Gå til innhold

Så sinnsykt bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 10 har diagnosen ADHD. Har prøvd flere ulike medisiner og er nå i gang med Elvanse. Tatt det to dager, 20 mg. De har funger veldig  fint for henne mtp uro og konsentrasjon, og det er vi glade for.

Så sitter jeg nå og leser pakningsvedlegget der det står syke ting om at det er rapportert om barn og ungdom og plutselig død, slag, hjerteinfarkt. Mistet helt nattesøvnen nå og er livredd for hva jeg har påført min datter. Hun sa selv at hun opplevde på skolen i dag at hun kunne kjenne hjertet slå, og at det banket ekstra. 

Prøver å finne mer info om dette, men var ikke så lett. Men er det slik at når det står i pakningsvedlegget at det er rapportert om plutselig død, så er det liksom en helt vanlig ting, lik som hodepine, kvalme, nedsatt matlyst? Kan jo ikke fortsette med dette hvis det er tilfellet. Blir helt dårlig her... Hjelp meg å forstå.

Anonymkode: 213fd...250

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min datter på 10 har diagnosen ADHD. Har prøvd flere ulike medisiner og er nå i gang med Elvanse. Tatt det to dager, 20 mg. De har funger veldig  fint for henne mtp uro og konsentrasjon, og det er vi glade for.

Så sitter jeg nå og leser pakningsvedlegget der det står syke ting om at det er rapportert om barn og ungdom og plutselig død, slag, hjerteinfarkt. Mistet helt nattesøvnen nå og er livredd for hva jeg har påført min datter. Hun sa selv at hun opplevde på skolen i dag at hun kunne kjenne hjertet slå, og at det banket ekstra. 

Prøver å finne mer info om dette, men var ikke så lett. Men er det slik at når det står i pakningsvedlegget at det er rapportert om plutselig død, så er det liksom en helt vanlig ting, lik som hodepine, kvalme, nedsatt matlyst? Kan jo ikke fortsette med dette hvis det er tilfellet. Blir helt dårlig her... Hjelp meg å forstå.

Min datter prøvde ulike typer og styrker medisiner da hun fikk diagnosen,det var det de hadde å tilby. Min datter ble apatisk,spiste ikke og var ikke tilstede i livet sitt. Hun forklarer den dag i dag 6 år etter at hun sluttet på medisiner at det er er mørkt hull i livet hennes. Vi var i kontakt med lab 1 og fikk veiledning og tok  tester,kostet mye men absolutt verdt det.

Anonymkode: a7aad...cdc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min datter prøvde ulike typer og styrker medisiner da hun fikk diagnosen,det var det de hadde å tilby. Min datter ble apatisk,spiste ikke og var ikke tilstede i livet sitt. Hun forklarer den dag i dag 6 år etter at hun sluttet på medisiner at det er er mørkt hull i livet hennes. Vi var i kontakt med lab 1 og fikk veiledning og tok  tester,kostet mye men absolutt verdt det.

Hva slags tester og var det for å finne andre medisiner eller kosttilskudd myntet på akkurat hennes kropp ift adhd? 

Anonymkode: 2e787...825

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor var dere i kontakt med Lab 1 og hvilken hjelp fikk dere av dem?

Skrevet

Har du lest om mulige bivirkninger ved bruk av paracet? De må liste opp absolutt alt som KAN skje selv om sjansen er mikroskopisk. Hadde flere barn plutselig dødd av medisinen hadde den selvsagt ikke blitt brukt. 

Min sønn begynte på elevanse forrige uke. Tar det veldig med ro mtp. bivirkninger og skulle det bli noe så slutter vi. Merker imidlertid lite bedring mtp.konsentrasjon/oppmerksomhet, men det har kanskje gått for kort tid. Hvor fort merket dere bedring?

Anonymkode: 46439...193

Skrevet

Vær litt skeptisk til lab1. De holder på med en del ting som er udokumentert, og noe ligger nært opp til svindel. 

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/kJGp09/eksperter-kaller-matintoleransetester-for-svindel-ina-26-fikk-paavis

Nei, pakningsvedlegget er produsentinformasjon. I felleskatalogen, som også er produsentinformasjon, er bivirkningene listet opp med en antatt hyppighet. Bivirkningsrapportene virker slik at alt som kanskje muligens blir meldt inn som bivirkning kan bli oppgitt der, uavhengig av om det faktisk har en sammenheng. Dødsfall er ikke en helt vanlig ting, da hadde ikke middelet vært brukt slik det blir i dag!

Anonymkode: 67121...e03

Skrevet

Vår datter fikk uregelmessig hjerterytme og høyt BT. Måtte kutte alt av medisiner. 

Anonymkode: de956...5b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vår datter fikk uregelmessig hjerterytme og høyt BT. Måtte kutte alt av medisiner. 

Anonymkode: de956...5b5

Hva brukte hun? Fikk dere beskjed av legen om å slutte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vær litt skeptisk til lab1. De holder på med en del ting som er udokumentert, og noe ligger nært opp til svindel. 

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/kJGp09/eksperter-kaller-matintoleransetester-for-svindel-ina-26-fikk-paavis

Nei, pakningsvedlegget er produsentinformasjon. I felleskatalogen, som også er produsentinformasjon, er bivirkningene listet opp med en antatt hyppighet. Bivirkningsrapportene virker slik at alt som kanskje muligens blir meldt inn som bivirkning kan bli oppgitt der, uavhengig av om det faktisk har en sammenheng. Dødsfall er ikke en helt vanlig ting, da hadde ikke middelet vært brukt slik det blir i dag!

Anonymkode: 67121...e03

Det er jo det jeg prøver å tenke. Men det er utrolig skremmende når det står som bivirkning "plutselig død" og "hjerteinfarkt". Og når jenten da sa hun fikk hjertebank og høy puls ble jeg veldig skremt. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2021 den 0.53):

Men er det slik at når det står i pakningsvedlegget at det er rapportert om plutselig død, så er det liksom en helt vanlig ting, lik som hodepine, kvalme, nedsatt matlyst?

Ja, jøss, hvis det står i samme pakningsvedlegg, så betyr det EKSAKT samme risiko for samtlige bivirkninger, enten det er død eller kløe! 

Anonymkode: 8921b...60f

• 1 måned senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2021 den 6.38):

Hva slags tester og var det for å finne andre medisiner eller kosttilskudd myntet på akkurat hennes kropp ift adhd? 

Anonymkode: 2e787...825

Det var blodprøver og urintest og de fant ut at hun ikke tåler melk b.l.a. Prøvde ut å gi skjult melk lenge etter hun hadde vært melkefri lenge. Hun ble veldig rastløs og Urolig og vi sa aldri igjen.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...