Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #51 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (6 minutter siden): Og du blir mer mett av 100 gram kyllingfilet enn 100 gram brød, samtidig som næringsinnholdet er selvfølgelig mye bedre i kyllingfileten. Det er også noe med det å ha ensidig kosthold. Å ha den samme matvaren i tre av fire dagens måltider er veldig ensidig. Det er ikke bra hverken å spise bare brød eller å spise bare kylling. Du kan faktisk ha et veldig sunt kosthold uten noen av delene. Du må se på hvor mye av ulike næringsstoffer du får i deg totalt. Det at vi i Norge spiser relativt lite brød og at det brødet vi spiser er relativt grovt, er med på å gjøre det norske kostholdet bra. Det kunne jo blitt enda bedre om vi hadde byttet ut en del godteri, kaker ol med mer fisk, olivenolje, nøtter og grønnsaker for eksempel, men sammenliknet med mange andre land er kostholdet vårt ganske bra, og det er ikke grovbrødet de fleste av oss bør kutte først på hvis noe bør kuttes. Anonymkode: 1648c...b2a
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #52 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke bra hverken å spise bare brød eller å spise bare kylling. Du kan faktisk ha et veldig sunt kosthold uten noen av delene. Du må se på hvor mye av ulike næringsstoffer du får i deg totalt. Det at vi i Norge spiser relativt lite brød og at det brødet vi spiser er relativt grovt, er med på å gjøre det norske kostholdet bra. Det kunne jo blitt enda bedre om vi hadde byttet ut en del godteri, kaker ol med mer fisk, olivenolje, nøtter og grønnsaker for eksempel, men sammenliknet med mange andre land er kostholdet vårt ganske bra, og det er ikke grovbrødet de fleste av oss bør kutte først på hvis noe bør kuttes. Anonymkode: 1648c...b2a Hvorfor er over halvparten av nordmenn overvektige, hvis kostholdet er så bra? Og hvorfor råder så mange ernæringsfysiologer å kutte ned på/kutte ut brød, hvis det er så kjernesunt å spise mye av det? Det folk ikke skjønner, er at mye av mattradisjoner i Norge stammer fra den perioden landet var lutfattig. Man laget fiskeboller ikke fordi det smaker bedre eller er sunnere enn ren fisk, men fordi ren fisk var for dyrt. Det samme med kjøttpudding, kjøttkaker, fiskekaker og andre varer med diverse mel. Man laget gravet fisk, røkt fisk og lutefisk når mulighetene for å oppbevare fisken var små på grunn av mangel på kjøleskap og frysere. Bare fordi man har spist noe i en lang periode og har det som tradisjon, betyr det ikke at det er sunt. I Sverige serverer de varm lunsj til skolebarna for statens regning. Hvorfor gjør de det hvis brød er mye sunnere? Jo, fordi det nettopp ikke er det - forskningen viser at denne varmmaten får barna til å holde ut lenger i løpet av skoledagen.
November-spire-79 Skrevet 2. september 2021 #53 Skrevet 2. september 2021 Grovt brød er sunt, kyllingfilet er sunt, grønnsaker og frukt er sunt😀mye bra vitaminer i grovt brød. Heldigvis skal vi ikke slanke barna😀
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #54 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (2 minutter siden): Hvorfor er over halvparten av nordmenn overvektige, hvis kostholdet er så bra? Og hvorfor råder så mange ernæringsfysiologer å kutte ned på/kutte ut brød, hvis det er så kjernesunt å spise mye av det? Det folk ikke skjønner, er at mye av mattradisjoner i Norge stammer fra den perioden landet var lutfattig. Man laget fiskeboller ikke fordi det smaker bedre eller er sunnere enn ren fisk, men fordi ren fisk var for dyrt. Det samme med kjøttpudding, kjøttkaker, fiskekaker og andre varer med diverse mel. Man laget gravet fisk, røkt fisk og lutefisk når mulighetene for å oppbevare fisken var små på grunn av mangel på kjøleskap og frysere. Bare fordi man har spist noe i en lang periode og har det som tradisjon, betyr det ikke at det er sunt. I Sverige serverer de varm lunsj til skolebarna for statens regning. Hvorfor gjør de det hvis brød er mye sunnere? Jo, fordi det nettopp ikke er det - forskningen viser at denne varmmaten får barna til å holde ut lenger i løpet av skoledagen. Hvem har sagt at brød er sunnere enn alt annet? Hun du siterer sier at ingenting er sunt når det blir ensidig servert enten brød eller kylling? Anonymkode: 60b45...021
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #55 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (12 minutter siden): Hvorfor er over halvparten av nordmenn overvektige, hvis kostholdet er så bra? Og hvorfor råder så mange ernæringsfysiologer å kutte ned på/kutte ut brød, hvis det er så kjernesunt å spise mye av det? Det folk ikke skjønner, er at mye av mattradisjoner i Norge stammer fra den perioden landet var lutfattig. Man laget fiskeboller ikke fordi det smaker bedre eller er sunnere enn ren fisk, men fordi ren fisk var for dyrt. Det samme med kjøttpudding, kjøttkaker, fiskekaker og andre varer med diverse mel. Man laget gravet fisk, røkt fisk og lutefisk når mulighetene for å oppbevare fisken var små på grunn av mangel på kjøleskap og frysere. Bare fordi man har spist noe i en lang periode og har det som tradisjon, betyr det ikke at det er sunt. I Sverige serverer de varm lunsj til skolebarna for statens regning. Hvorfor gjør de det hvis brød er mye sunnere? Jo, fordi det nettopp ikke er det - forskningen viser at denne varmmaten får barna til å holde ut lenger i løpet av skoledagen. I Norge spiser vi generelt for mye i forhold til hva vi forbruker og alt for mye snop, kaker, potetgull, fete/søte kaffedriikker ol. Det gjør folk i nesten alle kulturer som har muligheten til det. Du har hengt deg helt opp i at norske brødmåltider ikke er bra. Poenget er: VI SPISER IKKE SPESIELT MYE BRØD I NORGE! Anonymkode: 1648c...b2a
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #56 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvem har sagt at brød er sunnere enn alt annet? Hun du siterer sier at ingenting er sunt når det blir ensidig servert enten brød eller kylling? Anonymkode: 60b45...021 Men problemet med å ha brød i matpakka til ungene hver eneste dag blir jo nettopp at kostholdet blir for ensidig. Matpakka skal jo holde til frokost og lunsj, kanskje også på SFO. Altså, de aller fleste av dagens måltid vil da være brødmåltider. Hvis dette ikke er ensidig, vet ikke jeg. Jeg bruker å sende brødskiver med ungene i tillegg til omelett, eggmuffins, salat osv.
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #57 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): I Norge spiser vi generelt for mye i forhold til hva vi forbruker og alt for mye snop, kaker, potetgull, fete/søte kaffedriikker ol. Det gjør folk i nesten alle kulturer som har muligheten til det. Du har hengt deg helt opp i at norske brødmåltider ikke er bra. Poenget er: VI SPISER IKKE SPESIELT MYE BRØD I NORGE! Anonymkode: 1648c...b2a Vel, jeg har bodd i flere europeiske land, og ingen hadde brød i matpakka hver eneste dag.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #58 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (4 minutter siden): Vel, jeg har bodd i flere europeiske land, og ingen hadde brød i matpakka hver eneste dag. Det har jo ikke så mye å si hvis de spiste brød til middag i steden. Du kan fint sette sammen et godt kosthold helt uten brød, men du kan også sette sammen et godt kosthold med mye brød. Anonymkode: 1648c...b2a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #59 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (1 time siden): Og du blir mer mett av 100 gram kyllingfilet enn 100 gram brød, samtidig som næringsinnholdet er selvfølgelig mye bedre i kyllingfileten. Det er også noe med det å ha ensidig kosthold. Å ha den samme matvaren i tre av fire dagens måltider er veldig ensidig. Det der tror jeg er veldig individuelt, men 100 g grovbrød er jo to tykke skiver, mens 100 g kyllingfilet er en ganske liten bit. Jeg tror jeg ville blitt mest mett av brødet, faktisk. Ingen av delene er det vanlig å spise uten tilbehør uansett. Hva som er best næringsinnhold kommer an på resten av kostholdet, men jeg vet ikke om noe som det er mye av i kyllingfilet som det er vanlig å ha mangel på i Norge. Anonymkode: 3f484...25a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #60 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Helt enig med det med kaker, godteri osv i matboksen. Men for mye frukt er jeg så absolutt ikke enig i. Frukt er sunt. Og her sendes både frukt og grønt hver dag i matboksen. Sender med variert, og har helt fra barnehagen fått høre at jeg sender sunne gode matpakker. Anonymkode: 91748...d39 Javisst er frukt sunt, men frukt alene er ikke et fullverdig måltid. I dag var det også en matboks med blant annet smultringer. Jeg mener ikke at en matpakke skal inneholde bare brød, på samme måte som den heller ikke skal inneholde bare frukt. Og kaker og kjeks bør den etter mitt skjønn ikke inneholde i det hele tatt. Anonymkode: 798a9...d06
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #61 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (2 timer siden): Vel, jeg har bodd i flere europeiske land, og ingen hadde brød i matpakka hver eneste dag. Har du bodd i Sverige? Anonymkode: 26004...395
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #62 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har du bodd i Sverige? Anonymkode: 26004...395 Nei, men kjenner mye folk derfra. Blant annet får skolebarn varmt måltid hver dag i skolen. Mange voksne har kantine med forskjellig mat som salater, omelett osv.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #63 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Javisst er frukt sunt, men frukt alene er ikke et fullverdig måltid. I dag var det også en matboks med blant annet smultringer. Jeg mener ikke at en matpakke skal inneholde bare brød, på samme måte som den heller ikke skal inneholde bare frukt. Og kaker og kjeks bør den etter mitt skjønn ikke inneholde i det hele tatt. Anonymkode: 798a9...d06 Jeg er helt enig i det, jeg har sett en del på instagram også som er fulle av barer og kjeks og all slags ferdig snacks også. Egentlig er jeg litt bekymret for at alt fokuset på at brødskiver med vanlig pålegg ikke er bra nok fører til at en del foreldre putter oppi slikt for å få variasjon. Middagsrester og sånt er bra, men brødskiver er bra nok det også. Anonymkode: 3f484...25a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #64 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (1 minutt siden): Nei, men kjenner mye folk derfra. Blant annet får skolebarn varmt måltid hver dag i skolen. Mange voksne har kantine med forskjellig mat som salater, omelett osv. Ja, det var det jeg tenkte si. Jeg har bodd der. Der får de varm mat på skolene, og har vanligvis kantine med varm mat på jobben. Mindre arbeidsplasser bestiller varm mat til lunsj. (Og ja, jeg ville erte deg litt med spørsmålet, min sære form for humor, beklager) Anonymkode: 26004...395
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #65 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja, det var det jeg tenkte si. Jeg har bodd der. Der får de varm mat på skolene, og har vanligvis kantine med varm mat på jobben. Mindre arbeidsplasser bestiller varm mat til lunsj. (Og ja, jeg ville erte deg litt med spørsmålet, min sære form for humor, beklager) Anonymkode: 26004...395 Hva serveres på de svenske skolene til lunsj? Om det er pasta, polert ris, pizza osv, så er det jo langt sunnere med ei grov skive. Jeg har lest meg gjennom noen svenske skolers lunsjmeny, og jeg er ikke veldig imponert. Det er mye pasta, pølser, pannekaker, kyllingnuggets og suppe med brød. Ser ut som mye halvfabrikata og lite grønnsaker mange steder. Anonymkode: 4a460...ac4
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #66 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hva serveres på de svenske skolene til lunsj? Anonymkode: 4a460...ac4 https://www.skolmaten.se/ekeboskolan/ https://www.skolmaten.se/rosengardsskolan/ Ellers finner du alle de andre skolene på forsiden: https://www.skolmaten.se/ Anonymkode: 26004...395
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #67 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (7 timer siden): Hvorfor er over halvparten av nordmenn overvektige, hvis kostholdet er så bra? Og hvorfor råder så mange ernæringsfysiologer å kutte ned på/kutte ut brød, hvis det er så kjernesunt å spise mye av det? Det folk ikke skjønner, er at mye av mattradisjoner i Norge stammer fra den perioden landet var lutfattig. Man laget fiskeboller ikke fordi det smaker bedre eller er sunnere enn ren fisk, men fordi ren fisk var for dyrt. Det samme med kjøttpudding, kjøttkaker, fiskekaker og andre varer med diverse mel. Man laget gravet fisk, røkt fisk og lutefisk når mulighetene for å oppbevare fisken var små på grunn av mangel på kjøleskap og frysere. Bare fordi man har spist noe i en lang periode og har det som tradisjon, betyr det ikke at det er sunt. I Sverige serverer de varm lunsj til skolebarna for statens regning. Hvorfor gjør de det hvis brød er mye sunnere? Jo, fordi det nettopp ikke er det - forskningen viser at denne varmmaten får barna til å holde ut lenger i løpet av skoledagen. Hvorfor blir fler og fler folk i Asia overvektige hvis kostholdet der er så sunt? Drt er jo selvfølgelig like sammensatt som det er i Norge, å skylde på at det er brød som har skylden i Norge er for enkelt. Anonymkode: b71a5...5fe
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #68 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (7 timer siden): Men problemet med å ha brød i matpakka til ungene hver eneste dag blir jo nettopp at kostholdet blir for ensidig. Matpakka skal jo holde til frokost og lunsj, kanskje også på SFO. Altså, de aller fleste av dagens måltid vil da være brødmåltider. Hvis dette ikke er ensidig, vet ikke jeg. Jeg bruker å sende brødskiver med ungene i tillegg til omelett, eggmuffins, salat osv. Veldig rart at det var mindre overvekt før da, det var ingen som hadde middagsrester i matpakka på 80-90 tallet, det var kun brødskiver hver eneste dag forr de fleste. Det har hengt deg helt opp i brød, og ignorer helt at både unger og voksne er utrolig mye mer inaktive enn de var før, de er ikke brødskivene sin feil. Anonymkode: b71a5...5fe
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #69 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hva serveres på de svenske skolene til lunsj? Om det er pasta, polert ris, pizza osv, så er det jo langt sunnere med ei grov skive. Jeg har lest meg gjennom noen svenske skolers lunsjmeny, og jeg er ikke veldig imponert. Det er mye pasta, pølser, pannekaker, kyllingnuggets og suppe med brød. Ser ut som mye halvfabrikata og lite grønnsaker mange steder. Anonymkode: 4a460...ac4 Det er heller ikke mye grønnsaker på en brødskive med ost og skinke.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #70 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (7 minutter siden): Det er heller ikke mye grønnsaker på en brødskive med ost og skinke. Neivel? Agurk, paprika og salat er ikke bra nok for ditt enestående kosthold? Skive i matboksen er helt greit, man trenger ikke festmat til alle måltider. Anonymkode: 60b45...021
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #71 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): I Norge spiser vi generelt for mye i forhold til hva vi forbruker og alt for mye snop, kaker, potetgull, fete/søte kaffedriikker ol. Det gjør folk i nesten alle kulturer som har muligheten til det. Du har hengt deg helt opp i at norske brødmåltider ikke er bra. Poenget er: VI SPISER IKKE SPESIELT MYE BRØD I NORGE! Anonymkode: 1648c...b2a Når 3-4 av dagens måltid er brød så er det et ensidig kosthold. Omtrent alle jeg kjenner gir barna brød/knekkebrød til frokost og lunsj på skolen, på sfo får de også skive/knekkebrød(i kommunen min må man betale kostpenger på sfo og da får barna brød/knekkebrød hver dag når skolen er ferdig.) Så er det middag og så igjen skiver/knekkebrød til kvelds. Det finnes så mye annen næringsrik mat man kan gi barna, hvorfor gi den samme kjedelige brødskiven 3-4 ganger i løpet av dagen? Anonymkode: d8606...11d
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #72 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Neivel? Agurk, paprika og salat er ikke bra nok for ditt enestående kosthold? Skive i matboksen er helt greit, man trenger ikke festmat til alle måltider. Anonymkode: 60b45...021 Det er begrenset hvor stor mengde grønnsaker man kan få opp på ei brødskive kontra suppe eller salat. Og siden når ble grønnsaker festmåltid?
Luksusdyret Skrevet 2. september 2021 #73 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Når 3-4 av dagens måltid er brød så er det et ensidig kosthold. Omtrent alle jeg kjenner gir barna brød/knekkebrød til frokost og lunsj på skolen, på sfo får de også skive/knekkebrød(i kommunen min må man betale kostpenger på sfo og da får barna brød/knekkebrød hver dag når skolen er ferdig.) Så er det middag og så igjen skiver/knekkebrød til kvelds. Det finnes så mye annen næringsrik mat man kan gi barna, hvorfor gi den samme kjedelige brødskiven 3-4 ganger i løpet av dagen? Anonymkode: d8606...11d Tradisjon, vøtt 😁
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #74 Skrevet 2. september 2021 Milfy Way skrev (11 minutter siden): Tradisjon, vøtt 😁 Usjarmerende nedlatende. Anonymkode: b71a5...5fe
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #75 Skrevet 2. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Når 3-4 av dagens måltid er brød så er det et ensidig kosthold. Omtrent alle jeg kjenner gir barna brød/knekkebrød til frokost og lunsj på skolen, på sfo får de også skive/knekkebrød(i kommunen min må man betale kostpenger på sfo og da får barna brød/knekkebrød hver dag når skolen er ferdig.) Så er det middag og så igjen skiver/knekkebrød til kvelds. Det finnes så mye annen næringsrik mat man kan gi barna, hvorfor gi den samme kjedelige brødskiven 3-4 ganger i løpet av dagen? Anonymkode: d8606...11d Hvorfor? De liker det vell da. Du kan jo bare velge noe annet, men vær ikke så sikker på at det nødvendig vis blir sunnere. Det rare er dette anngrepet på norsk brød når vi statistisk sett ikke spiser mye brød. Anonymkode: 1648c...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå