Gå til innhold

Hjemmelaget lappskaus😊 Ditt beste tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For at den blir ekstra god?

Hadde ikke røkt kjøtt tilgjengelig,men pølser har vi.

Purre, potet, kål, løk, gulrot og persille, er også på planen.

Har jeg glemt noe, og hvordan er din favoritt?

😊

Anonymkode: f140c...b1c

Fortsetter under...

Skrevet

Kraft og røkt kjøtt

Anonymkode: 9c47d...e54

Skrevet

Sellerirot er er must👍🏻 Jeg er ikke så glad i pølser, så pølselapskaus er nedtur for meg🙈 Jeg bruker gjerne trimmings, komlekjøtt eller knoke. Men sommerkoteletter funker også👍🏻

Skrevet

Kjøtt som har kokt/surret leeenge, minst 4 timer før jeg har i grønnsaker.

Sellerirot er et must, det er lukta av lapskaus. 

Pølselapskaus kan ikke helt sammenlignes med skikkelig lapskaus, det er hurtigmat på en travel tirsdag her i huset. Helt greit altså, men da er det buljongterning, frossen lapskausblanding og pølser, rask middag.

Anonymkode: 2474e...6f7

Skrevet

Den beste blir når jeg bruker kraften etter potetball gryten som er kokt på salt lammekjøtt eller pinnekjøtt. 

Men, jeg ser at du ikke har kjøtt og jeg antar du ikke har kraft liggende i fryseren. Jeg ville da ha brukt noen buljongterninger i for ekstra smak. Synest det blir tamt hvis det bare er kokte grønnsaker med pølse. Eventuelt om du har erte/betasuppe pose liggende i skuffen. Det setter også god smak på en lapskaus.  

Anonymkode: 4dee5...413

Skrevet

Uten kjøtt blir det ikke særlig bra. Grytekjøtt eller bog kokt lenge. Skal du ha pølselapskaus så lag i alle fall en god brun saus med fond. Og ikke tilsett pølsene før det er igjen 20 min til det skal spises. De bør ikke få sette for mye smak. 

Anonymkode: 78aff...8bc

Annonse

Skrevet

Tusen takk for gode tips. Kjører bortom søndagsåpen butikk, så kanskje jeg finner noe saltkjøtt der👍😊

HI

Anonymkode: f140c...b1c

Skrevet

Ordentlig lapskaus (med én p) er ikke gjort på et kvarter. Den aller beste lapskausen får du ved å ha både ferskt og saltet kjøtt. En liten bit gammel spekeskinke som vannes ut over natten. Et godt stykke ferskt kjøtt som du lar ligge med litt salt over natten. La kjøttet, både ferskt og gammelt syde i kjelen et par timer. Rens og kutt opp poteter og grønnsaker. Ta opp kjøttet, del i småbiter. Mens du deler opp kjøttet, lar du poteter og grønnsaker koke i krafta. Putt oppdelt kjøtt tilbake i kjelen. Strø over kuttet persille - klar for middag! 

Anonymkode: 43cee...cba

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.8.2021 den 11.57):

Ordentlig lapskaus (med én p) er ikke gjort på et kvarter. Den aller beste lapskausen får du ved å ha både ferskt og saltet kjøtt. En liten bit gammel spekeskinke som vannes ut over natten. Et godt stykke ferskt kjøtt som du lar ligge med litt salt over natten. La kjøttet, både ferskt og gammelt syde i kjelen et par timer. Rens og kutt opp poteter og grønnsaker. Ta opp kjøttet, del i småbiter. Mens du deler opp kjøttet, lar du poteter og grønnsaker koke i krafta. Putt oppdelt kjøtt tilbake i kjelen. Strø over kuttet persille - klar for middag! 

Har du fond oppi? Brunsaus?

Anonymkode: 82592...19b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Lager du brun lapskaus freser du kjøttet i pannen før de koker og lager brun saus av kraften det har kokt i. Det blir en annen smak enn om du bruker lyst kjøtt som har kokt lenge uten å ha blitt frest i pannen først og uten den brune sausen. I brun lapskaus bruker man gjerne mørkt kjøtt som storfe og i lys lapskaus gjerne lyst kjøtt som gris.

Men en blanding er også godt, så her er det egentlig ingen begrensninger. Lapskaus er fint å lage av rester.

Anonymkode: 2474e...6f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, kun vannet som kjøttet har kokt i, i minimum et par timer. Dette blir en lys lapskaus, og er en av barndommens gode smaker. Den kokte spekeskinken gir en spesiell, men innmari god smak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg bruker begge 🤩

Anonymkode: 7cbf3...132

Skrevet

Jeg pleier å bruke entrecôte, dele opp i biter og ha i en liten plastpose sammen med mel og masse godt krydder. Snurrer posen slik at det danner seg luft inni. Rister godt slik at det blir godt blandet. Bruner smør i panne og heller kjøttet og melblandingen oppi. Lar det steke litt, så har jeg oppi vann. Dette skal koke en stund. Så blander jeg dette sammen med poteter, gulrøtter, purreløk og erter. 

Veldig enkelt og greit :) Også blir’e så godt atte 👵🏻😍

Anonymkode: a04a1...137

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg pleier å bruke entrecôte, dele opp i biter og ha i en liten plastpose sammen med mel og masse godt krydder. Snurrer posen slik at det danner seg luft inni. Rister godt slik at det blir godt blandet. Bruner smør i panne og heller kjøttet og melblandingen oppi. Lar det steke litt, så har jeg oppi vann. Dette skal koke en stund. Så blander jeg dette sammen med poteter, gulrøtter, purreløk og erter. 

Veldig enkelt og greit :) Også blir’e så godt atte 👵🏻😍

Hvor lenge koker du kjøttet før du har oppi grønnsaker? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge koker du kjøttet før du har oppi grønnsaker? 

Åh det varierer litt, egentlig. Til smaken er god :) Smaker meg bare til jeg :)

Skrevet

Sellerirot er viktig.

Anonymkode: 7af8d...0bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...