Anonym bruker Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Datter 11 år. Alltid vært sta og ikke noe bedre nå. Men det som irriterer meg mest er at jeg stoler ikke på henne. Hvis jeg gir henne en beskjed om at det er noe hun ikke får lov til å gjøre uten oss rundt så gjør hun det allikevel og lyver at hun ikke gjør det. Hun snoker i mine ting(alt mulig...jeg kan ikke ha noe hun ikke burde finne) og jeg finner stadig noe som er mitt gjemt hos henne. Jeg har snakket med henne om private ting og grenser, og at jeg har noen ting som jeg må få ha for meg selv.Det nytter ikke. Hun er sur og vanskelig fra hun våkner. Har snakket med henne og det er egentlig ikke noe grunn til at hun er det sier hun, hun bare er sånn😳 Jeg prøver å snakke rolig til henne og forklarer ting, men hun «bjeffer» tilbake. Jeg kjenner at jeg begynner å bli lei nå. Har dere alle det sånn?Lillesøster er stikk motsatt....😳 Anonymkode: 35226...4b6
Anonym bruker Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Datter 11 år. Alltid vært sta og ikke noe bedre nå. Men det som irriterer meg mest er at jeg stoler ikke på henne. Hvis jeg gir henne en beskjed om at det er noe hun ikke får lov til å gjøre uten oss rundt så gjør hun det allikevel og lyver at hun ikke gjør det. Hun snoker i mine ting(alt mulig...jeg kan ikke ha noe hun ikke burde finne) og jeg finner stadig noe som er mitt gjemt hos henne. Jeg har snakket med henne om private ting og grenser, og at jeg har noen ting som jeg må få ha for meg selv.Det nytter ikke. Hun er sur og vanskelig fra hun våkner. Har snakket med henne og det er egentlig ikke noe grunn til at hun er det sier hun, hun bare er sånn😳 Jeg prøver å snakke rolig til henne og forklarer ting, men hun «bjeffer» tilbake. Jeg kjenner at jeg begynner å bli lei nå. Har dere alle det sånn?Lillesøster er stikk motsatt....😳 Anonymkode: 35226...4b6 Jeg får inntrykk av at du må bedre relasjonen dere mellom. Du virker ikke så nær. Hun er pree teen. Bare vær der for henne. Du sier du ikke stoler på henne? Det er veldig synd da. Merker hun at du er sur kanskje? Ond sirkel? Anonymkode: 09e3a...f3f
Anonym bruker Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg får inntrykk av at du må bedre relasjonen dere mellom. Du virker ikke så nær. Hun er pree teen. Bare vær der for henne. Du sier du ikke stoler på henne? Det er veldig synd da. Merker hun at du er sur kanskje? Ond sirkel? Anonymkode: 09e3a...f3f Hun trykker på knappene hele tiden. Føles nesten ut som at hun vil gjøre meg sur.Nå blir jeg sjelden det da. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun er sånn, kjenner meg overhodet ikke igjen på når jeg var tenåring, eller søsteren min. Leggetid er også et kapittel for seg selv.Hun sovner aldri før tolv/halv ett uansett... Anonymkode: 35226...4b6
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 Barn er forskjellige og noen sliter mer enn andre i den tidlige pubertetsfasen. Du sier hun trykker på knappene dine hele tiden, det tyder jo på at hun er veldig oppmerksomhetssyk? For henne har all oppmerksomhet blitt greit liksom, hun trenger å bli sett? Det høres ut som dere har kommet i en litt negativ spiral. Jeg har jenter på 12 og 14 år selv og ser at de er veldig forskjellige, vennene deres er også veldig forskjellige. Jeg ser også at vennene deres er veldig forskjellige og jeg har ikkenoe problem med å se at noen av dem er mer krevende å være mamma til enn andre. Din jobb er å holde skuldrene lave, jobbe med relasjon og kommunikasjon, og hele tiden bekrefte at du ser henne og er glad i henne. Samtidig som du ikke kan finne deg i hva som helst. Det er en balanse, og når du sier at søsteren er veldig enkel så føler hun jo selv at hun er i konkurranse med søsteren som "alle elsker". Det er ikke så greit for en ung jente å føle hun taper og blir familiens "sorte får". Anonymkode: 4de0e...884
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 Jeg tenker at du må stramme deg opp å oppdra drittungen? Du har forsømt deg i 11 år, da må du skjerpe deg og prøve å redde stumpene nå. Neste gang hun gjør noe hun ikke skal, gir du henne en real leksjon om at slik oppførsel aldri mer skal forekomme. Vær illsint, hun må gjerne bli lei seg eller redd! Om hun prøver seg på å svare deg, be henne klappe igjen og gjør det klinkende klart at DU sitter i førersetet nå! Så tar du fra henne goder, mobil, spill, TV-tid. Gi husarrest. Sørg for at hun forstår at fra i dag blir det andre boller! Hun har med å oppføre seg som folk. Anonymkode: 53b46...acf
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at du må stramme deg opp å oppdra drittungen? Du har forsømt deg i 11 år, da må du skjerpe deg og prøve å redde stumpene nå. Neste gang hun gjør noe hun ikke skal, gir du henne en real leksjon om at slik oppførsel aldri mer skal forekomme. Vær illsint, hun må gjerne bli lei seg eller redd! Om hun prøver seg på å svare deg, be henne klappe igjen og gjør det klinkende klart at DU sitter i førersetet nå! Så tar du fra henne goder, mobil, spill, TV-tid. Gi husarrest. Sørg for at hun forstår at fra i dag blir det andre boller! Hun har med å oppføre seg som folk. Anonymkode: 53b46...acf Er du seriøs? Anonymkode: 053be...e07
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at du må stramme deg opp å oppdra drittungen? Du har forsømt deg i 11 år, da må du skjerpe deg og prøve å redde stumpene nå. Neste gang hun gjør noe hun ikke skal, gir du henne en real leksjon om at slik oppførsel aldri mer skal forekomme. Vær illsint, hun må gjerne bli lei seg eller redd! Om hun prøver seg på å svare deg, be henne klappe igjen og gjør det klinkende klart at DU sitter i førersetet nå! Så tar du fra henne goder, mobil, spill, TV-tid. Gi husarrest. Sørg for at hun forstår at fra i dag blir det andre boller! Hun har med å oppføre seg som folk. Anonymkode: 53b46...acf Vell...det har jeg vitnet selv og det skjer ikke.Værre oppdragelse finnes nesten ikke. Anonymkode: 35226...4b6
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hun trykker på knappene hele tiden. Føles nesten ut som at hun vil gjøre meg sur.Nå blir jeg sjelden det da. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun er sånn, kjenner meg overhodet ikke igjen på når jeg var tenåring, eller søsteren min. Leggetid er også et kapittel for seg selv.Hun sovner aldri før tolv/halv ett uansett... Anonymkode: 35226...4b6 Jeg skjønner godt at hun oppfører seg sånn. Les mer om hva som skjer med hjernen og kroppen til en begynnende ungdom. Hun har mye å tenke på. Hormoner. Hun vil ikke være slem. Hun tar det ut på deg, fordi hun er trygg på deg. Stå i det. Ikke bli fornærma. Ikke ta det til deg. Ikke bit på. Hun lesser av på deg. Du kan si rolig at det ikke er noe alright å bli snakket til slik. Ett tips. Du kan snakke med helseykepleier på skolen. Der får du tips til h ordan takle. Anonymkode: 09e3a...f3f
skinnfilla Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg tenker at du må stramme deg opp å oppdra drittungen? Du har forsømt deg i 11 år, da må du skjerpe deg og prøve å redde stumpene nå. Neste gang hun gjør noe hun ikke skal, gir du henne en real leksjon om at slik oppførsel aldri mer skal forekomme. Vær illsint, hun må gjerne bli lei seg eller redd! Om hun prøver seg på å svare deg, be henne klappe igjen og gjør det klinkende klart at DU sitter i førersetet nå! Så tar du fra henne goder, mobil, spill, TV-tid. Gi husarrest. Sørg for at hun forstår at fra i dag blir det andre boller! Hun har med å oppføre seg som folk. Anonymkode: 53b46...acf Altså ! Nei!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg skjønner godt at hun oppfører seg sånn. Les mer om hva som skjer med hjernen og kroppen til en begynnende ungdom. Hun har mye å tenke på. Hormoner. Hun vil ikke være slem. Hun tar det ut på deg, fordi hun er trygg på deg. Stå i det. Ikke bli fornærma. Ikke ta det til deg. Ikke bit på. Hun lesser av på deg. Du kan si rolig at det ikke er noe alright å bli snakket til slik. Ett tips. Du kan snakke med helseykepleier på skolen. Der får du tips til h ordan takle. Anonymkode: 09e3a...f3f Noen må jeg snakke med for hun er sur hele tiden, og svarer lillesøster også frekt.Jeg var gjennom puberteten selv(en svært vanskelig også), men var ikke på noen måte slik som henne. Anonymkode: 35226...4b6
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Noen må jeg snakke med for hun er sur hele tiden, og svarer lillesøster også frekt.Jeg var gjennom puberteten selv(en svært vanskelig også), men var ikke på noen måte slik som henne. Anonymkode: 35226...4b6 Du må slutte å sammenligne henne med deg, det kommer ikke noe positivt ut av det, ikke for henne og ikke for deg. Du lever ikke hennes liv, du har ikke henne venner, hennes lærere, hennes foreldre, du er rett og slett ikke henne og du vokste opp i en annen tid. Det hun sliter med trenger ikke være i nærheten av hva du slet med. Bare innse at hun er hun, og de utfordringene hun har må dere jobbe med. Mye bedre utgangspunkt for dere begge. Anonymkode: 4de0e...884
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #12 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Vell...det har jeg vitnet selv og det skjer ikke.Værre oppdragelse finnes nesten ikke. Anonymkode: 35226...4b6 Vel. Du lykkes jo ikke så innmari med «prate-prate»-varianten heller. Jeg hadde aldri holdt ut 11 år på det viset der uten å eksplodere innimellom. Husk, det er faktisk ikke så utviklende for barn å lære at verden er et mykt snilt sted der man kan krenke andre uten konsekvenser. Er hun like frekk og fæl mot feil person, risikerer hun å bli banka opp. Lurere å lære oppførsel av deg enn av venninner i gata. Anonymkode: 9a923...d22
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #13 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker at du må stramme deg opp å oppdra drittungen? Du har forsømt deg i 11 år, da må du skjerpe deg og prøve å redde stumpene nå. Neste gang hun gjør noe hun ikke skal, gir du henne en real leksjon om at slik oppførsel aldri mer skal forekomme. Vær illsint, hun må gjerne bli lei seg eller redd! Om hun prøver seg på å svare deg, be henne klappe igjen og gjør det klinkende klart at DU sitter i førersetet nå! Så tar du fra henne goder, mobil, spill, TV-tid. Gi husarrest. Sørg for at hun forstår at fra i dag blir det andre boller! Hun har med å oppføre seg som folk. Anonymkode: 53b46...acf 🥴 Du har ikke barn, håper jeg. Anonymkode: cf916...573
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå