Gå til innhold

Flytte med barn i minihus

Anbefalte innlegg

Jeg har undersøkt markedet litt, og finner fine minihus med 3 soverom (!!). Nok plass til meg og barna. Åpen kjøkken/stue løsning og bad og 3 soverom. Egentlig perfekt.

Huset har hjul. Er ikke en campingvogn, mer ett lite hus… med hjul 😅

Grunnet skilsmisse og lite egenkapital får jeg ikke lån. Dermed tenkte jeg på dette. 
Prøver å Google, men finner ikke svar på dette:

Er det innafor å kjøpe et slikt «hus», parkere det på tomta til.. lets say foreldrene mine, og bo der? Er det lov, sånn mtp barna og deres «bomiljø»? 

Anonymkode: 1de1f...171

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420744-flytte-med-barn-i-minihus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Husk å sjekk påkobling av vann, kloakk og strøm.

leste nettopp om et minihus som stod klart men som ikke fikk flyttes inn i av kommunen. 

Anonymkode: 1d8a1...194

Ja, jeg tenkte å ha forbrenningstoalett. Og evnt egen avfallstank for vann fra dusj og vaskemaskin. Måtte droppet oppvaskmaskin. Men det overlever vi :) Vann ellers må komme fra tank som fylles opp. Sånn sett er vannet hos mine foreldre privat. Og det eies av familie. Så det å få vann fra det er nok ikke noe problem. Er mer bekymret for barna og hvordan det blir for dem. Vil ikke at de skal vokse opp «trailor-park» ish.. dvs, at de blir mobbet for det. Eller at det ikke egner seg for dem.

Husene jeg har sett på likner overhode ikke på husvogner eller campingvogner. Det ser rett og slett ut som små hus. Med noen planter rundt så vil man ikke se hjulene en gang. 

Kjenner jeg er litt spent. Kanskje det endelig løser seg for oss :D

Hvis foreldrene dine skriver under på at du får ha huset der og kommunen gir dispensasjon for tilkobling tror jeg dere kan få tillatelse til å bo der i opptil 2 år.

Det vil nok kreve en del av tomten. Det er avstandskra  til naboer mm.

Anonymkode: 62dcb...ae1

Er det på hjul må du ha en bil til å dra det..der kan hverken være for langt, for bredt eller for tungt for transport. 

jeg har aldri sett et minihus med tre soverom da. Hvor i all verden finner du det?

Anonymkode: 7a774...c08

Annonse

Er det på hjul må du ha en bil til å dra det..der kan hverken være for langt, for bredt eller for tungt for transport. 

jeg har aldri sett et minihus med tre soverom da. Hvor i all verden finner du det?

Alle minihus kan jo fraktes, så akkurat det er vel ikke noe problem. Dyrt er det sikkert, men... 😉

Synes sånne minihus er kjempestilige!! Vet ikke om jeg selv ville hatt det; er alt for glad i ting og tang! 😉 Men om man liker å leve enkelt/minimalistisk, så er det jo supert!! Kan du ikke høre med kommunen om hva som er lov?

Anonymkode: d0512...9e2

Var selv interessert i minihus en periode, og jeg mener det er en løsning som burde bli tilrettelagt mye mer, da det er en mer bærekraftig måte å leve på!  Når det gjelder lover og regler så er det egentlig umulig å svare på, da hver enkelt kommune tolker reglene på forskjellige måter. Det er utrolig tungvint, men det jeg kom frem til er å egentlig bare ta seg til rette og gjøre det uten å melde fra til kommunen. Slik jeg har blitt fortalt det er konsekvensene som regel at du må flytte vogna / huset om du blir bedt om det. 

Jeg hadde vært mer bekymret for barnevernet, da jeg kan se for meg at de ikke klarer å forstå at barn kan ha en god oppvekt ved å bo alternativt, noe som selvfølgelig er tull!

Ønsker deg lykketil med dette prosjektet, håper du finner en løsning på det :)  

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Alle minihus kan jo fraktes, så akkurat det er vel ikke noe problem. Dyrt er det sikkert, men... 😉

Synes sånne minihus er kjempestilige!! Vet ikke om jeg selv ville hatt det; er alt for glad i ting og tang! 😉 Men om man liker å leve enkelt/minimalistisk, så er det jo supert!! Kan du ikke høre med kommunen om hva som er lov?

Anonymkode: d0512...9e2

Nei, alle minihus kan ikke fraktes. Mange steder er det begrensninger på bredde og ikke minst vekt på vei. Veier det mye er det heller ikke alle steder det kan stå - pga marktrykket

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du er vel voksen nok til å klare google 

Anonymkode: dff28...7d4

Altså, du trenger ikke lage kvalm! Det var vanskelig å finne den jeg tenkte på, så nei - det er ikke «bare å Google». 

Jeg fant den på www.stenbo.no. Tenkte på Havbris. 

hi

Annonse

Arildhen skrev (4 timer siden):

Var selv interessert i minihus en periode, og jeg mener det er en løsning som burde bli tilrettelagt mye mer, da det er en mer bærekraftig måte å leve på!  Når det gjelder lover og regler så er det egentlig umulig å svare på, da hver enkelt kommune tolker reglene på forskjellige måter. Det er utrolig tungvint, men det jeg kom frem til er å egentlig bare ta seg til rette og gjøre det uten å melde fra til kommunen. Slik jeg har blitt fortalt det er konsekvensene som regel at du må flytte vogna / huset om du blir bedt om det. 

Jeg hadde vært mer bekymret for barnevernet, da jeg kan se for meg at de ikke klarer å forstå at barn kan ha en god oppvekt ved å bo alternativt, noe som selvfølgelig er tull!

Ønsker deg lykketil med dette prosjektet, håper du finner en løsning på det :)  

Ja det er egentlig barnevernet jeg er litt «redd» for her.. jeg vet at det ville gått helt bra sånn for oss. Men tenker barnevernet at dette er ok? 🤔

Og, er det ok for barn å bo i? Tenker på hus fra stenbo.no

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja det er egentlig barnevernet jeg er litt «redd» for her.. jeg vet at det ville gått helt bra sånn for oss. Men tenker barnevernet at dette er ok? 🤔

Du må ikke høre på alt det underlige enkelte her inne tror barneverntjenesten har innsigelser mot. 

Minihus flest er større enn mange av leilighetene det bor store barnefamilier i i Oslo sentrum. Barneverntjenesten befatter seg med omsorgssvikt, ikke trangboddhet.

Anonymkode: 7d993...9b0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

www.stenbo.no. Jeg er fristet av Havnris :)

Denne tilfredsstiller ikke TEK-kravene til en bolig. Som campingvogn ja - men ikke som permanent bolig. 

det er blant annet altfor lite isolasjon i gulv, tak og vegger

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

stebo, ikke stenbo.

Anonymkode: 0e350...f0c

Herregud, takk - selvsagt 😅

Jeg klarer ikke å skrive i dag 😅

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Denne tilfredsstiller ikke TEK-kravene til en bolig. Som campingvogn ja - men ikke som permanent bolig. 

det er blant annet altfor lite isolasjon i gulv, tak og vegger

Ja tenker litt på dette og ja. For minihus oppfyller ikke kravene nei. Men jeg leste ett sted at staten skulle gjøre det enklere mtp minihus? 

Herregud, takk - selvsagt 😅

Jeg klarer ikke å skrive i dag 😅

Ja tenker litt på dette og ja. For minihus oppfyller ikke kravene nei. Men jeg leste ett sted at staten skulle gjøre det enklere mtp minihus? 

Skal de? Det hadde vært fint, kunne og tenkt meg et minihus. Vet du hva prisen på det du ønsker deg vil koste?

Anonymkode: 0e350...f0c

Det jeg vil ha kommer på rett under en million. Jeg valgte 3 soverom og trykket ja på alle tilleggsvalg. Nå vet jeg at jeg har en tomt jeg kan stå på, så sånnsett så «ordner det seg», hvis jeg får lov av kommunen. Vann og strøm er ikke et problem der. Eneste er toalettet som må bli forbrenningstoalett bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...