Anonym bruker Skrevet 27. august 2021 #26 Skrevet 27. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Helt enig, merker det har gått sport i det på vgs hvertfall, men vet at det faktisk er reelt hos noen! Ungdommene sier at de har angst og må bytte klasse ( venner går i annen klasse), de vil være hjemme, vil ikke ta buss da det er andre barn på bussen, hører titt og ofte at helsesøster, skolepsykolog og bup er fullbooka pga ungdommer med angst! MEN de samme ungdommene er sosiale og fester etter skole og i helger! Må og få si at jeg vet hva skikkelig angst er, og kjenner flere som virkelig har det! Og det er dem dette faktisk er både vondt og dumt for Anonymkode: 7c746...e54 Hvis du vet hva «skikkelig angst» er, så vet du sikkert også at den gjerne er situasjonsbetinget. De folka du kjenner er vel neppe i ett eneste konstant angstanfall året rundt? Koser de seg aldri? Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 28. august 2021 #27 Skrevet 28. august 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hvis du noensinne hadde sett ditt eget barn midt i et angstanfall, så ville du IKKE kalle det noen jackpot. Etter at mannen min døde i en ganske grotesk ulykke har min yngste hatt tilbakevendende angstanfall. Og det kan jeg ikke «oppdra» ham ut av. Jeg kan selvfølgelig bære eller slepe ham inn på de stedene og aktivitetene jeg vil han skal gå, mens han har anfallet, men det ville være tortur, og lede til mer angst. En fjortenåring står ikke heller på gangen med skjelvinger og gråtetokter, framfor å sitte glad og rolig på plassen sin. Dette er ikke noe å ønske seg, og slett ingen jackpot. Jeg tipper du sier til dine kreftsyke venner at de er heldige som går ned i vekt uten å slanke seg? Anonymkode: 5f21d...a81 En god del med angst kan vell nettopp "oppdras" ut av problemene. Det som virkelig ikke hjelper er å slippe alt som utløser angsten. Det må jobbes med, men de fleste blir mer eller mindre kvitt problemene med tid og hard jobbing. Anonymkode: 7b9f4...607
Anonym bruker Skrevet 28. august 2021 #28 Skrevet 28. august 2021 Jeg savner det at folk har mer kunnskap om psykisk helse helse, sånn at vi kan begrense fordommer til et minimum. Dette er grunnen til at mange ikke er åpen om problemene sine. Anonymkode: fcc98...88a
Anonym bruker Skrevet 28. august 2021 #29 Skrevet 28. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (23 timer siden): Det er ingen som har behov for å forsvare seg mot dumskap og uvitenhet . Hvis du vil ha en diskusjon om noe som er viktig så bør du ordlegge deg på en helt annen måte. Enig i den. Har man god kunnskap og erfaring innen det feltet, så vet man godt hvor utrolig tungt dette kan være for den det gjelder og resten av familien. Det ville vært fullt mulig å åpne for en diskusjon rundt selvdiagnostisering (som jeg kan si meg helt enig i kan være problematisk og utvanner tyngden og alvorlighetsgraden for de som har en gjennomgripende angst som legger store begrensninger på dagliglivet). Dessverre kommer det bare noe overfladisk gørr. Det bidrar til at de som sliter og pårørende holder det for seg selv. Jeg håper foreldre til barn med angst ikke lar seg trykke ned av det som skrives her. Er det noe man har kjent på i en slik prosess er det definitivt følelsen av å ikke strekke til som forelder, kjenne på usikkerhet hele tiden, bebreide seg selv for valg som kanskje kan knyttes opp mot det. Anonymkode: c2198...724
Anonym bruker Skrevet 28. august 2021 #30 Skrevet 28. august 2021 Angst er poppis for tiden. Det er ikke måte på hvor mange foreldre som har angst når det kommer til dugnad feks. De kan ikke stå i kiosken for de har så angst må vite…. Anonymkode: 7f278...02e
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #31 Skrevet 29. august 2021 Kjenner jeg blir så sinnsykt provosert over alle som ikke vet at ADHD er medfødt. Og at det ikke er "tillært oppførsel". Anonymkode: b89d7...da3
