Gå til innhold

Tester dere barna hver gang de blir forkjøla?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Er ikke akkurat sånn at de er forkjøla en gang i uka, de har blitt testet to ganger siden pandemien startet. Stor-Oslo.  Jeg har ikke magiske evner og kan «se» om barnet mitt har korona eller vanlig forkjølelse, så det må til. 

Anonymkode: a444e...758

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men, det står jo at om de kun har rennende nese eller snørr, så trenger de ikke holdes hjemme fra skolen. Og da trenger de jo heller ikke testes. Så hvor går grensen liksom?

Anonymkode: 80479...1e4

Her er det super strengt. Sønnen min på 9 år hadde KUN vondt i halsen,å da fikk vi beskjed om å holde han hjemme.

Anonymkode: 8f9a0...829

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her er det super strengt. Sønnen min på 9 år hadde KUN vondt i halsen,å da fikk vi beskjed om å holde han hjemme.

Anonymkode: 8f9a0...829

Her er det lite smitte, men om man skal forholde seg til det som står som retningslinjer på fhi, så står det at de kan gå på skole med rennende nese/snørr. 

Ja. Jenta mi er hjemme nå på 3 dagen med tett, rennende nese, litt hoste. Testen var negativ men holder hun hjemme imorgen også, dumt om hun smitter andre barn med forkjølelse. 

Anonymkode: ca926...f1e

Nei. Jentungen er ofte langvarig forkjølet på sommeren (et snev av gressallergi og rennene nese i varmen). Vi testet en gang, og da får det være nok. Kan ikke teste henne flere ganger i uka og holde henne hjemme i tre måneder i strekk. Ingen av de andre barna har vært syke, heller ikke vi voksne. 

Anonymkode: de0d9...5a9

Annonse

På hjemmesiden til kommunen står det at barnet holdes hjemme til det er noen lunde frisk igjen. Trenger ikke teste. Leste det som at luftveisproblemer er mer sannsynlig corona enn rennende nese og litt feber. 

Barnet her er syk i dag. Litt feber rog rennende nese. Holdes hjemme til det er frisk. Ser jeg i morgen at formen blir bedre tar vi ikke test. 

Anonymkode: 322aa...77e

Her skal barna være hjemme til situasjonen er avklart. Jeg har dermed testet mine da de var forkjølet. Da stod testen for avklaringen. Pga. smittevern har det vært lite smitte generelt i samfunnet så ene barnet har vært forkjølet én gang, andre to og vi voksne har ikke vært forkjølet under korona-pandemien. 

Anonymkode: a2e85...060

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Men, det står jo at om de kun har rennende nese eller snørr, så trenger de ikke holdes hjemme fra skolen. Og da trenger de jo heller ikke testes. Så hvor går grensen liksom?

Har su lest veilederen for grønt nivå? «Ingen syke skal møte i barnehage/skole - selv med milde symptomer.»

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har su lest veilederen for grønt nivå? «Ingen syke skal møte i barnehage/skole - selv med milde symptomer.»

Det vil jo resultere i at mange får så stort fravær på høsten at de må gå skoleåret om igjen. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det vil jo resultere i at mange får så stort fravær på høsten at de må gå skoleåret om igjen. 

Vel…. Det tror jeg er å dra det vel langt. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Vel…. Det tror jeg er å dra det vel langt. 

Hvorfor det? Hvis man hangler en stund etter gjennomgått forkjølelse, med langvarig hoste eller snørr, vil man gå glipp av mye oppmøte og risikerer da å havne over grensa for fravær. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Dette. Min rakk 2 dager på skolen før han ble syk og han kan ikke dra på skolen før han er symptomfri . Litt dumt når man nettopp har startet på ny skole og har helt nye fag, men sånn er det jo bare nå. 

Hvorfor det? Hvis man hangler en stund etter gjennomgått forkjølelse, med langvarig hoste eller snørr, vil man gå glipp av mye oppmøte og risikerer da å havne over grensa for fravær. 

Tror du ikke det vil bli nye regler angående fravær dersom smitten øker i skolene? Det er fullt mulig å ha tiltro til at det hele vil ordne seg på noe vis angående dette . Hjemmeskole feks? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Tror du ikke det vil bli nye regler angående fravær dersom smitten øker i skolene? Det er fullt mulig å ha tiltro til at det hele vil ordne seg på noe vis angående dette . Hjemmeskole feks? 

Det var jo ingen nye regler i fjor da det var masse karantener rundt omkring, så hvorfor skal de plutselig innføre det nå som man skal åpne opp igjen? Når man har skoleundervisning, så har man ikke lov til å strømme undervisningen slik at de som er hjemme får fulgt med på det, jf. personvernregelverk. 

Det var jo ingen nye regler i fjor da det var masse karantener rundt omkring, så hvorfor skal de plutselig innføre det nå som man skal åpne opp igjen? Når man har skoleundervisning, så har man ikke lov til å strømme undervisningen slik at de som er hjemme får fulgt med på det, jf. personvernregelverk. 

Lovverket rundt dette vet jeg ikke noe om , men hjemmeskole ble da brukt mye under nedstengningen og det er klart det ikke er noe fullgodt tilbud , men helt sikkert nok til at de aller fleste kommer igjennom skoleåret . 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Lovverket rundt dette vet jeg ikke noe om , men hjemmeskole ble da brukt mye under nedstengningen og det er klart det ikke er noe fullgodt tilbud , men helt sikkert nok til at de aller fleste kommer igjennom skoleåret . 

Hjemmeskole ble brukt når det var for ALLE. Da foregikk hele undervisningen digitalt. Men det er ikke adgang til å strømme fra klasserommet på grunn av personvern. Jeg studerer ved universitetet nå, og vi har de samme reglene - hvis man er syk, så kan man ikke følge undervisningen hjemmefra med mindre man har nettstudier. Det ble uttrykkelig presisert under introduksjonen at det ikke ville være adgang til strømming av kurs, forelesninger med publikum og gruppearbeid. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hjemmeskole ble brukt når det var for ALLE. Da foregikk hele undervisningen digitalt. Men det er ikke adgang til å strømme fra klasserommet på grunn av personvern. Jeg studerer ved universitetet nå, og vi har de samme reglene - hvis man er syk, så kan man ikke følge undervisningen hjemmefra med mindre man har nettstudier. Det ble uttrykkelig presisert under introduksjonen at det ikke ville være adgang til strømming av kurs, forelesninger med publikum og gruppearbeid. 

Det er mulig , men dersom en elev er langvarig syk i disse tider har jeg tro på at skolen og lærer lager et opplegg som fungerer greit . Om det så er kun oppgaver de gjør hjemme. Noe oppfølging bør de også klare å få til. Selvsagt vil dette kreve mye av både elev og foreldre , men ikke umulig . 

• Opprett ny...