Gå til innhold

Dere fjellvante… bekledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste helg skal jeg på fjelltur og for første gang på en topp over 2000 meter. Det er meldt noen få minusgrader på natta, 2-7 plussgrader på dagen. Lite vind. Spørsmålet er: hva ville dere valgt som bekledning? Holder det med ullundertøy, «vanlig» turbukse (ikke foret), ullgenser og tynn, vindtett jakke? Burde jeg gå for skallbukse og skallbukse som er litt tykkere?

Takknemlig for tips!

Anonymkode: f8189...62d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge man er varm på tærne fryser man sjelden oppover bena så lenge man er i bevegelse, jeg ville valgt den uforede buksen som ikke er for tett.

Lag på lag på overkroppen så du kan skrelle av litt ved behov midt på dagen, om sola kommer, du går deg skikkelig varm og god osv. Renner svetten på innsiden blir du kald når du stopper, selv om innerste laget er ull.

Anonymkode: 8cc2e...025

Skrevet

En ting er hva hva du går i. Men du må ha med tykkere skift. Og vindsekk om du har. Skjer det noe fryser du i hjel. Og selvsagt lue og votter og det hele..

Anonymkode: f3e2f...f5b

Skrevet

Undertøy, genser og ytterlag som har plass til tykt mellomlag. Tykt mellomlag som ullfleece eller dun i sekken, tørr undertrøye og sportsBH om du er svettebefengt som meg. Ha med lue og votter, og gjerne en jervenduk elller lignende. Ullsokker (ekstra sokker med) og gode sko.

Anonymkode: e0ad3...2b6

Skrevet

Takk for tips alle tre! Skjønner at det er lurt med litt ekstra i sekken. Smart med skift hvis man blir svett, det tenkte jeg ikke på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Undertøy, genser og ytterlag som har plass til tykt mellomlag. Tykt mellomlag som ullfleece eller dun i sekken, tørr undertrøye og sportsBH om du er svettebefengt som meg. Ha med lue og votter, og gjerne en jervenduk elller lignende. Ullsokker (ekstra sokker med) og gode sko.

Det tykke mellomlaget, tenker du da f.eks en tynn dunjakke som jeg kan ha under vindjakka?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det tykke mellomlaget, tenker du da f.eks en tynn dunjakke som jeg kan ha under vindjakka?

Jepp! Jeg bruker tynn dunjakke med hette. Ikke fra sportsbutikk engang, en jeg arvet fra mormor. Så den er sikkert fra Brandtex. Dun er knallbra å ha med, veier ingen ting og isolerer godt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jepp! Jeg bruker tynn dunjakke med hette. Ikke fra sportsbutikk engang, en jeg arvet fra mormor. Så den er sikkert fra Brandtex. Dun er knallbra å ha med, veier ingen ting og isolerer godt.

Takk for tips!

Så du tenker:

Ullstilongs og tynn turbukse

Ulltrøye, ull-/fleecegenser, tynn dunjakke, vindjakke

Og lue, votter osv så klart.

Burde ikke fryse da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk for tips!

Så du tenker:

Burde ikke fryse da?

Høres bra ut. Men husk å ikke bruke alt hele tiden. Man blir varm av å gå, fryser du bittelitt ved start er du riktig kledd. Det er bare det at om en blir kald og våt på toppen blir returen jævlig utrivelig. Og om noe skulle skje (skade, plutselig væromslag) er kulde din verste fiende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk for tips!

Så du tenker:

Burde ikke fryse da?

+ tørt skift, ulltrøye, ullstilongs og ullsokker i sekken. Et par plastposer i sekken veier ingenting og om du skulle sitte lenge stille og har blitt våt på bena kan du ta tørre sokker og så plastposer inni støvlene. Tørre føtter er viktig for å holde varmen når du er i ro.

Hvis du skifter til tørt undertøy i e  pause så skift tilbake til det våte før du begynner å gå igjen. Hvis ikke har du to sett med vått neste gang. Pakk det tørre i vanntett og lukket pose.

Anonymkode: 49a7e...609

Skrevet

Er det meldt regn, skallbukse.

Fint vær: 

Ull innerst, vanlig turbukse, lett dunjakke, votter, lue og hals. Er det kaldt har jeg en ullgenser i sekken i tillegg til du jakke. Og skalljakke (alltid..)

Anonymkode: 0389a...830

Skrevet

Tusen takk for supre tips! 

Skrevet

Jeg bruker nesten samme bekledning hele året - med mindre det er strålende sol og over 20 grader:

ull innerst: tynn longs, tynn trøye, ullsokker

Bittelitt tykkere mellomlag på overkropp; gjerne jakke slik at man kan åpne glidelåsen. Feks Norrøna mellomlagsjakke.

Turbukse som minst er vind- og vannavvisende

Skalljakke

I sekken har jeg alltid; tynne handsker, tykkere votter, buff og lue i ull, pakkbar dunjakke.

skalljakke og mellomlagsjakke kan enkelt tas av hvis det er varmt. Dunjakka tar jeg alltid på når vi har pause. 

Anonymkode: 4b0a8...929

Skrevet

Når jeg går fjelltopper liker jeg best å gå i ullundertøy under ytterklær. Det blir fort vant på tur opp. Kler heller på meg ekstra på toppen.

Anonymkode: dc89e...c11

Skrevet

Klær har du fått gode tips om. 

Gnagsår kan ødelegge en tur, ikke gå med helt nye fjellstøvler og sett på preventivt gnagsårplaster under ullsokkene. Og ha med ekstra plaster.

Anonymkode: 82db8...178

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...