Gå til innhold

Fader heller. Uvaksinert kollega.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Og kanskje du er så heldig at hun blir syk og smitter deg😊 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOdBJo/fhi-om-fullvaksinerte-delta-smitte-kan-beskytte-deg-mot-nye-varianter

Da kan hennes valg gi deg positive konsekvenser 

Anonymkode: 2abf4...9d6

Altså, hvis jeg ønsker å bli smittet, så skal jeg alltids klare å få til det selv 😅

Anonymkode: 0b3e0...7db

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, det bør også gjelde karantene etter ferieturer til Syden.

Anonymkode: 1ab35...463

Jeg kjenner en del som har dratt til andre land for å se etter eiendom de ikke har sett til på to år og gjøre andre oppgaver som krever oppmøte. Alle disse hadde lagt inn tid til karantene i ferien eller avklart hjemmekontor (som de hadde satt på likevel). Dette selv om landet var grønt da de reiste. 

Om noen ikke tar høyde for innreisekarantene og ikke kan ha hjemmekontor regner jeg med de trekkes for ferie de dagene de ikke kan stille på jobb om de har flere feriedager igjen, eller får permisjon uten lønn. Om det er slik at det lages kluss i turnus eller oppgaver på jobb regner jeg med de også får en advarsel. Men slik informasjonen var før sommeren regner jeg med at det ikke finnes mange av disse. Samfunnet var svært fordømmende for reiser, og brydde seg ikke om forskjellen på nødvendige reiser og rene feriereiser, så de fleste jeg kjenner hadde gjennomplanlagt dette, gikk stille i dørene og var ikke en belastning for noen. Ingen av dem ble smittet heller da de holdt avstand, holdt seg for seg selv og fulgte alt av smittevernregler så de hadde ingen sykdomsperiode i etterkant heller. 

Anonymkode: 5c92f...bd8

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ett godt stykke fra diktatur til å forvente at folk må dekke inn økonomiske konsekvenser av egne valg, i stedet for å lempe konsekvensene av egne valg på andre. 

Ganske spesielt at arbeidsgiver ikke har noe de skulle sagt om en ansatt ikke vil ta vaksinen, men samtidig har de ansvar for smittevern på arbeidsplassen, må ta støyten ved smitteutbrudd og må betale de 3 første dagene hver gang vedkommende havner i karantene. Er det greit da? At den som ikke har valgmuligheten må betale i stedet? 

Så, med dine prinsipper kan vi like godt avskaffe hele velferdsstaten. Eller begrense det til å kun gjelde de som kan bevise at det som rammer dem er 100% uforskyldt. Alle som røyker, drikker, spiser sukker og usunt fett, ikke trener, kjører for fort, brekker et bein, er gravide osv osv er selvforskyldt i sykdom/skader, så de får klare seg selv. De for selv dekke legeregninga og dekke opp for tapt inntekt.

Men hva nå om det viser seg at vaksinen har bivirkninger, som dukker opp etter noen måneder/år og fører til sykefravær for deg? Da kan jo din kollega snu på det og si at ditt sykefravær er tross alt selvforskyldt siden du valgte å ta vaksinen og du bør derfor selv dekke økonomisk tap

Velferdsstaten er bygget på at de sterke skal bære de svake, og at vi alle har ansvar for hverandre, og støtter hverandre i forskjellige faser av livet. I dette landet har vi også stor frihet til å selv ta de valg vi tenker er best. Da må vi også tåle at ikke alle tar samme valg som oss, og respektere det

Anonymkode: bef57...8cc

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jo takk, valgfrihet er fint det. Men hva når valget ditt går utover andre? Skal man bare tenke at det er greit? 

Min kollega er vaksinemotstander, noe som innebærer smittekarantene for vedkommende. Hvem tror du må jobbe inn den tiden da? Jo takk, det er meg og den andre kollegaen det. Gratulerer til oss, lønner seg å være gratispassasjer, sitte hjemme med full lønn og la andre ta støyten. 

Etter min mening burde smittekarantene fordi man er uvaksinert vært ulønnet. 

Jobbe inn hvilken tid? 

Anonymkode: aa12f...bd2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jobbe inn hvilken tid? 

De dagene vedkommende ikke kan møte på jobb. Noen må jobbe inn den tiden/arbeidsoppgavene. Dvs, jeg har gjort det til nå. Fremover står jeg nok pent over kjenner jeg. 

Så, med dine prinsipper kan vi like godt avskaffe hele velferdsstaten. Eller begrense det til å kun gjelde de som kan bevise at det som rammer dem er 100% uforskyldt. Alle som røyker, drikker, spiser sukker og usunt fett, ikke trener, kjører for fort, brekker et bein, er gravide osv osv er selvforskyldt i sykdom/skader, så de får klare seg selv. De for selv dekke legeregninga og dekke opp for tapt inntekt.

Men hva nå om det viser seg at vaksinen har bivirkninger, som dukker opp etter noen måneder/år og fører til sykefravær for deg? Da kan jo din kollega snu på det og si at ditt sykefravær er tross alt selvforskyldt siden du valgte å ta vaksinen og du bør derfor selv dekke økonomisk tap

Velferdsstaten er bygget på at de sterke skal bære de svake, og at vi alle har ansvar for hverandre, og støtter hverandre i forskjellige faser av livet. I dette landet har vi også stor frihet til å selv ta de valg vi tenker er best. Da må vi også tåle at ikke alle tar samme valg som oss, og respektere det

Anonymkode: bef57...8cc

I grunnen ikke mine prinsipper den nei. Jeg har hele veien bidratt det jeg kan i mange år i jobbsammenheng og aldri vært vanskelig når noen er syke. 

Nå er ikke vedkommende her syk eller svak som må bæres av de sterke. Det er et valg, basert på noen konspirasjonsteorier fra Facebook som vedkommende så fint forkynte i lunsjen. Stor forskjell å bli uforskyldt syk etter å følge anbefalinger og oppfording fra helsemyndighet og det å gå mot anbefalingen og regne med andre slipper alt i hendene og tar over rattet når det følger konsekvenser av det. 

Men fremover kjenner jeg det blir stopp på den ja. 

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

De dagene vedkommende ikke kan møte på jobb. Noen må jobbe inn den tiden/arbeidsoppgavene. Dvs, jeg har gjort det til nå. Fremover står jeg nok pent over kjenner jeg. 

Det hadde ikke jeg akseptert. Det er jo en vits. Her må du ta en prat med leder om det gjentar seg. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

I grunnen ikke mine prinsipper den nei. Jeg har hele veien bidratt det jeg kan i mange år i jobbsammenheng og aldri vært vanskelig når noen er syke. 

Nå er ikke vedkommende her syk eller svak som må bæres av de sterke. Det er et valg, basert på noen konspirasjonsteorier fra Facebook som vedkommende så fint forkynte i lunsjen. Stor forskjell å bli uforskyldt syk etter å følge anbefalinger og oppfording fra helsemyndighet og det å gå mot anbefalingen og regne med andre slipper alt i hendene og tar over rattet når det følger konsekvenser av det. 

Men fremover kjenner jeg det blir stopp på den ja. 

Unnskyld meg, men her er det jo du som er dum dersom du gjør jobben til noen som ikke er på jobb, i tillegg til din egen jobb? Dette er jo din leders ansvar. Dette har jo ikke noe med vaksine eller ikke å gjøre egentlig.

Anonymkode: c465b...57e

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Unnskyld meg, men her er det jo du som er dum dersom du gjør jobben til noen som ikke er på jobb, i tillegg til din egen jobb? Dette er jo din leders ansvar. Dette har jo ikke noe med vaksine eller ikke å gjøre egentlig.

Anonymkode: c465b...57e

Ja, det er min leders ansvar, men leder er også bare en person som også er ganske overarbeidet akkurat nå. Det er en liten bedrift. Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår hvilke konsekvenser det får hvis vi andre nekter. 

Men nok får være nok, jeg har altfor mye overtid grunnet merarbeid som følge av korona, da får det bare bli sure kunder og frafall på den fronten. Vedvarer det vil nok mengden oppdrag reduseres og vi må kutte en stilling. Det blir heldigvis ikke min. 

Det hadde ikke jeg akseptert. Det er jo en vits. Her må du ta en prat med leder om det gjentar seg. 

Det skal jeg, kommer til å gi innspill til leder å redusere mengden til en stilling mindre, da frigjør vi faktisk en del tid bare på oppfølging. 

Takk for spark i ræva, trengte visst å få det ut for å se mer klart her. Var helt oppgitt over nok en gang å skulle krumme ryggen for å komme i mål. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det skal jeg, kommer til å gi innspill til leder å redusere mengden til en stilling mindre, da frigjør vi faktisk en del tid bare på oppfølging. 

Takk for spark i ræva, trengte visst å få det ut for å se mer klart her. Var helt oppgitt over nok en gang å skulle krumme ryggen for å komme i mål. 

Eller nakken 😂. Gikk litt unna her. 

Rett heller sinnet ditt mot myndighetene. Det er de som har bestemt disse absurde reglene om frihetsberøvelse dersom du har vært i nærheten av en forkjølet person. Vaksinen er frivillig. Den er heller ikke endelig godkjent. Så du kan faktisk ikke påtvinge din kollega å vaksinere seg for at du skal slippe å jobbe litt ekstra. Om det er så krise å jobbe litt overtid får du finne deg en annen jobb da? 

Anonymkode: 40d02...250

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jøsses, du skal ikke legge fra deg martyrholdningen litt da

Anonymkode: 33a87...db2

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jøsses, du skal ikke legge fra deg martyrholdningen litt da

Mulig du leste det ironisk? Men det var på ingen måte ment som det 🤔

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er ikke noe sinnsykt over å ta over administrasjonen av folk som ikke har evne til å administrere seg selv.

Anonymkode: 4b57d...397

Da regner jeg med at du allerede har en god plan for følgende grupper også:

De som får helseproblemer og fravær fra jobb pga. inaktivitet.

De som får helseproblemer og fravær fra jobb pga. dårlig kosthold.

De som får det samme pga. overvekt/fedme.

De som får det samme pga. røyking.

De som får det samme pga. alkoholmisbruk eller annet rusmisbruk.

De som får kreft, hjerte-kar-sykdommer, diabetes, demens, muskel- og skjelettsykdommer osv. osv. pga. egne livsstilsvalg.

De som velger å være inaktiv, ha et elendig kosthold, røyker, drikker, bruker rusmidler +++ greier jo ikke å "administrere seg selv".

Venter spent på hvordan du har tenkt å innføre administrasjon over disse ...

Anonymkode: eae2a...270

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Da regner jeg med at du allerede har en god plan for følgende grupper også:

De som får helseproblemer og fravær fra jobb pga. inaktivitet.

De som får helseproblemer og fravær fra jobb pga. dårlig kosthold.

De som får det samme pga. overvekt/fedme.

De som får det samme pga. røyking.

De som får det samme pga. alkoholmisbruk eller annet rusmisbruk.

De som får kreft, hjerte-kar-sykdommer, diabetes, demens, muskel- og skjelettsykdommer osv. osv. pga. egne livsstilsvalg.

De som velger å være inaktiv, ha et elendig kosthold, røyker, drikker, bruker rusmidler +++ greier jo ikke å "administrere seg selv".

Venter spent på hvordan du har tenkt å innføre administrasjon over disse ...

For  å ikke snakke om alle de som blir gravide.

For  å ikke snakke om alle de som blir gravide.

Ja, og da kan vi egentlig slenge på alle som velger å ha sex, i samme slengen ;)

Vi snakker tross alt om SOS, hekseskudd, kink her og der, forstrekte muskler, penisbrudd, analprolaps, kreft både her og der.

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jo takk, valgfrihet er fint det. Men hva når valget ditt går utover andre? Skal man bare tenke at det er greit? 

Min kollega er vaksinemotstander, noe som innebærer smittekarantene for vedkommende. Hvem tror du må jobbe inn den tiden da? Jo takk, det er meg og den andre kollegaen det. Gratulerer til oss, lønner seg å være gratispassasjer, sitte hjemme med full lønn og la andre ta støyten. 

Så da vil du straffe de som ikke er blitt fullvaksinerte også da?? Her har jeg kun fått første dose enda,er jo ikke min feil at det går tregt i min kommune.

Anonymkode: 4bfcc...e61

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Så da vil du straffe de som ikke er blitt fullvaksinerte også da?? Her har jeg kun fått første dose enda,er jo ikke min feil at det går tregt i min kommune.

Anonymkode: 4bfcc...e61

Du skal ikke i karantene ved en dose, men du må teste. Bare til info. 

Anonym bruker skrev (På 2021-8-22 den 8.08):

Det er ikke noe sinnsykt over å ta over administrasjonen av folk som ikke har evne til å administrere seg selv.

Anonymkode: 4b57d...397

Vaksinen er frivillig. "Frivillig" i en rettsstat betyr at man ikke kan straffes for å velge det ene eller det andre. Verken strafferettslig eller økonomisk. 

Anonymkode: 5cbff...310

Anonym bruker skrev (På 22.8.2021 den 7.24):

Man er ikke automatisk vaksinemotstander selv om man ikke tar denne ene vaksinen. Nå må dere ikke bruke opp ordet slik som dugnad omtrent er blitt et skjellsord det siste året.

Anonymkode: 3917f...77d

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Man er ikke automatisk vaksinemotstander selv om man ikke tar denne ene vaksinen. Nå må dere ikke bruke opp ordet slik som dugnad omtrent er blitt et skjellsord det siste året.

Anonymkode: 3917f...77d

Helt enig. Jeg har vært skeptisk til den nye vaksinen, og blitt kalt "antivaxxer". Dette selv om vi har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet slavisk, og jeg på daværende tidspunktet allerede hadde fått en dose med korona. Man er visst antivaxxer hvis man ikke hyller alle tiltak opp i skyene, selv om man følger tiltakene og er fullvaksinert. Misbruk av ordet, rett og slett. 

Anonymkode: 5cbff...310

Vi har en som nekter å vaksinere seg. Det gjør at vi fortsatt må holde spiserommet stengt, at alle må bruke munnbind i bil og innendørs når vi jobber sammen.  Det gir ekstra jobb med renhold og styr med fravær og plutselige karantener. (Det skjer som regel på lørdag og fraværet varer ut mandag, særlig når det er fint hyttevær.) Utgiftene til lønn i karantenetiden er bare en liten del av problemet.

Anonymkode: d0702...ddc

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Vi har en som nekter å vaksinere seg. Det gjør at vi fortsatt må holde spiserommet stengt, at alle må bruke munnbind i bil og innendørs når vi jobber sammen.  Det gir ekstra jobb med renhold og styr med fravær og plutselige karantener. (Det skjer som regel på lørdag og fraværet varer ut mandag, særlig når det er fint hyttevær.) Utgiftene til lønn i karantenetiden er bare en liten del av problemet.

Anonymkode: d0702...ddc

Det er jo bare tulleregler, og ikke noe den uvaksinerte skal hetses for. 🤬

Anonymkode: f5f84...fe4

• Opprett ny...