Gå til innhold

Nå gidder jeg ikke styre mer med eldste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er snart 18 år. Nå har han blitt forkjøla og nekter å holde seg hjemme. Han sier omtrent alle i klassen er forkjølet og ingen holder seg hjemme pga fraværsgrensa. Er ikke mye smitte her pr nå, men det kan det fort bli. Men, nå gidder jeg ikke diskutere med han ang dette lenger. Han får bare drive på. Hva gjør dere andre med deres ungdommer?

Anonymkode: 75598...36b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han testet?

Anonymkode: f587f...24a

Skrevet

17 åringen her ble forkjølet i helga, og da får de ikke komme på skolen, blir evt sendt hjem av lærer...

Han ble testet i går, fikk negativt svar i dag, går på skolen i morgen. Så da ble det to dagers fravær.

Anonymkode: 193ad...97d

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Er han testet?

Nei. Det er ikke nødvendig i følge han selv. Han sier også at læreren hans har sagt at det ikke er nødvendig. 

Skrevet

Både skolen (lærerene) og sønnen din høres ikke spesielt oppdatert ut. Man får ikke fravær hvis en er hjemme fra skolen med nyoppståtte luftveissymptomer, da registreres det på en måte som verken slår ut på fraværsgrensen eller kommer på vitnemålet. I tillegg skal delvaksinerte (noe de fleste 18-åringer er) ikke i karantene, men de skal teste seg.

Anonymkode: ff646...4a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nei. Det er ikke nødvendig i følge han selv. Han sier også at læreren hans har sagt at det ikke er nødvendig. 

Han har nok rett. Jeg leste akkuart på kommunens hjemmeside når man må teste barna. Ikke alltid man tenger det, men! Barna skal holde seg hjemme til man er så og si helt frisk igjen. Velsig mye forkjølelse ute å går nå. Ang fravøtsgrensa.. Går det an å få skriv fra legen? 

Anonymkode: 30818...5c1

Skrevet

Fraværsgrensen er lagt på is ut september, i første omgang. 

Ellers skal man holde seg hjemme og teste ved nyoppstått luftveisplager.  

Anonymkode: 69e86...ab9

Skrevet

JEG vet jo at han skal holde seg hjemme og evt teste seg. Men, det hjelper lite når han blånekter. Han er straks voksen, og jeg får ikke tvunget han til hverken å holde seg hjemme eller å teste seg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Både skolen (lærerene) og sønnen din høres ikke spesielt oppdatert ut. Man får ikke fravær hvis en er hjemme fra skolen med nyoppståtte luftveissymptomer, da registreres det på en måte som verken slår ut på fraværsgrensen eller kommer på vitnemålet. I tillegg skal delvaksinerte (noe de fleste 18-åringer er) ikke i karantene, men de skal teste seg.

Han er ikke 18 enda. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Da gir du ham klsr beskjed om at han holder seg hjemme til han har blitt testet og at om han forlater huset kan han glemme å komme tilbake.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da gir du ham klsr beskjed om at han holder seg hjemme til han har blitt testet og at om han forlater huset kan han glemme å komme tilbake.

Så du tenker at jeg skal låse han ute når han kommer hjem å la han sitte ute i vær og vind? Tror ikke det er en løsning jeg går for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så du tenker at jeg skal låse han ute når han kommer hjem å la han sitte ute i vær og vind? Tror ikke det er en løsning jeg går for. 

Nei du ammer han vel forsatt

Anonymkode: 9a38f...af4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei du ammer han vel forsatt

Anonymkode: 9a38f...af4

Fy fader, så DUM! For et nek 😂

Skrevet

Jeg hadde ringt skolen og forhørt meg. Det er ikke greit å lure seg unna reglene, selv om jeg skjønner at de er lei. 

Skrevet

Jeg hadde kjøpt noen hjemmetester og hatt liggende. Det tar femten minutter og er like sikre som hurtigtestene på teststasjonen. Det beste er så klart pcr- test. Men hjemmetest er uendelig mye bedre enn ikke noe. 

Anonymkode: 4ee97...550

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Det dynes jeg du kan gjøre hvis han ikke godtar å følge fornuftige smitteverntiltak.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde kjøpt noen hjemmetester og hatt liggende. Det tar femten minutter og er like sikre som hurtigtestene på teststasjonen. Det beste er så klart pcr- test. Men hjemmetest er uendelig mye bedre enn ikke noe. 

Kan man få kjøpt det på apoteket nå? Det visste jeg faktisk ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja. De har dem på Normal også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

I år også?

Trodde det var bare forrige skoleår jeg? Er det videreført til i år altså, har du link til hvor det står?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg var på apoteket i dag (Boots), og der lå det tester på disken. Visste heller ikke at det var kommet for salg. Mener prisen var 99 kr, om det var mer enn èn i pakken, det la jeg ikke merke til. Tenker at jeg tester meg gratis heller hvis det blir behov. 🙂 

Anonymkode: 86d2d...428

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var på apoteket i dag (Boots), og der lå det tester på disken. Visste heller ikke at det var kommet for salg. Mener prisen var 99 kr, om det var mer enn èn i pakken, det la jeg ikke merke til. Tenker at jeg tester meg gratis heller hvis det blir behov. 🙂 

Anonymkode: 86d2d...428

De koster 58 på Normal. 

Skrevet

På videregående her får ingen komme på skolen med luftveissymptomer uten en negativ test. Dette har de vært veldig strenge på hele tiden og elevene har vært veldig flinke. 

Når det var smitteboom der i våres var det 22 smitta og det må jeg si er faktisk ganske lavt når det går over 2000elever der og de uka før hadde hatt to prøver i gymsalen med 400 elever hver gang. Jeg var bare glad min datter ikke hadde de prøvene. Elevene selv syns det var helt horibelt når det var restriksjoner på alt annet. 

Fravær får de ikke når det err pga coronatesting. De går selv inn og huker av på cornatesting, de får da hjemmeundervisning (eller de får oppgaver eller følger lærer på data. Litt varierende etter hvem fag de har. Dette har de sagt de vil prøve å ha på ubestemt tid for det fungerte veldig greit i våres. Både elever og lærere var fornøyde)

Anonymkode: 6cc52...1cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I år også?

Trodde det var bare forrige skoleår jeg? Er det videreført til i år altså, har du link til hvor det står?

Det står på udir sine sider. De må laste opp en egenmelding i vis (her i Viken i alle fall), men trenger ikke bekreftelse fra lege. Gjelder ut september. 

Anonymkode: f7175...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...