Gå til innhold

Hvordan forklare barnet hvorfor hun skal utredes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har time ved bup neste uke pga at syvåringen sliter med konsentrasjon osv og ppt og lærer ønsker en utredning mtp adhd. 

Jeg sliter med hvordan jeg skal forklare hvorfor dette er nødvendig uten å fremstille det som at det er noe galt eller skummelt.

Hvordan forklare på en best mulig måte at dette er for å hjelpe og at det ikke er noe galt med henne? 

Anonymkode: 65971...5c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Vi skal finne ut fakta om deg,» sa jeg til en av ungene da han oppførte seg så rart at jeg trodde han manglet hørsel. Vi dro på helsestasjonen og tok hele regla, vekt, høyde, syn, hørsel og alt hva de kunne måle.

Anonymkode: c0d0a...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi har time ved bup neste uke pga at syvåringen sliter med konsentrasjon osv og ppt og lærer ønsker en utredning mtp adhd. 

Jeg sliter med hvordan jeg skal forklare hvorfor dette er nødvendig uten å fremstille det som at det er noe galt eller skummelt.

Hvordan forklare på en best mulig måte at dette er for å hjelpe og at det ikke er noe galt med henne? 

Jeg tenker du kan være så ærlig som mulig jeg da. Si at dere skal finne ut om det er noe som kan gjøres for at hun kan få det lettere på skolen fordi dere vet at det av og til kan være litt vanskelig for henne å følge med i timen? 
Mitt barn ble lettet da hun fikk en adhddiagnose, for hun følte selv at det var noe som ikke stemte. Det var godt for henne å få en forklaring til at hun følte seg (og var) «annerledes» enn de andre. 

Anonymkode: 20450...016

Skrevet

Se en serie som heter « sånn er jeg og sånn er det» på nrk, der er det en snutt om adhd. Den visste jeg til sønnene min, da sa han sånn er jeg også. Det er barn som forklarer hvordan det er å ha div sykdommer. 

Anonymkode: 8b7a8...291

Skrevet

Det vi sa var noe ala "du vet hvordan du syns det er vanskelig å følge med på skolen? Vi skal snakke med noen som som kan hjelpe deg til å gjøre det lettere"

Anonymkode: 4bc43...d3a

Skrevet

Vi sa at vi skulle snakke med noen som kunne hjelpe oss å finne ut om det var noe vi kunne gjøre for å hjelpe ham sånn at det ble lettere for ham å konsentrere seg.

Anonymkode: 9d1ad...0ef

Skrevet

Jeg sa at vi måtte undersøke hvorfor hun sliter med konsentrasjon og synes det er vanskelig å xxx. Det er fint å være ærlig, men jeg unngikk å nevne noen diagnoser til etter denne var satt. Da så vi den "Sånn er jeg og sånn er det" på NRK og forklarte at dette har hun også, og hun kjente seg veldig igjen i jenten med adhd (de har to ulike med adhd, en gutt og en jente).

Anonymkode: db677...415

Skrevet

Link det til noe barnet kjenner seg igjen i...du vet at det noen ganger er vanskelig for deg å sitte stille/følge med på skolen, vanskelig å få deg beskjeder, mister ting, blir fort sint/frustrert etc. (Det som passer). Nå skal vi til noen som er flinke å finne ut hvorfor ting blir vanskelig for barn så skal vi se etterpå om vi kan få noen råd om hvordan dette kan bli bedre /lettere for deg. Har du noen spørsmål? Kan du ikke svare så sier du : det kan vi jo spørre om når vi kommer dit. Bup utreder bredt og tverrfaglig så det er ikke sikkert det kommer akkurat en adhd-diagnose ut i andre enden. Tenker det er mer fair å snakke om det barnet kan kjenne igjen og at man skal forsøke å finne ut mer av det. Skulle det komme en diagnose eller annet i løpet av utredning får dere hjelp av bup til å snakke med barnet om det. 

Anonymkode: 80a04...dd7

Skrevet

Takk for råd. Det dere forslår er slik vi har lagt det frem, men da sier hun at hun ikke har slike problemer lenger og så har hun spurt om hun er syk i hodet. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for råd. Det dere forslår er slik vi har lagt det frem, men da sier hun at hun ikke har slike problemer lenger og så har hun spurt om hun er syk i hodet. 

Hi

Si at vi mennesker er forskjellige, og fordi vi er forskjellige trenger vi hjelp og støtte til ulike ting.

Hun skal få snakke med de som er eksperter på å hjelpe barn som trenger litt annen hjelp enn andre barn. Kanskje trenger hun annerledes hjelp og støtte, kanskje ikke. Hun er ikke syk i hodet av den grunn, i klassen er det like mange måter å lære på som det er barn i klassen. Vi er ikke syke bare fordi vi er ulike. 

Si gjerne også f.eks. at «jeg lærer best når xxx, og synes det er vanskelig å konsentrere meg lenge om det samme, så jeg like best å ha flere aktiviteter å bytte mellom. Mens pappa lærer best når yyy, og han blir forvirret hvis han må bytte mellom ulike oppgaver. Hvordan synes du det er best å lære?»

Og hvis bup finner ut at hun trenger ekstra hjelp vil bup lære lærer, foreldre og andre voksne hvordan de skal gi oppgaver, lekser, beskjeder mm på den måten som passer best akkurat for henne. 

Anonymkode: 34dc1...3db

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hi

"Det er klart du ikke er syk i hodet, men lærertrine fortalte før sommeren at det var vanskelig for deg å sitte stille og få med deg beskjeder. Noen ganger får man jo til ting som var vanskelig før, men jeg synes det er lurt å sjekke allikevel om vi kan få noen tips til hvordan du skal få til... Hvis hun vi skal snakke med ikke synes du trenger noe ekstra hjelp, er jo det bare fint. Da vet vi det. Hun skal bare snakke med oss, og du skal sikkert gjøre noen oppgaver. Noe av det er sikkert gøy, og noe av det er sikkert litt kjedelig, men det er ikke noe farlig"

Barn flest ønsker ikke å være annerledes, og en 7-åring har naturlig nok evne til å se seg selv utenfra, så at hun selv mener hun ikke har slike problemer lenger er jo ikke så relevant.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.8.2021 den 5.09):

Jeg tenker du kan være så ærlig som mulig jeg da. Si at dere skal finne ut om det er noe som kan gjøres for at hun kan få det lettere på skolen fordi dere vet at det av og til kan være litt vanskelig for henne å følge med i timen? 
Mitt barn ble lettet da hun fikk en adhddiagnose, for hun følte selv at det var noe som ikke stemte. Det var godt for henne å få en forklaring til at hun følte seg (og var) «annerledes» enn de andre. 

Anonymkode: 20450...016

Enig. Det var dette jeg gjorde med min datter også. Hun var også glad for å få en forklaring.

Anonymkode: cc829...0b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hi

Oi, hvor har hun fått den ideen fra? Sønnen min hadde ikke hørt om bup før vi var der. Men kanskje si at det er mange forskjellige barn som går der av mange forskjellige grunner, og man trenger langt fra være syk i hodet for det.

Sønnen min ville for øvrig anbefalt bup til alle som får muligheten. Han syntes de hadde så morsomme leker der, og det var stas å få full oppmerksomhet fra en annen voksen enn oss foreldre i en hel time. ;) Han syntes det var litt trist da han var ferdig utredet.

Anonymkode: 9d1ad...0ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...