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #32 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (På 28.8.2021 den 7.44): En god del med angst kan vell nettopp "oppdras" ut av problemene. Det som virkelig ikke hjelper er å slippe alt som utløser angsten. Det må jobbes med, men de fleste blir mer eller mindre kvitt problemene med tid og hard jobbing. Anonymkode: 7b9f4...607 Eh, hvilken medisinsk utdannelse har egentlig du…? Den jobbingen tar tid, ja. Men dersom tvang skal erstatte mestring vil den bare ta enda mer tid. Blir som å pille av skorpa på såret hver tredje time for å unngå at huden blir bortskjemt: gror såret fortere eller saktere da…? Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #33 Skrevet 29. august 2021 Mange barn og unge sliter med reelle vansker, som uoppdaget autisme, adhd og angstrelaterte vansker. Og dette må vi ta på alvor, finne ut av og hjelpe med. Men jeg tror også ved at åpenhet vil flere som «bare» går gjennom livets vansker også si at de har angst, sliter og vil bli sittende inne. Vi: som foreldre og som jobber med barn og unge må være bevisst i vårt arbeid med livsmestring og psykisk helse. Vi skal bygge trygge relasjoner og fremme sosial kompetanse, men like viktig er å lære barna og «bære sin egen bagasje»; møte motstand og tåle at livet også er vondt innimelllom - og at dette skjer de aller fleste. Så må vi se på samfunnet rundt oss; reform 97 som sendte mange umodne 5- og 6-åringer inn i skolen og det som skulle være et år preget av lek og barnehagepedagogikk er ikke det lenger. Sosiale medier som fremstiller livet enten glansfullt med retusjerte influensere eller de som deler vansker med litt vel mye drama. Det har aldri vært enkelt å være barn og ungdom men å forholde seg til alle påvirkninger er en smule mer komplisert i dag tror jeg. Anonymkode: f0569...5e2
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #34 Skrevet 29. august 2021 His påstand, om at angst er den nye adhd, faller på sin egen urimelighet, og derfor ingen grunn til å diskutere videre. Det som ville vært et langt mer interessant spørsmål er om det er mer angst nå enn tidligere, og ev. hvorfor det er mer angst nå enn tidligere? Både hva barn og voksne angår. Overlege i psykiatri, Anders Hansen, har forsket på hjernen og hvordan fysisk trening påvirker hjernen. Om noen er interessert, anbefaler jeg å lese boken hans "Hjernesterk". I begynnelsen av den boken forklarer han sammenhengen mellom HPA-aksen, amygdala og hippokampus og hvordan stress påvirker disse, og hva som så skjer med hjernen (stress, fryktfyring, økning av stresshormoner, etterhvert redusert hippokampus som skal regulere ned stress i kroppen.... negativ syklus som blir selvforsterkende, og angst og/eller annen psykisk eller fysisk sykdom som følger). Forenklet gjenfortalt av meg. Men også hvordan trening påvirker hjernen til å redusere stress, redusere angst, redusere stresshormoner osv. I dag leverer vi barna våre i barnehager hvor det ofte er høyt støynivå. Og barna begynner tidlig, oftest ved ettårsalder, noen enda tidligere. Forskning har vist at kortisolnivåene til små barn øker i barnehage, spesielt ved lengre dager der. Så allerede fra vi sender barna i barnehagen begynner vi å utsette dem for unormalt høye nivåer av stress og stresshormoner, noe som kan endre dem for livet. Forekomsten av angst og stresslideler har økt i takt med barnehageutbygging og det å sende barna tidligere i barnehagen. Pga. reform -97 blir barna frastjålet et år av barndommen, og må begynne et år tidligere på skolen, hvor de blir forventet å sitte i ro mye av dagen (stikk i strid med hva de er skapt for!). Enda en reform i skolen, fratok skolene de økte ressursene som de egentlig skulle ha for å møte 5-6-åringenes behov om langt mer aktivitet, flere lærere/voksne pr. elev m.m. Så allerede fra 5-6 års alder tvinger vi barna våre inn i en skolehverdag som ikke tar hensyn til deres fysiske og mentale utvikling, men som faktisk fratar dem mulighet til bevegelse. På den måten endrer vi også våre barns hjerner, skaper allerede fra første klasse mer stress hos dem. Og dette kan dessverre påvirke resten av livene deres. Parallelt med dette har vi så fått alle disse stor-barnehagene og store skoler, mange flere barn, langt større rom som skal romme mange flere barn på samme tid, mer forstyrrelser, økt støynivå, mindre voksenkontakt. Forskning har vist at åpent kontorlandskap for voksne er med på å øke stress og redusere immunforsvaret, samt effektivitet i jobbingen. Hvorfor vi tror barn ikke rammes av det samme, det viser vel hvordan de