Gå til innhold

Dersom jeg er fullvaksinert, skal jeg ikke i karantene om ektefelle tester positivt? Hva med barna?

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er treg, og ikke forstår reglene men… Ektefelle, ikke vaksinert, vært dårlig i helgen med oppkast, hoste etc, skal testet i morgen. Jeg er fullvaksinert og jobber som lærer. Om testen er positiv, håper selvsagt ikke det, hva gjør jeg da? Forstår jeg riktig at jeg skal på jobb som vanlig? 

Og barna gå på skolen, er på småskoletrinnet?! 

Anonymkode: ea95a...810

Fortsetter under...

Svigerinnen min fikk corona. Hun bor sammen med mor og søsteren sin, som begge er fullvaksinert. Ingen av de havnet i karantene. Det var i ferien, så de satte seg selv i karantene og jeg gjorde alle ærend for de.

Anonymkode: 3cda4...66d

Snakk med din arbeidsgiver hva de ønsker. På min jobb får vi ikke komme på jobb om vi har noen i husstanden som det er itvil om har corona. Da skal vi være hjemme til svar på testen for de. Arbeidsgiver betaler for denne eller de dagene og det går ikke på egenmld. Vet det er mange bedrifter her i byen som har samme praksis. 

Skolen her har grønt nivå, men de er veldig klare på at de ikke vil ha barn på skolen som er syke av noe slag (evt de kan komme etter en negativ test) eller familiemedlemmer med positiv test. Etter de nasjonale rettningslinjenehar de egentlig lov til dette, men skolene er veldig klare for at de tilrettelegger for hjemmeundervisning når det er tvil om sykdom i hjemmet. Bedre med en dag hjemme enn mulig smitte for mange. 

Anonymkode: bf1c0...ff3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Snakk med din arbeidsgiver hva de ønsker. På min jobb får vi ikke komme på jobb om vi har noen i husstanden som det er itvil om har corona. Da skal vi være hjemme til svar på testen for de. Arbeidsgiver betaler for denne eller de dagene og det går ikke på egenmld. Vet det er mange bedrifter her i byen som har samme praksis. 

Skolen her har grønt nivå, men de er veldig klare på at de ikke vil ha barn på skolen som er syke av noe slag (evt de kan komme etter en negativ test) eller familiemedlemmer med positiv test. Etter de nasjonale rettningslinjenehar de egentlig lov til dette, men skolene er veldig klare for at de tilrettelegger for hjemmeundervisning når det er tvil om sykdom i hjemmet. Bedre med en dag hjemme enn mulig smitte for mange. 

Anonymkode: bf1c0...ff3

Det er fremdeles slik at skoleelever skal i vanlig smittekarantene hvis en i samme husstand tester positivt. Men det er ikke lenger slik at resten av klassen osv skal i karantene. Hvis en elev i en klasse tester positivt, skal resten av klassen testes på dag 1. De som har positiv test, skal være hjemme selvfølgelig. Har du negativ test, kan du tilbake på skolen. Så må du testes igjen på dag 3-4 og evnt dag 5-6 (husker ikke nøyaktig). Mellom testene er du på skolen som vanlig.

Anonymkode: 6538f...1bc

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor har han ventet så lenge med å teste seg? Du burde jo ikke gått på jobb i dag når du viste at han kunne ha korona.

Anonymkode: 5b886...4c7

Her er testsenteret stengt i helgene...

Anonymkode: 0492f...b85

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mandagene også?

Anonymkode: 5b886...4c7

Ikke HI her, men jeg prøvde å bestille test til gutten min i går, men da var alle timene fulle allerede, og han skal testes i dag.
Kan hende HI sin mann prøvde å få time i går, men det ikke gikk

Anonymkode: 90764...e4c

Anonym bruker skrev (På 24.8.2021 den 7.44):

Ikke HI her, men jeg prøvde å bestille test til gutten min i går, men da var alle timene fulle allerede, og han skal testes i dag.
Kan hende HI sin mann prøvde å få time i går, men det ikke gikk

Anonymkode: 90764...e4c

Å her var vi inne for å bestille test på tirsdag, fikk time i dag (søndag)kl 2130. Blir mange dager borte fra skolen da. 

Testet tirsdag og fikk negativt svar torsdag. Håper vi slipper unna mye usikkerhet og karantener men smittetall økende i området og vet mange er skeptiske til å sende barn og ungdom på skoler med smitte selv om de selv tester negativt. HI

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Testet tirsdag og fikk negativt svar torsdag. Håper vi slipper unna mye usikkerhet og karantener men smittetall økende i området og vet mange er skeptiske til å sende barn og ungdom på skoler med smitte selv om de selv tester negativt. HI

Her er det ikke slik. En smittet i klassen nå og hele klassen er i karantene og kan ikke teste seg ut av den.

Anonymkode: 70f5b...cba

Annonse

On 8/23/2021 at 6:50 PM, Anonym bruker said:

Om testen er positiv, håper selvsagt ikke det, hva gjør jeg da? Forstår jeg riktig at jeg skal på jobb som vanlig? 

Nei alle som tester positivt på covid-19 skal I isolasjon. Du og barna skal vel I vente karantene til ektefelle har fått svar på testen? Om den er positiv skal dere I smitte karantene og dere bør alle teste dere.  Ellers kan dere spre smitte til andre, Mulig du får mindre symptomer siden du har tatt vaksine, men du kan fortsatt bli smittet og få covid-19 selvom du har tatt vaksine.  Og kan derfor smitte andre. Derfor skal alle I isolasjon  når de tester positivt. Og I vente karantene om dere venter på svar. Og I smitte karantene om noen I husstanden har fått påvist covid-19. Om det bare er din ektefelle som har testet positivt bør du og barna testes også, da det er høy sannsynelighet for at du og barna også har det da dere alle er I nær kontakt og I samme hus?

Endret av Syrinblomst
Syrinblomst skrev (17 minutter siden):

Nei alle som tester positivt på covid-19 skal I isolasjon. Du og barna skal vel I vente karantene til ektefelle har fått svar på testen? Om den er positiv skal dere I smitte karantene og dere bør alle teste dere.  Ellers kan dere spre smitte til andre, Mulig du får mindre symptomer siden du har tatt vaksine, men du kan fortsatt bli smittet og få covid-19 selvom du har tatt vaksine.  Og kan derfor smitte andre. Derfor skal alle I isolasjon  når de tester positivt. Og I vente karantene om dere venter på svar. Og I smitte karantene om noen I husstanden har fått påvist covid-19. Om det bare er din ektefelle som har testet positivt bør du og barna testes også, da det er høy sannsynelighet for at du og barna også har det da dere alle er I nær kontakt og I samme hus?

Faktisk ikke. Som fullvaksinert skal man ikke i karantene selv om noen i husstanden er smittet, og man skal kun teste seg selv hvis man får symptomer. 

Anonymkode: e0a08...97e

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her er det ikke slik. En smittet i klassen nå og hele klassen er i karantene og kan ikke teste seg ut av den.

Anonymkode: 70f5b...cba

En kollega har barn i 1. klasse på videregående. Elev i klassen var positiv, resten av klassen testet og de fant 4 nye positive. Alle negative skulle møte opp på skolen dagen etter og testes etter 5-7 dager. Må praktiseres ulikt fra kommune til kommune. HI

5 hours ago, Anonym bruker said:

Faktisk ikke. Som fullvaksinert skal man ikke i karantene selv om noen i husstanden er smittet, og man skal kun teste seg selv hvis man får symptomer. 

Kilde? Uansett er det viktig og teste seg selvom en ikke nødvendighvis trenger det siden en er vaksinert Fordi fullvaksinerte kan faktisk få covid-19 de og. Og om de får det så kan de spre smitte vidre de og. Og I verstefall til personer som ikke er "beskyttet" 

Endret av Syrinblomst
Syrinblomst skrev (1 time siden):

Kilde? Uansett er det viktig og teste seg selvom en ikke nødvendighvis trenger det siden en er vaksinert Fordi fullvaksinerte kan faktisk få covid-19 de og. Og om de får det så kan de spre smitte vidre de og. Og I verstefall til personer som ikke er "beskyttet" 

Det står på FHI, du finner det lett selv. Fullvaksinerte skal ikke i karantene og trenger kun å teste seg hvis de har symptomer. 

Syrinblomst skrev (4 timer siden):

Her er kilde; 

421C982D-14C5-4B31-883B-3FE618EE23A5.png

• Opprett ny...