Gå til innhold

Mye godteri i nistene😳

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Når 3-4 av dagens måltid er brød så  er det et ensidig kosthold. Omtrent alle jeg kjenner gir barna brød/knekkebrød til frokost og lunsj på skolen, på sfo får de også skive/knekkebrød(i kommunen min må man betale kostpenger på sfo og da får barna brød/knekkebrød hver dag når skolen er ferdig.) Så er det middag og så igjen skiver/knekkebrød til kvelds. 

Det finnes så mye annen næringsrik mat man kan gi barna, hvorfor gi den samme kjedelige brødskiven 3-4 ganger i løpet av dagen? 

Anonymkode: d8606...11d

Jeg har et barn som ikke er glad i middagsmat generelt. Eneste hun spiser seg mett av er pizza, taco og stekt ris, resten spiser hun fordi det er det som blir servert. Jeg prøver å tilby matmuffins, egg i forskjellige varianter, ja, faktisk alt annet enn skive med leverpostei, men til ingen nytte.

Men jeg kommer selv fra en generasjon med to skiver i matpapir til nistemat og selv om jeg ikke husker lunsjen som kjempespennende, så gjorde den nytten. Å snakke ned brød som mat er snobbete og veldig wannabe kul mor. Server barna det de spiser og sørg for et variert kosthold så er det bra nok. 

Anonymkode: 60b45...021

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Milfy Way skrev (5 timer siden):

Det er begrenset hvor stor mengde grønnsaker man kan få opp på ei brødskive kontra suppe eller salat. Og siden når ble grønnsaker festmåltid? 

Hovedvekten av grønnsaker får mine barn gjennom middagsmaten. Mener du at grønnsaker bør være hovedvekten i alle måltider? 

Jeg har tiltro til at du ikke er så dum at du ikke skjønte hva jeg mente med at ikke alle måltid trenger å være en fest? Hvis du legger godviljen til?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hovedvekten av grønnsaker får mine barn gjennom middagsmaten. Mener du at grønnsaker bør være hovedvekten i alle måltider? 

Jeg har tiltro til at du ikke er så dum at du ikke skjønte hva jeg mente med at ikke alle måltid trenger å være en fest? Hvis du legger godviljen til?

God morgen til deg også, og ønske om en fin fredag :)

Skrevet

Jeg har et barn som ikke er glad i middagsmat generelt. Eneste hun spiser seg mett av er pizza, taco og stekt ris, resten spiser hun fordi det er det som blir servert. Jeg prøver å tilby matmuffins, egg i forskjellige varianter, ja, faktisk alt annet enn skive med leverpostei, men til ingen nytte.

Men jeg kommer selv fra en generasjon med to skiver i matpapir til nistemat og selv om jeg ikke husker lunsjen som kjempespennende, så gjorde den nytten. Å snakke ned brød som mat er snobbete og veldig wannabe kul mor. Server barna det de spiser og sørg for et variert kosthold så er det bra nok. 

Man er ikke wannabe kul bare fordi man mener at andre mattradisjoner enn den norske er sunne. 

Skrevet
Milfy Way skrev (1 time siden):

Man er ikke wannabe kul bare fordi man mener at andre mattradisjoner enn den norske er sunne. 

Det er jo ingen som nekter for det. Det finnes masse både god og sunn mat ute i verden, men den norske mattradisjonen er også bra.

Anonymkode: 1648c...b2a

Skrevet

Kan dere ikke konsentrere dere om egne unger å gi blanke i hva andre gjør? Jeg fokuserer på mine unger og deres behov å så får andre ta ansvar for sine egne unger. 

Det finnes ikke et entydig svar på dette uansett og ingen har vel ett rett svar her🙄

Anonymkode: a3cab...04d

Skrevet

Problemet er ikke at brødskiver ikke er grei niste, problemet er at det virker som det ikke er greit å sende med noe annet enn skiver. Middagsrester er 'usunt' eller 'snobbete'. Det meste annet er visst 'festmat', å 'sy puter under armene' på barna eller rett og slett bare 'unødvendig'. Jeg liker ikke brødskiver. Det er greit om dere og alle deres barn synes det er godt, men jeg slet i lunsjen på skolen. Når det enste du får i matboksen er mat som ikke gjør annet enn å vokse i munnen blir det vanskelig å spise. Jeg har vært undervektig hele livet og det hjalp ikke akkurat at jeg ikke spiste lunsj på skolen, det hjalp heller ikke på konsentrasjonen. Hvis line barn vil ha brødskiver skal de gjerne få det, men jeg prakker ikke på de unødvendige matvarer bare fordi det er vanlig. Om de heller vil ha salat, wok, pasta eller gryterett skal de gjerne få det! Det er ikke vanskelig eller mer jobb, jeg lager bare mer til middag. Middagene jeg lager er sunne og fulle av grønnsaker og næringsstoffer. Jeg vil kanskje tilogmed påstå at en bønnegryte med masse grønnsaker er sunnere enn to skiver med Norvegia. Det handler ikke om å dulle med barna eller sy puter under armene på dem, men er sunt og variert kosthold må ikke inneholde brødskiver. Kaker og kjeks får de aldri i matboksen, men frukt og grønt er ubegrenset i mitt hus.

Anonymkode: 2f393...959

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Problemet er ikke at brødskiver ikke er grei niste, problemet er at det virker som det ikke er greit å sende med noe annet enn skiver. Middagsrester er 'usunt' eller 'snobbete'. Det meste annet er visst 'festmat', å 'sy puter under armene' på barna eller rett og slett bare 'unødvendig'. Jeg liker ikke brødskiver. Det er greit om dere og alle deres barn synes det er godt, men jeg slet i lunsjen på skolen. Når det enste du får i matboksen er mat som ikke gjør annet enn å vokse i munnen blir det vanskelig å spise. Jeg har vært undervektig hele livet og det hjalp ikke akkurat at jeg ikke spiste lunsj på skolen, det hjalp heller ikke på konsentrasjonen. Hvis line barn vil ha brødskiver skal de gjerne få det, men jeg prakker ikke på de unødvendige matvarer bare fordi det er vanlig. Om de heller vil ha salat, wok, pasta eller gryterett skal de gjerne få det! Det er ikke vanskelig eller mer jobb, jeg lager bare mer til middag. Middagene jeg lager er sunne og fulle av grønnsaker og næringsstoffer. Jeg vil kanskje tilogmed påstå at en bønnegryte med masse grønnsaker er sunnere enn to skiver med Norvegia. Det handler ikke om å dulle med barna eller sy puter under armene på dem, men er sunt og variert kosthold må ikke inneholde brødskiver. Kaker og kjeks får de aldri i matboksen, men frukt og grønt er ubegrenset i mitt hus.

Jeg tenker dette blir en avsporing. Det er lite kritikk av annen mat enn brød...som omelett, bønnegryte what ever. Men godteri, skoleboller, snacks, loff, "rislunsjer" og lignende med like mye sukker som sjokolade osv osv. 

Tenker de fleste kan være enige i at grove brødskiver eller annen næringsrik mat er helt ok og at begge delene fungerer godt. 

Anonymkode: 97af5...e61

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tenker dette blir en avsporing. Det er lite kritikk av annen mat enn brød...som omelett, bønnegryte what ever. Men godteri, skoleboller, snacks, loff, "rislunsjer" og lignende med like mye sukker som sjokolade osv osv. 

Tenker de fleste kan være enige i at grove brødskiver eller annen næringsrik mat er helt ok og at begge delene fungerer godt. 

Anonymkode: 97af5...e61

Jeg ser aldri kritikk av bønnegryter og omelett og annen ordentligmat i matpakkene. Derimot er det mye kritikk av brødskiver, det ser man jo også her i tråden. Det hjelper ikke om brødet er aldri så grovt og pålegget aldri så sunt, mange ser tydeligvis på brødskiver som dårlig mat uansett.

Dermed blir det ett press for å variere matpakkene så det ikke bare blir "tørre brødskiver". Det å lage varmmat til to i stedet for ett måltid om dagen naturligvis blir mye arbeid og det har ikke alle tid til (og ungene setter gjerne ikke pris på det), og så ender folk opp med å slenge med en mellombar eller noen kjeks og en pakke smøreost eller en smoothiepose, og så blir det i hvertfall noe annet enn brød. Selv om brødskivene egentlig ville vært bedre ernæringsmessig. 

Anonymkode: 3f484...25a

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 1.9.2021 den 10.20):

Er det ikke alltid diskusjoner om den matpakka? 
Angående frukt ; her sendes det med rikelig . Hver dag. Frukt blir spist og det er det ikke hver dag de grove rundstykkene blir. I dag ble det sendt med ; hjemmelaget smoothie, fersken, jordbær, blåbær og bringebær i en bolle, grovt rundstykke og en banan.  Jeg vet han spiser en god frokost og dersom ikke rundstykket blir spist er det ingen krise. Spises ofte på bussen hjem fra skolen. Når han kommer hjem spiser han også. Nå er mine store , men de har alltid vært glade i frukt og spist mye av det. For min del er det viktig at de finner fristende innhold i matpakken . 

Vi fikk råd fra helsesøster på foreldremøte om å droppe frukt dersom barna ikke spiser brødskiva, og bare spiser frukt. Dette fordi frukt stort sett gir kortere metthet, de blir veldig opp og ned i blodsukker, og mister energi på slutten av dagen. Brødskiver o.l gir mer stabil og varig metthet. Og med et sånt fruktfat så er det jo klart de velger all den gode frukten om de har mulighet.

Flere av de lærerene og barnehagepersonale som vi har hatt kontakt med, sier også at med et så stort utvalg som det der, så sliter barna med å velge. 

Ser du skriver at ungene dine er store, mine er i småskolen, men tenker at dette bugnende fruktfatrådet er kanskje ikke noe alle bør sluke rått!

Anonymkode: 4cb5b...02a

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg ser aldri kritikk av bønnegryter og omelett og annen ordentligmat i matpakkene. Derimot er det mye kritikk av brødskiver, det ser man jo også her i tråden. Det hjelper ikke om brødet er aldri så grovt og pålegget aldri så sunt, mange ser tydeligvis på brødskiver som dårlig mat uansett.

Dermed blir det ett press for å variere matpakkene så det ikke bare blir "tørre brødskiver". Det å lage varmmat til to i stedet for ett måltid om dagen naturligvis blir mye arbeid og det har ikke alle tid til (og ungene setter gjerne ikke pris på det), og så ender folk opp med å slenge med en mellombar eller noen kjeks og en pakke smøreost eller en smoothiepose, og så blir det i hvertfall noe annet enn brød. Selv om brødskivene egentlig ville vært bedre ernæringsmessig. 

Det er da ikke noe mer jobb å lage varm lunsj? Jeg lager aldri egen lunsj, jeg lager mer middag. Da er det nok til lunsj dagen etter. Det tar ikke mer tid og er ikke mer jobb, det sparer faktisk både meg og ungene å lage matpakke på morgenen. Og hadde det vært mer greit å gjøre dette hadde kanskje de foreldrene med kresne unger sluttet å sende med drittmat. Hvis bare brødskiver er greit men ungen ikke spiser brødskiver så har man jo ikke mange alternativer. Og det blir nevnt at det aldri er kritikk av sånn mat i matpakker? Har dere gått glipp av alle trådene hvor mat som ikke er tradisjonell husmannskost med brød og poteter blir kritisert som usunt? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er da ikke noe mer jobb å lage varm lunsj? Jeg lager aldri egen lunsj, jeg lager mer middag. Da er det nok til lunsj dagen etter. Det tar ikke mer tid og er ikke mer jobb, det sparer faktisk både meg og ungene å lage matpakke på morgenen. Og hadde det vært mer greit å gjøre dette hadde kanskje de foreldrene med kresne unger sluttet å sende med drittmat. Hvis bare brødskiver er greit men ungen ikke spiser brødskiver så har man jo ikke mange alternativer. Og det blir nevnt at det aldri er kritikk av sånn mat i matpakker? Har dere gått glipp av alle trådene hvor mat som ikke er tradisjonell husmannskost med brød og poteter blir kritisert som usunt? 

De trådene har jeg gått glipp av, ja.

I hovedinnlegget her står det "Men det er sjelden å se en matboks uten godteri! Det er donuts, kjeks, og generelt mat med lav næringsverdi. Noen har også langt over halvparten med frukt." Ikke ett ord om bønnegryter og omeletter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, de trådene jar jeg gått glipp av.

Jeg har sett en del ganger at det har blitt tatt opp at det er unødvendig i mstpakken og at for mye forskjellig kan gjøre at ungene ikke spiser så mye, men ikke at alt annet enn det du kaller tradisjonell husmannskost skulle være usunt.

Kritikk av brødmat i matboksen har jeg derimot sett mye av.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Veldig rart at det var mindre overvekt før da, det var ingen som hadde middagsrester i matpakka på 80-90 tallet, det var kun brødskiver hver eneste dag forr de fleste. Det har hengt deg helt opp i brød, og ignorer helt at både unger og voksne er utrolig mye mer inaktive enn de var før, de er ikke brødskivene sin feil.

Anonymkode: b71a5...5fe

Fordi da kasta vi barna matpakka i søpla. 

Anonymkode: a2b1b...faf

Skrevet
Milfy Way skrev (7 timer siden):

God morgen til deg også, og ønske om en fin fredag :)

Og sånn svarer man når man går tom for argumentasjon 👍🏼

Det er ikke det at andre mattradisjoner er ille, det ser jeg ingen som hevder, derimot hevder blant annet du at norske (niste)mattradisjoner ikke er greit. 

Skrevet

Man er wannabe kul når man har et voldsomt behov for å tråkke på andres mattradisjoner, og i tillegg tar feil om de.

Anonymkode: b71a5...5fe

Skrevet

Mitt barn er ikke glad i middag og hadde blitt dypt ulykkelig med middagsmat to-tre ganger til dagen, så jeg har aldri vurdert å sende med middag. Men hvordan gjøres dette i praksis? Eks kjøttboller og pasta? Eller fisk og poteter? Varmes det opp om morgenen for å has i mattermos? Spises det kaldt? Har barna mulighet til å varme mat på skolen? 

Skrevet

Morsomt med folk som disser brødskive men er helt for å sende med pasta, som i næring er omtrent som loff. 

Anonymkode: 4a460...ac4

Skrevet

Morsomt med folk som disser brødskive men er helt for å sende med pasta, som i næring er omtrent som loff. 

Vel… for mange handler det aller mest om å tilby barnet noe de faktisk ønsker og kommer til å spise. Her spiser mine garantert pastasalat i stedet for brødskiver. Brødskiver har vi gitt opp for mange år siden og når de får brød så er det hjemmelagde grove rundstykker . Her går det ofte i matmuffins, grove vafler , wraps, salat, frukt, hjemmelaget smoothie , middagsrester og lignende. 
Når det er sagt så er det interessant at matpakka åpner for årelange diskusjoner😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Vel… for mange handler det aller mest om å tilby barnet noe de faktisk ønsker og kommer til å spise. Her spiser mine garantert pastasalat i stedet for brødskiver. Brødskiver har vi gitt opp for mange år siden og når de får brød så er det hjemmelagde grove rundstykker . Her går det ofte i matmuffins, grove vafler , wraps, salat, frukt, hjemmelaget smoothie , middagsrester og lignende. 
Når det er sagt så er det interessant at matpakka åpner for årelange diskusjoner😊

Det er jo helt greit, men selv om dine unger ikke liker brødskiver betyr ikke det at det er npe feil med brødskiver  som niste. Mine liker ikke å ha med seg sånn "dillemat" som dine foretrekker. Mine liker det meste og de spiser alt det du serverer også, men de ser ikke poenget. Matpakken er for å bli mett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ikke hvis du sender med fullkornspasta😀

Skrevet
November-spire-79 skrev (4 minutter siden):

Ikke hvis du sender med fullkornspasta😀

Da er det vell mer som kneip? (Fungerer fint i matpakken, men ikke nødvendig vis  sunnere enn brød). 

Skrevet

Da er det vell mer som kneip? (Fungerer fint i matpakken, men ikke nødvendig vis  sunnere enn brød). 

Ja men problemet er jo at mange barn ikke liker fullkornspasta😅de vil helst ha den usunne varianten😀

Skrevet
November-spire-79 skrev (Akkurat nå):

Ja men problemet er jo at mange barn ikke liker fullkornspasta😅de vil helst ha den usunne varianten😀

Det er bare en vane. Gi dem fullkornspasta 10-20 ganger og aldri den gammeldagse pastaen så venner de seg til den.

Skrevet
6 minutes ago, November-spire-79 said:

Samme problemet har vel mange med brød også? Kjenner få barn som liker grovt brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...