Gå til innhold

Autisme... kan noen forklare meg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en del av hjernen som ikke er utviklet?  Er det en del av hjernen som ikke blir brukt?  Både barneautisme og asperger er autisme. Men det er jo sinnsykt stor forskjell på symptomer? Og hvorfor?  Pga utviklingen er forskjellig? Kan noen forklare meg!?

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet

Det kalles autismespekterforstyrrelser da det er stort spenn på funksjonsnivå og vansker fra person til person. Det sies at har du møtt et barn med autisme har du møtt det ene barnet, da ulikhetene kan være store. Felles er at de har en nevroutviklingsforstyrrelse. 

 

https://www.statped.no/autisme/autismespekterforstyrrelser/

 

Jeg sitter akkurat nå og ser dokumentaren: Min autistiske son på nrk tv, veldig fin og informativ - anbefales! 

Skrevet

Det er en utviklingsforstyrrelse ja, knyttet mot sentralnervesystemet.

Anonymkode: ad5fb...47b

Skrevet
Håpet ble virkelighet! skrev (26 minutter siden):

Det kalles autismespekterforstyrrelser da det er stort spenn på funksjonsnivå og vansker fra person til person. Det sies at har du møtt et barn med autisme har du møtt det ene barnet, da ulikhetene kan være store. Felles er at de har en nevroutviklingsforstyrrelse. 

 

https://www.statped.no/autisme/autismespekterforstyrrelser/

 

Jeg sitter akkurat nå og ser dokumentaren: Min autistiske son på nrk tv, veldig fin og informativ - anbefales! 

Takk for tips, ser på den nå 👍🏻😊

Grunnen til at jeg spør er fordi noen autister klarer ikke å gå. Klarer ikke å kle på seg osv. Er det tillegg da?

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er en utviklingsforstyrrelse ja, knyttet mot sentralnervesystemet.

Anonymkode: ad5fb...47b

Okei. Men lurer på hvorfor noen ikke klarer å gå. Eller kle på seg osv.. 

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Takk for tips, ser på den nå 👍🏻😊

Grunnen til at jeg spør er fordi noen autister klarer ikke å gå. Klarer ikke å kle på seg osv. Er det tillegg da?

Anonymkode: fd7c2...e22

Har ikke hørt om autismer som ikke kan gå, da er det nok en tilleggsvanske. Over 80% av personer på autismespekterforstyrrelser har tilleggsvansker som f.eks adhd, tourettes, psykisk utviklingshemming og annet. Det sies at der normalfungerende barn trenger 4 gjentakelser for å lære noe nytt, trenger barn med ASF samme gjentakelsen 16 ganger. 
 

Da må hverdagsaktiviteter som å kle på seg etc øves på. 

Skrevet
Håpet ble virkelighet! skrev (41 minutter siden):

Har ikke hørt om autismer som ikke kan gå, da er det nok en tilleggsvanske. Over 80% av personer på autismespekterforstyrrelser har tilleggsvansker som f.eks adhd, tourettes, psykisk utviklingshemming og annet. Det sies at der normalfungerende barn trenger 4 gjentakelser for å lære noe nytt, trenger barn med ASF samme gjentakelsen 16 ganger. 
 

Da må hverdagsaktiviteter som å kle på seg etc øves på. 

Hmm ok. Så det betyr at hjernen er mindre utviklet hos lavtfungerende?  Eller at forstyrrelsen er større hos de? At hos en med asperger så er forstyrrelsen mindre

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips, ser på den nå 👍🏻😊

Grunnen til at jeg spør er fordi noen autister klarer ikke å gå. Klarer ikke å kle på seg osv. Er det tillegg da?

Anonymkode: fd7c2...e22

AutismeSPEKTERforstyrrelser. Man kan ha ulik grad av autisme, være på spekteret. Akkurat som noen har mer alvorlig grad av CP eller downs syndrom enn andre. 

Anonymkode: 3551f...bb1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er det en del av hjernen som ikke er utviklet?  Er det en del av hjernen som ikke blir brukt?  Både barneautisme og asperger er autisme. Men det er jo sinnsykt stor forskjell på symptomer? Og hvorfor?  Pga utviklingen er forskjellig? Kan noen forklare meg!?

Anonymkode: fd7c2...e22

Hva skal du egentlig med den infoen..? Blir noe annerledes i ditt møte med disse menneskene dersom du får vite at det er en annen cellestruktur i deres høyre frontallapp i hjernen? 

Anonymkode: 986b1...aa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hmm ok. Så det betyr at hjernen er mindre utviklet hos lavtfungerende?  Eller at forstyrrelsen er større hos de? At hos en med asperger så er forstyrrelsen mindre

Anonymkode: fd7c2...e22

Nei, alle autister og alle med Aspergers kan ha alle grader (eller ingen grad) av psykisk utviklingshemming. På samme måte som at alle med plattfot kan være nærsynte, langsynte eller ingen av delene. 

Anonymkode: 986b1...aa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hva skal du egentlig med den infoen..? Blir noe annerledes i ditt møte med disse menneskene dersom du får vite at det er en annen cellestruktur i deres høyre frontallapp i hjernen? 

Anonymkode: 986b1...aa5

Hva jeg skal med infoen? Er det det som gjør det? Cellestruktrur?  Fortell gjerne mer. Jeh lurer jo veldig iogmed at min sønn utredes for autisme nå. Er det rart at jeg lurer? 

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, alle autister og alle med Aspergers kan ha alle grader (eller ingen grad) av psykisk utviklingshemming. På samme måte som at alle med plattfot kan være nærsynte, langsynte eller ingen av delene. 

Anonymkode: 986b1...aa5

De med asperger er ikke psykisk utviklingshemmede 

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

De med asperger er ikke psykisk utviklingshemmede 

Anonymkode: fd7c2...e22

Der var ikke det hun skrev heller. Les på nytt.

Anonymkode: 19e15...62c

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Der var ikke det hun skrev heller. Les på nytt.

Anonymkode: 19e15...62c

Det var litt missvisende. Jeg vet om en lavt fungerende autist, han bruker bleie.. 5 år. Da er dette tillegg til autismen?

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det var litt missvisende. Jeg vet om en lavt fungerende autist, han bruker bleie.. 5 år. Da er dette tillegg til autismen?

Anonymkode: fd7c2...e22

Ja. Det er litt som atferdsvansker, det et heller ikke en del av diagnosen, men en vanlig tilleggsvanske. 

Anonymkode: 19e15...62c

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det var litt missvisende. Jeg vet om en lavt fungerende autist, han bruker bleie.. 5 år. Da er dette tillegg til autismen?

Anonymkode: fd7c2...e22

Man kan ha autisme med "normale" kognitive evner, lettere psykisk utviklingshemming eller mer alvorlig utviklingshemming. Dette er ikke likt. Barneautisme betyr bare at man har fått diagnosen autisme som barn. Tidligere diagnose asperger  ble jo kjennetegnet blant annet av "normal" kognitiv fungering men er likevel ikke det samme som autisme. Nå skal jo alt hete autisme, bare at man er på ulike sider/steder i spekteret. Man kjenner ikke årsakene til autisme, akkurat som man ikke kjenner årsakene for adhd, torurettes, språkvansker osv. Jeg mener at på gruppenivå er det eneste de har funnet en liiiten økt sjanse for autisme med eldre fedre. Så hvor/hva som er anderledes inni kroppen med det ene eller andre det vet vi fakrisk ikke og det har vel heller ikke så veldig mye å si...

Anonymkode: d60d3...84f

Skrevet

autisme er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Det vil si at hjernen og nervesystemets utvikling er forstyrret og at man derfor ser en rekke symptomer som fremkommer i ulik grad. Noen er hardere rammet en andre, og det er ingen som kan si med sikkerhet hvorfor det oppstår eller hvorfor det er så stor variasjon. Noen forblir på et 2-3 års stadie kognitivt, og andre kan gå hele livet uten en diagnose pga tilnærmet normal fungering. 
 

Mange av de med alvorlig grad av autisme har dårlig kontroll og bevissthet over egen kropp og fysiske behov. Mange har for eksempel vanskelig med å forholde seg til «baksiden» som i ryggen, rumpa og lårene fordi de ikke kan se dette, og det dermed ikke er konkret nok til å danne en forståelse på. I forhold til bleie, stort eller lite matinntak, de har vanskelig med å kjenne at de er tørste eller definere områder med smerte, er en konsekvens av at utviklingsforstyrrelsen omfatter ulike deler av nervesystemet og sanseoppfattningen. I tilleg vil det for tyngre autisme være vanskelig å forstå prosessen med hvorfor. Hvorfor skal vi gå på do, hvorfor skal vi hvile, det kan være vanskelig å forstå og sette i sammenheng prosesser med mål. Som det å pusse tennene er ubehagelig stimuli - derfor vil jeg ikke det. Punktum. Det spiller ofte ingen rolle hvordan en forsøker å forklare konsekvensene, fordi dette er for abstrakt, og tidsperspektivet til en eventuell konsekvens er for lang ifra til at personen kan forstå sammenhengen. 
 

rent motorisk har mange også varierende vansker, spasmer og muskeltonus kan påvirke den fysiske utviklingen når barnet vokser til å bli voksen, og på noen med tillegsvansker som tics og ulik selvstimulig kan man for eksempel se på ansiktstrekk eller tenner at personen bruker ansiktsmuskulaturen på en annen måte enn mennesker uten. Dette gjelder ikke alle! 

det mortoriske hos de med alvorlig autisme er ofte grov, og litt uvøren, og de har ofte vanskeligheter med finmotorikk. 
 

det er svært stor forskjell på mennesker med autisme, og alle har ikke samme utfordringene, men de har noen felles trekk som til sammen utgjør spekteret av autisme. 
 

Aspergers er en mild form for autisme, der de kognitive evnene er relativt normalfungerende, ofte har de høy intelligens på spesifikke områder. De kan ha interessefelt som dyrkes intenst og kan bli altoppslukende, men ikke alle har dette.

 

Felles for de fleste på spekteret er vansker med sosiale relasjoner, men mange som har normal kognitiv fungering har lært «masking» som vil si at de ser hva andre gjør i sosiale situasjoner å lærer dermed hva de selv skal gjøre i en tilsvarende situasjon, men kan ha store vanskeligheter med å overføre sosial erfaring til nye situasjoner. De aller fleste mennesker på autismespekteret har følelser og empati, men mange mangler verktøy til å kommunisere disse i relasjoner og sosiale settinger. 
 

Dersom barnet ditt er under diagnostisering så vil jeg sende deg en klem, og si at det vil gå bra, selv om det vil være vanskelige dager. Jeg vil også anbefale deg å ha langsiktige mål, være konsekvent i arbeidet opp imot målene dere setter dere, følg opp fysioterapi og logoped, om det er språkvansker forsterk talespråket med tegn til tale. Sett krav til barnet som er oppnåelig, og hjelp barnet med å strekke seg. Legg til rette for at barnet ditt skal være rustet som voksen med autisme. Det arbeidet en legger i å etablere rutiner, dempe selvstimuli og utvikle kommunikasjonsverktøy for barnet er virkelig verdt prisen på lang sikt! 
 

Jeg arbeider med varig tilrettelagt arbeid for messesjef med ulike utfordringer, og vi har flere med ulik grad av autisme som virkelig arbeider og bidrar, de tjener sin egen lønn og har egen bolig (noen med mer oppfølging enn andre). De reiser på ferier, har kjærester og deltar på konserter, en har blogg og en annen bygger roboter til industrien i nærmiljøet 😊

Anonymkode: 730b9...eee

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

autisme er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Det vil si at hjernen og nervesystemets utvikling er forstyrret og at man derfor ser en rekke symptomer som fremkommer i ulik grad. Noen er hardere rammet en andre, og det er ingen som kan si med sikkerhet hvorfor det oppstår eller hvorfor det er så stor variasjon. Noen forblir på et 2-3 års stadie kognitivt, og andre kan gå hele livet uten en diagnose pga tilnærmet normal fungering. 
 

Mange av de med alvorlig grad av autisme har dårlig kontroll og bevissthet over egen kropp og fysiske behov. Mange har for eksempel vanskelig med å forholde seg til «baksiden» som i ryggen, rumpa og lårene fordi de ikke kan se dette, og det dermed ikke er konkret nok til å danne en forståelse på. I forhold til bleie, stort eller lite matinntak, de har vanskelig med å kjenne at de er tørste eller definere områder med smerte, er en konsekvens av at utviklingsforstyrrelsen omfatter ulike deler av nervesystemet og sanseoppfattningen. I tilleg vil det for tyngre autisme være vanskelig å forstå prosessen med hvorfor. Hvorfor skal vi gå på do, hvorfor skal vi hvile, det kan være vanskelig å forstå og sette i sammenheng prosesser med mål. Som det å pusse tennene er ubehagelig stimuli - derfor vil jeg ikke det. Punktum. Det spiller ofte ingen rolle hvordan en forsøker å forklare konsekvensene, fordi dette er for abstrakt, og tidsperspektivet til en eventuell konsekvens er for lang ifra til at personen kan forstå sammenhengen. 
 

rent motorisk har mange også varierende vansker, spasmer og muskeltonus kan påvirke den fysiske utviklingen når barnet vokser til å bli voksen, og på noen med tillegsvansker som tics og ulik selvstimulig kan man for eksempel se på ansiktstrekk eller tenner at personen bruker ansiktsmuskulaturen på en annen måte enn mennesker uten. Dette gjelder ikke alle! 

det mortoriske hos de med alvorlig autisme er ofte grov, og litt uvøren, og de har ofte vanskeligheter med finmotorikk. 
 

det er svært stor forskjell på mennesker med autisme, og alle har ikke samme utfordringene, men de har noen felles trekk som til sammen utgjør spekteret av autisme. 
 

Aspergers er en mild form for autisme, der de kognitive evnene er relativt normalfungerende, ofte har de høy intelligens på spesifikke områder. De kan ha interessefelt som dyrkes intenst og kan bli altoppslukende, men ikke alle har dette.

 

Felles for de fleste på spekteret er vansker med sosiale relasjoner, men mange som har normal kognitiv fungering har lært «masking» som vil si at de ser hva andre gjør i sosiale situasjoner å lærer dermed hva de selv skal gjøre i en tilsvarende situasjon, men kan ha store vanskeligheter med å overføre sosial erfaring til nye situasjoner. De aller fleste mennesker på autismespekteret har følelser og empati, men mange mangler verktøy til å kommunisere disse i relasjoner og sosiale settinger. 
 

Dersom barnet ditt er under diagnostisering så vil jeg sende deg en klem, og si at det vil gå bra, selv om det vil være vanskelige dager. Jeg vil også anbefale deg å ha langsiktige mål, være konsekvent i arbeidet opp imot målene dere setter dere, følg opp fysioterapi og logoped, om det er språkvansker forsterk talespråket med tegn til tale. Sett krav til barnet som er oppnåelig, og hjelp barnet med å strekke seg. Legg til rette for at barnet ditt skal være rustet som voksen med autisme. Det arbeidet en legger i å etablere rutiner, dempe selvstimuli og utvikle kommunikasjonsverktøy for barnet er virkelig verdt prisen på lang sikt! 
 

Jeg arbeider med varig tilrettelagt arbeid for messesjef med ulike utfordringer, og vi har flere med ulik grad av autisme som virkelig arbeider og bidrar, de tjener sin egen lønn og har egen bolig (noen med mer oppfølging enn andre). De reiser på ferier, har kjærester og deltar på konserter, en har blogg og en annen bygger roboter til industrien i nærmiljøet 😊

Anonymkode: 730b9...eee

Nå har ikke jeg noen erfaring med autisme, men for en super forklaring du gir her! Så grundig, dette ga meg mye innsikt i denne diagnosen og menneskene med autisme!

Anonymkode: 48333...bc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nå har ikke jeg noen erfaring med autisme, men for en super forklaring du gir her! Så grundig, dette ga meg mye innsikt i denne diagnosen og menneskene med autisme!

Anonymkode: 48333...bc3

Håper noe av infoen kan være av nytte i allefall 😅👌 har mer på lager om du har spesifikke spørsmål 😊

Anonymkode: 730b9...eee

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

autisme er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Det vil si at hjernen og nervesystemets utvikling er forstyrret og at man derfor ser en rekke symptomer som fremkommer i ulik grad. Noen er hardere rammet en andre, og det er ingen som kan si med sikkerhet hvorfor det oppstår eller hvorfor det er så stor variasjon. Noen forblir på et 2-3 års stadie kognitivt, og andre kan gå hele livet uten en diagnose pga tilnærmet normal fungering. 
 

Mange av de med alvorlig grad av autisme har dårlig kontroll og bevissthet over egen kropp og fysiske behov. Mange har for eksempel vanskelig med å forholde seg til «baksiden» som i ryggen, rumpa og lårene fordi de ikke kan se dette, og det dermed ikke er konkret nok til å danne en forståelse på. I forhold til bleie, stort eller lite matinntak, de har vanskelig med å kjenne at de er tørste eller definere områder med smerte, er en konsekvens av at utviklingsforstyrrelsen omfatter ulike deler av nervesystemet og sanseoppfattningen. I tilleg vil det for tyngre autisme være vanskelig å forstå prosessen med hvorfor. Hvorfor skal vi gå på do, hvorfor skal vi hvile, det kan være vanskelig å forstå og sette i sammenheng prosesser med mål. Som det å pusse tennene er ubehagelig stimuli - derfor vil jeg ikke det. Punktum. Det spiller ofte ingen rolle hvordan en forsøker å forklare konsekvensene, fordi dette er for abstrakt, og tidsperspektivet til en eventuell konsekvens er for lang ifra til at personen kan forstå sammenhengen. 
 

rent motorisk har mange også varierende vansker, spasmer og muskeltonus kan påvirke den fysiske utviklingen når barnet vokser til å bli voksen, og på noen med tillegsvansker som tics og ulik selvstimulig kan man for eksempel se på ansiktstrekk eller tenner at personen bruker ansiktsmuskulaturen på en annen måte enn mennesker uten. Dette gjelder ikke alle! 

det mortoriske hos de med alvorlig autisme er ofte grov, og litt uvøren, og de har ofte vanskeligheter med finmotorikk. 
 

det er svært stor forskjell på mennesker med autisme, og alle har ikke samme utfordringene, men de har noen felles trekk som til sammen utgjør spekteret av autisme. 
 

Aspergers er en mild form for autisme, der de kognitive evnene er relativt normalfungerende, ofte har de høy intelligens på spesifikke områder. De kan ha interessefelt som dyrkes intenst og kan bli altoppslukende, men ikke alle har dette.

 

Felles for de fleste på spekteret er vansker med sosiale relasjoner, men mange som har normal kognitiv fungering har lært «masking» som vil si at de ser hva andre gjør i sosiale situasjoner å lærer dermed hva de selv skal gjøre i en tilsvarende situasjon, men kan ha store vanskeligheter med å overføre sosial erfaring til nye situasjoner. De aller fleste mennesker på autismespekteret har følelser og empati, men mange mangler verktøy til å kommunisere disse i relasjoner og sosiale settinger. 
 

Dersom barnet ditt er under diagnostisering så vil jeg sende deg en klem, og si at det vil gå bra, selv om det vil være vanskelige dager. Jeg vil også anbefale deg å ha langsiktige mål, være konsekvent i arbeidet opp imot målene dere setter dere, følg opp fysioterapi og logoped, om det er språkvansker forsterk talespråket med tegn til tale. Sett krav til barnet som er oppnåelig, og hjelp barnet med å strekke seg. Legg til rette for at barnet ditt skal være rustet som voksen med autisme. Det arbeidet en legger i å etablere rutiner, dempe selvstimuli og utvikle kommunikasjonsverktøy for barnet er virkelig verdt prisen på lang sikt! 
 

Jeg arbeider med varig tilrettelagt arbeid for messesjef med ulike utfordringer, og vi har flere med ulik grad av autisme som virkelig arbeider og bidrar, de tjener sin egen lønn og har egen bolig (noen med mer oppfølging enn andre). De reiser på ferier, har kjærester og deltar på konserter, en har blogg og en annen bygger roboter til industrien i nærmiljøet 😊

Anonymkode: 730b9...eee

Nå er det hi som svarer deg. Tusen tusen takk for et nydelig og informativt svar. Jeg syns fremdeles er rart at asperger og barneautisme er i samme kategori når det er så utrolig stor forskjell på fungering. Det var mye stigma før, blir det mindre stigma nå? Det som jeg syns er bra, er at kanskje folk flest kan faktisk forstå at asperger er mer enn bare å ha problemer med å tolke ansiktsuttrykk.... Autisme er liksom mer tyngde i. 

Min sønn skal utredes for asperger, takk for tips. Han sliter med uttale blant annet. 

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå er det hi som svarer deg. Tusen tusen takk for et nydelig og informativt svar. Jeg syns fremdeles er rart at asperger og barneautisme er i samme kategori når det er så utrolig stor forskjell på fungering. Det var mye stigma før, blir det mindre stigma nå? Det som jeg syns er bra, er at kanskje folk flest kan faktisk forstå at asperger er mer enn bare å ha problemer med å tolke ansiktsuttrykk.... Autisme er liksom mer tyngde i. 

Min sønn skal utredes for asperger, takk for tips. Han sliter med uttale blant annet. 

Anonymkode: fd7c2...e22

Det trenger ikke være stor forskjell på funksjon hos de med barneautisme og Asperger. Jeg har tre sønner med barneautisme, og de er alle høytfungerende, altså normal intelligens. Man får diagnosen barneautisme om symptomene viser seg før 2 års alder. Diagnosen barneautisme sier ingenting om funsksjon, kun symptombilde. Synes det er rart at sønnen din utredes for Aspeberger om han har problem med språk. En av kriteriene for å få den diagnosen er at språkutviklingen er normal. 

Anonymkode: 9d0a9...6e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det trenger ikke være stor forskjell på funksjon hos de med barneautisme og Asperger. Jeg har tre sønner med barneautisme, og de er alle høytfungerende, altså normal intelligens. Man får diagnosen barneautisme om symptomene viser seg før 2 års alder. Diagnosen barneautisme sier ingenting om funsksjon, kun symptombilde. Synes det er rart at sønnen din utredes for Aspeberger om han har problem med språk. En av kriteriene for å få den diagnosen er at språkutviklingen er normal. 

Anonymkode: 9d0a9...6e6

Hva forteller om funksjon da? Hva er det som gjør at de blir lavt fungerende da? Jeg har visst mye å lære... kan det være at gutten min har noe i tillegg til autisme da? Eller noe annet gale?  Noen lyder han sliter med

Anonymkode: fd7c2...e22

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva forteller om funksjon da? Hva er det som gjør at de blir lavt fungerende da? Jeg har visst mye å lære... kan det være at gutten min har noe i tillegg til autisme da? Eller noe annet gale?  Noen lyder han sliter med

Anonymkode: fd7c2...e22

Mange med barneautisme, ca70% tror jeg, er utviklingshemmede, men det gjelder da ikke alle. Mine gutter har normalt evnenivå. De har gått til vanlig tid, sluttet med bleier i 2 års alder og går på vanlig skole. Lært seg å lese på normal tid osv. De sliter med sosiale koder, de er fysisk urolige og er svært rigide. Aldri lekt rollelek. Har lærevansker da de har et veldig ujevnt evnenivå. De er svært gode blant annet visuelt, men dårlig på mye annet. 
Hvorfor noen er lavtfungerende vet man ikke. Antakelig fordi de er så autistiske at det er vanskelig for dem å ta inn «nyttig» informasjon. Men selv utviklingshemmede autister har ofte noen områder de er gode på. Jeg har jobbet med nonverbale 5 åringer som er null selvhjulpne, men som kan lese og skrive. 
Noe av det som skiller Asperger fra annen autisme er at de har et velutviklet talespråk fra tidlig alder, og at de ofte snakker på en litt omstendelig underlig måte. Hvorfor du ønsker Asperger fremfor barneautisme skjønner jeg ikke. Barnet er uansett det samme. Og Aspergere er ofte «rare» og masete på en måte de med barneautisme ikke er. 
 

Anonymkode: 9d0a9...6e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mange med barneautisme, ca70% tror jeg, er utviklingshemmede, men det gjelder da ikke alle. Mine gutter har normalt evnenivå. De har gått til vanlig tid, sluttet med bleier i 2 års alder og går på vanlig skole. Lært seg å lese på normal tid osv. De sliter med sosiale koder, de er fysisk urolige og er svært rigide. Aldri lekt rollelek. Har lærevansker da de har et veldig ujevnt evnenivå. De er svært gode blant annet visuelt, men dårlig på mye annet. 
Hvorfor noen er lavtfungerende vet man ikke. Antakelig fordi de er så autistiske at det er vanskelig for dem å ta inn «nyttig» informasjon. Men selv utviklingshemmede autister har ofte noen områder de er gode på. Jeg har jobbet med nonverbale 5 åringer som er null selvhjulpne, men som kan lese og skrive. 
Noe av det som skiller Asperger fra annen autisme er at de har et velutviklet talespråk fra tidlig alder, og at de ofte snakker på en litt omstendelig underlig måte. Hvorfor du ønsker Asperger fremfor barneautisme skjønner jeg ikke. Barnet er uansett det samme. Og Aspergere er ofte «rare» og masete på en måte de med barneautisme ikke er. 
 

Anonymkode: 9d0a9...6e6

Skjønner at det er mye jeg ikke har lært enda. Det er et stort tema. Jeg trodde at de fikk diagnosen asperger ved høy iq. Men ved lav iq da fikk de barneautisme. Men Skjønner at det er helt feil. Vi får bare vente å se hva utreder finner ut av. Håper virkelig de kan faget sitt. 

Anonymkode: fd7c2...e22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...