Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Vi meldte datteren vår på rideskole, og hun hadde første time denne uken. Flott, fin rideskole, men jeg reagerte på én ting. Vi foreldrene må gjøre klar hesten. Er det vanlig? At vi må inn i stallen, inn i boksen, ta på hodelag, rense hovene, stramme magebeltet (hjorten?) og leie hesten ut. Jeg er ikke hestevant, ikke mannen heller, men det var et krav, ifølge ridelæreren. Dere som har barn som rir eller har ridd, er det vanlig? Kanskje jeg er naiv, men jeg trodde slikt var klart til timen startet. Anonymkode: 3c225...bad
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Helt standard. Anonymkode: e5a4f...1a2
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Det er sånn her også. Jeg liker det ikke. Anonymkode: 8300d...53d
Pobie Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Hvor gammelt er barnet? Da jeg gikk på rideskole som barn gjorde barna hesten klar selv, helt fra 8 års alder.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Det er helt vanlig, men barna gjør det selv da. Anonymkode: dfb19...777
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Ikke vanlig her. Da de er små er de ferdigsalet da vi kommer, da de blir større saler de selv. Min har ridd siden 4 års alder. Anonymkode: f58dd...62e
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 De er ferdig salt opp her, men de spør ofte om vi kan leie. Jeg vil ikke det, og føler strengt tatt at de burde stille med nok leiere når man betaler de syke summene det koster å ri. Anonymkode: 3b87f...57a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 Pobie skrev (50 minutter siden): Hvor gammelt er barnet? Da jeg gikk på rideskole som barn gjorde barna hesten klar selv, helt fra 8 års alder. Samme her. Vi fikk selvsagt hjelp dersom vi trengte det. Vi ble kjørt i stallen og hentet etter timer. Ingen foreldre var i stallen unntatt når det var stevner. Jeg begynte når jeg var 6 . (På liten ponni da)
Pobie Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Samme her. Vi fikk selvsagt hjelp dersom vi trengte det. Vi ble kjørt i stallen og hentet etter timer. Ingen foreldre var i stallen unntatt når det var stevner. Jeg begynte når jeg var 6 . (På liten ponni da) Samme, men jeg gikk eller syklet til og fra stallen selv. Veldig sjelden det var foreldre til stede.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 Nok en grunn til å holde ungene unna denne rikmannssporten. Anonymkode: 76d80...cae
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 På datteren min sin rideskole har de stallhjelpere som ordner alt. Vi voksne har forøvrig ikke lov å være i stallen pga. covid. Anonymkode: ede44...d79
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 Det hadde virkelig ikke ønsket meg i nærheten av stell av en hest altså. Man kan jo ikke forvente at alle foreldre er kapable til å stelle med en hest. Anonymkode: ece85...02d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 Pobie skrev (15 minutter siden): Samme, men jeg gikk eller syklet til og fra stallen selv. Veldig sjelden det var foreldre til stede. Hehe ja… tror mamma hadde blitt bra sprø hvis hun skulle vært i stallen med meg hver gang jeg var der. Bodde praktisk talt i stallen til jeg var 15. var også på rideleir om sommeren fra vi var 10. en uke med fullt ansvar for hest selv .
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 Ja, det er vanlig. Men etterhvert som barna blir større og mer vant, gjør de mer og mer selv. Ungene skal ikke bare lære å ri, de skal lære hele prosessen fra a til å, men det tar jo litt tid. Anonymkode: 4ba07...935
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nok en grunn til å holde ungene unna denne rikmannssporten. Anonymkode: 76d80...cae Vel…. Riding er en flott sport og man lærer utrolig mye når man er så tett på dyr. Å drive med hest MÅ heller ikke være dyrt når man er barn . Å satse ER dyrt.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi meldte datteren vår på rideskole, og hun hadde første time denne uken. Flott, fin rideskole, men jeg reagerte på én ting. Vi foreldrene må gjøre klar hesten. Er det vanlig? At vi må inn i stallen, inn i boksen, ta på hodelag, rense hovene, stramme magebeltet (hjorten?) og leie hesten ut. Jeg er ikke hestevant, ikke mannen heller, men det var et krav, ifølge ridelæreren. Dere som har barn som rir eller har ridd, er det vanlig? Kanskje jeg er naiv, men jeg trodde slikt var klart til timen startet. Anonymkode: 3c225...bad Det er samme opplegg hos oss og jeg var også helt uvant og litt redd hester. Nå elsker jeg det, jeg saler opp, steller og leier og koser meg masse med hestene. Anonymkode: f8bff...135
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 Opp til åtte er hestene klare. Etter det må barna gjøre i stand selv. Enten hjelper foreldre eller en stalljente. Hensikten er jo at ungene skal lære dette også. Men de minste klarer jo ikke dette på egenhånd. Nå gjør min tiåring alt alene. Anonymkode: a8f61...c60
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (41 minutter siden): Vel…. Riding er en flott sport og man lærer utrolig mye når man er så tett på dyr. Å drive med hest MÅ heller ikke være dyrt når man er barn . Å satse ER dyrt. Det er nå ganske dyrt da. Her koster det 2400,- for tolv timer. Det blir endel penger om man skal holde læringen oppe og ha kurs hele året. Har man flere barn så blir det mye penger. I tillegg egnede sko, sikkerhetsvest og hjelm. Enig i at å lære å ri og håndtere hester er veldig bra. Men at det ikke er dyrt synes jeg er arrogant å si. Selvsagt kan man leie hest (koster fort 150,- per tur) men det fordrer at foreldrene kan hest da. Anonymkode: a8f61...c60
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 Det er ikke vanlig her. Min datter har gått på ridning i mange år, og vi foreldre har ikke blitt satt til noe. Anonymkode: 3050e...155
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er nå ganske dyrt da. Her koster det 2400,- for tolv timer. Det blir endel penger om man skal holde læringen oppe og ha kurs hele året. Har man flere barn så blir det mye penger. I tillegg egnede sko, sikkerhetsvest og hjelm. Enig i at å lære å ri og håndtere hester er veldig bra. Men at det ikke er dyrt synes jeg er arrogant å si. Selvsagt kan man leie hest (koster fort 150,- per tur) men det fordrer at foreldrene kan hest da. Anonymkode: a8f61...c60 Jeg skrev at å drive med hest ikke må være dyrt. Klær og sko ( og nødvendig utstyr) kan kjøpes billig /brukt. Jeg bodde alene med mamma og vår ordning var at hun betalte for dressurkurs og så jobbet jeg for resten. ( sprangtimer , turn på hesteryggen og leir) . Jeg ønsket meg også utstyr til jul og bursdag . Når jeg drev med hest så kunne vi jobbe i stallen mot ridetimer . Mange idretter koster penger og poenget mitt var at hest ikke MÅ være dyrere enn mange andre idretter . Mange er også så heldige at de har mulighet til å ta timer privat mot å være stallhjelp. Det er helt klart en idrett de unge må ofre litt selv .
