Gå til innhold

Hjelp angående mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn som blir mobbet ved tydelig ekskludering av alle jentene i klassen. Dette har pågått siden 1.klasse og de går nå i 6. Vi er Så sliten, lei og sint nå, og vet ikke hvordan vi skal løse dette. Skolen er involvert. Har vært det i flere år, men har enn så lenge ikke gjort noe som helst for å hjelpe barnet. Nå står vi og vurderer om vi skal flytte henne over i en annen klasse eller skole. Er det noen som har erfaringer med det? 

Jeg er så sliten og lei meg nå, på vegne av barnet. Hun ringte meg nettopp (og fortalte at hun spurte noen i klassen om å få være med dem etter skolen. Får som vanlig til svar at de har andre planer, altså være med andre i klassen. Aldri spør de henne, aldri blir hun også invitert. ALDRI!

Jeg har lyst å skrive noe på Facebook-gruppen til klassen. Men hva? Jeg vil gjøre de andre foreldrene oppmerksom på at deres barn er med på å mobbe mitt barn. Det er sikkert en dum idé, men er det siste kortet jeg har igjen. Har egentlig ingen tro på at noe vil endre seg ved å skrive noe som helst, men det er mitt siste håp. Jeg tenker at de må bli informert og ansvarliggjort. Hva er lurt å skrive? Noen innspill?

Anonymkode: 18a7e...b70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal melde videre til Fylkesmannen om skolen ikke tar tak. Jeg synes det er pussig om barnet ditt har vært utestengt fra 1 - 6 klasse uten at foreldrene til de andre barna vet noe om dette. Skolen burde jo involvert foreldrene for lenge siden.

Jeg kjenner forøvrig barn som ikke hadde det greit i klassen og som bytte klasse mot slutten av barneskolen. Disse bodde nærme flere barneskoler så det lot seg gjøre uten for mye logistikk. Dette barne fikk det mye bedre. Jeg kjenner også elev som ble utsatt for begynnende mobbing på fritiden av elever ved skolen. Her tok skolen tak i det og tok det veldig alvorlig selv om det ikke foregikk på skolen. Jeg synes deres skole burde tatt tak i det for lenge siden. Hva er begrunnelsen fra skolen på at ingenting er gjort?

Jeg hadde ikke tatt det på Facebook-gruppen selv. Jeg tror det er bedre om skolen eller Fylkesmannen tar tak i det. 

Anonymkode: a5855...a52

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg synes du skal melde videre til Fylkesmannen om skolen ikke tar tak. Jeg synes det er pussig om barnet ditt har vært utestengt fra 1 - 6 klasse uten at foreldrene til de andre barna vet noe om dette. Skolen burde jo involvert foreldrene for lenge siden.

Jeg kjenner forøvrig barn som ikke hadde det greit i klassen og som bytte klasse mot slutten av barneskolen. Disse bodde nærme flere barneskoler så det lot seg gjøre uten for mye logistikk. Dette barne fikk det mye bedre. Jeg kjenner også elev som ble utsatt for begynnende mobbing på fritiden av elever ved skolen. Her tok skolen tak i det og tok det veldig alvorlig selv om det ikke foregikk på skolen. Jeg synes deres skole burde tatt tak i det for lenge siden. Hva er begrunnelsen fra skolen på at ingenting er gjort?

Jeg hadde ikke tatt det på Facebook-gruppen selv. Jeg tror det er bedre om skolen eller Fylkesmannen tar tak i det. 

Anonymkode: a5855...a52

Tusen takk for svar!

Vi har nok dessverre vært svært uheldig med hvem som går i klassen og dynamikken der. Jeg satt akkurat og søkte på gamle mailer, og ser at vi meldte dette som mobbing helt fra 1.klasse. Og så videre hvert eneste år frem til nå! Og skolen har virkelig ikke gjort noen ting! De har hatt tre bytter av rektorer og klassen har hatt to bytter av lærere. Ingen av dem har tatt saken på alvor, og de gangene de har fått henvendelser av oss, har de observert noen dager for så å konkludere med at "de så ingen ting". Skulle virkelig ikke tro at det var pedagoger som jobbet der... 

Barnet vårt lider under denne eksluderingen. Vi har forsøkt å ikke gjøre situasjonen verre for henne enn nødvendig og prøver å skjerme henne ved å lage avtaler FOR henne. Vi har åpnet huset vårt og invitert alle sammen ørten tusen ganger. Aldri får hun en invitasjon tilbake...

To ganger har vi informert på foreldremøte om problemet, uten å anklage noen. De ser trist og forståelsesfullt på oss, men i det de går hjem har de glemt hele saken og topper det med å invitere andre barn i bursdager, på overnatting, på kino, på hytteturer. Ikke ÉN GANG har mitt barn blitt invitert med på noe som helst hele denne sommerferien. Og alle sammen bor i samme område.

Dette har påvirket hele familien vår og jeg holder på å gå til grunne. Jeg vet ikke mine arme råd hva jeg skal gjøre. Jeg trenger sårt noen gode råd, noe støtte, en løsning...

Hi

Skrevet

Om fylkesmannen (statsforvalteren) ble involvert, ville den tatt kontakt med foreldrene til elevene? Hva skjer om man oppretter kontakt med fylkesmann?

Hi

Skrevet

Syns ikke det er så feil om du sier det til foreldrene i klassen. De kan ikke bestemme hvem som skal være venner og ha god kjemi, men de kan arrangere hyggelige opplevelser der alle deltar på like fot.

Anonymkode: de003...1c6

Skrevet

Har dere meldt det som en §9.A sak til skolen? Det forplikter og skolen har kun noen få dager på å lage en skriftlig plan på oppfølging. Da skal saken følges og evalueres jevnlig- evt. at det settes inn nye tiltak frem til eleven opplever at den har det bra. Først da kan saken avsluttes. Om skolen ikke følger opp kan man melde saken til Fylkesmannen som gjør en vurdering og evt. kritiserer skolen for manglende oppfølging. Dette får dessverre ikke så mye å si i praksis, bortsett fra at noen skoler da skjerper seg. Jeg ville klaget til skolesjefen i kommunen, som er ansvarlig for alle skolene. Skrevet noe om historikk, brudd på paragraf 9 over flere år osv. og krevd et møte så fort som mulig. Om de ikke følger opp så er det Fylkesmannen next. Om Fylkesmannen konkluderer med at skolen har brutt opplæringsloven har dere en bedre sak mot skolen. Noen må dessverre engasjere advokat før det begynner å skje noe. Det viktigste (og mest slitsomme) er å ikke gi seg. Klag til skoleleder, så fylkesmannen. Si at dere anser dere nødt til å gå videre med saken om kommunen ikke følger opp osv. Vet en familie i kommunen her nettopp fikk tilkjent millionerstatning  pga. manglende oppfølging av 9.a saker over år. Barnet fikk vansker og måtte flytte. 
Det enkleste- der det er mulig- er kanskje å bytte skole. Dessverre. Noen ganger er man rett og slett uheldig med de man går sammen med, det er mer krevende å bryte gamle mønstre, krevende når skolen ikke gjør jobben sin etc. Det burde ikke vært sånn, men dessverre. Lykke til uansett. 

Anonymkode: 5e0be...fe2

Skrevet

Ingen personlig erfaring men sitter i FAU.  Å bytte klasse kan fungere veldig fint. Vet om to tilfeller der det var løsningen. Det tredje tilfellet byttet barnet skole og det fungerte også supert. Dette var ingen grove saker, mest ikke bli inkludert. Barnet som byttet skole hadde ekskludering begynt å bevege seg i retning av trakassering og mobbing derfor ble det skolebytte der. Hvis det bare er slik at hun ikke finner venner og derfor blir stående utenfor kan noe så enkelt som klassebytte fungere. 

Anonymkode: 82a66...5d7

Skrevet

Har du snakket med helsesykepleier på skolen og skrevet tydelig i mail at dere krever at det blir opprettet en mobbesak? Mange skoler "skjønner ikke" at det er alvorlig før de blir tvunget. Det holder ikke å skrive at jenta ikke har det bra. 

Ellers vet jeg om flere som har hatt god nytte av å bytte klasse. Det er helt klart verdt å prøve.

Anonymkode: 8a8fc...24a

Skrevet

Vet du om det er noe spesielt ved din datter som gjør at de behandler henne slik? Jeg hadde forsøkt alt i min makt for å eventuelt bedre de sosiale ferdighetene hennes hvis det er det som er problemet.

Anonymkode: 0ac04...c23

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar!

Vi har nok dessverre vært svært uheldig med hvem som går i klassen og dynamikken der. Jeg satt akkurat og søkte på gamle mailer, og ser at vi meldte dette som mobbing helt fra 1.klasse. Og så videre hvert eneste år frem til nå! Og skolen har virkelig ikke gjort noen ting! De har hatt tre bytter av rektorer og klassen har hatt to bytter av lærere. Ingen av dem har tatt saken på alvor, og de gangene de har fått henvendelser av oss, har de observert noen dager for så å konkludere med at "de så ingen ting". Skulle virkelig ikke tro at det var pedagoger som jobbet der... 

Barnet vårt lider under denne eksluderingen. Vi har forsøkt å ikke gjøre situasjonen verre for henne enn nødvendig og prøver å skjerme henne ved å lage avtaler FOR henne. Vi har åpnet huset vårt og invitert alle sammen ørten tusen ganger. Aldri får hun en invitasjon tilbake...

To ganger har vi informert på foreldremøte om problemet, uten å anklage noen. De ser trist og forståelsesfullt på oss, men i det de går hjem har de glemt hele saken og topper det med å invitere andre barn i bursdager, på overnatting, på kino, på hytteturer. Ikke ÉN GANG har mitt barn blitt invitert med på noe som helst hele denne sommerferien. Og alle sammen bor i samme område.

Dette har påvirket hele familien vår og jeg holder på å gå til grunne. Jeg vet ikke mine arme råd hva jeg skal gjøre. Jeg trenger sårt noen gode råd, noe støtte, en løsning...

Hi

Hvem har dere invitert med på ting i sommer og i helgene? 

Anonymkode: 68915...c03

Skrevet

Min erfaring er at man ikke kan tvinge frem vennskap.

Jeg har en datter som er i samme posisjon i klassen, 9.klasse for henne. Ingen å være sammen med, ingen som inkluderer. De er ikke slemme, og det er det de kan kreve på skolen, at man ikke er slem. Men de kan ikke kreve at de skal være venner...

Datteren min sier hun kan gå bort og sette seg ved bordet sammen med noen jenter fra klassen, de sier ikke at hun må gå eller er stygge mot henne. Men de prater ikke til henne, de svarer ikke om hun sier noe, de bare overser henne.

Hva skal skolen gjøre?

Kreve at de inkluderer? Jammen vi lar henne jo sitte sammen med oss....

Slutte å mobbe? Jammen vi sier ikke stygge ting til henne eller er slem....

De kan ikke kreve at de skal være sammen på fritiden.

Datteren min er nok litt barnslig, og åpen, hun er slett ikke feilfri, men alltid blid og fornøyd. Lett å ha med å gjøre, men hun passer ikke inn i jentegjengen i klassen.

Så hun har venner på andre arenaer, på fritidsaktivitet (jenter fra andre skoler), på nett, noen litt yngre jenter i nabolaget osv. Jeg tror ærlig talt ikke hun føler seg ensom på fritiden, hun har stort sett alltid noen å være sammen med, og er hun hjemme snakker hun via nett, snapper osv hele tiden. Det er mange der, men siden hun nok er litt barnslig og litt spesiell har hun funnet sine venner spredt over et litt større område enn i klassen.

Jeg kjører henne, har overnattinger, legger tilrette for at hun skal kunne være så mye som mulig sammen med de vennene hun har fra andre skoler. Hun er veldig sosial, og gleder seg nå til å ta fatt på konfirmasjonsundervisningen og bli kjent med nye mennesker fra andre skoler.

Anonymkode: 85c9d...20e

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har et barn som blir mobbet ved tydelig ekskludering av alle jentene i klassen. Dette har pågått siden 1.klasse og de går nå i 6. Vi er Så sliten, lei og sint nå, og vet ikke hvordan vi skal løse dette. Skolen er involvert. Har vært det i flere år, men har enn så lenge ikke gjort noe som helst for å hjelpe barnet. Nå står vi og vurderer om vi skal flytte henne over i en annen klasse eller skole. Er det noen som har erfaringer med det? 

Jeg er så sliten og lei meg nå, på vegne av barnet. Hun ringte meg nettopp (og fortalte at hun spurte noen i klassen om å få være med dem etter skolen. Får som vanlig til svar at de har andre planer, altså være med andre i klassen. Aldri spør de henne, aldri blir hun også invitert. ALDRI!

Jeg har lyst å skrive noe på Facebook-gruppen til klassen. Men hva? Jeg vil gjøre de andre foreldrene oppmerksom på at deres barn er med på å mobbe mitt barn. Det er sikkert en dum idé, men er det siste kortet jeg har igjen. Har egentlig ingen tro på at noe vil endre seg ved å skrive noe som helst, men det er mitt siste håp. Jeg tenker at de må bli informert og ansvarliggjort. Hva er lurt å skrive? Noen innspill?

Dette blir sannsynligvis ikke bedre og jo mer styr du lager rundt det jo verre blir det for barnet ditt siden de nå er såpass gamle. Femte/sjette klasse er definitivt den verste tiden å ha jenter på skolen etter min erfaring. Nå velger de venner selv uansett. Hadde samme problem med datteren her, byttet skole etter femte klasse og ting endret seg til det bedre. Så ja, vurder å flytte. Vi flyttet til en annen kommune, for da slapp vi at «noen kjente noen» som fortalte noen i den nye klassen om hvordan situasjonen var på gamle skolen. 

Anonymkode: f846e...ab9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...