Gå til innhold

Valg!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

FRP! Lurer på om de som stemmer på parti som vil legge ned oljen, innser at landet vil slite? Er jo den vi praktisk talt lever av. 
Og tror du desse partiene tenker på å sette opp et nytt budsjett UTEN oljepenger i , for å se hva de har å bruke…. 
Går bare ikke å gå tilbake til steinalderen, er ALT for mange her i landet som er syke og uføre, hvem skal betale for dem????

Anonymkode: c5ae8...14b

Ehm, du bør muligens sette deg litt inn i budsjettet til Norge hvis du i fullt alvor tror at det er oljen vi lever av...

HI: Det var vanskelig i år, men endte på AP av taktiske grunner. Jeg vil ha bort de blå før de raserer hele velferdsstaten. 

Anonymkode: d7710...da9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det kan jeg godt forstå, jeg ville ikke stemt mdg hvis jeg fortsatt bodde på landet, noe jeg har gjort. Hjelper ikke med 20 % reduksjon i bussprisene når bussen ikke går 😅

Litt annerledes for meg som bor i sentrum, bruker mye buss og har elbil. Ikke spiser jeg kjøtt og jeg digger frukt og grønt. Da treffer det annerledes. Vi må stemme på det som blir riktig for egen økonomi 👍🏻

Anonymkode: dc7de...5a1

Men dere forstår jo at disse reglene vil blant annet gå ut over dem som holder hjulene i turistbedriftene i gang, de som driver med matproduksjon og så videre? Disse kan ikke bo i en leilighet i storby eller ha helelektrisk drift på traktorer, biler, skurtreskere, trailere osv. 

Anonymkode: 60bb8...87d

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ehm, du bør muligens sette deg litt inn i budsjettet til Norge hvis du i fullt alvor tror at det er oljen vi lever av...

HI: Det var vanskelig i år, men endte på AP av taktiske grunner. Jeg vil ha bort de blå før de raserer hele velferdsstaten. 

Anonymkode: d7710...da9

Hva er feil med det hun sier? Statens inntekter fra petroleumsvirksomhet - Norskpetroleum.no Petroleum er den virksomheten Norge har flest inntekter av. Jeg har tatt statsborgerprøve i fjor, og der var blant annet spørsmål om hvilken næring staten får mest inntekter fra. Svaret var olje- og gassnæringen. Selv om jeg ikke stemmer FRP, er jo det hun sier her riktig - vi lever for det meste av oljeinntekter. Hele vår pensjonsfond kalles jo "oljefondet", blant annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Men dere forstår jo at disse reglene vil blant annet gå ut over dem som holder hjulene i turistbedriftene i gang, de som driver med matproduksjon og så videre? Disse kan ikke bo i en leilighet i storby eller ha helelektrisk drift på traktorer, biler, skurtreskere, trailere osv. 

Så klart, men turistnæring i distrikt er ikke blant mine hjertesaker. Samtidig er politikken så lik i de fleste partier og det er bare en promille av midler de egentlig kan flytte på, stort sett alt i valgkampen er symbolsk og prat. Hvis jeg skal velge mellom gratis tannlege og mat i skolen vs jernbane i nord, er det klart at jernbane i nord bryr meg midt bak når jeg bor sentralt på Østlandet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så klart, men turistnæring i distrikt er ikke blant mine hjertesaker. Samtidig er politikken så lik i de fleste partier og det er bare en promille av midler de egentlig kan flytte på, stort sett alt i valgkampen er symbolsk og prat. Hvis jeg skal velge mellom gratis tannlege og mat i skolen vs jernbane i nord, er det klart at jernbane i nord bryr meg midt bak når jeg bor sentralt på Østlandet. 

Selvfølgelig. Jeg ville bare poengtere at dine valg påvirker også andre, som igjen kan gå ut over deg, blant annet når det gjelder matproduksjon og muligheten for å feriere i distrikts-Norge. Blir partiet stort nok, kan det ødelegge mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig. Jeg ville bare poengtere at dine valg påvirker også andre, som igjen kan gå ut over deg, blant annet når det gjelder matproduksjon og muligheten for å feriere i distrikts-Norge. Blir partiet stort nok, kan det ødelegge mye. 

Tror du ikke det uansett ender med AP eller høyre? De to er jo så like nå at det er vel bare formuesskatten og testing i skole igjen som skiller de 😅 Sånn sett burde jeg nok kanskje gå for SV hvis jeg vil ha miljø inn i den rødgrønne regjeringen 🤔

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

FRP! Lurer på om de som stemmer på parti som vil legge ned oljen, innser at landet vil slite? Er jo den vi praktisk talt lever av. 
Og tror du desse partiene tenker på å sette opp et nytt budsjett UTEN oljepenger i , for å se hva de har å bruke…. 
Går bare ikke å gå tilbake til steinalderen, er ALT for mange her i landet som er syke og uføre, hvem skal betale for dem????

Mens jeg lurer på om du tenker på fremtiden i det hele tatt? 

Anonymkode: d255a...919

Skrevet

Venstre💚!

På grunn av deres klimapolitikk og deres syn på dyrevelferd. Utslipp må kuttes, men vi må tenke alternativt på energiproduksjonen.

De har fått til mye i Regjering, til tross for at det er et lite parti.

Anonymkode: 2c9f6...f41

Skrevet

Jeg stemmer på venstresiden for å få regjeringsskifte - først og fremst av hensyn til de trygdede og lavtlønte velgerne til Frp. 

Skrevet

Stemmer SV.

Anonymkode: 29589...cdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Høyre. For de av dere som stemmer MdG så kan dere umulig tenke konsekvenser. Grønn teknologi må på plass før det kuttes i oljen. Slik det er nå har Norge ingenting å gå på annet enn Oljefondet om produksjonen kuttes i løper av 5 år. Andre land vil produsere olje eller annen energi med mye verre utslipp. Det er ufattelig mange ting olje (og gass) brukes til utover drivstoff. Det er ikke slik at alle har en mulighet/råd til til å kjøpe seg en elsykkel eller elbil. Lokaltransport på landsbygda (eller bøgda) er en vits. Veier og tuneller vil ikke bli vedlikeholdt eller satt i skikkelig stand. Det vil bli prioritert tog nordover- noe som vil koste uante summer penger (som Norge ikke vil ha etter kutt i oljen). Budsjettene deres viser hvor lite økonomisk sans de har (eller dvs manglende sans). De kaster bort x antall kroner på å stenge veier og gjøre det vanskelig for vanlige folk å bo/jobbe og lista er LANG! MdG er ikke det beste for miljøet da det må tas stegvis. Kutt i sjøtrafikken og elektrifiser der i stedet så har du spart inn ufattelig mye mer enn biler noen sinne vil kunne klare å kompensere for. Utvikle elektriske lastebiler og sett opp mye større ladenettverk langs norske veier. Panteordning på all form for plast. Alle bedrifter burde kutte betraktelig i utslipp og først etter dette er på plass har vi begynt å komme oss litt nærmere en grønnere verden.

Anonymkode: 6f17c...b2e

Nå har vi snakket om miljø og klimatiltak i flere tiår, uten at de sittende regjeringene har vist vilje til å tenke fremover. Det blir kanskje slik når de sitter for fireårsperioder, og må tenke på hvordan de vinner stemmer til neste valg. Nå er det alvor. Nå haster det. Det er for sent å tenke nedtrapping og hvordan vi kan sikre fortsatt økonomisk vekst. 

Anonymkode: 5e7e4...ad1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men du vil heller at det skal svare seg å bli ufør, gå på nav, og at det skal bli svenske tilstander her i Norge ? 
Å ta bare fra de som jobber og sliter og skaper jobber, er ikke bedre i det hele tatt! Få alle som kan i jobb, for det finnes mange som ikke fullfører skolegang og heller finner ut at det vil svare seg å ikke gjøre noe! De vil jo få gratis leilighet osv !  Ikke rart viss landet går adundas til slutt, og de rikeste ( som blir pålagt en syk skatt) flytter ut av landet!

Hvem i alle dager er det du mener får gratis leiloghet?

Anonymkode: 122f2...49e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå har vi snakket om miljø og klimatiltak i flere tiår, uten at de sittende regjeringene har vist vilje til å tenke fremover. Det blir kanskje slik når de sitter for fireårsperioder, og må tenke på hvordan de vinner stemmer til neste valg. Nå er det alvor. Nå haster det. Det er for sent å tenke nedtrapping og hvordan vi kan sikre fortsatt økonomisk vekst. 

Norge står for 0,3% av det totale utslippet i verden. Uansett om vi halverer vårt utslipp så minsker det alt med 0,15%. Jeg er helt for at vi må ta klimavennlig valg, men det må stå litt i stil også. Vi må bruke den lille makten vi har til å påvirke de virkelige store forurenserne. 

Anonymkode: dfb3f...f51

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Norge står for 0,3% av det totale utslippet i verden. Uansett om vi halverer vårt utslipp så minsker det alt med 0,15%. Jeg er helt for at vi må ta klimavennlig valg, men det må stå litt i stil også. Vi må bruke den lille makten vi har til å påvirke de virkelige store forurenserne. 

Jeg vet ikke hva som inngår i utslippsprosenten, men uansett utgjør vi vel under 0,07% av verdens befolkning, og slipper dermed ut en betydelig andel klimagasser per capita i forhold til veldig mange. Vi kan ikke ha frikort på forurensning bare fordi vi er få. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som inngår i utslippsprosenten, men uansett utgjør vi vel under 0,07% av verdens befolkning, og slipper dermed ut en betydelig andel klimagasser per capita i forhold til veldig mange. Vi kan ikke ha frikort på forurensning bare fordi vi er få. 

Selvfølgelig skal vi ikke ha frikort, men uansett om vi ikke slipper ut noe så utgjør det ingenting i verden totalt sett. Derfor må vi benytte den makten vi har til å påvirke de store ellers har vi ikke sjans. 

per idag har vi heller ingen alternativet til olje. Til drivstoff ja, men det er mye annet som er utvunnet av olje. 
Bare i år skal det åpnes 30 nye kullkraftverk i Kina. De er størst på stålproduksjon som vi også er avhengig av, men vi sier ikke vi skal stoppe å bruke stål. Energien de bruker det kommer fra kull. 

for min del så prøver jeg å ta så klimasmarte valg som mulig, men det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Det er prekært av vi kutter utslipp, men vi må få alternativer til det vi bruker idag. 

Jeg jobber med offentlig anskaffelser og bærekraft og miljø er en stor del av dette. Vi kan kreve biodrivstoff på anleggsmaskinene men det er ofte en merkostnad på 10% på totalsum. Det offentlige må etterspørre mer bærekraftige anleggsplasser siden der kommer mye av utslippene, men flere kommuner spesielt har ikke penger til det. Det går til opprettholdelse av skole og helse. 

det står ikke på vilje, men det er vanskelig ute i distrikts-Norge siden markedene ikke er modne for dette som det sentale Østlandet er. 

Skrevet

Er ikke sikker enda, det eneste jeg er sikker på er at det aldri verden blir MDG, de lever i en verden som de fleste utenfor Oslo ikke gjør.

Anonymkode: 122f2...49e

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Men du vil heller at det skal svare seg å bli ufør, gå på nav, og at det skal bli svenske tilstander her i Norge ? 
Å ta bare fra de som jobber og sliter og skaper jobber, er ikke bedre i det hele tatt! Få alle som kan i jobb, for det finnes mange som ikke fullfører skolegang og heller finner ut at det vil svare seg å ikke gjøre noe! De vil jo få gratis leilighet osv !  Ikke rart viss landet går adundas til slutt, og de rikeste ( som blir pålagt en syk skatt) flytter ut av landet!

Det er ikke sånn det fungerer. Blir man syk så blir man syk, og da er det opp til alle oss som er friske å hjelpe til. Det skulle bare mangle! Selvfølgelig er det alltid noen som utnytter systemet og andres generøsitet, men det kan ikke ødelegge for alle! Dessuten tror jeg at et samfunn som jevner ulikhetene og bygger opp de svake i stedet for å bryte de ned er positivt på lang sikt - for alle. Kanskje ikke alle kommer seg i full jobb, enten de er late eller syke, men å gjøre dem hjemløse er ikke en løsning jeg ønsker. Jeg vil mye heller at mine skattepenger går til gratis leilighet til en latsabb enn at jeg må se på den samme latsabben tigge på gaten. Dessuten er det ikke disse menneskene det handler om. Det handler om at jeg ønsker at den hyggelige damen i kassen på kiwi har det bra selvom hun ikke er rik. Jeg vil at de som henter søpla vår har nok å rutte med! For meg er det kjempeviktig at vi verdsetter og legger til rette for de som har alle de jobbene ingen egentlig ønsker men som er de aller viktigste i samfunnet. I arbeidslivet er det dessverre sånn at man får lønn etter hvor mye som kan tjenes på deg, og da er det så viktig å ha et støtteapparat som sørger for at de likevel kan leve godt. Mange av de som tjener aller best gjør det nye fordi de gir seg selv syke lønninger og underbetaler egne ansatte. Da må skatten dems gjøre opp for det synes jeg.

Anonymkode: 5c45a...85b

Skrevet

Høyre

Anonymkode: a6b32...b8a

Skrevet

Rødt. Vil ha regjeringsskifte og trekke Norge lenger mot venstre. 

Og til deg som skriver om navere og andre som er på trygd: De er ikke en trussel mot velferdsstaten. De er grunnen til velferdsstaten. 

Anonymkode: fbc71...f9e

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Rødt. Vil ha regjeringsskifte og trekke Norge lenger mot venstre. 

Og til deg som skriver om navere og andre som er på trygd: De er ikke en trussel mot velferdsstaten. De er grunnen til velferdsstaten. 

Anonymkode: fbc71...f9e

Bare man ikke trekker Norge for langt mot venstre. De som har levd under kommunistisk styre i andre land forstår ikke hvordan folk kan stemme Rødt i det hele tatt. 

Skrevet

Rødt i dagens Norge har lite med Stalin, DDR og andre kommunistiske land å gjøre, akkurat som de færreste i Høyre i dag synes Hitler var en bra mann og akkurat det Tyskland trengte, som de syntes på 30-tallet. 

Jeg vil gjerne beholde velferdsstaten, jeg er imot at eiendomsbaroner i Oslo skal tjene seg rike på å utnytte de mest sårbare på boligmarkedet (leierne), jeg synes ikke det er riktig at store firmaer får coronastøtte av staten og deretter gir seg selv millionbonuser. Jeg ønsker at Norge selv skal eie norske fjell og skoger, ikke utenlandske kapitalfond. Jeg vil at vi skal ta vare på de svakeste og ikke bare de rikeste. 

Derfor stemmer jeg Rødt. Listen er lang. 

Skrevet
EI16 skrev (2 minutter siden):

Rødt i dagens Norge har lite med Stalin, DDR og andre kommunistiske land å gjøre, akkurat som de færreste i Høyre i dag synes Hitler var en bra mann og akkurat det Tyskland trengte, som de syntes på 30-tallet. 

Jeg vil gjerne beholde velferdsstaten, jeg er imot at eiendomsbaroner i Oslo skal tjene seg rike på å utnytte de mest sårbare på boligmarkedet (leierne), jeg synes ikke det er riktig at store firmaer får coronastøtte av staten og deretter gir seg selv millionbonuser. Jeg ønsker at Norge selv skal eie norske fjell og skoger, ikke utenlandske kapitalfond. Jeg vil at vi skal ta vare på de svakeste og ikke bare de rikeste. 

Derfor stemmer jeg Rødt. Listen er lang. 

Det du snakker om (bonuser osv) er korrupsjon. Selvfølgelig er alle enige om at korrupsjon skal opphøre. Men det er en utopi. Som en person som har levd under kommunismen, vet jeg hva jeg snakker om her. 

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Det du snakker om (bonuser osv) er korrupsjon. Selvfølgelig er alle enige om at korrupsjon skal opphøre. Men det er en utopi. Som en person som har levd under kommunismen, vet jeg hva jeg snakker om her. 

Kommunisme og sosialisme er ikke det samme, så du vet visst ikke hva du snakker om likevel. 

Anonymkode: 5c45a...85b

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hva mener du med "svenske tilstander"?  Lange fødselspermisjoner? Høyt utdanningsnivå?  Velfungerende offentlige tjenester?  Sverige har hatt høyere korona-tall enn Norge, men på de fleste andre områder skårer Norge og Sverige nesten identisk på internasjonale undersøkelser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...