Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Jeg ble med i en matpakkegruppe på Facebook for å hente litt inspirasjon til matpakkene. Men det er sjelden å se en matboks uten godteri! Det er donuts, kjeks, og generelt mat med lav næringsverdi. Noen har også langt over halvparten med frukt. Som ikke er direkte usunt, men det er jo ikke mye å gå på en hel dag i skole/barnehage heller… Den gruppa er jo ikke nødvendigvis standard, men jeg stusser litt over at disse mødrene tilsynelatende er mer opptatt av hvordan det ser ut enn næringsinnhold. Anonymkode: 798a9...d06
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg ble med i en matpakkegruppe på Facebook for å hente litt inspirasjon til matpakkene. Men det er sjelden å se en matboks uten godteri! Det er donuts, kjeks, og generelt mat med lav næringsverdi. Noen har også langt over halvparten med frukt. Som ikke er direkte usunt, men det er jo ikke mye å gå på en hel dag i skole/barnehage heller… Den gruppa er jo ikke nødvendigvis standard, men jeg stusser litt over at disse mødrene tilsynelatende er mer opptatt av hvordan det ser ut enn næringsinnhold. Anonymkode: 798a9...d06 Er det ikke alltid diskusjoner om den matpakka? Angående frukt ; her sendes det med rikelig . Hver dag. Frukt blir spist og det er det ikke hver dag de grove rundstykkene blir. I dag ble det sendt med ; hjemmelaget smoothie, fersken, jordbær, blåbær og bringebær i en bolle, grovt rundstykke og en banan. Jeg vet han spiser en god frokost og dersom ikke rundstykket blir spist er det ingen krise. Spises ofte på bussen hjem fra skolen. Når han kommer hjem spiser han også. Nå er mine store , men de har alltid vært glade i frukt og spist mye av det. For min del er det viktig at de finner fristende innhold i matpakken .
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 Tror det sier mer om gruppa enn om matpakker flest på skolen/i barnehagen altså Tror de færreste av oss er med i en matpakkegruppe hvor bildet av matpakken er det viktigste... Anonymkode: 3b898...b3c
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Det har slått meg også, det er jo bare "dritt" i mange av matpakkene! Og for ikke å snakke om alt søppelet som blir av emballasjen siden alt er pakket inn i porsjonspakker i plast eller annet. Som for eksempel porsjonspakke med fruktsnøre, hva er vitsen? Anonymkode: 00709...169
November-spire-79 Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Dumt at de har mye usunn mat i matpakken, men frukt er sunt, og mange synes det er godt å få noe som frister. At over halve matpakken er frukt synes jeg er positivt. Hvis barna blir mette så et det jo greit😀de skal jo ha 250 gram frukt hver dag😀
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Frukt er bra. En typisk matpakke for mine barn er to grove skiver med vanlig pålegg og en banan. Anonymkode: 1384e...d5c
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Jeg har valgt å legge grovbrød, pålegg og frukt tilgjengelig til å pakke i nista. Av og til smeller jeg til med å bake pizzasnurr eller noe annet spennende. Nå lager hun nista selv (ungdomsskole) men jeg sier nei til pizza, middagsrester, kjeks osv. på daglig basis. Hun har god appetitt og jeg vet at hun får nok mat i løpet av dagen. Liker hun ikke nista så spiser hun frukten. Jeg tenker at hun spiser om hun føler seg sulten. Men jeg vil ikke fore henne på usunne ting til daglig for å få henne til å spise hele nista på skolen Anonymkode: 77c45...307
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 Vi følger rådene om 2 frukt og 3 grønnsaker om dagen. Ungene får alltid litt grønnsaker i matboksen. Da blir det spist😊 Anonymkode: d3ba7...a2f
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 Det er bare å lage matpakken slik du synes passer for ditt barn vel? Her er det brødskive det er mest av i matpakken. Men jeg sender gjerne med litt snack a jack, mozarellasticks, salamibiter, agurkbiter, klemmeyoughurt osv alt ettersom. På turdag får de med kakao og en mellombar eller litt kjeks. Da i tilegg til en solid mengde brødskiver såklart. Anonymkode: e5885...ff7
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 Helt enig med HI . For mye sukker i mange av matpakkene. Er selv med i noen matpakke sider. Er overrasket over hvor mye plast, preparert og sukkerholdig mat i matpakkene. Anonymkode: 70492...88a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #11 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Helt enig med HI . For mye sukker i mange av matpakkene. Er selv med i noen matpakke sider. Er overrasket over hvor mye plast, preparert og sukkerholdig mat i matpakkene. Anonymkode: 70492...88a Også enig. Og så lurer gjerne samme foreldre på hvorfor det er så mye uro i klassene, eller hvorfor noen har konsentrasjonsproblemer og uro i kroppen. Barn og hjerne trenger fullverdige måltider! Anonymkode: c764f...179
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #12 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Også enig. Og så lurer gjerne samme foreldre på hvorfor det er så mye uro i klassene, eller hvorfor noen har konsentrasjonsproblemer og uro i kroppen. Barn og hjerne trenger fullverdige måltider! Anonymkode: c764f...179 AHEM! https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/sugar-brain-effects-benefit-health-drew-ramsey-glucose-insulin-fruit-slow-release-a7941911.html Anonymkode: 26004...395
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): AHEM! https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/sugar-brain-effects-benefit-health-drew-ramsey-glucose-insulin-fruit-slow-release-a7941911.html Anonymkode: 26004...395 Du må tenke litt lenger, ikke bare finn en overskrift som du tror passer inn. Den artikkelen sier ikke noe som helst om barns behov og deres behov for fullverdige måltider (som faktisk er noe denne legen fronter viktigheten av i andre sammenhenger). Artikkelen forteller såvidt overfladisk om temaet sukker/fruktsukker, selv om isolert sett, tatt ut av en sammenheng, så stemmer det som står der. Når det kommer til barn må man se kropp og funksjon i helhet, og da gjelder det at barn i vekst har behov for fullverdige måltider, dvs. proteiner, sunt fett, grønnsaker og frukt. Til hvert måltid. Frukt er ikke fullverdig måltid, ikke i nærheten, selv om frukt i seg selv er sunt, så lenge man ikke overdriver inntaket pr. dag. Å forvente at barn skal fokusere på skolen, sitte i ro og fungere godt når man ikke sørger for at de får fullverdige måltider fra de går hjemmefra tidlig på morgenen og helt til middag, det er å leve i en virkelighetsfjern verden hvor man fornekter helt basale behov barna har. Barns hjerner og kropp har behov for sunne fettkilder, proteinkilder og masse grønnsaker for å vokse og utvikle seg, hjernehelsen har behov for det. Man får i seg nok karbohydrater gjennom et normalt sunt kosthold og mindre mengder frukt. Frukt i seg selv er sunt, men ensidige matpakker, slik HI forteller om er ikke noe som er godt nok for barn, det er matpakker som har lite næringsverdi og som ikke er gode nok for å møte barns fysiologiske behov. Anonymkode: c764f...179
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Ser dette med de aller minste (under tre år )i barnehagen også. Mange har matpakker som består av tre klemmeposer; en med grøt, en med fruktmos og en med yoghurt. Sikkert næring i det, men ingenting som må bearbeides, tygges eller bruke tid på å spise. Måltidet er ferdig på to minutter…. Anonymkode: a2b1b...faf
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #15 Skrevet 1. september 2021 Så utrolig hysterisk folk er her inne. Jeg er selvsagt enig i at riktig næring er viktig for å lære. Samtidig så tenker jeg at folk må slappe av litt. En matpakke med feks kneip med ost, leverpostei og skinke er helt ok. Om de har med mye frukt, hva så? Jeg er ikke glad i å servere ungene lyst polarbrød og disse klemmeposene med høyt sukkerinnhold. Ellers er jeg rimelig avslappet til hva de spiser. Mine spiser mye frukt. De kan ha med seg fruktsalat på skolen. Frukt metter godt og har mye vitaminer, fiber og antioksidanter. Jeg spiser mye frukt selv. Det har gått sport i å være den perfekte forelder som serverer perfekt balansert kosthold. Anonymkode: 7fc94...a71
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #16 Skrevet 1. september 2021 Nå er det ingen som har hevdet at frukt er usunt, en frukt alene gir ikke riktig og nok næring til en hel arbeidsdag for barna. Og du som sier at det viktigste er at barna blir mette, er du seriøs? Mener du virkelig at næringsinnholdet i kostholdet er underordnet? Litt frukt er sunt, men over halvparten er ikke sunt. Og om halvparten er frukt, og resten er en halv skive kneip og kaker eller kjeks, da ber du om barn med ujevnt blodsukker, konsentrasjonsproblemer, feilernæring og hodepine. Anonymkode: 798a9...d06
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #17 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå er det ingen som har hevdet at frukt er usunt, en frukt alene gir ikke riktig og nok næring til en hel arbeidsdag for barna. Og du som sier at det viktigste er at barna blir mette, er du seriøs? Mener du virkelig at næringsinnholdet i kostholdet er underordnet? Litt frukt er sunt, men over halvparten er ikke sunt. Og om halvparten er frukt, og resten er en halv skive kneip og kaker eller kjeks, da ber du om barn med ujevnt blodsukker, konsentrasjonsproblemer, feilernæring og hodepine. Anonymkode: 798a9...d06 Nå er det omtrent bare i Norge jeg har vært borti så mye brød og kornprodukter til lunsj. Og jeg er tilbøyelig til å si. Ja, det viktigste er at barna blir mett. I Norge har vi så bra matvarer at det er et hån mot den fattige delen av verden å hevde ungene blir feilernærte av for mye frukt og raske karbohydrater. Selvsagt, som jeg sa tidligere. Riktig mat er viktig for å fungere. Jeg ser ingen problemer med å spise en halv brødskive med ost og en fruktsalat til lunsj. Jeg spiser to knekkebrød og frukt til lunsj. Alltid gjort. Hjernen min fungerer hele dagen og jeg har aldri hodepine. Anonymkode: 7fc94...a71
November-spire-79 Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Nå er det ingen som har hevdet at frukt er usunt, en frukt alene gir ikke riktig og nok næring til en hel arbeidsdag for barna. Og du som sier at det viktigste er at barna blir mette, er du seriøs? Mener du virkelig at næringsinnholdet i kostholdet er underordnet? Litt frukt er sunt, men over halvparten er ikke sunt. Og om halvparten er frukt, og resten er en halv skive kneip og kaker eller kjeks, da ber du om barn med ujevnt blodsukker, konsentrasjonsproblemer, feilernæring og hodepine. Anonymkode: 798a9...d06 Nå er det vel ingen som sier at bare frukt er bra. Hvis man spiser seg mett på brød og velger å spise masse frukt i matpakken så må det være lov. Det er faktisk sånn at man skal ha i seg 250 gram frukt hver dag. Den mengden er ikke skadelig men anbefalt.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #19 Skrevet 1. september 2021 Er havre polarbrød usunt foresten? Barnet mitt er lei av brød men syns havre polarbrød er okey. Anonymkode: e4ead...28a
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #20 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Er havre polarbrød usunt foresten? Barnet mitt er lei av brød men syns havre polarbrød er okey. Anonymkode: e4ead...28a Tror det var en test på matkontrollen eller noe for noen år siden som ga den høyt terningkast👍🏻 Anonymkode: 798a9...d06
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #21 Skrevet 1. september 2021 En matpakke er bare sunn om den blir spist. Det er tydelig at mange av dere ikke har barn som sliter med mat. Og om man er med i en "matpakkegruppe" tenker jeg at man i utgangspunktet er litt mer enn gjennomsnitlig "hysterisk" . Anonymkode: f7584...44f
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #22 Skrevet 1. september 2021 Jeg gjør det enkelt. En brødskive med leverpostei og agurk eller ost og skinke, en gulrot eller noen tomater, en naturell yoghurt og litt bær. Anonymkode: 1f72a...01d
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #23 Skrevet 1. september 2021 Enda verre er vel nistepakkene til mange av barna i USA. Der snakker man snacks, aldri møtt ett folkeslag så besatt av snack som da jeg hospiterte på en barneskole der for en del år siden. Brus, chips og lignende var standard i matpakkene på den skolen der, og det i tillegg til det rælet som ble servert i kantina (mye friterte greier, pizza +++). Skjønner ikke hva foreldra og samfunnet ellers tenkte på, men sånn var det. Ble helt sjokka, trodde det bare var sånn på film. Vi får neste prise oss salige på at vi her i landet fremdeles er rimelig edruelige når det kommer til matpakker. Anonymkode: e8450...a8b
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #24 Skrevet 1. september 2021 Er ikke med i sånne grupper, men det er ganske gjennomgående blant en del barn i klassen til ungene: donuts, skolebrød, kakerester, loff med nugatti og saft til drikke. Gjerne kamuflert med at det er bedre at ungen spiser noe for h*n er så kresen og småspist. Jeg har lært ungene at vann er den beste tørstedrikken, så får de med smoothie av og til. Ellers går det i grovt brød, frukt, bær og grønnsaker. Det blir mer enn nok søtsaker fra før. Skolematen trenger virkelig ikke være et sted de spiser drittmat. Anonymkode: 0937b...69c
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #25 Skrevet 1. september 2021 Del gjerne hvilke matpakkegrupper dere er med i.. ble nysgjerrig! Anonymkode: d2d89...2a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå