Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #1 Skrevet 22. august 2021 Barnet mitt har en venn som alltid har med seg sitt yngre søsken. Type alltid! 2-3 års aldersforskjell, jeg vet ikke nøyaktig. Foreldrene sender alltid det yngre søskenet med på besøk, og vedkommende må også få være med hvis de er hjemme hos dem. Jeg merker nå at mitt barn trekker seg unna. Han sier det yngre barnet er plagsomt og ødelegger leken hele tiden. Jeg må si jeg forstår ham godt. Jeg ser jo selv hvor plagsom det yngre søskenet er når de er her. I tillegg er det mer slitsomt for oss som de besøker, da det alltid blir krangling pga dette yngste barnet, men det er nå noe vi voksne bare må bite i oss da. Foreldrene ser åpenbart ikke problemet av seg selv. De har nok bare gode intensjoner, men ser nok ikke hvordan det slår ut. Og det er jo overhode ikke min sak hvordan de gjør ting i sin familie. Men nå ser jeg som sagt at flere trekker seg unna dette eldste barnet. Han kan jo bli stående igjen uten noen å være med pga dette. Så.. Sier man noe? Anonymkode: 54d2d...43e
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #2 Skrevet 22. august 2021 Ved neste uenighet mellom søsknene sender du en sms om at du tror yngste eller begge må hjem. Gjenta dette noen ganger.. Anonymkode: b7e48...22d
frk Nilsen Skrevet 22. august 2021 #3 Skrevet 22. august 2021 Du kan også gi beskjed på forhånd. Per vil gjerne ha besøk av bare Ola i morgen.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Ser hva dere mener.. men vi avtaler sjelden besøkene. De dukker liksom opp på døren, da vi bor slik til. Og de går hjem av seg selv. Hvis minste skal hjem må også eldste hjem osv. For min/vår del er det ikke nødvendig å si noe som helst. Min unge har flere å være sammen med, og faser nok bare gradvis ut dette søskenparet hvis dette fortsetter. Om jeg sier noe er det i så fall fordi jeg har litt vondt av dette eldste søskenet, som opplever at de fleste vennene gradvis forsvinner fordi han blir pålagt hjemmefra å dra rundt på sitt yngste søsken hele tiden. Det gjør jo noe med dynamikken i vennegruppen. Og det kan jo vi voksne bare til en viss grad påvirke. Anonymkode: 54d2d...43e
frk Nilsen Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ser hva dere mener.. men vi avtaler sjelden besøkene. De dukker liksom opp på døren, da vi bor slik til. Og de går hjem av seg selv. Hvis minste skal hjem må også eldste hjem osv. For min/vår del er det ikke nødvendig å si noe som helst. Min unge har flere å være sammen med, og faser nok bare gradvis ut dette søskenparet hvis dette fortsetter. Om jeg sier noe er det i så fall fordi jeg har litt vondt av dette eldste søskenet, som opplever at de fleste vennene gradvis forsvinner fordi han blir pålagt hjemmefra å dra rundt på sitt yngste søsken hele tiden. Det gjør jo noe med dynamikken i vennegruppen. Og det kan jo vi voksne bare til en viss grad påvirke. Anonymkode: 54d2d...43e Desto større grunn at du sier fra til foreldrene. Hvis alle later som alt er fryd og gammen, og at det er ok på småsøsken på slep så er det ikke sikkert foreldrene vet om problemet, og størrelsen på det før det er for sent.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Si ifra på en forsiktig måte, det er en fin ting av deg å gjøre det. Må ellers si at man kan lure på hvor oppegående disse foreldrene er som gjør det eldste søskenet til barnevakt.. er det flere ting som skurrer ved dette hjemmet? Anonymkode: 92df6...1f7
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Vårt barn har også en venn som alltid har med seg lillebror, de er 8 og lillebror er maks 4, flere ganger har han også tisset på seg mens han har vært med de . I følge min datter så MÅ hun ta han med seg , skjønner ikke hva de foreldrene tenker med. Anonymkode: 04811...490
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Jeg har erfaring med at ting ikke endrer seg med mindre man sier fra og at foreldre ofte setter pris på ærlighet. Så jeg hadde sendt melding til foreldrene: «Ikke min sak, men jeg ser at XX trekker seg unna sønnen deres nå fordi han alltid har med seg lillebror. Og jeg har hørt at andre også gjør det. De er i en alder nå hvor to år skiller ganske mye og det blir ofte krangling pga lillebror. Dere får velge hva dere gjør med denne informasjonen, men jeg kan ikke bare sitte å se på at vennene trekker seg unna sønnen deres uten å si noe, så jeg ville bare la dere vite. Håper dere kan ta dette i beste mening». Med mindre du har grunn til å tro at lillebror er med storebror fordi det er problemer hjemme da. Man hører jo om de historiene der store søsken fungerer som omsorgspersoner for mindre søsken fordi foreldrene ikke klarer å ta vare på dem. Og da gjør vel en slik melding det bare verre… Ikke lett, lykke til Anonymkode: b2517...c7a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Kan det være at storebror ikke tør la lillebror være alene med foreldre? Egentlig en vanskelig sak. Man bør ikke være naiv, og ha øynene åpne for omsorgssvikt. Samtidig kan man ikke se alt som omsorgssvikt, når det kan være ren tankeløshet. Den meldingen som hun over meg foreslo var en god ide, men igjen, ikke hvis det er omsorgssvikt/mishandling/overgrep inni bildet.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 Jeg har heldigvis ingen grunn til å tro at det er noe som helst annet enn ubetenksomhet. I forhold til omsorgssituasjonen hjemme, så er det ikke noe jeg har reagert på. Vi gjør nok ikke ting likt vi og denne familien, men ingen grunn til å mistenke at barna ikke blir tatt godt hånd om fra det jeg ser. Det yngste barnet, lillesøster i dette tilfellet, ødelegger mye av flyten i leken for de eldste gutta. Sutrer mye, setter seg ned og «vil ikke» til alt som foreslås, er generelt ganske manipulativ sett fra mitt ståsted. Kan finne på å si «Hvis jeg må hjem, så må du hjem også vet du» til broren hvis han sier at han kan følge henne hjem når hun er umulig. Jeg har forsøkt å snakke til henne noen ganger, men da bare ser hun på meg og gir ingen respons. Og så går de gjerne hjem. For min del er jo da problemet løst, men som sagt, får vondt av denne gutten. Anonymkode: 54d2d...43e
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 Det er da helt ok å si. «Det er best at Ole kommer uten Anne for det blir bare krangling og megling, jeg har ikke anledning å følge opp dette» Enten blir foreldrene sure og sender ingen unger eller gutten kommer alene. Anonymkode: 36954...a59
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 Det at storesøsken av og til må passe småsøsken er jo vanlig, men det at storesøsken aldri får dra noen sted uten minstemann høres jo ikke bra ut. De fleste foreldre forstår jo at dette ikke er greit. Storebror får ikke leke på sitt nivå, og det får heller ikke lillesøster. Jeg tror det må være noe med denne familien. Har de noe alvorlig sykdom e.l. som gjør at de trenger denne hjelpen fra storebror? Det virker jo nesten slik ettersom storebror også må gå hjem (og ikke får gå tilbake) om lillesøster må hjem. Om dette ikke er veldig kort og forbigående fase så bør de jo finne andre måte å organisere familielogistikken/pass av lillesøster slik at storebror kan få leke fritt også, uten å måtte være omsorgsperson for lillesøster. Hadde jeg kjent foreldrene godt hadde jeg sendt utfyllende melding eller ringt og fortalt at storebror var i ferd med å miste venner som ikke orket at han har med lillesøster hver gang. Jeg hadde kanskje også nevnt at lillesøster heller ikke ser ut til å trives i situasjonen da hun ofte ikke vil noe av det de andre foreslår og er lei seg/sutrer. Hadde jeg ikke kjent dem så godt hadde jeg nok startet med å sendt en kortere melding og tatt det derfra. Om det er slik at det er lillesøster som er utfordringen hadde jeg nok skrevet det slik at storebror ikke får ufortjent kjeft hjemme. "Fint om det er mulig at storebror kommer alene. Selv om gutta prøver å inkludere lillesøster har hun ikke lyst til noe av de de gjør. Det blir mye forhandling og mekling og jeg har ikke anledning til å følge opp dette." Anonymkode: 7ed2d...90b
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 Husker jeg alltid ble sendt av sted med storebror som er 2 1/2 år eldre da jeg var liten. Det var vel egentlig sånn jeg lærte meg å gå ut på egenhånd. Husker ofte fra jeg var liten at flere foreldre alltid sa «ta meg deg Per da» i det eldre søsken gikk ut med eller til med venner. Anonymkode: f10a1...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå