Gå til innhold

Mye godteri i nistene😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og eg forstår ikkje at ein kan trenge inspirasjon til matpakken. Mine får groveskiver med pålegg. Kvar dag. Det blir oppete og ungane lærer at vanleg mat er ok, det er faktisk noko alvorleg gale med systemet vårt når ein må legge sjel og hjerte i matpakken for å få borna til å ete. Då har dei for mykje tilgong på for fristande mat til vanleg. 

Vi er så vanvittig priviligerte her til lands. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har valgt å legge grovbrød, pålegg og frukt tilgjengelig til å pakke i nista. Av og til smeller jeg til med å bake pizzasnurr eller noe annet spennende.

Nå lager hun nista selv (ungdomsskole) men jeg sier nei til pizza, middagsrester, kjeks osv. på daglig basis. Hun har god appetitt og jeg vet at hun får nok mat i løpet av dagen.

Liker hun ikke nista så spiser hun frukten. Jeg tenker at hun spiser om hun føler seg sulten. Men jeg vil ikke fore henne på usunne ting til daglig for å få henne til å spise hele nista på skolen

Anonymkode: 77c45...307

Lager dere så usunne middager at det ikke er greit å spise det som lunsj? Vi spiser helt vanvittige mengder brød i Norge og jeg skjønner ikke hvorfor vi på død og liv må ha kjipe brødskiver til 90% av måltidene våre. Jeg lager ofte ekstra mye middag så det er nok til lunsj dagen etter, men jeg lager jo mat jeg mener er sunn og næringsrik så da er det null problem å sende med i matpakken. 

Anonymkode: 2f393...959

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg ble med i en matpakkegruppe på Facebook for å hente litt inspirasjon til matpakkene. Men det er sjelden å se en matboks uten godteri! Det er donuts, kjeks, og generelt mat med lav næringsverdi. Noen har også langt over halvparten med frukt. Som ikke er direkte usunt, men det er jo ikke mye å gå på en hel dag i skole/barnehage heller…

Den gruppa er jo ikke nødvendigvis standard, men jeg stusser litt over at disse mødrene tilsynelatende er mer opptatt av hvordan det ser ut enn næringsinnhold. 

Anonymkode: 798a9...d06

Frukt er blant anbefalt som en del av "5 om dagen" av offentlige myndigheter. Det er også en del vitaminer i frukt. Jeg tror at mange nordmenn som er vant med den evinnelige brødskiva med pålegg reagerer på andre typer matpakker med annerledes mat. Jeg er enig i at man ikke skal ha sjokolade, donuts eller kjeks i matpakka, men at man ikke bare har det groveste brødet og de sunneste grønnsakene hele tiden må jo være lov. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg har valgt å legge grovbrød, pålegg og frukt tilgjengelig til å pakke i nista. Av og til smeller jeg til med å bake pizzasnurr eller noe annet spennende.

Nå lager hun nista selv (ungdomsskole) men jeg sier nei til pizza, middagsrester, kjeks osv. på daglig basis. Hun har god appetitt og jeg vet at hun får nok mat i løpet av dagen.

Liker hun ikke nista så spiser hun frukten. Jeg tenker at hun spiser om hun føler seg sulten. Men jeg vil ikke fore henne på usunne ting til daglig for å få henne til å spise hele nista på skolen

Anonymkode: 77c45...307

Hva er galt med middagsrester? MÅ alt være brødskive hele tiden? Eller er middagene deres usunne? Våre middager er ofte sunnere enn brødmåltid, så jeg forstår virkelig ikke problemet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Lager dere så usunne middager at det ikke er greit å spise det som lunsj? Vi spiser helt vanvittige mengder brød i Norge og jeg skjønner ikke hvorfor vi på død og liv må ha kjipe brødskiver til 90% av måltidene våre. Jeg lager ofte ekstra mye middag så det er nok til lunsj dagen etter, men jeg lager jo mat jeg mener er sunn og næringsrik så da er det null problem å sende med i matpakken. 

Tradisjon, vil jeg tro. Jeg er utlending, og har fått reaksjoner på matpakka noen ganger - hvor er brødet, liksom? Nei, det er hjemme på kjøkkenbenken, det. Forbeholdt frokost. 

Skrevet
4 minutes ago, Milfy Way said:

Tradisjon, vil jeg tro. Jeg er utlending, og har fått reaksjoner på matpakka noen ganger - hvor er brødet, liksom? Nei, det er hjemme på kjøkkenbenken, det. Forbeholdt frokost. 

Man skal ikke så langt før våre brødvaner er rart heller. En svensk mann som er innom jobben ofte spurte en gang hvorfor vi spiser så mye brød. Han var ikke vant med brødskiver til alle måltider og syntes det var rart at vi syntes skive med ost eller skinke var så godt at vi spiste det til frokost, lunsj og kvelds hver dag. Selvfølgelig kan man piffe opp brødskiver litt mer enn det, men jeg vil jo si det ser ut som de fleste har relativt enkelt pålegg. Så fort jeg flyttet for meg selv sluttet jeg nesten helt å spise brødskiver, det er bare så kjipt. Jeg spiser middagsrester eller annen varm lunsj, eller så kjøper jeg ferske rundstykker så jeg slipper tørre skiver.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg mener ikke at dere nødvendig vis må spise så mye brød, men at vi spiser så mye av det i Norge er bare en myte. Det er mange land der de spiser mye mer brød.

Anonymkode: 1648c...b2a

Skrevet
16 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg mener ikke at dere nødvendig vis må spise så mye brød, men at vi spiser så mye av det i Norge er bare en myte. Det er mange land der de spiser mye mer brød.

Har du et eksempel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Har du et eksempel?

I Norge spiser vi ca 52 kg brød i året per person. Snittet for Europa er ca 60 kg. De som spiser mest er tyrkere med ca 104 kg og chilenere med ca 96 kg per år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

En matpakke er bare sunn om den blir spist. Det er tydelig at mange av dere ikke har barn som sliter med mat. 

Og om man er med i en "matpakkegruppe" tenker jeg at man i utgangspunktet er litt mer enn gjennomsnitlig "hysterisk" . 

Anonymkode: f7584...44f

En kjapp titt i matpakkegrupper på Facebook viser at man kanskje ikke er hysterisk, men derimot overfladisk og opptatt av utseende.

Anonymkode: 6a907...7a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

I Norge spiser vi ca 52 kg brød i året per person. Snittet for Europa er ca 60 kg. De som spiser mest er tyrkere med ca 104 kg og chilenere med ca 96 kg per år.

Med "brød" der mened "brødvarer" - som pitabrød til kebaben, pizzabunn og lignende. Man spiser med andre ord brød TIL maten, ikke som HOVEDRETT. Sunnheten blir helt annerledes hvis man spiser et pitabrød med masse kjøtt og grønnsaker, enn hvis man spiser to brødskiver med en stakkars skive ost eller skinke på - for etter norsk "tradisjon" skal man jo ikke "mumse" pålegg heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

En kjapp titt i matpakkegrupper på Facebook viser at man kanskje ikke er hysterisk, men derimot overfladisk og opptatt av utseende.

Anonymkode: 6a907...7a2

Samme inntrykk her - utseendet på matpakka er svært viktig, det samme med superduperavanserte varianter av matretter. Når jeg ser det, tenker jeg hvor mye tid folk egentlig har på morgenen...

Skrevet
Milfy Way skrev (11 minutter siden):

Med "brød" der mened "brødvarer" - som pitabrød til kebaben, pizzabunn og lignende. Man spiser med andre ord brød TIL maten, ikke som HOVEDRETT. Sunnheten blir helt annerledes hvis man spiser et pitabrød med masse kjøtt og grønnsaker, enn hvis man spiser to brødskiver med en stakkars skive ost eller skinke på - for etter norsk "tradisjon" skal man jo ikke "mumse" pålegg heller. 

Ja, jeg mener alle typer brød. Hvert land har jo sine brødtradisjoner. Det er ikke sunnere å spise pitabrød enn grovbrød. Hvis du skal se på hva som er sunnest må du se på kostholdet totalt for dagen eller uka, ikke enkeltmåltider. Da kommer vi i Norge ganske godt ut. Det er ikke perfekt, men mye er veldig bra. Det at vi spiser mye grovt brød og lite loff og fint brød er blandt ee beste sidene av det norske kostholdet.  Itabrød blir ikke sunnere at det spises sammen med annen mat selv om den andre maten kan være sunn i seg selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg mener alle typer brød. Hvert land har jo sine brødtradisjoner. Det er ikke sunnere å spise pitabrød enn grovbrød. Hvis du skal se på hva som er sunnest må du se på kostholdet totalt for dagen eller uka, ikke enkeltmåltider. Da kommer vi i Norge ganske godt ut. Det er ikke perfekt, men mye er veldig bra. Det at vi spiser mye grovt brød og lite loff og fint brød er blandt ee beste sidene av det norske kostholdet.  Itabrød blir ikke sunnere at det spises sammen med annen mat selv om den andre maten kan være sunn i seg selv.

Jeg snakket ikke om type brød, men om mengden kontra andre ting. Spiser man brød ved siden av suppe, så er hovedretten suppe. Spiser man pitabrød med kjøtt og grønnsaker, der brødet utgjør 1/4 av mengden, er hovedretten kjøtt og grønnsaker. Spiser man brødskive med en skive ost, er hovedretten brødskive. I Norge kommer vi absolutt ikke bra ut når det gjelder magekreft, IBS og andre mage-/tarmsykdommer. At kjøtt og grønnsaker er sunnere enn korn, er jo ganske så klart bevist. Så å spise grovt brød i stedet for fint hjelper ikke når brødet utgjør mesteparten av kostholdet. Hvorfor er de så lite overvektige i Asia, for eksempel? De spiser ris av helt annen type enn den vi får kjøpt her i Norge, og de spiser mye grønnsaker, krydder, kjøtt og fisk. Ja, brødet blir ikke sunnere, men måltidet i seg selv blir sunnere hvis det for det meste består av annet enn brød.

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Jeg snakket ikke om type brød, men om mengden kontra andre ting. Spiser man brød ved siden av suppe, så er hovedretten suppe. Spiser man pitabrød med kjøtt og grønnsaker, der brødet utgjør 1/4 av mengden, er hovedretten kjøtt og grønnsaker. Spiser man brødskive med en skive ost, er hovedretten brødskive. I Norge kommer vi absolutt ikke bra ut når det gjelder magekreft, IBS og andre mage-/tarmsykdommer. At kjøtt og grønnsaker er sunnere enn korn, er jo ganske så klart bevist. Så å spise grovt brød i stedet for fint hjelper ikke når brødet utgjør mesteparten av kostholdet. Hvorfor er de så lite overvektige i Asia, for eksempel? De spiser ris av helt annen type enn den vi får kjøpt her i Norge, og de spiser mye grønnsaker, krydder, kjøtt og fisk. Ja, brødet blir ikke sunnere, men måltidet i seg selv blir sunnere hvis det for det meste består av annet enn brød.

Og tallene jeg bruker gjelder bare for selve brødet, ikke tilbehøret. Tallene viser at brødet faktisk utgjør en relativt liten del av det totale matinntaket i Norge. 

Skrevet

Helt enig med det med kaker, godteri osv i matboksen.  Men for mye frukt er jeg så absolutt ikke enig i.  Frukt er sunt.  Og her sendes både frukt og grønt hver dag i matboksen. Sender med variert,  og har helt fra barnehagen fått høre at jeg sender sunne gode matpakker. 

Anonymkode: 91748...d39

Skrevet
Milfy Way skrev (31 minutter siden):

Når det gjelder overvekt, så endrer det seg i Asia og, som det gjør i resten av verden. Det er ikke lite overvekt der lenger.

Anonymkode: b71a5...5fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder overvekt, så endrer det seg i Asia og, som det gjør i resten av verden. Det er ikke lite overvekt der lenger.

Jeg tenkte prosentvis i befolkningen. Det er mye mer overvekt i Norge enn i f. eks. Japan. 

Skrevet

Jeg tenkte prosentvis i befolkningen. Det er mye mer overvekt i Norge enn i f. eks. Japan. 

Ja, det er mer overvekt i Norge, men det er økende i Asia og. Det har flerdoblet seg de siste 10 årene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er mer overvekt i Norge, men det er økende i Asia og. Det har flerdoblet seg de siste 10 årene.

Og de spiser også mye mer "vestlig" mat og mindre "tradisjonell" mat. Selvfølgelig blir man mer overvektig av hamburger og cola enn fisk og grønnsaker.

Skrevet
Milfy Way skrev (1 time siden):

Og de spiser også mye mer "vestlig" mat og mindre "tradisjonell" mat. Selvfølgelig blir man mer overvektig av hamburger og cola enn fisk og grønnsaker.

Det er ikke noen selvfølge der. Det kommer an på hvor mye du spiser, som i hvor mange kalorier, mer enn hva du spiser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke noen selvfølge der. Det kommer an på hvor mye du spiser, som i hvor mange kalorier, mer enn hva du spiser.

Vel, hvis du ser på anbefalinger fra alle store "slankeguruer", leger og ernæringsfysiologer - hva er det første du skal kutte ned på/kutte ut hvis du er overvektig og vil slanke deg? Jo, det er brødet. Du skal erstatte brødet med grønnsaker og proteiner. Hvorfor det, hvis brødet er så kjernesunt? Da burde man heller ha kuttet noe annet og spist mer av brødet?

Skrevet
Syngensang skrev (15 timer siden):

Og eg forstår ikkje at ein kan trenge inspirasjon til matpakken. Mine får groveskiver med pålegg. Kvar dag. Det blir oppete og ungane lærer at vanleg mat er ok, det er faktisk noko alvorleg gale med systemet vårt når ein må legge sjel og hjerte i matpakken for å få borna til å ete. Då har dei for mykje tilgong på for fristande mat til vanleg. 

Vi er så vanvittig priviligerte her til lands. 

Her er det et vanvittig mas om allslags "god mat" fra spesielt eldstemann. Nå er han veldig glad i mat og spesielt saltmat, men vi har aldri lagt opp til veldig spesielle matpakker. Skiver, litt middagsrester, frukt, grønt. Han forteller om alskens snacksete matpakker andre har med seg på skolen, og selv om han sikkert overdriver for å overbevise oss, så tror jeg faktisk på ham. Det er klart det påvirker barnas forventninger hjemme når de ser andre rundt seg ha agurkstjerner, smoothie og spesielle muffins hver dag.

Jeg lever fint med maset, altså, men kan ikke huske dette styret rundt matpakken da jeg gikk på skolen. Nærmeste jeg kommer, er noen som av og til fikk ha med litt oboy-pulver til å helle i h-melka. Hvilken misunnelse! 

Anonymkode: 88a7a...aa7

Skrevet

Vel, hvis du ser på anbefalinger fra alle store "slankeguruer", leger og ernæringsfysiologer - hva er det første du skal kutte ned på/kutte ut hvis du er overvektig og vil slanke deg? Jo, det er brødet. Du skal erstatte brødet med grønnsaker og proteiner. Hvorfor det, hvis brødet er så kjernesunt? Da burde man heller ha kuttet noe annet og spist mer av brødet?

Hovedsaklig fordi brød inneholder mange kalorier i forhold til hvor mett du blir, men det gjelder like mye for brødet du spuser sammen med annen mat som brødet du spiser alene og du blir som regel mer mett av 100 kcal grovbrød enn av 100 kcal loff.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hovedsaklig fordi brød inneholder mange kalorier i forhold til hvor mett du blir, men det gjelder like mye for brødet du spuser sammen med annen mat som brødet du spiser alene og du blir som regel mer mett av 100 kcal grovbrød enn av 100 kcal loff.

Og du blir mer mett av 100 gram kyllingfilet enn 100 gram brød, samtidig som næringsinnholdet er selvfølgelig mye bedre i kyllingfileten. Det er også noe med det å ha ensidig kosthold. Å ha den samme matvaren i tre av fire dagens måltider er veldig ensidig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...