Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 I morgen begynner barnet mitt med Ritalin og jeg føler jeg har feilet som foreldre som må medisinere barnet mitt på grunn av ADHD. Inders inne et jeg at vi gjør det riktige, barnet har store konsentrasjonsvansker og får ikke med seg noe på skolen. Medisineringen vil gjøre av barnet vil ha en sjanse til å lære, og sener få seg en utdanning og jobb. Likevel, det føles som en stor ned tur, som om vi har feilet. Vi har flere barn, verken vi eller barnet her overskudd til til å sitte flere time hver eneste kveld samt i helgene for at det skal klare å lære det barnet må. Så hvorfor føler jeg at jeg har feilet nå jeg vet det er det beste for barnet vårt? Anonymkode: 4cfef...2f9
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Vi er i samme situasjon og ser heller på diagnosen og medisineringen som en gedigen opptur. For fra å bare få ut en bitteliten del av sitt potensiale får han nå en helt ny mulighet. Slipper å bruke energi på å sloss mot kaoset i hodet og kan samle alt fokus mot ting som gjør han godt. Medisinering er ikke nedtur. Tenk som mye disse små pillene kan gjøre, det er jo helt fantastisk. Anonymkode: ae1e3...53d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Jeg har helt motsatt synspunkt. Jeg er veldig glad jeg sto i mot alt press om medisinering av sønnen min. Jeg la energien i at han skulle ha mer tilrettelegging og støtte på skolen. Det var mange kamper å ta, men vi lyktes til slutt. Alle elever har rett på tilpasset undervisning. Nå er han 17 år, går andre året på vgs, har gode karakterer og er en velfungerende gutt. Anonymkode: d2bc6...0a8
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg har helt motsatt synspunkt. Jeg er veldig glad jeg sto i mot alt press om medisinering av sønnen min. Jeg la energien i at han skulle ha mer tilrettelegging og støtte på skolen. Det var mange kamper å ta, men vi lyktes til slutt. Alle elever har rett på tilpasset undervisning. Nå er han 17 år, går andre året på vgs, har gode karakterer og er en velfungerende gutt. Anonymkode: d2bc6...0a8 Vi har hatt en veldig god dialog med skolen, PPT og BUP. Det er prøvd med tilrettelegging av undervisningen, likevel ligger barnet vår under kritisk i de fleste fag. Skal ingenting for at barnet vårt mister all konsentrasjon. En flus som flyr inn, en annen elev som mister blyanten sin og så videre. Derfor ser vi oss nødt til å prøve medisiner. Det har heller ikke vært et press om det, men et alternativ. HI Anonymkode: 4cfef...2f9
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Hvis barnet ditt hadde dårlig syn, hi, hadde du da nektet det briller? For oss var det helt utrolig å se hvor godt datteren vår fikk det av å starte med medisiner, beklager klissete klisje, men hun åpnet seg som en blomst. Det ga henne mestringsfølelse, mulighet til å gjøre skolearbeid som hun var kjempestolt av, og ikke minst hjalp det henne i de sosiale situasjonene som før ble for overveldende for henne. Lykke til med oppstarten, dere har ikke feilet. Anonymkode: ec500...f02
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har helt motsatt synspunkt. Jeg er veldig glad jeg sto i mot alt press om medisinering av sønnen min. Jeg la energien i at han skulle ha mer tilrettelegging og støtte på skolen. Det var mange kamper å ta, men vi lyktes til slutt. Alle elever har rett på tilpasset undervisning. Nå er han 17 år, går andre året på vgs, har gode karakterer og er en velfungerende gutt. Anonymkode: d2bc6...0a8 Joda, alle elever har rett på tilpasset undervisning. Samtidig er det veldig mange barn som har ADHD som har svært god nytte av medisinering, og ikke ville fungert på skolen uten medisin. Så kanskje din sønn rett og slett ikke hadde behov for det? Anonymkode: 97d35...36f
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Tusen takk. Tror egentlig litt av problemet mitt er at jeg er oppvokst med holdningen "vi er da ressurssterke, barn i vår familie får da ikke diagnoser, og dersom de mot formodning får det, skal det i hvert fall ikke dopes ned, dette klarer vi selv". Heldigvis har ikke min følelse av nedtur smittet over på barnet, barnet har gledet seg på en måte til å begynne med medisinene siden da bli ting kanskje litt lettere. HI Anonymkode: 4cfef...2f9
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 Anbefaler å se denne: https://tv.nrk.no/serie/friske-barn-uten-medisine Jeg er ikke totalt imot medisinering, altså, bare så det er sagt! Ønsker dere uansett lykke til og håper dere finner ut av hva som er best for dere. Anonymkode: 6cf00...7c3
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Anbefaler å se denne: https://tv.nrk.no/serie/friske-barn-uten-medisine Jeg er ikke totalt imot medisinering, altså, bare så det er sagt! Ønsker dere uansett lykke til og håper dere finner ut av hva som er best for dere. Anonymkode: 6cf00...7c3 Jeg har ikke sett den, men det satt veldig langt inne å begynne med medisiner og har prøvd ekstremt mye. Tilrettelagt kosthold. Strenge rutiner Tilpasset fysisk aktiviteter Tilrettelegging på skolen Forutsigelighet og klare rammer i hverdagen Forberedelser ved endringer Og mange flere ting. Vi har kontroll på temperamentsutbrudd, og her hjemme fungerer barnet utmerket. Problemet er at barnet har et ekstremt kort konsentrasjonsvindu, og får ikke med seg det barnet skal lære på skolen, og på det har ingenting hjulpet. HI Anonymkode: 4cfef...2f9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tusen takk. Tror egentlig litt av problemet mitt er at jeg er oppvokst med holdningen "vi er da ressurssterke, barn i vår familie får da ikke diagnoser, og dersom de mot formodning får det, skal det i hvert fall ikke dopes ned, dette klarer vi selv". Heldigvis har ikke min følelse av nedtur smittet over på barnet, barnet har gledet seg på en måte til å begynne med medisinene siden da bli ting kanskje litt lettere. HI Anonymkode: 4cfef...2f9 Han blir jo ikke dopet ned, han får medisiner han trenger. Akkurat som astmatikere får astmamedisin, de med hjerteproblemer får hjertemedisin, de med diabetes får insulin osv. Og om holdningen til familien din er at dere er ressurssterke fordi dere ikke har diagnoser, så tenker jeg heller at dere på det feltet er ressurssvake siden dere ikke forstår at de med diagnoser ikke er skyld i dem selv.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #11 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Joda, alle elever har rett på tilpasset undervisning. Samtidig er det veldig mange barn som har ADHD som har svært god nytte av medisinering, og ikke ville fungert på skolen uten medisin. Så kanskje din sønn rett og slett ikke hadde behov for det? Anonymkode: 97d35...36f Behov kan diskuteres. Vi valgte å løse det uten medisiner selvom det var utfordrende. -Økt fysisk aktivitet, altså mye trening. -Tett oppfølging fra voksne på skolen. -Balansebrett til stolen i klasserommet. -Headset -Mulighet til å gå seg en tur når det «kokte» over i timer. Alt det bidro til å øke konsentrasjonen og funderingen. Har også hatt god hjelp av justeringer hos kiropraktor og trening med metronom. Anonymkode: d2bc6...0a8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #12 Skrevet 1. september 2021 *Fungeringen Anonymkode: d2bc6...0a8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 Om han blir vedvarende på medisin be om å få prøve Strattera. En mye snillere medisin som ikke fremkaller angst og ikke påvirker appetitt negativt. Anonymkode: f09bd...748
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke sett den, men det satt veldig langt inne å begynne med medisiner og har prøvd ekstremt mye. Tilrettelagt kosthold. Strenge rutiner Tilpasset fysisk aktiviteter Tilrettelegging på skolen Forutsigelighet og klare rammer i hverdagen Forberedelser ved endringer Og mange flere ting. Vi har kontroll på temperamentsutbrudd, og her hjemme fungerer barnet utmerket. Problemet er at barnet har et ekstremt kort konsentrasjonsvindu, og får ikke med seg det barnet skal lære på skolen, og på det har ingenting hjulpet. HI Anonymkode: 4cfef...2f9 Jeg kritiserer deg ikke, men det kan være veldig nyttig å se den! 😊 Anonymkode: 6cf00...7c3
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #15 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Om han blir vedvarende på medisin be om å få prøve Strattera. En mye snillere medisin som ikke fremkaller angst og ikke påvirker appetitt negativt. Anonymkode: f09bd...748 Tusen takk, jeg har skrevet det opp. HI Anonymkode: 4cfef...2f9
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #16 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Behov kan diskuteres. Vi valgte å løse det uten medisiner selvom det var utfordrende. -Økt fysisk aktivitet, altså mye trening. -Tett oppfølging fra voksne på skolen. -Balansebrett til stolen i klasserommet. -Headset -Mulighet til å gå seg en tur når det «kokte» over i timer. Alt det bidro til å øke konsentrasjonen og funderingen. Har også hatt god hjelp av justeringer hos kiropraktor og trening med metronom. Anonymkode: d2bc6...0a8 Men har skolen kapasitet til dette? Vårt barn har adhd og selv om skolen er pliktig til å tilrettelegge, har de i realiteten ikke ressurser til det. Anonymkode: 84374...bc2
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #17 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men har skolen kapasitet til dette? Vårt barn har adhd og selv om skolen er pliktig til å tilrettelegge, har de i realiteten ikke ressurser til det. Anonymkode: 84374...bc2 Da må du klage til Statsforvalteren. Det gjorde vi to ganger og fikk medhold. Sett dere inn i opplæringsloven også, så har dere noe å slå i bordet med. Anonymkode: d2bc6...0a8
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 Husk også på at det er skolen som skal tilpasse seg eleven, ikke motsatt. Nå snakker jeg ikke om hi, men mange blir medisinert slik at de ikke lenger er et problem på skolen. Mange av disse kan klare seg uten medisiner med riktig hjelp og tilrettelegging. Når jeg snakker om tett voksenkontakt på min sønn mener jeg ikke assistent. Men han hadde en lærer som forsikret seg om at han fikk med seg beskjeder. Han fikk dagsplan og ble godt forberedt. Det betyr veldig mye. Anonymkode: d2bc6...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå