Gå til innhold

Dere som vurderer å stemme SV

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei, dette er det jeg leser på mer troverdige medier. Vi har alle blitt rikere takket være skattelette fra FrP og Høyre. Uten dette ville det ha vært økonomisk krise fortsatt her i landet. Det SV vil er å innføre skatter som gjør at bedrifter ikke klarer å drive. Det vil bli ufattelig dyrt for oss alle.

Ellers oser det av sjalusi av innlegget ditt.

Anonymkode: bb06a...1df

«Mer troverdige medier» enn SVs eget vedtatte program? 

Anonymkode: a7274...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det var en gang en liten høne. Høna bodde på en bondegård sammen med tre venner, en katt, en mus og en gris.

En dag fant høna et korn på bakken. Hvem vil hjelpe meg å plante kornet, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da planter jeg kornet selv, sa hun.

Så skulle høna vanne kornet. Hvem vil hjelpe meg å vanne kornet, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da vanner jeg kornet selv, sa hun.

Kornet vokste til et strå. Så skulle høna skjære ned strået. Hvem vil hjelpe meg å skjære ned strået, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da skjærer jeg ned strået selv sa hun.

Så skulle høna putte kornet i en sekk og bære sekken til mølleren. Hvem vil hjelpe meg nå da, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da gjør jeg jobben selv, sa hun.

Så skulle høna til bakeren med mel og få bakt et brød. Hvem vil bli med meg til bakeren, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da går jeg til bakeren selv, sa hun.

Alt hadde høna måtte gjøre alene, vennene hennes sa alltid nei til å hjelpe henne.

Etter en stund kom høna tilbake til bondegården med et nybakt brød. Å for et flott brød, sa vennene grådig. Takk, sa den lille høna.

Hvem vil hjelpe meg med å spise brødet? Jeg vil, malte katten. Jeg vil, pep musa. Jeg vil, gryntet grisen. Å nei, det trenger dere ikke, sa den lille høna. Ikke en av dere hadde tid til å hjelpe meg med å plante, vanne, skjære ned, putte korn i sekken, bære sekken til mølleren og bære melet til bakeren. Dere var alltid opptatt.

Vel nå har jeg ikke tid til å snakke med dere, jeg er altfor opptatt med å skulle spise dette brødet. Og det var akkurat det hun gjorde. Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute.

(Eventyret handler om det med å ta skatt fra de som skaper alt av verdier, for å gi til de som ikke løftet en finger for å bidra selv)

Eventyret handler vel tvert om at de som arbeider, ikke de som bare ser på, skal ha utbyttet. 

2884EB50-D074-4F30-B8F9-D562A0DBE7C0.jpeg

Skrevet

Jeg har alltid ment, og mener fremdeles, at skatt og avgift skal henge sammen med betalingsevne (ikke vilje). 

Skatt på overskudd i selskap, skatt på utbytte, skatt på lønn, avgifter på merverdi og lønn. Alt dette fungerer utmerket (unntak av avgift knyttet til lønn) i Norge slik det er nå og overskudd med videre utbytte skattlegges ganske høyt, selv om noen prøver å få det til å høres ut som det ikke er tilfelle. SV og rødt tegner ett bilde av systemet vårt som urettferdig, men det er det overhodet ikke. Vi har progressiv skatt og tjener du over visse trinn, betaler du lagt høyere marginalskatt av de kronene. Har du som norsk bedriftseier ett overskudd på 100 000 kr før skatt og tar ut resultat etter skatt som utbytte, skatter du først 22 000 i selskapsskatt, deretter 24 710 kr i utbytteskatt. Det gir 44 710 kr i skatteinntekter av de 100 000. 

Det er lett å si at den skatten betaler jeg med glede, men mest sannsynlig er det ikke du eller jeg som får regningen ved regjeringsskiftet. De som har en normal inntekt i dag, vil ikke oppleve noen særlig endring i skatten. 

Skatt på formue henger ikke sammen med betalingsevne. Mange bedrifter er verdsatt høyt grunnet varelager/eiendeler. Dette er ikke alltid lett omsettelig verdier. Det fremmes en rapport om formuesskatt, hvor det trekkes en konklusjon at bedriftseiere legger igjen mer i bedriften ved skatt på formue. Den rapporten har ikke klart å vurdere årsakssammenheng, da er det problematisk å trekke den konklusjonen. På toppen av dette er debatten irriterende nok vinklet mot rundt 1 % av bedriftene i Norge, de store. De andre 99 % hører vi lite om. 

Fellesskapet får inn noe mer i formuesskatt i dag enn vi gjorde da den blå regjeringen tok over. Så inntektene fra formuesskatt øker faktisk. Det skyldes i stor grad verdsettelse av eiendom. 

Anonymkode: 2cfcd...79e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei, dette er det jeg leser på mer troverdige medier. Vi har alle blitt rikere takket være skattelette fra FrP og Høyre. Uten dette ville det ha vært økonomisk krise fortsatt her i landet. Det SV vil er å innføre skatter som gjør at bedrifter ikke klarer å drive. Det vil bli ufattelig dyrt for oss alle.

Ellers oser det av sjalusi av innlegget ditt.

Min skatt økte med 20 000 kr i året, med høyre og Frp, og jeg er ufør på minstesats. De fjernet et fradrag til de som er syke, og derfor har lav inntekt. Jeg har og grunnstønad, og den gikk fra 1900 til 680. Og når man er alene på minstesats ufør, så utgjør de summene der ganske mye for økonomien. 

Så folk har virkelig ikke blitt rikere med denne regjeringen. Det er det de rikeste som har blitt.

Anonymkode: 50a88...df0

Skrevet

Jeg stemmer ikke SV, men er enig i en god del av tankegodset deres.

Forskjellene øker veldig under blått styre, de som har mer enn nok fra før, får skatteletter og goder, mens de som har lite og for lite stadig opplever en trangere økonomisk hverdag. Dette må stoppe! Det er helt forkastelig at de som har mer enn nok faktisk betaler prosentvis mindre i skatt og avgifter enn de som allerede har for lite. 

Bare dette er en svært god grunn til å stemme på venstresiden. Jeg foretrekker Arbeiderpartiet, men forstår godt at mange også stemmer SV. 

Anonymkode: 29931...6ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg stemmer ikke SV, men er enig i en god del av tankegodset deres.

Forskjellene øker veldig under blått styre, de som har mer enn nok fra før, får skatteletter og goder, mens de som har lite og for lite stadig opplever en trangere økonomisk hverdag. Dette må stoppe! Det er helt forkastelig at de som har mer enn nok faktisk betaler prosentvis mindre i skatt og avgifter enn de som allerede har for lite. 

Bare dette er en svært god grunn til å stemme på venstresiden. Jeg foretrekker Arbeiderpartiet, men forstår godt at mange også stemmer SV. 

Har du prøvd en valgomat?

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har alltid ment, og mener fremdeles, at skatt og avgift skal henge sammen med betalingsevne (ikke vilje). 

Skatt på overskudd i selskap, skatt på utbytte, skatt på lønn, avgifter på merverdi og lønn. Alt dette fungerer utmerket (unntak av avgift knyttet til lønn) i Norge slik det er nå og overskudd med videre utbytte skattlegges ganske høyt, selv om noen prøver å få det til å høres ut som det ikke er tilfelle. SV og rødt tegner ett bilde av systemet vårt som urettferdig, men det er det overhodet ikke. Vi har progressiv skatt og tjener du over visse trinn, betaler du lagt høyere marginalskatt av de kronene. Har du som norsk bedriftseier ett overskudd på 100 000 kr før skatt og tar ut resultat etter skatt som utbytte, skatter du først 22 000 i selskapsskatt, deretter 24 710 kr i utbytteskatt. Det gir 44 710 kr i skatteinntekter av de 100 000. 

Det er lett å si at den skatten betaler jeg med glede, men mest sannsynlig er det ikke du eller jeg som får regningen ved regjeringsskiftet. De som har en normal inntekt i dag, vil ikke oppleve noen særlig endring i skatten. 

Skatt på formue henger ikke sammen med betalingsevne. Mange bedrifter er verdsatt høyt grunnet varelager/eiendeler. Dette er ikke alltid lett omsettelig verdier. Det fremmes en rapport om formuesskatt, hvor det trekkes en konklusjon at bedriftseiere legger igjen mer i bedriften ved skatt på formue. Den rapporten har ikke klart å vurdere årsakssammenheng, da er det problematisk å trekke den konklusjonen. På toppen av dette er debatten irriterende nok vinklet mot rundt 1 % av bedriftene i Norge, de store. De andre 99 % hører vi lite om. 

Fellesskapet får inn noe mer i formuesskatt i dag enn vi gjorde da den blå regjeringen tok over. Så inntektene fra formuesskatt øker faktisk. Det skyldes i stor grad verdsettelse av eiendom. 

Hvis du syns skatt skal henge sammen med betalingsevne, så er det merkelig at du støtter de borgerlige partiene. De rikeste er ikke er lønnsmottakere, de eier selskaper der de plasserer sine inntekter, formuer, aksjeutbytter og eiendommer. Å se på skatteutviklingen fra selskaper er det samme som å se skatteutviklingen til de rikeste. Etter at de blåblå overtok i 2013 er større og større del av skattebyrden havnet hos personer, mens de rikeste via sine selskaper betalte mindre og mindre skatt. 

For årene som kommer vil vi se effekten av korona der selskaper har fått milliardtilskudd som ikke går til skatt.

Likevel er det bemerkelsesverdig at også under disse krisene (bankkrisa 2008, oljekrisa, pandemien) fortsetter skatt fra personer og avgifter å øke samtidig som politikerne påstår de gir skattelette til "vanlige folk". Ser du på grafen, ser du at det er usant. Den såkalte "skatteletten" har for hver husholdning ført til økte skatter og avgifter med 5.000 kroner nye kroner på toppen av tidligere økning, hvert eneste år. Skattelette er altså ren løgn. Tallene fra SSB viser det samme. 

0F61ED43-4AF6-4410-BB0E-C49C35382D55.png

482BA100-0A16-4AFC-957C-C70BD18DF115.jpeg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Har du prøvd en valgomat?

Selvfølgelig har jeg det, og SV kommer alltid høyt på listen. 

Hvordan det? 

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (12 timer siden):

«Vi har alle blitt rikere takket være skattelette fra FrP og Høyre»…altså.. det har vi faen ikke!!

Mitt kjære Hengebukksvin! 

Ellers er det nesten så jeg håper at SV får 100 prosent av stemmene, så vi "alle blir fattige". Kanskje vi hadde fått noen nyttige perspektiver av det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det var en gang en liten høne. Høna bodde på en bondegård sammen med tre venner, en katt, en mus og en gris.

En dag fant høna et korn på bakken. Hvem vil hjelpe meg å plante kornet, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da planter jeg kornet selv, sa hun.

Så skulle høna vanne kornet. Hvem vil hjelpe meg å vanne kornet, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da vanner jeg kornet selv, sa hun.

Kornet vokste til et strå. Så skulle høna skjære ned strået. Hvem vil hjelpe meg å skjære ned strået, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da skjærer jeg ned strået selv sa hun.

Så skulle høna putte kornet i en sekk og bære sekken til mølleren. Hvem vil hjelpe meg nå da, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da gjør jeg jobben selv, sa hun.

Så skulle høna til bakeren med mel og få bakt et brød. Hvem vil bli med meg til bakeren, spurte hun. Ikke jeg, mjauet katten. Ikke jeg, pep musa. Ikke jeg, gryntet grisen. Den lille høna sukket og gikk sin vei. Ingen hjelp å få, da går jeg til bakeren selv, sa hun.

Alt hadde høna måtte gjøre alene, vennene hennes sa alltid nei til å hjelpe henne.

Etter en stund kom høna tilbake til bondegården med et nybakt brød. Å for et flott brød, sa vennene grådig. Takk, sa den lille høna.

Hvem vil hjelpe meg med å spise brødet? Jeg vil, malte katten. Jeg vil, pep musa. Jeg vil, gryntet grisen. Å nei, det trenger dere ikke, sa den lille høna. Ikke en av dere hadde tid til å hjelpe meg med å plante, vanne, skjære ned, putte korn i sekken, bære sekken til mølleren og bære melet til bakeren. Dere var alltid opptatt.

Vel nå har jeg ikke tid til å snakke med dere, jeg er altfor opptatt med å skulle spise dette brødet. Og det var akkurat det hun gjorde. Snipp, snapp, snute, så var eventyret ute.

(Eventyret handler om det med å ta skatt fra de som skaper alt av verdier, for å gi til de som ikke løftet en finger for å bidra selv)

Jeg ser i både her og ikke minst på Facebook at en del på høyresiden ikke bruker skikkelige argumenter men i stedet snodige lignelser som dette her. Håpet er tydeligvis at det skal overbevise folk om hvor galt det er med progressiv beskatning. Vel, det virker ikke på meg.

Sv vil først og fremst reversere høyrepolitikken fra de siste årene, både skattekutt (til de rikeste) og velferdskutt (til de fattigste). Det skal nok gå helt bra uten at det resulterer i noen trykkende fattigdom for alle.

Anonymkode: 20d62...ecf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du syns skatt skal henge sammen med betalingsevne, så er det merkelig at du støtter de borgerlige partiene. De rikeste er ikke er lønnsmottakere, de eier selskaper der de plasserer sine inntekter, formuer, aksjeutbytter og eiendommer. Å se på skatteutviklingen fra selskaper er det samme som å se skatteutviklingen til de rikeste. Etter at de blåblå overtok i 2013 er større og større del av skattebyrden havnet hos personer, mens de rikeste via sine selskaper betalte mindre og mindre skatt. 

For årene som kommer vil vi se effekten av korona der selskaper har fått milliardtilskudd som ikke går til skatt.

Likevel er det bemerkelsesverdig at også under disse krisene (bankkrisa 2008, oljekrisa, pandemien) fortsetter skatt fra personer og avgifter å øke samtidig som politikerne påstår de gir skattelette til "vanlige folk". Ser du på grafen, ser du at det er usant. Den såkalte "skatteletten" har for hver husholdning ført til økte skatter og avgifter med 5.000 kroner nye kroner på toppen av tidligere økning, hvert eneste år. Skattelette er altså ren løgn. Tallene fra SSB viser det samme. 

0F61ED43-4AF6-4410-BB0E-C49C35382D55.png

482BA100-0A16-4AFC-957C-C70BD18DF115.jpeg

Formuesskatt og selskapsskatt er to veldig forskjellige ting. Vet ikke helt hvorfor du drar inn dette eksempelet? 

Forskjellen mellom Arbeiderpartiet og Høyre hva gjelder skatt på inntekt for vanlige personer er marginale. De justerer satser og innslagspunkt noe hvert år og justeringene for de to partiene er omtrent identiske. 

I 2016 gikk vi bort fra tidligere toppskatt og over til trinnskatt. Skatt på alminnelig inntekt, kapitalinntekt og selskapsskatten er gradvis justert ned fra 28 til 22 og ble kompensert ved flere innslagspunkt i trinnskatten. Trinnskatt regnes av personinntekten, ikke alminnelig inntekt. Det var lite snakk om dette da det ble innført, men denne endringen påvirket direkte den vanlige nordmanns gjeldsfradrag. Det har en betydning for nordmenn hvor en høy andel eier egen bolig, med tilsvarende høy gjeld knyttet til dette. Dette ville vært innført uavhengig borgerlig regjering eller Rødgrønt. Ett eksempel av mange. SV var eneste parti som ikke stilte seg bak siste skatteforlik, hovedårsak var rabatt i formuesverdi for næringskapital, populært kalt arbeidende kapital. Ellers ville lite skilt SV fra de andre partiene hva gjelder skatt på inntekt for en helt gjennomsnittlig lønnsmottaker i Norge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ser i både her og ikke minst på Facebook at en del på høyresiden ikke bruker skikkelige argumenter men i stedet snodige lignelser som dette her. Håpet er tydeligvis at det skal overbevise folk om hvor galt det er med progressiv beskatning. Vel, det virker ikke på meg.

Sv vil først og fremst reversere høyrepolitikken fra de siste årene, både skattekutt (til de rikeste) og velferdskutt (til de fattigste). Det skal nok gå helt bra uten at det resulterer i noen trykkende fattigdom for alle.

Da får du forklare denne:

10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen

blir 1.000 kr. Regningen deles på samma måte som man betaler skatt :

- De fire første (de fattigste) betaler ingenting

- Den 5. betaler 10 kr

- Den 6. betaler 30 kr

- Den 7. 70 kr

- Den 8. 120 kr

- Den 9. 180 kr

- Den 10. personen (den rikaste) betaler 590 kr

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med
oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren:

- "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres
fremover"

En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen
slik skatten betales.

De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre
6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De
innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra
alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons
regning proposjonelt . Han rekner så ut hva hver person skal betale. Resultatet
blir at nå får til og med den 5.personen spise gratis. Den 6. må betale 20 kr,
den 7. betaler 50, den 8. betaler 90, den 9. betale 120 kr og til slutt den 10,
som nå betaler 520 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av
personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å
diskutere.

"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr " sier 6.personen og
peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr"

"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så
mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen.

-"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr
tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7.
i forbannelse

-"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis); "vi får jo
ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de
fattige og gir mest til de rike"

De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de
fattige, om griskhet og egoisme hagler.

Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9
andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.

..Her mangler 520 kroner..

(Alle var fornøyde og glade til de begynte å angripe den rike)

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Da får du forklare denne:

10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen

blir 1.000 kr. Regningen deles på samma måte som man betaler skatt :

- De fire første (de fattigste) betaler ingenting

- Den 5. betaler 10 kr

- Den 6. betaler 30 kr

- Den 7. 70 kr

- Den 8. 120 kr

- Den 9. 180 kr

- Den 10. personen (den rikaste) betaler 590 kr

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med
oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren:

- "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres
fremover"

En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen
slik skatten betales.

De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre
6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De
innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33kr. Om man trekker det beløpet bort i fra
alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hvert persons
regning proposjonelt . Han rekner så ut hva hver person skal betale. Resultatet
blir at nå får til og med den 5.personen spise gratis. Den 6. må betale 20 kr,
den 7. betaler 50, den 8. betaler 90, den 9. betale 120 kr og til slutt den 10,
som nå betaler 520 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av
personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å
diskutere.

"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr " sier 6.personen og
peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr"

"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så
mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5.personen.

-"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr
tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7.
i forbannelse

-"Vent nå litt" (sier de 4 første som spiste gratis); "vi får jo
ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de
fattige og gir mest til de rike"

De 9 personen står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de
fattige, om griskhet og egoisme hagler.

Neste kveld kommer ikke den 10.personen til middagen. Like greit tenker de 9
andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.

..Her mangler 520 kroner..

(Alle var fornøyde og glade til de begynte å angripe den rike)

Akkurat den var det jeg fikk på Facebook 😁 

Det er vanskelig for meg å svare på dette, det er jo bare en litt rar oppdiktet historie. Her får jo alle samme mat f.eks., og ingen snakker om å inndra rundstykkene til de fattigste. Han rikeste har visst ikke noe problem med å finne en annen restaurant. (Eller lager han mat selv hjemme?)

Det var en billig middag, forresten, er denne historien gammel og ikke indeksregulert? Progressiv beskatning er jo ikke noe nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...