som planlegger og bestemmer ikke følger nok med og dermedheller ikke greier å se konsekvensene av hva de gjør - de ser bare på den umiddelbare økonomiske gevinsten av å spare inn noen kroner (uten å se at det får enorme følger og kostnader for generasjoner). Utenom skole er mange aktive, noen så aktive at de blir stresset av forventninger om å være med på mest mulig aktiviteter/tilbud, og/eller hvordan de der skal prestere. Livene deres styres av klokka og avtaler, fri lek blir det lite av. Så er det internett, tv, gaming og sosiale medier med alt det medfører av inaktivitet og/eller stress. Barn og unge er forventet å prestere, prestere, prestere. Sleng på et halvdårlig kosthold, enda litt mindre aktivitet, mobbing, materialistiske samfunn og større forskjeller i samfunnet som også påvirker negativt. Og så lurer vi på hvorfor flere barn blir stresset, får angst og andre stresslidelser og psykiske lidelser? Angst og stresslidelser er ikke "bare psykisk", det er i stor grad konkrete fysiske endringer i kroppen og i hjernen som gjør at symptomene blir angst og andre stresslidelser. Det positive er at det i stor grad er mulig å snu utviklingen, og jo tidligere vi begynner med det, jo bedre er det. Skal dette snus må vi øke kunnskapsnivået, slutte å se på psykisk sykdom uavhengig av den fysiske kroppen. Det er mer enn nok forskning allerede som viser at psykiske symptomer ofte "bare" er symptomene på en kropp i ubalanse, en kropp som på sikt gjerne blir syk, om man ikke greier å gjøre noe med årsakene. Oppkonstruerte og feilaktige påstander, som den HI har snekret sammen, må vi heller møte med kunnskap og opplysning, fremfor å gå inn og krangle om det som i utgangspunktet aldri burde vært en diskusjon fordi det ikke har noe med fakta og kunnskap å gjøre. Anonymkode: f1ae0...e9d
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #35 Skrevet 30. august 2021 Fjern diagnoser - gjør folk friskere. Avdiagnostisering som bidrag til bedre folkehelse - sett fra farmasøytisk og medisinsketisk perspektiv. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Or6Q0q/gjoer-folk-friskere-fjern-diagnoser Anonymkode: b2506...d17
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #36 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Eh, hvilken medisinsk utdannelse har egentlig du…? Den jobbingen tar tid, ja. Men dersom tvang skal erstatte mestring vil den bare ta enda mer tid. Blir som å pille av skorpa på såret hver tredje time for å unngå at huden blir bortskjemt: gror såret fortere eller saktere da…? Anonymkode: 5f21d...a81 Hvem snakker om tvang her? Jeg bruker i hvertfall minimalt med tvang i oppdragelsen. Anonymkode: 7b9f4...607
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #37 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (På 29.8.2021 den 20.17): His påstand, om at angst er den nye adhd, faller på sin egen urimelighet, og derfor ingen grunn til å diskutere videre. Det som ville vært et langt mer interessant spørsmål er om det er mer angst nå enn tidligere, og ev. hvorfor det er mer angst nå enn tidligere? Både hva barn og voksne angår. Overlege i psykiatri, Anders Hansen, har forsket på hjernen og hvordan fysisk trening påvirker hjernen. Om noen er interessert, anbefaler jeg å lese boken hans "Hjernesterk". I begynnelsen av den boken forklarer han sammenhengen mellom HPA-aksen, amygdala og hippokampus og hvordan stress påvirker disse, og hva som så skjer med hjernen (stress, fryktfyring, økning av stresshormoner, etterhvert redusert hippokampus som skal regulere ned stress i kroppen.... negativ syklus som blir selvforsterkende, og angst og/eller annen psykisk eller fysisk sykdom som følger). Forenklet gjenfortalt av meg. Men også hvordan trening påvirker hjernen til å redusere stress, redusere angst, redusere stresshormoner osv. I dag leverer vi barna våre i barnehager hvor det ofte er høyt støynivå. Og barna begynner tidlig, oftest ved ettårsalder, noen enda tidligere. Forskning har vist at kortisolnivåene til små barn øker i barnehage, spesielt ved lengre dager der. Så allerede fra vi sender barna i barnehagen begynner vi å utsette dem for unormalt høye nivåer av stress og stresshormoner, noe som kan endre dem for livet. Forekomsten av angst og stresslideler har økt i takt med barnehageutbygging og det å sende barna tidligere i barnehagen. Pga. reform -97 blir barna frastjålet et år av barndommen, og må begynne et år tidligere på skolen, hvor de blir forventet å sitte i ro mye av dagen (stikk i strid med hva de er skapt for!). Enda en reform i skolen, fratok skolene de økte ressursene som de egentlig skulle ha for å møte 5-6-åringenes behov om langt mer aktivitet, flere lærere/voksne pr. elev m.m. Så allerede fra 5-6 års alder tvinger vi barna våre inn i en skolehverdag som ikke tar hensyn til deres fysiske og mentale utvikling, men som faktisk fratar dem mulighet til bevegelse. På den måten endrer vi også våre barns hjerner, skaper allerede fra første klasse mer stress hos dem. Og dette kan dessverre påvirke resten av livene deres. Parallelt med dette har vi så fått alle disse stor-barnehagene og store skoler, mange flere barn, langt større rom som skal romme mange flere barn på samme tid, mer forstyrrelser, økt støynivå, mindre voksenkontakt. Forskning har vist at åpent kontorlandskap for voksne er med på å øke stress og redusere immunforsvaret, samt effektivitet i jobbingen. Hvorfor vi tror barn ikke rammes av det samme, det viser vel hvordan de som planlegger og bestemmer ikke følger nok med og dermedheller ikke greier å se konsekvensene av hva de gjør - de ser bare på den umiddelbare økonomiske gevinsten av å spare inn noen kroner (uten å se at det får enorme følger og kostnader for generasjoner). Utenom skole er mange aktive, noen så aktive at de blir stresset av forventninger om å være med på mest mulig aktiviteter/tilbud, og/eller hvordan de der skal prestere. Livene deres styres av klokka og avtaler, fri lek blir det lite av. Så er det internett, tv, gaming og sosiale medier med alt det medfører av inaktivitet og/eller stress. Barn og unge er forventet å prestere, prestere, prestere. Sleng på et halvdårlig kosthold, enda litt mindre aktivitet, mobbing, materialistiske samfunn og større forskjeller i samfunnet som også påvirker negativt. Og så lurer vi på hvorfor flere barn blir stresset, får angst og andre stresslidelser og psykiske lidelser? Angst og stresslidelser er ikke "bare psykisk", det er i stor grad konkrete fysiske endringer i kroppen og i hjernen som gjør at symptomene blir angst og andre stresslidelser. Det positive er at det i stor grad er mulig å snu utviklingen, og jo tidligere vi begynner med det, jo bedre er det. Skal dette snus må vi øke kunnskapsnivået, slutte å se på psykisk sykdom uavhengig av den fysiske kroppen. Det er mer enn nok forskning allerede som viser at psykiske symptomer ofte "bare" er symptomene på en kropp i ubalanse, en kropp som på sikt gjerne blir syk, om man ikke greier å gjøre noe med årsakene. Oppkonstruerte og feilaktige påstander, som den HI har snekret sammen, må vi heller møte med kunnskap og opplysning, fremfor å gå inn og krangle om det som i utgangspunktet aldri burde vært en diskusjon fordi det ikke har noe med fakta og kunnskap å gjøre. Anonymkode: f1ae0...e9d Word👏👏👏 Anonymkode: e0d93...0ae
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #38 Skrevet 30. august 2021 Folk er ikke lengre nervøs, føler ikke lengre ubehag, man blir ikke trist eller lei. Nå er det meste lullet inn i angst og depresjon. Normale følelser er blitt sykeliggjort. Sjuk utvikling! Anonymkode: 34f8a...38d
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #39 Skrevet 30. august 2021 Opp gjennom tidene har det vært mange diagnoser som "alle" fikk i periodde og så etter noen år var det noe annet som var på moten. Kjente eksempler er "hysteri", "gikt", "fibromyalgi", "whiplash", "adhd" og nå "angst". Gudene må vite hva motediagnosen er om 10 år. Anonymkode: 7b9f4...607
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #40 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Fjern diagnoser - gjør folk friskere. Avdiagnostisering som bidrag til bedre folkehelse - sett fra farmasøytisk og medisinsketisk perspektiv. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Or6Q0q/gjoer-folk-friskere-fjern-diagnoser Anonymkode: b2506...d17 Denne sier vel ikke at diagnoser skal bort, men at diagnoser som ikke lenger er aktive skal bort. Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #41 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Opp gjennom tidene har det vært mange diagnoser som "alle" fikk i periodde og så etter noen år var det noe annet som var på moten. Kjente eksempler er "hysteri", "gikt", "fibromyalgi", "whiplash", "adhd" og nå "angst". Gudene må vite hva motediagnosen er om 10 år. Anonymkode: 7b9f4...607 Alle disse, unntagen «hysteri», finnes fortsatt som diagnoser og settes etter objektive kriterier. Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #42 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hvem snakker om tvang her? Jeg bruker i hvertfall minimalt med tvang i oppdragelsen. Anonymkode: 7b9f4...607 Hvorfor svarer du på mitt innlegg da? Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #43 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor svarer du på mitt innlegg da? Anonymkode: 5f21d...a81 Fode du endret premissene fra oppdragelse til tvang, som om det skulle være det samme. Anonymkode: 7b9f4...607
Anonym bruker Skrevet 30. august 2021 #44 Skrevet 30. august 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Alle disse, unntagen «hysteri», finnes fortsatt som diagnoser og settes etter objektive kriterier. Anonymkode: 5f21d...a81 Se på hvor mange som fikk diagnosene årlig. Alt representerer reelle problemer, men i perioder blir alt puttet i samme diagnosesekk. Anonymkode: 7b9f4...607
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #45 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Se på hvor mange som fikk diagnosene årlig. Alt representerer reelle problemer, men i perioder blir alt puttet i samme diagnosesekk. Anonymkode: 7b9f4...607 Det kommer jo av at man fortsatt ikke har måleapparater som kan finne alle forskjellene. Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #46 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det kommer jo av at man fortsatt ikke har måleapparater som kan finne alle forskjellene. Anonymkode: 5f21d...a81 Hvis du ser på statistikken ser du at alle diagnosene har kommet i bølger. Anonymkode: 7b9f4...607
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #47 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Fode du endret premissene fra oppdragelse til tvang, som om det skulle være det samme. Anonymkode: 7b9f4...607 Nei, jeg endret ikke på noe. Jeg forklarte HI hvordan man ikke kan oppdra noen ut av angst, og er de i anfall, så er der ingen alternativer til å la dem følge sitt eget tempo. Skal man få dem inn på noe de ikke tør, så må de slepes, forklarte jeg, og det ER tvang. Ingen kan oppdras ut av en irrasjonell frykt, den tar over kroppen. Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #48 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ser på statistikken ser du at alle diagnosene har kommet i bølger. Anonymkode: 7b9f4...607 Og det bekrefter min påstand; at man ikke helt kan måle forskjellene. Hvem har ME og hvem har andre former for fatigue? Vi vet ikke ennå, siden vi bare kan observere symptomer og høre på pasientens beskrivelse. Anonymkode: 5f21d...a81
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #49 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg endret ikke på noe. Jeg forklarte HI hvordan man ikke kan oppdra noen ut av angst, og er de i anfall, så er der ingen alternativer til å la dem følge sitt eget tempo. Skal man få dem inn på noe de ikke tør, så må de slepes, forklarte jeg, og det ER tvang. Ingen kan oppdras ut av en irrasjonell frykt, den tar over kroppen. Anonymkode: 5f21d...a81 Og jeg sier at oppdragelse er mye mer enn tvang. De som har angst trenger ofte å presses litt for å klare å gjennomføre ting. Det er oppdragelse og har ikke noe med tvang å gjøre. Anonymkode: 7b9f4...607
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #50 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og det bekrefter min påstand; at man ikke helt kan måle forskjellene. Hvem har ME og hvem har andre former for fatigue? Vi vet ikke ennå, siden vi bare kan observere symptomer og høre på pasientens beskrivelse. Anonymkode: 5f21d...a81 Til en viss grad, ja, men det betyr også at en god del som mener de har disse sykdomene aldeles ikke har det. Anonymkode: 7b9f4...607
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå