Gå til innhold

Brudd på arbeidsmiljøloven.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er satt opp på en dobbeltvakt neste uke. Fra 0600-2030. 14,5 time. Er det lov når det står i kontrakten min at jeg skal følge arbeidsmiljøloven? Fagforeningen svarer meg ikke. 

Anonymkode: 48e53...c5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel an på hva du jobber med og hvordan resten av uken/to-uker ser ut, samt ev. spesialavtaler for din yrkesgruppe.

Anonymkode: ce102...4c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kommer vel an på hva du jobber med og hvordan resten av uken/to-uker ser ut, samt ev. spesialavtaler for din yrkesgruppe.

Anonymkode: ce102...4c4

Ingen spesialavtaler. Kun aml. Resten av uken er 4 dager a 7,5 timer. Er det lov med en dag med 14,5 timer når aml sier maks 13?

Skrevet

Jeg jobber i kommunen innen helse, og vi har i hvert fall lov til å jobbe langvakter, så lenge vi ikke overstiger 35,5 timer pr uke i gjennomsnitt. 

Men hos oss ønsker vi færre og lengre vakter, og flertallet foretrekker det, da det gir mange fridager, og færre rapporter og bytte av personal for pasienter i løpet av en dag. 

Hvis du  ikke vil jobbe dobbelt kan du vel høre med leder om det er gjort en feil. Eventuelt spørre om du kan få bytte bort en av vaktene den dagen. 

Anonymkode: 0e327...054

Skrevet

Vi har lov å jobbe inntil 15 timer sammenhengende, men da må hviletid holdes mellom vaktene. Likevel har vi støtt og stadig AML-brudd, da vi er litt underbemannet for tiden. Ikke så mye å gjøre med det. 

Anonymkode: be0ab...2c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ingen spesialavtaler. Kun aml. Resten av uken er 4 dager a 7,5 timer. Er det lov med en dag med 14,5 timer når aml sier maks 13?

Max arbeidstid er 13 timer dersom det ikke er gitt unntak i tariffavtale. 

Anonymkode: 4ffa0...582

Skrevet

Enten er det godkjent via tariff eller tillitsvalgte. Spør lederen din eller tillitsvalgte så får du nok svar.

Anonymkode: 86bec...b2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Vi har lov å jobbe inntil 15 timer sammenhengende, men da må hviletid holdes mellom vaktene. Likevel har vi støtt og stadig AML-brudd, da vi er litt underbemannet for tiden. Ikke så mye å gjøre med det. 

Anonymkode: be0ab...2c3

Jo, det er bare å melde det til Arbeidstilsynet, så blir det konsekvenser for arbeidsgiveren.

Anonymkode: 023dd...153

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...