Gå til innhold

Holde barnet hjemme fra skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 klasser på ungdomskolen er i smittekarantene.
De elevene på resten av ungdomskolen som har hatt valgfag sammen med de som er smittet, er også i karantene.
Mitt barn går på ungdomskolen, og barnets 2 beste venner er i karantene.

Vi vet ikke noe om smitten har spredd seg videre før om noen dager.

I begynnelsen av året i fjor (før koronaen kom til Norge) hadde barnet vårt influensa, og ble veldig syk av det. Mye mer syk enn det som er vanlig, og brukte flere måneder på å komme seg helt.
På grunn av smittesituasjonen på ungdomskolen der barnet går her jeg ikke noe lyst til å sende barnet på skolen på mandag, men heller sende en e-post til læreren, forklare situasjonen og si vi ønsker at barnet vårt skal ha hjemmeundervisning på samme måte som de som er i karantene.

Er det bare jeg som er hysterisk?
Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 30a5a...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen tanker på hva de ville ha gjort?

HI

Skrevet

Hadde sendt barnet på skolen

Anonymkode: 278a9...220

Skrevet

Hadde sendt ungen på skolen. 

(I praksis. Vi har lignende situasjon på barneskolen nå). 

Anonymkode: 88b0b...3d0

Skrevet

Hadde absolutt sendt barnet på skolen . Hadde ikke på noen måte forventet eller bedt om hjemmeundervisning for mitt barn hvis ikke vi var påkrevd karantene . Det får være måte på hva vi foreldre kan be om . 

Skrevet

Du må sende barnet på skolen. 

Anonymkode: e671d...e43

Skrevet

Hadde sendt barnet på skolen.

Anonymkode: aad25...4e3

Skrevet

Hadde holdt ungen hjemme, selvfølgelig. Følg magefølelsen!

Anonymkode: d9193...fa4

Skrevet

Smittekarantene? Trodde de hadde slutta med det på barn og unge nå.. at de tester seg 3 ganger for å ikke havne i karantene..? 

Anonymkode: 79080...d32

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hadde holdt ungen hjemme, selvfølgelig. Følg magefølelsen!

Anonymkode: d9193...fa4

Med den tankegangen hadde det jammen blitt mye fravær. Heldigvis er det nye regler for ungdom angående smittekarantene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Smittekarantene? Trodde de hadde slutta med det på barn og unge nå.. at de tester seg 3 ganger for å ikke havne i karantene..? 

Stemmer det.

Skrevet

Reglene nå er jo å gå på skolen, ta test hver 3.dag.

Anonymkode: e671d...e43

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men de må være i karantene til de har fått negativt svar på den første testen. Har selv en som fikk en smittet i klassen og ble sendt ut i karantene allerede andre skoledag. Han skal inn og teste for dag 5 nå.

Anonymkode: 8a0e6...653

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Trodde også det. Og HI, barnet skal på skolen. Du kan ikke forvente hjemmeundervisning fordi du synser. 

Anonymkode: db4f5...5b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Til svar på første test kommer skal de være hjemme. Så kan de gå på skole. 
HI, her får barn vanlig fravær om foreldre ønsker å holde hjemme når reglene ikke tilsier det. Så her blir det ikke tilrettelagt for hjemmeundervisning. Du kan selvsagt holde hjemme, jeg tenker det er litt hysterisk. Det blir mange dager hjemme for dere om du tenker slik. Jeg er også veldig redd for å ny mutasjon som gjør barn veldig syke, samtidig så er dette vår nye hverdag i lang tid tror jeg. Faren for mutert virus. Vi lever som normalt nå og er nøye på avstand og hygiene. Barna får leve så normalt som myndighetene sier de kan nå. 

Anonymkode: 82fdc...aa7

Skrevet

Du kan fint holde barnet hjemme hvis du følger for det. Men ikke forvente hjemmeundervisning.

Når smittesituasjonen er som den er og hennes nærmeste venner er i karantene, sp skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bestilte test til henne før helgen?

Anonymkode: 1b9bd...a29

Skrevet

Du kan selvfølgelig holde barnet hjemme, men du har ikke krav på oppfølging fra skolen. 

Anonymkode: 31f26...1c1

Skrevet

Vi har barn på samme skole som deg TS og kommer antagelig til å holde de hjemme neste uke. Et av barna gå i tillegg i en av klassene som har smittede, men er heldigvis ikke smittet selv. Og slik har vi tenkt at det skal fortsette.

Måten hele saken har blitt behandlet fra første smittede til nå gjør at det antagelig vil dukke opp enda flere smittede, så vi tar i gen sjanser.

Anonymkode: 72e0d...c99

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Vi har barn på samme skole som deg TS og kommer antagelig til å holde de hjemme neste uke. Et av barna gå i tillegg i en av klassene som har smittede, men er heldigvis ikke smittet selv. Og slik har vi tenkt at det skal fortsette.

Måten hele saken har blitt behandlet fra første smittede til nå gjør at det antagelig vil dukke opp enda flere smittede, så vi tar i gen sjanser.

Er ikke sikkert det er samme skole.
Alle nærkontakter har blitt holdt i karantene frem til første negative test.
Etter retningslinjene er de da ute av karantene, men skal testes 2 gager til.
Har har vi fått mye informasjon og skolen sammen med kommunen har satt opp testtider og organisert dem for de berørte.
Er også redd det vil komme flere smittede, men retningslinjer er fulgt som de skal.

Hadde det ikke vært for at barnet vårt ble så veldig syk sist barnet hadde vanlig influensa hadde jeg ikke hatt noe problemer med å sende på skolen.

Grunnen til at vi vurderer å holde hjemme er barnets sykdoms historie.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Er ikke sikkert det er samme skole.
Alle nærkontakter har blitt holdt i karantene frem til første negative test.
Etter retningslinjene er de da ute av karantene, men skal testes 2 gager til.
Har har vi fått mye informasjon og skolen sammen med kommunen har satt opp testtider og organisert dem for de berørte.
Er også redd det vil komme flere smittede, men retningslinjer er fulgt som de skal.

Hadde det ikke vært for at barnet vårt ble så veldig syk sist barnet hadde vanlig influensa hadde jeg ikke hatt noe problemer med å sende på skolen.

Grunnen til at vi vurderer å holde hjemme er barnets sykdoms historie.

HI

Samme scenario hos oss iallfall, er en stor skole med nesten 1000 elever. Ingenting er offentliggjort, så vi vet kun det vi vet fordi vi står oppi det selv. Saken er stygg og vi holder begge barna hjemme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Samme scenario hos oss iallfall, er en stor skole med nesten 1000 elever. Ingenting er offentliggjort, så vi vet kun det vi vet fordi vi står oppi det selv. Saken er stygg og vi holder begge barna hjemme.

Antallet elever stemmer ganske bra.
Ved de 2 andre tilfellene som har vært siden mars i fjor, ble informasjonen først offentlig 1-2 uker etterpå.
Vil gjette på at det er for å ikke skape panikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...