Gå til innhold

En veldig uhøytidelig tråd om boil in bag🍚😊

Anbefalte innlegg

Alle mine Some-apper har bestemt seg for at jeg skal bombes med reklame for «boil in box». Som skal gjøre at man «slipper» å kjøpe boil in bag-ris, og brenne seg på fingrene når man åpner posene. Alt dette må jo uansett oppi ei gryte.

Jeg har frem til nå levd i den tro at disse posene er en tullete greie som nesten ingen kjøper. De få gangene noen har servert meg denne poserisen har både kvalitet, smak og konsistens vært skikkelig dårlig. Så det frister vel ikke folk til gjentakelse?

Det er jo veldig enkelt å koke vanlig, god ris  i ei helt vanlig gryte. Kjøpt i stor sekk i nærmeste asiatiske butikk. Hvorfor velge noe dårligere, dyrere og mer komplisert? 

Så i kveld lurer jeg på: Kjøper, og spiser, din familie disse posene? Og er denne boil in box’en noe du tenker at hadde vært nyttig?

Eller har jeg rett i at de fleste «vanlige» folk koker ris uten verken plastposer eller boil in box oppi gryta?

Anonymkode: f754c...6d7

Fortsetter under...

Jajaja, vi spiser kun boil in bag-ris. Så enkelt, selv om det er enkelt å måle opp både ris og vann. Slenger bare en pose oppi nok vann. Det fine med boil in bag er at jeg vet den er ferdig når posen er full. Slet alltid med å få risen nok kokt, men samtidig ikke overkokt, når jeg har målt opp ris selv. 

Smaken er ikke så ille. Kjøper Rema 1000 sin ;)

Anonymkode: 8e677...c24

Bruker bare boil-in-bag, både fullkorn og vanlig ris, synes de smaker som annen kokt ris. Får ikke tak i fullkornsris som ikke er boil-in-bag her jeg bor heller. Boil-in-box har jeg ikke sett før, måtte google. Ser smart ut, men har nok dubbeditter i skapene mine.

Anonymkode: 0441d...454

Annonse

Nei. Har prøvd det, men ikke noe jeg kjøper. Kjøper stor pose med (som oftest jasmin-)ris. Faktisk veldig enkelt å få perfekt ris så lenge man følger oppskriften. Hater parboiled ris! 

Anonymkode: d0631...f6d

Annonse

Kjøper det aldri fordi det er like enkelt å koke vanlig ris. Dessuten er det enklere å koke riktig mengde og raskere fordi det er mindre vann å koke opp. 

Mannen kjøper derimot alltid boil-in-bag...

Anonymkode: 60988...805

Jeg koker vanlig ris og ser ikke behovet for å kokenoe i plast. Det er jo enda mindre jobb å koke risen vanlig, det er ikke noe som må åpnes opp når kiddagen er ferdig, det er jo bare å sette kjelen på bordet. Selv ungene klarer å koke ris 

Men det er fasinerende hvor mange som kjøper boil in bag ris som samtidig klager på at vi bruker for mye plast. Det blir å snakke mot seg selv syns jeg. Og jeg som egentlig ikke er noe plastforkjemper. 

Anonymkode: 1acbb...f2b

Nei, det bruker vi ikke. Det smaker ikke godt, er dyrt, arbeidskrevende og gir ekstra plast. Ungene koker også vanlig ris. Vi har jo lært dem å lage mat, ikke bare varme opp ferdigmat eller halvfabrikata.

Anonymkode: 534bc...f0d

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det bruker vi ikke. Det smaker ikke godt, er dyrt, arbeidskrevende og gir ekstra plast. Ungene koker også vanlig ris. Vi har jo lært dem å lage mat, ikke bare varme opp ferdigmat eller halvfabrikata.

Når ble boil-in-bag ris ferdigmat eller halvfabrikata?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Når ble boil-in-bag ris ferdigmat eller halvfabrikata?

Risen er enten forkokt/dampet og så tørket eller ferdigkokt og frysetørret før den er pakket i porsjonspakkninger. Stort sett er det jo lengre koketid jo mindre forbehsndling, men halvfabrikata er det jo.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Risen er enten forkokt/dampet og så tørket eller ferdigkokt og frysetørret før den er pakket i porsjonspakkninger. Stort sett er det jo lengre koketid jo mindre forbehsndling, men halvfabrikata er det jo.

Den vi bruker skal kokes i 20 min. Fungerer i grunn helt gull. Spiser ikke ris ofte og når vi har det er denne topp😊

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Dette gjelder _hurtigris_. All boil-in-bag er ikke hurtigris altså… 

Anonymkode: d252e...873

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Den vi bruker skal kokes i 20 min. Fungerer i grunn helt gull. Spiser ikke ris ofte og når vi har det er denne topp😊

Det er jo ikke farlig, bare helt unødvendig å bruke ekstra penger på et produkt som gir mindre god ris, ekstra arbeid og mer søppel.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Dette gjelder _hurtigris_. All boil-in-bag er ikke hurtigris altså… 

Anonymkode: d252e...873

Så vidt jeg vet gjelder det alle typene. Hurtigrisen er ferdigkokt og frysetørret. De andre er forkokt, dampet og tørket. Det har noen positive sider også. Næringsinnholdet kan blandt annet bli noe høyere. 

En del annen ris er også forbehandlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...