Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Jeg kjørte bil. I et ganske uoversiktlig kryss kommer en syklist fra min venstre side. Jeg rakk å stoppe, men syklisten traff meg nesten i siden på bilen. Jeg kjørte ikke fort, under 30 km/t. Syklisten ga meg en kraftig overhøvling for å ha holdt på å kjøre på ham, men strengt tatt var det vell syklisten som hadde vikeplikt? Trafikkreglene gjelder da for syklister også. Nå var dette en voksen mann på el-sykkel, men hva om det hadde vært et barn? Ville jeg fått skylden uansett da om vi hadde truffet hverandre? Anonymkode: 2bfef...d07
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Han har vikeplikt ja. Hvis han hadde vært barn ville du fått skylden. Anonymkode: 1ab6a...c43
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Han har vikeplikt ja. Hvis han hadde vært barn ville du fått skylden. Anonymkode: 1ab6a...c43 Så barn har ikke vikeplikt på linje med en voksen? Hvor står det? Anonymkode: ee2bd...fba
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 2 minutes ago, Anonym bruker said: Så barn har ikke vikeplikt på linje med en voksen? Hvor står det? Anonymkode: ee2bd...fba Du tenker at barn uten førerkort skal kunne vikeplikt? Som bilist skal du forutse farlige situasjoner, særlig for myke trafikanter. Anonymkode: 1ab6a...c43
Himmel og hav Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Du tenker at barn uten førerkort skal kunne vikeplikt? Som bilist skal du forutse farlige situasjoner, særlig for myke trafikanter. Anonymkode: 1ab6a...c43 Sender man ungene sine ut for å sykle i trafikken, så bør de kunne såpass.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Du tenker at barn uten førerkort skal kunne vikeplikt? Som bilist skal du forutse farlige situasjoner, særlig for myke trafikanter. Anonymkode: 1ab6a...c43 Oppegående foreldre sender ikke ungene sine ut i trafikk uten grunnleggende kunnskap. Ja, jeg tenker at barn uten førerkort skal kunne vikeplikt. Ellers har de ikke noe i trafikk alene å gjøre. Anonymkode: ee2bd...fba
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Du tenker at barn uten førerkort skal kunne vikeplikt? Som bilist skal du forutse farlige situasjoner, særlig for myke trafikanter. Anonymkode: 1ab6a...c43 Som voksen så slipper man heller ikke barna sine ut i trafikken uten å lære de å vike for alle bilister uansett Anonymkode: 7a832...bde
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Han har vikeplikt ja. Hvis han hadde vært barn ville du fått skylden. Anonymkode: 1ab6a...c43 Hvor finner du den regelen? Anonymkode: 7a832...bde
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 Han hadde vikeplikt ja, og som voksen er det skremmende at han faktisk ikke visste det😳 Når det gjelder barn har de selvsagt også det, men ettersom det ikke kreves opplæring i trafikkregler for sykling kan man ikke forvente at de vet det. Uavhengig av hvem som har vikeplikt, så har ingen påkjørsrett.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/vikeplikt-for-syklister/ Her er reglene for vikeplikt på sykkel, men står ingenting om at barn er unnlatt disse reglene. Anonymkode: c7406...e86
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Oppegående foreldre sender ikke ungene sine ut i trafikk uten grunnleggende kunnskap. Ja, jeg tenker at barn uten førerkort skal kunne vikeplikt. Ellers har de ikke noe i trafikk alene å gjøre. Anonymkode: ee2bd...fba Men barn av foreldre som ikke er oppegående har også rett til å leve... Anonymkode: 68482...ff4
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han har vikeplikt ja. Hvis han hadde vært barn ville du fått skylden. Anonymkode: 1ab6a...c43 Hun ville ikke fått skylden, og foreldrene til barnet må faktisk betale for skader barnet deres evt. gjør på bilen. Anonymkode: 4216d...b4a
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men barn av foreldre som ikke er oppegående har også rett til å leve... Anonymkode: 68482...ff4 Rett til å leve gir ikke automatisk rett til å sykle. Anonymkode: ee2bd...fba
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (24 minutter siden): Han hadde vikeplikt ja, og som voksen er det skremmende at han faktisk ikke visste det😳 Når det gjelder barn har de selvsagt også det, men ettersom det ikke kreves opplæring i trafikkregler for sykling kan man ikke forvente at de vet det. Uavhengig av hvem som har vikeplikt, så har ingen påkjørsrett. Det kan hende det bare var en reaksjon på at han ble redd. Nå skjedde det jo ikke noe galt. Det fikk meg bare til å lure. Anonymkode: 2bfef...d07
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (26 minutter siden): Han hadde vikeplikt ja, og som voksen er det skremmende at han faktisk ikke visste det😳 Når det gjelder barn har de selvsagt også det, men ettersom det ikke kreves opplæring i trafikkregler for sykling kan man ikke forvente at de vet det. Uavhengig av hvem som har vikeplikt, så har ingen påkjørsrett. Derfor har mange skoler opplæring i sykkelbruk før barn får lov å sykle til skolen. Men hey, det er det jo mange som gir en lang f i, for deres barn er store nok til å se trafikkbildet. Alltid og hele tiden. Anonymkode: ee2bd...fba
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Rett til å leve gir ikke automatisk rett til å sykle. Anonymkode: ee2bd...fba Det var ikke poenget. Når du kjører bil må du være forberedt på at det kan være andre trafikanter som gjør ting de ikke burde (eller har rett til), og at det er barn der ute som ikke har oppegående foreldre. Selv om de har vikeplikt og eventuelt burde ha vært eldre og lært mer før de sykler i trafikken, så skal man jo ikke kjøre dem ned. Anonymkode: 68482...ff4
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Derfor har mange skoler opplæring i sykkelbruk før barn får lov å sykle til skolen. Men hey, det er det jo mange som gir en lang f i, for deres barn er store nok til å se trafikkbildet. Alltid og hele tiden. Anonymkode: ee2bd...fba Og likevel så er det et initiativ fra skolene selv. Absolutt er bra et, men de har selvsagt ingen anledning til å forby barn å sykle annet enn på skoleplassen i skoletiden.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #18 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så barn har ikke vikeplikt på linje med en voksen? Hvor står det? Anonymkode: ee2bd...fba Alle syklister har vikeplikt. Barn skal ikke ut i trafikken før de er gamle nok til å forholde seg til regler. Anonymkode: 1c58c...310
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det var ikke poenget. Når du kjører bil må du være forberedt på at det kan være andre trafikanter som gjør ting de ikke burde (eller har rett til), og at det er barn der ute som ikke har oppegående foreldre. Selv om de har vikeplikt og eventuelt burde ha vært eldre og lært mer før de sykler i trafikken, så skal man jo ikke kjøre dem ned. Anonymkode: 68482...ff4 Nei, hvem gjør vel det med vilje? Anonymkode: 1c58c...310
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #20 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det var ikke poenget. Når du kjører bil må du være forberedt på at det kan være andre trafikanter som gjør ting de ikke burde (eller har rett til), og at det er barn der ute som ikke har oppegående foreldre. Selv om de har vikeplikt og eventuelt burde ha vært eldre og lært mer før de sykler i trafikken, så skal man jo ikke kjøre dem ned. Anonymkode: 68482...ff4 Selvfølgelig har du rett I det. Og selv om man selvfølgelig skal være aktsom og være obs på at det kan komme et barn på sykkel som egentlig har vikeplikt, men som ikke overholder denne og dermed kan risikere å drepe dette barnet som ikke burde være i trafikken på mange år enda, kan man i det minste håpe på at barnet bruker hjelm. Jeg ville aldri sendt noen av mine unger ut på sykkel før jeg hadde forsikret meg om at de ville fulgt grunnleggende trafikkregler (hvilken side av veien de skal sykle på, gi tegn når de skal krysse veien, se etter at det er klart selv om de ikke nødvendigvis har vikeplikt og selvfølgelig sakens kjerne: vikeplikt). Og selvfølgelig vil jeg mase til verdens ende om hjelm. Anonymkode: ee2bd...fba
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 31. august 2021 #21 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Selvfølgelig har du rett I det. Og selv om man selvfølgelig skal være aktsom og være obs på at det kan komme et barn på sykkel som egentlig har vikeplikt, men som ikke overholder denne og dermed kan risikere å drepe dette barnet som ikke burde være i trafikken på mange år enda, kan man i det minste håpe på at barnet bruker hjelm. Jeg ville aldri sendt noen av mine unger ut på sykkel før jeg hadde forsikret meg om at de ville fulgt grunnleggende trafikkregler (hvilken side av veien de skal sykle på, gi tegn når de skal krysse veien, se etter at det er klart selv om de ikke nødvendigvis har vikeplikt og selvfølgelig sakens kjerne: vikeplikt). Og selvfølgelig vil jeg mase til verdens ende om hjelm. Anonymkode: ee2bd...fba Men selv om du ville gjort det slik så betyr ikke det at alle gjør det slik. Noen barn blir dessverre ganske så overlatt til seg selv, så det er bare naivt, og i verste fall dødelig, å ikke forholde seg til det.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #22 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kjørte bil. I et ganske uoversiktlig kryss kommer en syklist fra min venstre side. Jeg rakk å stoppe, men syklisten traff meg nesten i siden på bilen. Jeg kjørte ikke fort, under 30 km/t. Syklisten ga meg en kraftig overhøvling for å ha holdt på å kjøre på ham, men strengt tatt var det vell syklisten som hadde vikeplikt? Trafikkreglene gjelder da for syklister også. Nå var dette en voksen mann på el-sykkel, men hva om det hadde vært et barn? Ville jeg fått skylden uansett da om vi hadde truffet hverandre? Anonymkode: 2bfef...d07 Selv om du bare kjørte i underkant av 30 km/t tenker jeg du kanskje kjørte for fort mtp. at du selv beskriver krysset som "ganske uoversiktlig. I et slikt kryss ville jeg slakket helt ned, nettopp for å tilpasse farten forholdene. Uoversiktlig kryss mener jeg det ikke er forsvarlig å kjøre inn i i 30 km/t, eller rett under. Hvis farten din ble regnet å være for stor mtp. oversikten i krysset, da kunne du ha risikert å få deler av skylden ved en ev. ulykke. Men det kommer jo an på helhetssituasjonen, fartsgrensen der du kom fra, samme på veien du skulle inn på, om andre veien var forkjørsvei osv. Syklisten har jo generell vikeplikt for trafikk fra høyre, men er jo mulig han også kjørte litt for fort mtp. at krysset egentlig var såpass uoversiktlig. Kanskje en idé å tipse kommunen om at dette krysset er for uoversiktlig, og at det er lett for at ulykker kan skje der pga. dette? Anonymkode: 5706c...b0f
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #23 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selv om du bare kjørte i underkant av 30 km/t tenker jeg du kanskje kjørte for fort mtp. at du selv beskriver krysset som "ganske uoversiktlig. I et slikt kryss ville jeg slakket helt ned, nettopp for å tilpasse farten forholdene. Uoversiktlig kryss mener jeg det ikke er forsvarlig å kjøre inn i i 30 km/t, eller rett under. Hvis farten din ble regnet å være for stor mtp. oversikten i krysset, da kunne du ha risikert å få deler av skylden ved en ev. ulykke. Men det kommer jo an på helhetssituasjonen, fartsgrensen der du kom fra, samme på veien du skulle inn på, om andre veien var forkjørsvei osv. Syklisten har jo generell vikeplikt for trafikk fra høyre, men er jo mulig han også kjørte litt for fort mtp. at krysset egentlig var såpass uoversiktlig. Kanskje en idé å tipse kommunen om at dette krysset er for uoversiktlig, og at det er lett for at ulykker kan skje der pga. dette? Anonymkode: 5706c...b0f Jeg forklarte sikkert dårlig. Det jeg mente var at jeg kjørte i knapt 30 før jeg kom til krysset. Ut i krysset var farten lavere, uten at jeg så på speedometeret da. Det var derfor jeg klartebå stoppe, men ikke syklisten. Fartsgrensen var 50 og det var ingen forkjørsvei. Anonymkode: 2bfef...d07
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #24 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg kjørte bil. I et ganske uoversiktlig kryss kommer en syklist fra min venstre side. Jeg rakk å stoppe, men syklisten traff meg nesten i siden på bilen. Jeg kjørte ikke fort, under 30 km/t. Syklisten ga meg en kraftig overhøvling for å ha holdt på å kjøre på ham, men strengt tatt var det vell syklisten som hadde vikeplikt? Trafikkreglene gjelder da for syklister også. Nå var dette en voksen mann på el-sykkel, men hva om det hadde vært et barn? Ville jeg fått skylden uansett da om vi hadde truffet hverandre? Anonymkode: 2bfef...d07 Opplevde det samme. En mann i full fart og i trang sykkelshorts🤣. Han slo hånda i sinne i siden på bilen 🤣 Anonymkode: 95461...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå