Gå til innhold

I mars i fjor stengte skoler og barnehager ned

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mars i fjor stengte skoler og barnehager ned etter et massivt press fra befolkningen.
Barna, det kjæreste vi har, skulle beskyttes så godt vi kunne.

Nå er vi i en 4. smittebølge og smitten er mye høyere enn den var på det tidspunktet og viruset mer aggressivt.
Likevel er skoler og barnehager på grønt nivå.

Er det virkelig bare jeg som reagerer på dette?

Ungene har drevet å hoppet ut og inn av karantene den siste uken, og det går utover undervisningen.
Sier ikke jeg ønsker en ny nedstengning, men det fins en mellomting mellom det og grønt.

Anonymkode: 56f6f...17e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I mars i fjor stengte skoler og barnehager ned etter et massivt press fra befolkningen.

Nå er vi i en 4. smittebølge og smitten er mye høyere enn den var på det tidspunktet og viruset mer aggressivt.

Ungene har drevet å hoppet ut og inn av karantene den siste uken, og det går utover undervisningen.
Sier ikke jeg ønsker en ny nedstengning, men det fins en mellomting mellom det og grønt.

Antall innlagte er 1/4 av hva det var og antall døde er lavt. Det er ingen grunn til å stenge nå. 

Skrevet
Optatium skrev (2 minutter siden):

Antall innlagte er 1/4 av hva det var og antall døde er lavt. Det er ingen grunn til å stenge nå. 

Dette! Vi vet også mer om corona nå enn da landet stengte ned. 

Litt snodig er det dessuten at det liksom aldri blir bra for noen. Det var galt å holde stengt og nå er det også folk som klager på at det holdes så åpent som mulig . 

Skrevet

Men kjære vene. De visste ikke nok da om virkningen den hadde på barn. I tillegg nå så er de fleste vaksinert og vaksine gir beskyttelse mot alvorlig sykdom i de fleste tilfeller. Så om noen måneder vil man kunne «tillate» villsmitte uten sporing da de fleste vil tåle en runde med korona. Slik det ser ut nå. 
Så kanskje kommer det en mutert jævel som vaksine ikke hjelper mot. Da får man se da hva man gjør. Per nå er alvorlig syke lav i forhold til smittetallene. Da er det forsvarlig å tillate at smitten sprer seg. 

Anonymkode: cd9de...e27

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Forskere og myndigheter gikk ut i ettertid og sa at hvis de visste det de vet i dag, hadde de ikke stengt ned alle skoler og barnehager i fjor vår. Vi vet mye mer nå, vi har etablerte rutiner for testing og sporing, og de aller fleste voksne har fått en eller to vaksinedoser. Man kan ikke holde stengt for alltid, og mange slet maksimalt under nedstengningen i fjor, både foreldre som verken fikk gjort jobben sin ordentlig med unger løpende rundt hele tiden eller klarte å undervise barna sine tilstrekkelig, og barn som gikk glipp av all den viktige sosiale læringen (nei, den kan ikke tilegnes via Teams) og mye av undervisningen.
Ja, barna er det kjæreste vi har. Og noe av det viktigste ved å oppdra barn er å ruste dem til å klare seg i samfunnet når de vokser opp - som arbeidstakere, studenter, medmennesker, venner og borgere. For å kunne lære seg det, må de trene på å fungere i et samfunn på forskjellige nivåer - det sosiale, det læringsmessige og så videre. Går karantener ut over undervisningen? Nå er det jo slik at man kun skal i karantene hvis man har symptomer og ikke har testet negativt. Tenk deg hvordan ny nedstengning vil gå ut over undervisningen.

Jeg har førsteklassing med språkutfordringer. I fjor vår fikk han ingen hjelp da barnehagen var stengt, og jeg kjenner flere med skolebarn som heller ikke fikk noe som helst av den pålagte hjelpen fra logoped, PPT osv. Problemet er nettopp det - man kan ikke hjelpe barn med språkutfordringer ved å sende en e-post. Man må være der. 

Anonymkode: 00f8d...38a

Skrevet

Da vet nok myndighetene hvem som blir syke tenker jeg. Det er derfor utsatte grupper ble vaksinert. Leste forleden at innlagte var personer i risikogruppene som ikke var vaksinert, men leste i ikke alt, riktignok.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Forskere og myndigheter gikk ut i ettertid og sa at hvis de visste det de vet i dag, hadde de ikke stengt ned alle skoler og barnehager i fjor vår. Vi vet mye mer nå, vi har etablerte rutiner for testing og sporing, og de aller fleste voksne har fått en eller to vaksinedoser. Man kan ikke holde stengt for alltid, og mange slet maksimalt under nedstengningen i fjor, både foreldre som verken fikk gjort jobben sin ordentlig med unger løpende rundt hele tiden eller klarte å undervise barna sine tilstrekkelig, og barn som gikk glipp av all den viktige sosiale læringen (nei, den kan ikke tilegnes via Teams) og mye av undervisningen.
Ja, barna er det kjæreste vi har. Og noe av det viktigste ved å oppdra barn er å ruste dem til å klare seg i samfunnet når de vokser opp - som arbeidstakere, studenter, medmennesker, venner og borgere. For å kunne lære seg det, må de trene på å fungere i et samfunn på forskjellige nivåer - det sosiale, det læringsmessige og så videre. Går karantener ut over undervisningen? Nå er det jo slik at man kun skal i karantene hvis man har symptomer og ikke har testet negativt. Tenk deg hvordan ny nedstengning vil gå ut over undervisningen.

Jeg har førsteklassing med språkutfordringer. I fjor vår fikk han ingen hjelp da barnehagen var stengt, og jeg kjenner flere med skolebarn som heller ikke fikk noe som helst av den pålagte hjelpen fra logoped, PPT osv. Problemet er nettopp det - man kan ikke hjelpe barn med språkutfordringer ved å sende en e-post. Man må være der. 

Du kan ikke begynne en setning med "Og".

Anonymkode: 81c7b...723

Skrevet (endret)

Jeg syns det er merkelig at skoler på steder med mye smitte forsatt er på grønt nivå. Takk å pris for at jeg bor i en kommune med en oppgående ordfører så skolene nå er på gult nivå nå. Bor i en nabokommune av Bergen nå.

Endret av Bergen_by
Skrevet

HI her.

Som sagt, jeg ønsker ingen ny stenging av barnehager og skoler, men ønsker ikke at de skal være i grønt heller.
Ønsker gult eller rødt nivå ut fra smittesituasjonen på den enkelte skole og barnehage.

Så lenge skoler og barnehager er på grønt nivå sprer viruset seg ukontrollert og det bare er et tidsspørsmål før antall innleggelser går opp. Samtidig gir det barna en ustabil skolesituasjon som går utover læringen siden de må hoppe ut og inn av karantene. Barn trenger den undervisningen de får på skolen ved tanke på at de en gang skal bli voksne og ta utdanning.
Slik det er nå er det ikke holdbart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

HI her.

Som sagt, jeg ønsker ingen ny stenging av barnehager og skoler, men ønsker ikke at de skal være i grønt heller.
Ønsker gult eller rødt nivå ut fra smittesituasjonen på den enkelte skole og barnehage.

Så lenge skoler og barnehager er på grønt nivå sprer viruset seg ukontrollert og det bare er et tidsspørsmål før antall innleggelser går opp. Samtidig gir det barna en ustabil skolesituasjon som går utover læringen siden de må hoppe ut og inn av karantene. Barn trenger den undervisningen de får på skolen ved tanke på at de en gang skal bli voksne og ta utdanning.

På gult og rødt nivå blir mange skoler nødt til å innføre hjemmeskole . Det er ingen tjent med. Skulle antall innleggelser stige dramatisk så er jeg sikker på at grep tas. Inntil det så bør vi være glade for at ungene våre får ha en så normal hverdag som mulig . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du kan ikke begynne en setning med "Og".

Anonymkode: 81c7b...723

Unnskyld meg, den dumme utlendingen som har lært norsk i voksen alder, for å skjende det norske språket. Beklager.

Forresten, etter nærmere undersøkelse viser det seg at det ikke er en absolutt regel: Å innlede en setning med «men» eller «og» (sprakradet.no)

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

HI her.

Både videregående og flere barneskoler her blir nødt til å innføre hjemmeskole for alle på rødt og gult nivå. Vi har for store klasser og for få klasserom og lærere. Så i praksis blir det en ny nedstengning - og absolutt ingen er tjent med det. 

Og nei, det er ikke et tidsspørsmål før antall innleggelser går opp. Det er ingenting per dags dato som tyder på dette. For eksempel, under det store utbruddet i Hammerfest, da svært få var vaksinert, var 2 av totalt 400 smittede innlagt, og ingen av dem var innlagt i lang tid.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

På gult og rødt nivå blir mange skoler nødt til å innføre hjemmeskole . Det er ingen tjent med. Skulle antall innleggelser stige dramatisk så er jeg sikker på at grep tas. Inntil det så bør vi være glade for at ungene våre får ha en så normal hverdag som mulig . 

Dette. Man kan ikke stenge ned samfunnet og frata barna sosial omgang og kvalifisert undervisning av føre var-prinsippet.

Skrevet
Bergen_by skrev (4 timer siden):

Jeg syns det er merkelig at skoler på steder med mye smitte forsatt er på grønt nivå. Takk å pris for at jeg bor i en kommune med en oppgående ordfører så skolene nå er på gult nivå nå. Bor i en nabokommune av Bergen nå.

Vi er også på gult nivå - Hamar

Anonymkode: e2c42...1e8

Skrevet

Skolene burde aldri vært stengt, og nå er det da virkelig ingen grunn til at vi ikke skal leve tilnærmet normalt. Mange blir smittet, men svært får alvorlig syke. Dette må vi bare lære å leve med. 

Anonymkode: 67dd9...783

Skrevet
Bergen_by skrev (9 timer siden):

Det er kommuneoverlegene som bestemmer, og de kan fint sette gult nivå dersom det er behov for det altså. Men enig i at det er rart at de ikke gjør det, i stedet for å la alt komme ut av kontroll. 

Skrevet
Optatium skrev (1 time siden):

Det er kommuneoverlegene som bestemmer, og de kan fint sette gult nivå dersom det er behov for det altså. Men enig i at det er rart at de ikke gjør det, i stedet for å la alt komme ut av kontroll. 

Er akkurat det jeg også tenker.
Skolen har vært åpne i en uke nå, og vi har andre barn i karantene (de er i karantene til etter første negativ test)

HI

Skrevet

Jeg bor i Bergen og her har smitten eksploder blant de unge. På skolen til min sønn er det registrert smitte på 4 trinn nå på en uke, men skolen er på grønt nivå enda.

I dag fikk vi beskjed om at ene eleven på trinnet har fått påvist smitte, eleven testet seg i går og har vært på skolen i går også. Vi har nå fått beskjed om at alle elevene måtte teste seg idag. Elevene er i ventekarantene til de får svar på testen. Vi får mest sannsynlig svar imorgen også er det skole igjen på fredag for elevene som får negativ svar. Så må elevene teste seg igjen på dag 3, 4 eller 5. altså fredag, lørdag eller søndag, man kan velge selv. Og da må elevene i ventekarantene til de får svar på test nr.2 og er den også negativ kan de gå på skolen igjen på mandag. 

Synes det er merkelig. Den smittede eleven var på skolen de tre første skoletimene i går, gikk hjem pga hn ble dårlig. Så hvis denne eleven har smittet noen er sjansen liten for at en test tatt et døgn etter nærkontakt viser positiv. Så kan barna gå ut å være med hvem de vil før de må teste seg igjen på dag 3-5. I mellomtiden kan de risikere å smitte flere. Ikke rart det øker med denne strategien

Anonymkode: a8160...6fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...