Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Jeg skal til legen og vanligvis er det lang ventetid (30 min +). Har også ventet i over 1 time, men det vanlige er ca 20 minutter. I tillegg er det ca 3 - 4 uker ventetid på timer som ikke er akutte så det er vanskelig å skifte time. Nå har jeg fått et viktig møte senere samme dag noe som gjør at jeg ikke har mulighet til å vente så mye mer enn 30 minutter over tiden på å komme inn. Dette møtet kan ikke endres. Legetimen er også viktig så jeg har ikke lyst til å flytte den 3-4 uker. Om legen blir over 35 min forsinket må jeg rett og slett gå. Noen som vet hvilke rettigheter man da har? Må man betale for timen når man ikke kan vente lenger og må gå og kan man da risikere å måtte betale dobbelt for "ikke møtt"? Anonymkode: bb1a6...2fa
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Du har ingen rettigheter. Du må betale ja. Anonymkode: 708bb...c9e
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du har ingen rettigheter. Du må betale ja. Anonymkode: 708bb...c9e Synes det er merkelig om vi som pasienter/kunder ikke har noen rettigheter. Det er jo da veldig vanskelig å planlegge med legetimer. Jeg jobber alle fem dagene i uken og har ikke alltid mulighet til å vente i det uendelige. Ikke får man velge tidspunkt for legetime heller og noen tidspunkt er mer sårbare enn andre. Det burde jo være slik at ved forsinkelser så fikk man ny time om man ikke hadde mulighet til å vente. Legen hadde da også hatt mulighet til å hente seg litt inn igjen også. Anonymkode: bb1a6...2fa
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Nå har jeg en veldig grei lege da, men en gang jeg gikk før han var ledig, etter å ha ventet kanskje en halvtime, slapp jeg å betale. Ba helsesekretærene om at legen måtte ringe meg senere, så snakket jeg med han da og jeg slapp å betale. Men det hjelper vel ikke deg om du trenger å se legen fysisk 😕 Kanskje de kan skvise deg inn en plass? Anonymkode: ca036...6bf
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 På sykehus slipper du å betale hvis du må vente mer enn en time. Det er ingen tilsvarende rettighet hos fastlege. årsak til venting er som regel at fastlegen er pålagt å ha akuttinnleggelse tilgjengelig - og det er vanskelig å estimere hvor lang tid slike tilfeller tar. Alternativet vil være p fylle opp færre timer med ordinær pasienttimer - men da må du regne med å vente enda lenger på å først får timen. Anonymkode: 19263...12e
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 Ring legesenteret så fort det åpner og hør om det har kommet en avbestilling eller om du kan bytte tid med en av timene som er tiltenkt hastetimer. Anonymkode: dcb70...8d3
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 Jeg ringte på forhånd en gang og forklarte situasjonen (ene ungen hadde fått sykehustime som ikke kunne flyttes). Da klarte legen å være på tiden, mulig andre måtte vente lengre. Jeg fikk også avtalt å ta blodprøver før legetimen, så slapp vi bruke tid på det etterpå. Anonymkode: bf4f7...9ae
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): På sykehus slipper du å betale hvis du må vente mer enn en time. Det er ingen tilsvarende rettighet hos fastlege. årsak til venting er som regel at fastlegen er pålagt å ha akuttinnleggelse tilgjengelig - og det er vanskelig å estimere hvor lang tid slike tilfeller tar. Alternativet vil være p fylle opp færre timer med ordinær pasienttimer - men da må du regne med å vente enda lenger på å først får timen. Anonymkode: 19263...12e Jeg tror ikke dette er forklaringen på mitt legesenter for her er lange forsinkelser mer regel enn unntak. Det vil si at dette kan nok forekomme, men jeg tror ikke jeg eller alle andre jeg kjenner som går der er så uheldig at det skjer i stor utstrekning hver gang vi har time. Jeg tror pasientlistene er for lange og at det nok er noen regler som sier hvor lenge det er forsvarlig å vente på å få tildelt time. De setter dermed opp maks 15 min pr pasient selv om de vet at mange av pasientene trenger mer tid (kanskje de dytter noen innimellom også). Jeg har også måtte vente lenge på en relativ tidlig time og da var årsaken at legen var forsinket med papirarbeid. Det er jo ikke ideelt for legen heller for legen blir nok stresset av å ligge bakpå hele veien. Anonymkode: bb1a6...2fa
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg ringte på forhånd en gang og forklarte situasjonen (ene ungen hadde fått sykehustime som ikke kunne flyttes). Da klarte legen å være på tiden, mulig andre måtte vente lengre. Jeg fikk også avtalt å ta blodprøver før legetimen, så slapp vi bruke tid på det etterpå. Anonymkode: bf4f7...9ae Det var ikke dumt. Takk for tips. Jeg kan ringe ned på forhånd å forhøre meg om det er mulig å bytte time eller informere slik at de vet at jeg ikke kan vente alt for lenge slik at blodprøver kan tas først og eventuelt generelt papirarbeid legen måtte ha kanskje kan vente til etter at jeg har vært der. Jeg har time såpass tidlig at akutt-timene er senere på dagen. Kan selvsagt være at noen trenger øyeblikkelig hjelp, men som regel kjøres disse til legevakten som ikke er så langt unna. Har ingen problemer med å akseptere at legen blir forsinket av øyeblikkelig hjelp, ved akutte situasjoner eller timer som uforutsett varer lenger enn planlagt, men jeg mener det må være lov for pasienter å gå om man ikke har mulighet til å vente lenger. Anonymkode: bb1a6...2fa
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke dette er forklaringen på mitt legesenter for her er lange forsinkelser mer regel enn unntak. Det vil si at dette kan nok forekomme, men jeg tror ikke jeg eller alle andre jeg kjenner som går der er så uheldig at det skjer i stor utstrekning hver gang vi har time. Jeg tror pasientlistene er for lange og at det nok er noen regler som sier hvor lenge det er forsvarlig å vente på å få tildelt time. De setter dermed opp maks 15 min pr pasient selv om de vet at mange av pasientene trenger mer tid (kanskje de dytter noen innimellom også). Jeg har også måtte vente lenge på en relativ tidlig time og da var årsaken at legen var forsinket med papirarbeid. Det er jo ikke ideelt for legen heller for legen blir nok stresset av å ligge bakpå hele veien. Anonymkode: bb1a6...2fa Pasientlistene er definitivt for lenge hos de fleste fastleger. Derfor må ma utnytte de timene han har og ikke legge inn for stor margin til ø-hjelpstimer. Da kan man jo som lege risikere å ha ledig tid - og det kan man ikke unne seg! 15 min er en standard time hos legen. Man kan sette opp dobbelt-timer (eller mer), men hvis man som lege gjør det for ofte vil man få oppakning fra helfo for å være for lite effektiv. Anonymkode: 19263...12e
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Pasientlistene er definitivt for lenge hos de fleste fastleger. Derfor må ma utnytte de timene han har og ikke legge inn for stor margin til ø-hjelpstimer. Da kan man jo som lege risikere å ha ledig tid - og det kan man ikke unne seg! 15 min er en standard time hos legen. Man kan sette opp dobbelt-timer (eller mer), men hvis man som lege gjør det for ofte vil man få oppakning fra helfo for å være for lite effektiv. Anonymkode: 19263...12e Jeg trodde 20 min var standard. Anonymkode: 708bb...c9e
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Pasientlistene er definitivt for lenge hos de fleste fastleger. Derfor må ma utnytte de timene han har og ikke legge inn for stor margin til ø-hjelpstimer. Da kan man jo som lege risikere å ha ledig tid - og det kan man ikke unne seg! 15 min er en standard time hos legen. Man kan sette opp dobbelt-timer (eller mer), men hvis man som lege gjør det for ofte vil man få oppakning fra helfo for å være for lite effektiv. Anonymkode: 19263...12e Slik jeg har forstått det kan legene velge mellom to oppsett; det ene har 15 min timer, det andre 20. Min lege har valgt 15. De gangene jeg har ventet lenge har jeg fulgt litt med på tiden og ingen av de som var inne før meg brukte mindre enn 20 minutter. Jeg bruker som regel kort tid hos legen, men her er mange eldre med sammensatte diagnoser der 15 minutter er alt for kort tid. Anonymkode: bb1a6...2fa
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg skal til legen og vanligvis er det lang ventetid (30 min +). Har også ventet i over 1 time, men det vanlige er ca 20 minutter. I tillegg er det ca 3 - 4 uker ventetid på timer som ikke er akutte så det er vanskelig å skifte time. Nå har jeg fått et viktig møte senere samme dag noe som gjør at jeg ikke har mulighet til å vente så mye mer enn 30 minutter over tiden på å komme inn. Dette møtet kan ikke endres. Legetimen er også viktig så jeg har ikke lyst til å flytte den 3-4 uker. Om legen blir over 35 min forsinket må jeg rett og slett gå. Noen som vet hvilke rettigheter man da har? Må man betale for timen når man ikke kan vente lenger og må gå og kan man da risikere å måtte betale dobbelt for "ikke møtt"? Anonymkode: bb1a6...2fa Hos oss står det «ta kontakt med resepsjonen om du har ventet i mer enn 15 minutter». Anonymkode: 4935f...5e7
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Synes det er merkelig om vi som pasienter/kunder ikke har noen rettigheter. Det er jo da veldig vanskelig å planlegge med legetimer. Jeg jobber alle fem dagene i uken og har ikke alltid mulighet til å vente i det uendelige. Ikke får man velge tidspunkt for legetime heller og noen tidspunkt er mer sårbare enn andre. Det burde jo være slik at ved forsinkelser så fikk man ny time om man ikke hadde mulighet til å vente. Legen hadde da også hatt mulighet til å hente seg litt inn igjen også. Anonymkode: bb1a6...2fa Ja, enig i det. Min fastlege er kronisk forsinket, må alltid regne med å vente minst 30 minutter. Anonymkode: 708bb...c9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå