Gå til innhold

Hvordan gå gjennom leseleksa med 2. Klassingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har til nå lest den først og så leser han 2-3 gonger før han leser inn til lærer. Usikker på om vi ikke bør lese først (de går jo gjennom tekstene på skulen), er redd han husker det vi leser for han. Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 39043...937

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leser jo selvsagt ikke for han først,for da husker han bare teksten. Poenget er jo at han skal lese selv. 

Anonymkode: a3166...3f9

Skrevet

Det kommer helt an på hvor godt han leser. Jeg har ikke lest først for noen av mine i 2. klasse, men de har vært ganske gode lesere begge to. Jeg ville lest hvis de hadde hatt problemer med å sette sammen bokstavene til ord og få sammenheng i det de leste. 

Anonymkode: dd913...a6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer helt an på hvor godt han leser. Jeg har ikke lest først for noen av mine i 2. klasse, men de har vært ganske gode lesere begge to. Jeg ville lest hvis de hadde hatt problemer med å sette sammen bokstavene til ord og få sammenheng i det de leste. 

Tja, han kan sette sammen ord opp til fem bokstaver, kan tulle og gjette seg fram dersom orda blir for lange. Er egentlig på mellomste nivå på lesearket, men det er ganske lang tekst og mye lengre enn mellomste nivå var i fjor. HI

Skrevet

Jeg ville ikke lest for mine, for de ville da ha husket det jeg leste og dermed ikke lest selv. Så jeg ville latt mine lese selv, og hvis det ble for vanskelig ville jeg snakket med læreren og fått enklere leselekser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tja, han kan sette sammen ord opp til fem bokstaver, kan tulle og gjette seg fram dersom orda blir for lange. Er egentlig på mellomste nivå på lesearket, men det er ganske lang tekst og mye lengre enn mellomste nivå var i fjor. HI

Jeg hadde latt han forsøke og hjulpet til med de vanskeligste ordene. Hvis det blir for vanskelig, så er det mye læring i år du leser for han mens han ser på ordene for så å lese selv. Da lærer han å kjenne igjen ord, noe gode lesere gjør med alle kjente ord og bruker hver gang de leser. 

Ellers er det alltid greit å spørre læreren hva han/ hun ønsket at dere skal gjøre. 

Skrevet

Har alltid praktisert at de skal lese inni seg to ganger og så en gang høyt for meg

Anonymkode: 5a971...0df

Skrevet

Da min nå 30 år gamle sønn skulle lære å lese var det ‘medles’ som gjaldt. Altså så skulle vi foreldre lese teksten mens han skulle følge med og lære lydbildet, eller hva det nå var. For en umoden seksåring var jo det ganske dødfødt da han i stede for å følge med i boken på en masse bokstaver han ikke kjente til ble sittende og se ut av vinduet. Han lærte ikke å lese før faren satt seg ned og lærte han på gamlemåten. 

Likevel tenker jeg at den metoden har litt for seg. Gjør det egentlig noe om han husker hva du leste, så lenge han forbinder ordet med det du sier? Så jeg syns altså at det å lese gjennom teksten først mens han følger med kan være en god måte å lære å kjenne igjen ordene på. Vi som kan lese, staver oss jo ikke gjennom ordene, vi ser ord og faktisk hele setninger og kjenner igjen ordbildet. 

Anonymkode: 0ece2...7f1

Skrevet

Jeg har brukt helt ulike strategier på mine fire barn fordi de har lært så ulikt. Ene, som senere fikk dysleksidiagnose, måtte jeg hjelpe mye med selv enkle tekster. I motsatt ende var et av de andre barna mine så god til å lese at hun ikke en gang brukte leseboken, men vanlige bøker der hun leste et kapittel i lekse og ett avsnitt høyt for oss. Du må nesten finne ut hva som fungerer best for ditt barn.

Anonymkode: 5c1e7...513

Skrevet

Mine barn har lest den selv uten om den første tiden før de knakk lesekoden. Når de ikke kunne noen ord leste jeg først før de leste noen ganger. Etter dette har de lest den selv og jeg har kun hjulpet til med de vanskelige ordene, men de må prøve selv først. 

Jeg tror jeg hadde gjort ungene en bjørnetjeneste om jeg hadde lest for de først, da har de hørt de vanskeliger ordene og dermed ikke fått prøvd seg selv. Jeg vil heller ikke gjøre deg slik at lærer kun hører perfekt lesning, for hvordan skal lærer da finne det de sliter med for å kunne hjelpe de skikkelig? Det er nå i starten det er viktig å la ungene jobbe for å lære seg deg grunnleggende. 
Leseleksa ble fort noe jeg bare hørte på når jeg gjorde andre ting siden begge ungene har værg veldig selvgående på dette. De syns det var irriterende å ha meg hengende over de når de gjorde lekser, men ville ha meg nære itilfelle de trengte hjelp. Så jeg hørte på leseleksa og kunne kommentere om jeg hørte feil uttale eller de sa noe feil, men de gjorde jobben med p stave seg frem på vanskelige ord. 

Anonymkode: 04c9d...d60

Skrevet

Her anbefaler lærer at en voksen leser teksten høyt først, uavhengig av barnets leseferdigheter. Det er en helt naturlig del av leseutviklingen å lære ord ved å lære lydbildet og koble det til ordet. 

Jeg vet iallefall at min sønn hadde mistet all motivasjon om han skulle lest helt på egen hånd. Han kan lese, men har enda litt for lang prosesseringstid og treg lesehastighet, så når han kommer til slutten av setningen, har han glemt hva den begynte med. 

Alle barn er forskjellige og om du synes lesingen går lettere for barnet ditt hvis du leser først, fortsett med det. Er barnet en kløpper i å lese, er det nok ikke like viktig. 

Anonymkode: 7a969...997

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Her anbefaler lærer at en voksen leser teksten høyt først, uavhengig av barnets leseferdigheter. Det er en helt naturlig del av leseutviklingen å lære ord ved å lære lydbildet og koble det til ordet. 

Jeg vet iallefall at min sønn hadde mistet all motivasjon om han skulle lest helt på egen hånd. Han kan lese, men har enda litt for lang prosesseringstid og treg lesehastighet, så når han kommer til slutten av setningen, har han glemt hva den begynte med. 

Alle barn er forskjellige og om du synes lesingen går lettere for barnet ditt hvis du leser først, fortsett med det. Er barnet en kløpper i å lese, er det nok ikke like viktig. 

Anonymkode: 7a969...997

Enig i dette. Hjernen jobber på flere måter, og klarer å koble lyd og bokstaver etterhvert uansett. Hvis barn er umotivert og ikke føler mestring ved lesinga fra før, tror jeg det kan forverres ved at man gjør det vanskeligere for dem. Plutselig så knekker hun/han lesekoden, og da blir det jo mye lettere og artigere. 

Anonymkode: f3315...988

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...