Er det ingen unger som har to skiver brød med leverpostei og en med ost og noen skiver agurk, lenger? Er det full buffet i matboksen hver dag som er normalen nå? Jeg jobba i barnehage i mange år, og så starten på denne utviklinga. Det var et styr uten like med alle disse som hadde matbokser på størrelse med weekendkofferter, hundre små bokser og poser og som endte med å spise fire cheerios, tre druer og to slurker yoghurt og så var "mette", uten å ha fått i seg noe av substans. De ungene som hadde to grove med kaviar spiste bedre og vokste opp de også. 

Hilsen hun med to med nøkkelost og agurk i matpakka. 

Endret av Himmel og hav
Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Er det ingen unger som har to skiver brød med leverpostei og en med ost og noen skiver agurk, lenger. Er det full buffet i matboksen hver dag? Jeg jobba i barnehage i mange år, og så starten på denne utviklinga. Det var et styr uten like med alle disse som hadde matbokser på størrelse med weekendkofferter, hundre små bokser og poser og som endte med å spise fire cheerios, tre druer og to slurker yoghurt og så var "mette", uten å ha fått i seg noe av substans. De ungene som hadde to grove med kaviar spiste bedre og vokste opp de også. 

Hilsen hun med to med nøkkelost og agurk i matpakka. 

8-åringen har to grovskiver med leverpostei (min første). I tillegg har han noen salamiruller eller vaktelegg (bytter på), omega-3 kapsler og et par gulrotstaver. 

Anonymkode: 0a54d...155

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

8-åringen har to grovskiver med leverpostei (min første). I tillegg har han noen salamiruller eller vaktelegg (bytter på), omega-3 kapsler og et par gulrotstaver. 

Omega-3-kapsler? Hvorfor det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Spiser vel for lite fisk da. 

Anonymkode: ad544...ade

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men i matpakken? Jeg synes bare det hørtes klønete ut å ta dem til det eneste måltidet man ikke spiser hjemme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Fordi han syns det er godt. Sunnere "snacks" får man vel ikke? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Spiser fisk 2 dager i uka, men lite det fisk. Går mest i torsk, sei og hyse. 

Skrevet

Her sender jeg med to grove skiver med variert pålegg, noen ganger grove pizza snurrer , grove havrevafler, eller vårruller med grønnsaker.  I tillegg en yoghurt og frukt og grønt. Passer på å ikke ha for mye eller for mange slag på en gang. Og aldri skåret opp I hjerter og stjerner.  Matpakken er enkel og sunn. Og den blir spist.  

Syntes din matpakke høres bra ut. 

Anonymkode: bf922...b6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her sender jeg med to grove skiver med variert pålegg, noen ganger grove pizza snurrer , grove havrevafler, eller vårruller med grønnsaker.  I tillegg en yoghurt og frukt og grønt. Passer på å ikke ha for mye eller for mange slag på en gang. Og aldri skåret opp I hjerter og stjerner.  Matpakken er enkel og sunn. Og den blir spist.  

Syntes din matpakke høres bra ut. 

Hadde kanskje byttet ut knekkebrødet med et grovere alternativ da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde kanskje byttet ut knekkebrødet med et grovere alternativ da. 

Ikke knekkebrød men kneip brød 😄

Skrevet
Optatium skrev (På 1.9.2021 den 17.51):

Den er vel helt grei, men jeg syns kneip er litt lyst og at det var frukt med høyt sukkerinnhold. 

Mener du virkelig at det et problematisk å sende med eple, druer eller kiwi pga. sukkerinnholdet? Altså, de skal ha med voldsomme mengder for at det skal utgjøre en helserisiko.
Er kun hvis man er hardt på slanker’n (ev. har diabetes) at dette bør være fokus.

Anonymkode: 12505...310

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig er det bra nok, det forstår du og du er nok mest ute etter skryt mtp at du er en motsetning til tråden du ble inspirert av.

Her spiser ungene frukt, grønnsaker, yoghurt, kornblandinger, normale sunne middager i hverdagen og 1-2 mindre sunne i helgene. 

De smører sine egne matpakker, som består av 3 skiver grovt brød med skinke og ost, makrell i tomat, kremost og andre helt vanlige pålegg. De velger mellom eple og banan i tillegg. Melk får de på skolen. Hva er poenget med å lage hvert måltid til en fest? For å vise seg frem? 

Vi spiser frukt og bær, og koser oss med variert kosthold. Så at ungene lærer seg at når de skal ut av huset og må ha med mat så tar de det de trenger for å dempe sulten, ikke for å feire konfirmasjon. 

De får eggerøre, kokt egg, havregrøt og annen mat de liker til de måltidene som spises hjemme. Og heldigvis er mange like her vi bor, vi bor ikke et sted der folk er mer opptatt av instabilder enn å gjøre ting på den enkle og greie måten.

For de som lurer, på jobb spiser jeg Knekkebrød med helt vanlig pålegg som ost, skinke og salami.

Skryt? På et anonymforum? Da er jeg fristet til å si at på seg selv kjenner man andre. 
Og nei, ingen lurer nok på hva du spiser på jobb. 
hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skryt? På et anonymforum? Da er jeg fristet til å si at på seg selv kjenner man andre. 
Og nei, ingen lurer nok på hva du spiser på jobb. 
hi

Ja, skryt. Selv om ingen vet hvem du er så leser du jo tilbakemeldingene på innlegget ditt, og virker som om du skulle sanke klapp på skulderen her. 

Ang min jobb-lunsj, den ble nevnt for å poengtere at jeg ikke sender med barna vanlig mat mens jeg selv spiser "festmat". Gode verdier de kan ta med seg inn i voksenlivet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, skryt. Selv om ingen vet hvem du er så leser du jo tilbakemeldingene på innlegget ditt, og virker som om du skulle sanke klapp på skulderen her. 

Ang min jobb-lunsj, den ble nevnt for å poengtere at jeg ikke sender med barna vanlig mat mens jeg selv spiser "festmat". Gode verdier de kan ta med seg inn i voksenlivet.

Du er flink. 

hi

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. 

Jeg er klar over at matboksen er ok, men har vært litt usikker på om det er for mye frukt. Men han er en slank og aktiv gutt som vi ikke trenger å begrense mtp matinntak, heller motsatt da han ikke er begeistret for middag. 

Det er ikke så mye fest over to skiver med leverpostei og litt frukt, men noen ganger slår vi til med grove vafler eller pannekaker og DA er det fest 🤩🥳

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mener du virkelig at det et problematisk å sende med eple, druer eller kiwi pga. sukkerinnholdet? Altså, de skal ha med voldsomme mengder for at det skal utgjøre en helserisiko.
Er kun hvis man er hardt på slanker’n (ev. har diabetes) at dette bør være fokus.

Anonymkode: 12505...310

Nei, jeg mente at når man sender druer, kiwi, bananer og rosiner, så er det mye søtt. Jeg tenker mest på energinivå gjennom dagen, så på tenna, til sist på vekta. 

Epler, gulrøtter, paprika, gulrot, tomater, kålrot, blomkål osv er veldig godt rått og bedre for alle de tingene jeg nevnte ovenfor. 

Skrevet

Mine unger har hatt to skiver brød og varierende del med frukt og grønt hver dag. Vi har Bama matboksene, så den lille delen fylles med frukt og grønt. Ungene liker best grønnsaker i staver, så det er det eneste fancy vi drive med. De vilikke ha mye dill og dall, for det tar så lang tid å spise. Brødskiva og grønnsakene kan de ta med i hånden om det er noe gøy som skjer ute. Det kan de ikke omde hadde hatt yoghurt og annen dilldall, da kreves det søppelbøtte og at de måtte passe på sjea osv. For de så blir maten fristende når de ser grønnsakene i ulike farger. Ikke bare en gulerot eller banan som ligger der. 

Og send med brødet som ungen faktisk spiser. Ingen vits å ha brød som ungen ikke liker, ungene trenger næring i løpet av skoledagen så ett brød de liker er lurt. På min jobb har de fått det for seg at brødet må være mer enn 85% grovt. Jeg merker jeg spiser mindre og mindre, for jeg syns brødet ikke smaker noe godt. Dette er jeg ikke alene om, så jeg begynenr nok med nistemat selv om vi blir trekt i matpenger hver mnd om vi vil eller ei. Jeg er glad i mye brød, men så grovt brød syns jeg ikke er noe godt. Så finn ett brød ungenspiser og som ikke er av de fineste. (Mange brød som nesten er som loff)

Anonymkode: c2f5f...15b

Skrevet
Optatium skrev (På 1.9.2021 den 17.51):

Skal barnet slankes? 

Anonymkode: 418db...641

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...