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #21 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er nå ganske dyrt da. Her koster det 2400,- for tolv timer. Det blir endel penger om man skal holde læringen oppe og ha kurs hele året. Har man flere barn så blir det mye penger. I tillegg egnede sko, sikkerhetsvest og hjelm. Enig i at å lære å ri og håndtere hester er veldig bra. Men at det ikke er dyrt synes jeg er arrogant å si. Selvsagt kan man leie hest (koster fort 150,- per tur) men det fordrer at foreldrene kan hest da. Anonymkode: a8f61...c60 Er du klar over hva det koster å drive rideskole? Selvfølgelig er det dyrt å ta ridetimer. Hesten er et levende vesen, og det er helt vanvittig dyrt å gi den et fint liv. Stallplass, fôr, utstyr, veterinær, skomaker, ansatte i stallen som kan ta vare på hestene, ridelærere, forsikringer, vedlikehold av stall og ridebane/-hall osv, blir veldig mange tusen per måned, per hest. I tillegg kan ikke hestene gå "ørten" timer hver dag, men trenger hvile og utetid, og man må derfor ha flere hester å velge mellom, så man får en rullering på bruk og hvile. Selvfølgelig koster det å drive med en sport som involverer levende dyr. Anonymkode: bfb4d...d7f
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #22 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Er du klar over hva det koster å drive rideskole? Selvfølgelig er det dyrt å ta ridetimer. Hesten er et levende vesen, og det er helt vanvittig dyrt å gi den et fint liv. Stallplass, fôr, utstyr, veterinær, skomaker, ansatte i stallen som kan ta vare på hestene, ridelærere, forsikringer, vedlikehold av stall og ridebane/-hall osv, blir veldig mange tusen per måned, per hest. I tillegg kan ikke hestene gå "ørten" timer hver dag, men trenger hvile og utetid, og man må derfor ha flere hester å velge mellom, så man får en rullering på bruk og hvile. Selvfølgelig koster det å drive med en sport som involverer levende dyr. Anonymkode: bfb4d...d7f Selvsagt. Og det er jo det jeg sier. Det ER en dyr idrett. Utover dette har jeg ikke sagt noe om dyrevelferd som jeg tar som en selvfølge er på plass. Poenget var at det er dyrt for de aller fleste. Jeg tror det færreste har mulighet til å jobbe mot ridning osv slik en annen skriver her. De fleste er betalende foreldre. Selv begynte jeg å jobbe med travhester. Null rideundervisning men fikk ri så mye jeg ønsket etterhvert. Det er ikke alle som har den muligheten. Anonymkode: a8f61...c60
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #23 Skrevet 21. august 2021 Godt de lærer at å holde hest ikke bare handler om å ri. Det er mye arbeid. men at foreldre ska være med er nytt for meg Anonymkode: a910f...3a8
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #24 Skrevet 21. august 2021 Hi her igjen. Ser det er ca 50/50 ut ifra svarene deres. Jeg er redd for hester, og det å stramme hjorten og rense hovene syns jeg er ubehagelig. Noen sparker og noen biter. Det er store hester på denne rideskolen, så det er lenge til min tiåring på 140 cm klarer det selv. Vi får hjelp, men mye av timen går til dette og da blir det ofte lite instruksjon igjen. Forøvrig syns jeg det er fint at barna lærer dette, men jeg hadde trodd at det ble om noen år når de var større og høyere. Anonymkode: 3c225...bad
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #25 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hi her igjen. Ser det er ca 50/50 ut ifra svarene deres. Jeg er redd for hester, og det å stramme hjorten og rense hovene syns jeg er ubehagelig. Noen sparker og noen biter. Det er store hester på denne rideskolen, så det er lenge til min tiåring på 140 cm klarer det selv. Vi får hjelp, men mye av timen går til dette og da blir det ofte lite instruksjon igjen. Forøvrig syns jeg det er fint at barna lærer dette, men jeg hadde trodd at det ble om noen år når de var større og høyere. Anonymkode: 3c225...bad Har du forsøkt det magiske verktøyet kommunikasjon? Anonymkode: 213c8...722
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå